siis juu eli nyt ois tarkoitus vaihtaa takakaaret...
katkasulaikalla vanha irti ja hitsillä uus kiinni, mutta mistä kohtaa kannattaa kaari irroittaa? hyvää jälkeä pitäis tulla.. onko joku tehnyt tommosta? mulla eka kerta enkä haluais pilata hyvää ja kivaa autoa omalla taitamattomuudella...
eli oisko jollain vaikka kuvia että mistä kohtaa vanhan irroittanut..?
Viimeksi muokannut sakke0207, Ma 29.05.2006 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Moro!
Faijan kanssa ollaan vaihdettu takakaaret 190:seen ja ei siinä muuta kuin et pitäisi yrittää katkaista vanha kaari niin että sen sais vähän taivutettua sisään että uusi kaari saisi tukea takaa. Silloin on helpompi hitsailla. Amattimiehillä ja sepillä on joku työkalu tarkoitettu juuri tohon hommaan mutta itse naputeltiin vähän vasaralla. Sitten vielä tehtiin se virhe että hitsailttin koko kaari, kun pitäis tinailla, niin kaari venyi vähän joka suuntaan=>rutkasti pakkelia.
Ja mersun kaaret on muutenkin vähän vaikeita hitsailla kun sisäkaarikinpitäis päästä hitsailemaan kiinni. Vähän paha.
Kuvia tulloo huomenna
MersuForum.net - Siinä on kaikki mitä koirasi tarvitsee
Joo. Ei missään nimessä saa hitsata pitkiä saumoja... Pisteillä sieltä täältä kiinni. Niin kauan että koko kaari on kiinni. Pelti vetää joka suuntaan mutkille jos se pääsee kuumenemaan liiaksi.
Helpoin saada sauma siistiksi on tehdä se suoralle pinnalle. Sen saa pakkeloitua helposti piiloon. Tosin suurena vaarana on se pellin vääntyileminen.
Ja lopuksi kunnon ruostesuojaus MYÖS takapuolelle.
onko tinaa pakko käyttää? vai jos heppaa sieltä täältä ja vetää lasikuitu kitin pintaan? miten se pitäis taittaa? 90 asteen kulmaan? vai miten? kuvat ois kyllä jees.. eli jos ei liikaa vaivaa niin laitappa kuvia Hans...
Jos on meininki vaan parilla pisteellä hepata ja kittiä leipoa päälle niin mitä erikoisia työohjeita siihen nyt sitten tarvitaan?
Senkun vaan heppailee ja kittaa ja hioo. Lopuksi maalit päälle ja myyntiin. Jos et myy niin sama korjaus parin vuoden päästä uudestaan, nyt vähän isommilla korjauspaloilla.
Jos taas hyvän haluat, niin harjoittele ensin sitä liittämistä vaikka muutaman noin 50 cm pituisen peltiliuskan kanssa. Niitä kun toisiinsa liittelet eri tekniikoilla niin alkaa oikeat työtavat hahmottua. Jos mahd. vähällä kitillä meinaat urakasta selvitä, niin aikaa ja lankaa palaa mutta näkyy se nähty vaiva lopputuloksessakin. Lokarinkaaria laittaessa ei nitä 90 asteen vekkejä tarvi tehdä. Sellaisen pellinpakotus/rei'itystyökalun voit hakea vaikka Honkkarista tai Motonetistä, mutta ilmankin sitä pärjää hyvin.
Mutta kyselemällähän se teoria parhaiten selviää, ja tekemällä ne peltihommat oppii.
juu ei ole tarkoitus laittaa autoa myynttin vaan tehdä itselle hyvä käyttöauto.. mutta kun ikää vasta 17.v niin ei voi vielä tietää miten laittaa kiinni.. eli sen takia neuvoja kysellään... mimmonen tuo työkalu mitä tarkoitat.. olisko kuvaa tai jotain...
mistä saa tinaa ostettua? jos sitä kannattaa laittaa? kannattaako? miten se kannattaa siis oikeen laittaa? voisko joku tulla paikan päälle neuvomaan jos asuu turrussa..? talli uittamolla.. kaffet ja pullat tarjoon.. ja suopi tota halliakin käyttää jos jollain tarvis... eli kuvia ja neuvoja kiitos...
Taitaa tinailu olla vähän hifistelyä ensi kertaa kaaria paikkaavalle? Hitsaus onnistuu päittäis saumaan heftaamalla eri puolille jottei kuumene liikaa mutta sauman pitää olla tarkkaan leikattu. Paineilmapistoolilla voi ympärillä olevaa peltiä jäähdyttää ettei vedä kuprulle. Heftailemalla hitsailu on sikäli taitolaji että pelti tosiaan tarttuu kiinni eikä hitsisauma jää vain pintaan jolloin se on hiomisen jälkeen irti Ei niitä kaikkia reikiä ihan orjallisesti tarvitse täyttää, järki kädessä sillä tuskin siitä autosta ikuista halutaan tehdä. Lasikuitukitti tai pakkeli tukkii huokoset joita sinne joka tapauksessa jää ensikertalaisella. Sisäloksun hitsailu on aina vähän mielenkiintoista. Kaarien ja ovien helmoja on tullut jokunen vaihdettua muttei juuri mersuun...
On ollut vähän löpinää, että koritinan käyttö kielletään tämän vuoden puolella koska sisältää paljon lyijyä, tiedä sitten kuinka käy.
Hitsaus kannattaa sitten tehdä niin että saumaan ei jäisi reikää, koska myöhemmässä vaiheessa voi tulla ongelmaa jos kondensi vesi pääsee sauman välistä pohjiin..
Itse korjasin w123:n kaaret siten että ensin kartoitin ruostevaurion laajuuden rälläkällä hiomalla lokasuojan kaarta reunasta ylöspäin.Sitten kun täysin ruosteeton pinta löytyi mittailin korjauspalasta n 3mm isomman palan kuin mitä korissa oleva vastaava kohta oli ja leikkasin sen irti korjauspalasta,sitten piirsin tussilla kaareen leikatun palan ääriviivat tietysti asetin ja sovitin palan kunnolla kohdalleen ennen piirtämistä.Seuraavaksi leikkasin korista kaaren pikkuhiljaa irti kuitenkin jättämällä reilusti työstövaraa.Leikkaamista jatkoin niin kauan että uusi kaari tuli noin 3mm vanhan päälle sitten vain kunnon puhdistus maalit pois jne.Varovasti aloin hitsaamaan pisteillä kaarta kiinni ja kun kaari oli kunnon pisteillä n 10mm välein kiinni oli homma valmis.Ulko kaarta en kiinnittänyt mitenkään sisäkaareen koska sauma on hitsattuna potentiaalinen ruosteen alkukohta kun sitä ei pääse kunnolla suojaamaan ja hitsattu pelti on hitsaamatonta arempi ruostumaan.Aikaa tuosta operaatiosta on kulunut 3 vuotta ja ruosteen alkua ei ole pakkelitkin on pysyneet halkeilematta kiinni.Joka kesä olen ruiskuttanut kaarien takapuolelle kotelonsuoja ainetta että on niistä yritetty huoltakin pitää.Toivottavasti tästä oli jotain apua ja siitä sai jotain selvää.Suullisesti olis paljon helpompi selittää.
Kopsuttele huolella kaikki mahdolliset paikat läpi, johon uusi kaari tulee kiinni. Tämä ihan siksi, että harvoinpa se ruoste on pelkästään siihen lokarinkaareen itsensä rajannut. Yleensä joutuu samalla tosiaan tekemään uusiksi myös helmakotelon takapään, sisälokarin ulomman reunuksen ja huonolla tuurilla koko kynnyskotelon.
On parempi kartoittaa kaikki mätäpaikat ennen kuin on laikalla mihinkään koskenut. Sujuu työkin paremmin kun ei enää ekojen hitsausten jälkeen tule yllättäviä lisätöitä.
Kaikki ruosteinen pelti täytyy tosiaankin ottaa pois ennenkuin alkaa korjauspaloja tekemään. Mikään ei keljuta enempää kuin se, että puoli päivää naputtelemaasi määrämittaista korjauspeltiä ei saakaan kiinni hitsaamalla.
Tuo pitää hyvin paikkansa mitä JuMu S kirjoitti kannattaa tosiaan hyvin käydä läpi ja tutkia kaaren lähiympäristöt ettei tule yllätyksiä.Omasta autosta jouduin vaihtamaan myös lokasuojan sisäkaaren samalla ulkokaaren vaihdon yhteydessä.Toisaalta kävin oman autoni meisselin kans läpi kokonaan ennenkuin hitsasin siihen yhtään paikkaa ja työmaata riitti noin 6kk ajalle kaikki arki illat ja viikonloput,mutta kyllä kelpaa työnjälkeä katsoa vielä tänäkin päivänä.Kori on säilynyt täysin ruosteettomana tuon hitsaus urakan jälkeen ovia lukuunottamatta niiden ruostumista en ole onnistunut hidastamaan riittävästi vaan alareunoista pukkaa ruoste esiin joka kevät.Täytynee tässä kunhan muut menot helpottaa hommata jostain paremmat ovet.Koria olen hoitanut pesemällä alustan joka kesä ja paikkaamalla alusta suojausta niiltä osin kuin on ollut tarpeellista ja koteloihin olen ruiskuttanut myös suoja ainetta samalla.
juu olen käynyt kaikki ruostekohdat läpi... kuskin takaari + taka helmakotelon pää 8x8cm + jarruputken kiinnikkeen alla 1x1cm reikä pelkääjä takahelmakotelon pää 8x8cm reikä + etu tunkinnosto korvan viressä 0,5 x0,5 cm reikä muuten terve... muuten pieniä pinta ruosteita, ei muuta... kuvia tulee kunhan saan otettua...
Petri A kirjoitti:Onko kukaan kokeilut miten nuo 124 sen etusiipien korjauspalat istuu takakaariin. Voisi saada hiukan levennystä sitä kautta että tulevat ulospäin.
t. petri
Istuu..ja aikalailla suoraan saisi heittää kiinni..Kunhan laittaa esim.kuskinpuoleisen etulokarin kaaren taakse apukuskin puolelle Eli näin kääntyy samalla listan/puskurin kohdat sopiviksi..Itse huvikseni testailin ruosteisesta etulokarista leikatulla kaarella.Ja hyvin se istuisi.Ainoa vaan että ei siitä hyvän näköinen varmaankaan tulisi Kaari on vähän liian loivan mallinen taakse.Ja mihin tuota levitystä edes tarvitsee..aikalailla hakusassa on vanteet jolla saa täytettyä nuo orkkis kaaretkaan...
_Antti kirjoitti:On ollut vähän löpinää, että koritinan käyttö kielletään tämän vuoden puolella koska sisältää paljon lyijyä, tiedä sitten kuinka käy.
Hitsaus kannattaa sitten tehdä niin että saumaan ei jäisi reikää, koska myöhemmässä vaiheessa voi tulla ongelmaa jos kondensi vesi pääsee sauman välistä pohjiin..
Joo, kielletään se jossain vaiheessa. Myös tavalliset elektroniikkakolvaukset joudutaan tekemään uudella tinalla.
Petri A kirjoitti:Onko kukaan kokeilut miten nuo 124 sen etusiipien korjauspalat istuu takakaariin. Voisi saada hiukan levennystä sitä kautta että tulevat ulospäin.
t. petri
Istuu..ja aikalailla suoraan saisi heittää kiinni..Kunhan laittaa esim.kuskinpuoleisen etulokarin kaaren taakse apukuskin puolelle Eli näin kääntyy samalla listan/puskurin kohdat sopiviksi..Itse huvikseni testailin ruosteisesta etulokarista leikatulla kaarella.Ja hyvin se istuisi.Ainoa vaan että ei siitä hyvän näköinen varmaankaan tulisi Kaari on vähän liian loivan mallinen taakse.Ja mihin tuota levitystä edes tarvitsee..aikalailla hakusassa on vanteet jolla saa täytettyä nuo orkkis kaaretkaan...
Moro
Kyllä nyt nuo 17x8 ja 225/45 kummit raapii edessä ja takana kun 40mm laskettu. Tarkoitus olisi vaihtaa kunhan saa perän kuntoon niin tuollainen 19x9 eteen ja 19x10-11 taakse kunnon lipalla. HOmma vaan siirtyi vuodella kun tuli ostettua pala firmaa ja heti perään mätkyt ja tuo ilmastoinnin korjaus 3000 euroa. siinä meni vannerahat mutta kyllä tulee kylmää myös nyt.