124:sen valojen parannus rojekti
124:sen valojen parannus rojekti
Moi,
Näyttäisi löytyvän jonkinverran ohjeita näitten 124:sen tuikkujen parantamiseen mutta voisiko joku jo tuommoisen projektin läpivieneenä laittaa jonkinlaisen osaluettelon tänne näytille? Kuinka paljon meni johtoa? Kuinka paksua? Minkälaiset releet? yms ja jos jollain löytyis ihan "työselostus" niin kiitän ja kumarran! Syttyykö mittaristossa se valojen "vikavalo" jos uudet valot menee omien releiden kautta?
Näyttäisi löytyvän jonkinverran ohjeita näitten 124:sen tuikkujen parantamiseen mutta voisiko joku jo tuommoisen projektin läpivieneenä laittaa jonkinlaisen osaluettelon tänne näytille? Kuinka paljon meni johtoa? Kuinka paksua? Minkälaiset releet? yms ja jos jollain löytyis ihan "työselostus" niin kiitän ja kumarran! Syttyykö mittaristossa se valojen "vikavalo" jos uudet valot menee omien releiden kautta?
230TE -90
Ei tullut johtoja mitattua, mutta kuitenkin...
Laitoin oman releen pitkille ja oman lähivaloille. Alkuperäinen liitin lampusta irti ja siitä herätteet releille. Akusta virta 6mm2 johdolla releelle ja sulake väliin. Tarvikeliikkeestä ostin uudet H4 passelit liittimet ja niihin vedin 4mm2 johdot releiltä. Kaikki johdot siististi pienillä nippusiteillä samaan nippuun. Muista hyvät maadoitukset. Aikaa taisi kaikkine tupakointeineen mennä pari tuntia, ja polttimoille tulee entiseen verrattuna +1,3 volttia ja valotehon parannuksen huomaa ihan silmälläkin.
Laitoin oman releen pitkille ja oman lähivaloille. Alkuperäinen liitin lampusta irti ja siitä herätteet releille. Akusta virta 6mm2 johdolla releelle ja sulake väliin. Tarvikeliikkeestä ostin uudet H4 passelit liittimet ja niihin vedin 4mm2 johdot releiltä. Kaikki johdot siististi pienillä nippusiteillä samaan nippuun. Muista hyvät maadoitukset. Aikaa taisi kaikkine tupakointeineen mennä pari tuntia, ja polttimoille tulee entiseen verrattuna +1,3 volttia ja valotehon parannuksen huomaa ihan silmälläkin.
Re: 124:sen valojen parannus rojekti
Projekti on suunnitelmissa. Tarvikkeita on jo ostettu mutta nyt homma odottelee lämpimämpiä ilmoja.janmun kirjoitti:Näyttäisi löytyvän jonkinverran ohjeita näitten 124:sen tuikkujen parantamiseen mutta voisiko joku jo tuommoisen projektin läpivieneenä laittaa jonkinlaisen osaluettelon tänne näytille? Kuinka paljon meni johtoa? Kuinka paksua? Minkälaiset releet? yms ja jos jollain löytyis ihan "työselostus" niin kiitän ja kumarran! Syttyykö mittaristossa se valojen "vikavalo" jos uudet valot menee omien releiden kautta?

t.
Risto
E500 – 211.070
bilteman valovahvistus sarja on erittäin hyvänlaatuinen, ja helppo kytkeä, mutta mersuun sopimaton
itse kytkin sellaisen kiinni, ja alkoi samantien palamaan palaneen ajovalon varoitusvalo kojelaudassa. syttyy palamaan heti kun kääntää ajovalot päälle asentoon. ei siis pala sumareilla, eikä parkeilla.
ei saa yhtenäistä vastussignaalia kummaltakin puolelta, jotta järjestelmä luulisi kaiken olevan ok.
yrittänyt keksiä ratkaisua, mutta en oikein ole keksinyt vielä..

itse kytkin sellaisen kiinni, ja alkoi samantien palamaan palaneen ajovalon varoitusvalo kojelaudassa. syttyy palamaan heti kun kääntää ajovalot päälle asentoon. ei siis pala sumareilla, eikä parkeilla.
ei saa yhtenäistä vastussignaalia kummaltakin puolelta, jotta järjestelmä luulisi kaiken olevan ok.
yrittänyt keksiä ratkaisua, mutta en oikein ole keksinyt vielä..

