124:sen valojen parannus rojekti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
janmun
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 14.02.2006 22:28
Paikkakunta: Rovaniemi

124:sen valojen parannus rojekti

Viesti Kirjoittaja janmun »

Moi,
Näyttäisi löytyvän jonkinverran ohjeita näitten 124:sen tuikkujen parantamiseen mutta voisiko joku jo tuommoisen projektin läpivieneenä laittaa jonkinlaisen osaluettelon tänne näytille? Kuinka paljon meni johtoa? Kuinka paksua? Minkälaiset releet? yms ja jos jollain löytyis ihan "työselostus" niin kiitän ja kumarran! Syttyykö mittaristossa se valojen "vikavalo" jos uudet valot menee omien releiden kautta?
230TE -90
Avatar
Mikaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Mikaz »

Mä ostin Biltemasta tommoisen valonvahvistimen ( Tuotenro
42680) sillä kyllä parani valot aika paljokin.
MB S211 E220CDI Avantgarde -09
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
janmun
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 14.02.2006 22:28
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja janmun »

Mikaz kirjoitti:Mä ostin Biltemasta tommoisen valonvahvistimen ( Tuotenro
42680) sillä kyllä parani valot aika paljokin.
Näyttää "liian helpolta"... :)
Katu-uskottavuus kasvais jos tekis itte ;)
Kiitos vinkistä.
Vieläkin kaivataan ohjeita...
230TE -90
sapele
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ti 07.02.2006 22:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sapele »

Ei tullut johtoja mitattua, mutta kuitenkin...
Laitoin oman releen pitkille ja oman lähivaloille. Alkuperäinen liitin lampusta irti ja siitä herätteet releille. Akusta virta 6mm2 johdolla releelle ja sulake väliin. Tarvikeliikkeestä ostin uudet H4 passelit liittimet ja niihin vedin 4mm2 johdot releiltä. Kaikki johdot siististi pienillä nippusiteillä samaan nippuun. Muista hyvät maadoitukset. Aikaa taisi kaikkine tupakointeineen mennä pari tuntia, ja polttimoille tulee entiseen verrattuna +1,3 volttia ja valotehon parannuksen huomaa ihan silmälläkin.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: 124:sen valojen parannus rojekti

Viesti Kirjoittaja Roisto »

janmun kirjoitti:Näyttäisi löytyvän jonkinverran ohjeita näitten 124:sen tuikkujen parantamiseen mutta voisiko joku jo tuommoisen projektin läpivieneenä laittaa jonkinlaisen osaluettelon tänne näytille? Kuinka paljon meni johtoa? Kuinka paksua? Minkälaiset releet? yms ja jos jollain löytyis ihan "työselostus" niin kiitän ja kumarran! Syttyykö mittaristossa se valojen "vikavalo" jos uudet valot menee omien releiden kautta?
Projekti on suunnitelmissa. Tarvikkeita on jo ostettu mutta nyt homma odottelee lämpimämpiä ilmoja. :( Tarkoitus siis laittaa valot releille ja päivittää valoautomaattia. Kuvia otetaan, jahka projekti alkaa.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

bilteman valovahvistus sarja on erittäin hyvänlaatuinen, ja helppo kytkeä, mutta mersuun sopimaton :lol:

itse kytkin sellaisen kiinni, ja alkoi samantien palamaan palaneen ajovalon varoitusvalo kojelaudassa. syttyy palamaan heti kun kääntää ajovalot päälle asentoon. ei siis pala sumareilla, eikä parkeilla.

ei saa yhtenäistä vastussignaalia kummaltakin puolelta, jotta järjestelmä luulisi kaiken olevan ok.

yrittänyt keksiä ratkaisua, mutta en oikein ole keksinyt vielä.. :lol:
Avatar
Mikaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Mikaz »

dansku kirjoitti:bilteman valovahvistus sarja on erittäin hyvänlaatuinen, ja helppo kytkeä, mutta mersuun sopimaton :lol:

itse kytkin sellaisen kiinni, ja alkoi samantien palamaan palaneen ajovalon varoitusvalo kojelaudassa. syttyy palamaan heti kun kääntää ajovalot päälle asentoon. ei siis pala sumareilla, eikä parkeilla.

ei saa yhtenäistä vastussignaalia kummaltakin puolelta, jotta järjestelmä luulisi kaiken olevan ok.

yrittänyt keksiä ratkaisua, mutta en oikein ole keksinyt vielä.. :lol:
Siis eikös toi ongelma tuu ihan samalailla vaikka ite laittaa releet väliin ja vetää paksummat johdot ?
MB S211 E220CDI Avantgarde -09
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mikaz kirjoitti:Siis eikös toi ongelma tuu ihan samalailla vaikka ite laittaa releet väliin ja vetää paksummat johdot ?
Ei, jos vetää virrat boksin läpi.

t.
Risto
E500 – 211.070
sapele
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ti 07.02.2006 22:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sapele »

Itse en em.vikavaloa pidä kovinkaan tärkeänä. Se kyllä paloi jo ennen valojen vahvistusta vaikka kaikki valot oli ehjiä. Polttimon poisto mittaristosta oli toimiva lääke tuohon vaivaan :lol:
janmun
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 14.02.2006 22:28
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja janmun »

Saiskos tuon vikavalon pois jos laittaa sopivan vastuksen sarjaankytkennällä siihen johtoon mikä ohjaa uutta relettä (aikaisemmin mennyt hehkulle)? Kuvittelisiko "valoautomaatti" nyt että siellä olla möllöttää ihan normaali tuikku joka toimii moitteettomasti? Onko tämä täysin väärä oletus?
230TE -90
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

janmun kirjoitti:Saiskos tuon vikavalon pois jos laittaa sopivan vastuksen sarjaankytkennällä siihen johtoon mikä ohjaa uutta relettä (aikaisemmin mennyt hehkulle)? Kuvittelisiko "valoautomaatti" nyt että siellä olla möllöttää ihan normaali tuikku joka toimii moitteettomasti? Onko tämä täysin väärä oletus?
Pitää laittaa releen käämin rinnalle. En tiedä, kuinka "pieni" vastus tarvittaisiin vikavalon sammuttamiseen. Sitä voisi kokeilla erilaisilla hehkuilla (5W, 10W) ja laskea sen pohjalta, millainen vastus sopisi.

Itse en ole kokeillut mutta valo saattaisi sammua, jos molempien puolten molemmille valoille olisi omat releensä (eli 4 kpl). Taikka jos halutaan ottaa heräte vain toiselta puolelta, niin kytketään toiselle puolelle releen käämin resistanssia vastaava vastus (tarpeeksi isolla tehonkestolla).

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 124:sen valojen parannus rojekti

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Roisto kirjoitti: Projekti on suunnitelmissa. Tarvikkeita on jo ostettu mutta nyt homma odottelee lämpimämpiä ilmoja. :( Tarkoitus siis laittaa valot releille ja päivittää valoautomaattia. Kuvia otetaan, jahka projekti alkaa.
Mielenkiinnolla odotan Roiston projektia. Omakin auto kaipaisi kipeästi parempia valoja. :cry:
1991 420 SE
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

En ole nyt varma tästä, mutta oletan valojen valvontayksikön seuraavan molempien puolien jännite-eroa. Todennäköisesti myös virralla on joku merkitys, mutta kun valvontayksikön piireistä ei saa datakuvia on aika vaikea arvailla kuinka se toimii. Jos laitaa releet kaikille valoille omansa on ainakin jännite ja virta sama.
Ne jotka nyt niitä rakentavat niin laittakaa jokaiselle oma rele niin saadaan tietää valvontayksikön toiminta.
Pitäis oikeastaan tehdä itellekin niin asia selviäis. :roll:
Ne releet kannattaa laittaa sinne valokotelon sisälle, liittimessä on yksi vapaa paikka johon on helppo laittaa liitintappi uudelle johdolle. Herätehän on jo kotelon sisällä.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
JarnoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.04.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja JarnoH »

itelle laitoin kans ton bilteman valovahvistin sarjan ja polttimoina on 80/100w ! umpiot otin irti ja putsailin sisältä ja ajovalon lasit putsailin ja tuli niinko uudet!! :D katsastukses ei ollut ongelmia vaikka on noin isot polttimot. setä vaaan sano että on hyvät valot!! :twisted: valo teho on nyt tosi hyvä ja näkee hyvin pitkillä ja lyhkäsillä ja silti ei lyhyet häikäse vastaantulijoita! tai ei kukaan oo ainakaan valoja vilkutellut :D
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Toivottavasti valintakytkin ( viiksi ) kestää. :roll:
Miksi kukaan ei laita kytkentäkuvaa saitille?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jone77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 12.12.2005 11:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

mjo33400 kirjoitti:Toivottavasti valintakytkin ( viiksi ) kestää. :roll:
Miksi kukaan ei laita kytkentäkuvaa saitille?
kestää kestää onhan JarnoH :lla rele välissä . silloin "viiksen" virta rasitus on pienempi kun ennen releen asennusta
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jarno H kirjoitti:
itelle laitoin kans ton bilteman valovahvistin sarjan ja polttimoina on 80/100w ! umpiot otin irti ja putsailin sisältä ja ajovalon lasit putsailin ja tuli niinko uudet!! katsastukses ei ollut ongelmia vaikka on noin isot polttimot. setä vaaan sano että on hyvät valot!! valo teho on nyt tosi hyvä ja näkee hyvin pitkillä ja lyhkäsillä ja silti ei lyhyet häikäse vastaantulijoita! tai ei kukaan oo ainakaan valoja vilkutellut

Tuliko vanhoilla valoilla mitattua jännitehäviö akun ja valojen kesken.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
JarnoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.04.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja JarnoH »

ei tullut kyllä mitattua yhtään mitään!! niihin valoihin saa kyllä huomattavan parannuksen pienellä vaivalla ja on paljo mukavampaa ajella!! :D hyvin on viiksi ja umpiot kestäneet vuodenverran vaikka on isommat polttimot!!
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

miks ei viiksi kestäis????
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

dansku kirjoitti:miks ei viiksi kestäis????
Niinpä, eihän valot kulje missään vaiheessa viiksen läpi... :wink:
Passat Variant 1.9TDI 2001
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Rupesin oikein miettimään kun kaikki hokee, että kyllä viiksi kestää, mutta kukaan ei maininnut, että valovahvistin onkin relekytkentä ( älytön nimi releelle ) joka ei vahvista mitään vaan kytkee akkujännitteen suoraan valoille.
Jos 100 Watin lamppu lyödään normilampun tilalle, niin mitä kautta jännite tulee?
En hätäsesti lukien huomannut Jarno H:n mainintaa valovahvistimesta kun hän mainitsi 80/100 watin lampuista, siitä epäilys viiksen kestävyydestä. :cry:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

PasiH kirjoitti:
Niinpä, eihän valot kulje missään vaiheessa viiksen läpi...

Eikö? :roll: Siis normitilanne.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Niin joo, perun puheeni! Eihän pitkät mene päälle ennenkuin valokatkaisijasta on valot päällä, eli kyllä menee viiksen läpi virta.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Vastaa Viestiin