Siis eikös toi ongelma tuu ihan samalailla vaikka ite laittaa releet väliin ja vetää paksummat johdot ?dansku kirjoitti:bilteman valovahvistus sarja on erittäin hyvänlaatuinen, ja helppo kytkeä, mutta mersuun sopimaton![]()
itse kytkin sellaisen kiinni, ja alkoi samantien palamaan palaneen ajovalon varoitusvalo kojelaudassa. syttyy palamaan heti kun kääntää ajovalot päälle asentoon. ei siis pala sumareilla, eikä parkeilla.
ei saa yhtenäistä vastussignaalia kummaltakin puolelta, jotta järjestelmä luulisi kaiken olevan ok.
yrittänyt keksiä ratkaisua, mutta en oikein ole keksinyt vielä..
MB S211 E220CDI Avantgarde -09
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
Saiskos tuon vikavalon pois jos laittaa sopivan vastuksen sarjaankytkennällä siihen johtoon mikä ohjaa uutta relettä (aikaisemmin mennyt hehkulle)? Kuvittelisiko "valoautomaatti" nyt että siellä olla möllöttää ihan normaali tuikku joka toimii moitteettomasti? Onko tämä täysin väärä oletus?
230TE -90
Pitää laittaa releen käämin rinnalle. En tiedä, kuinka "pieni" vastus tarvittaisiin vikavalon sammuttamiseen. Sitä voisi kokeilla erilaisilla hehkuilla (5W, 10W) ja laskea sen pohjalta, millainen vastus sopisi.janmun kirjoitti:Saiskos tuon vikavalon pois jos laittaa sopivan vastuksen sarjaankytkennällä siihen johtoon mikä ohjaa uutta relettä (aikaisemmin mennyt hehkulle)? Kuvittelisiko "valoautomaatti" nyt että siellä olla möllöttää ihan normaali tuikku joka toimii moitteettomasti? Onko tämä täysin väärä oletus?
Itse en ole kokeillut mutta valo saattaisi sammua, jos molempien puolten molemmille valoille olisi omat releensä (eli 4 kpl). Taikka jos halutaan ottaa heräte vain toiselta puolelta, niin kytketään toiselle puolelle releen käämin resistanssia vastaava vastus (tarpeeksi isolla tehonkestolla).
t.
Risto
E500 – 211.070
Re: 124:sen valojen parannus rojekti
Mielenkiinnolla odotan Roiston projektia. Omakin auto kaipaisi kipeästi parempia valoja.Roisto kirjoitti: Projekti on suunnitelmissa. Tarvikkeita on jo ostettu mutta nyt homma odottelee lämpimämpiä ilmoja.Tarkoitus siis laittaa valot releille ja päivittää valoautomaattia. Kuvia otetaan, jahka projekti alkaa.

1991 420 SE
En ole nyt varma tästä, mutta oletan valojen valvontayksikön seuraavan molempien puolien jännite-eroa. Todennäköisesti myös virralla on joku merkitys, mutta kun valvontayksikön piireistä ei saa datakuvia on aika vaikea arvailla kuinka se toimii. Jos laitaa releet kaikille valoille omansa on ainakin jännite ja virta sama.
Ne jotka nyt niitä rakentavat niin laittakaa jokaiselle oma rele niin saadaan tietää valvontayksikön toiminta.
Pitäis oikeastaan tehdä itellekin niin asia selviäis.
Ne releet kannattaa laittaa sinne valokotelon sisälle, liittimessä on yksi vapaa paikka johon on helppo laittaa liitintappi uudelle johdolle. Herätehän on jo kotelon sisällä.
Ne jotka nyt niitä rakentavat niin laittakaa jokaiselle oma rele niin saadaan tietää valvontayksikön toiminta.
Pitäis oikeastaan tehdä itellekin niin asia selviäis.

Ne releet kannattaa laittaa sinne valokotelon sisälle, liittimessä on yksi vapaa paikka johon on helppo laittaa liitintappi uudelle johdolle. Herätehän on jo kotelon sisällä.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
itelle laitoin kans ton bilteman valovahvistin sarjan ja polttimoina on 80/100w ! umpiot otin irti ja putsailin sisältä ja ajovalon lasit putsailin ja tuli niinko uudet!!
katsastukses ei ollut ongelmia vaikka on noin isot polttimot. setä vaaan sano että on hyvät valot!!
valo teho on nyt tosi hyvä ja näkee hyvin pitkillä ja lyhkäsillä ja silti ei lyhyet häikäse vastaantulijoita! tai ei kukaan oo ainakaan valoja vilkutellut 



Jarno H kirjoitti:
itelle laitoin kans ton bilteman valovahvistin sarjan ja polttimoina on 80/100w ! umpiot otin irti ja putsailin sisältä ja ajovalon lasit putsailin ja tuli niinko uudet!! katsastukses ei ollut ongelmia vaikka on noin isot polttimot. setä vaaan sano että on hyvät valot!! valo teho on nyt tosi hyvä ja näkee hyvin pitkillä ja lyhkäsillä ja silti ei lyhyet häikäse vastaantulijoita! tai ei kukaan oo ainakaan valoja vilkutellut
Tuliko vanhoilla valoilla mitattua jännitehäviö akun ja valojen kesken.
itelle laitoin kans ton bilteman valovahvistin sarjan ja polttimoina on 80/100w ! umpiot otin irti ja putsailin sisältä ja ajovalon lasit putsailin ja tuli niinko uudet!! katsastukses ei ollut ongelmia vaikka on noin isot polttimot. setä vaaan sano että on hyvät valot!! valo teho on nyt tosi hyvä ja näkee hyvin pitkillä ja lyhkäsillä ja silti ei lyhyet häikäse vastaantulijoita! tai ei kukaan oo ainakaan valoja vilkutellut
Tuliko vanhoilla valoilla mitattua jännitehäviö akun ja valojen kesken.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Rupesin oikein miettimään kun kaikki hokee, että kyllä viiksi kestää, mutta kukaan ei maininnut, että valovahvistin onkin relekytkentä ( älytön nimi releelle ) joka ei vahvista mitään vaan kytkee akkujännitteen suoraan valoille.
Jos 100 Watin lamppu lyödään normilampun tilalle, niin mitä kautta jännite tulee?
En hätäsesti lukien huomannut Jarno H:n mainintaa valovahvistimesta kun hän mainitsi 80/100 watin lampuista, siitä epäilys viiksen kestävyydestä.
Jos 100 Watin lamppu lyödään normilampun tilalle, niin mitä kautta jännite tulee?
En hätäsesti lukien huomannut Jarno H:n mainintaa valovahvistimesta kun hän mainitsi 80/100 watin lampuista, siitä epäilys viiksen kestävyydestä.

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen