190D 2,5 turbo / Perän lukko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ArthurDent
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
Paikkakunta: Inkoo

190D 2,5 turbo / Perän lukko

Viesti Kirjoittaja ArthurDent »

No niin, aloitetaas taas, kun saatin se turbo-ongelma niin helposti selvitettyä. Kiitoksia vaan kaikille.

Voisinko saada ihan lyhyen oppimäärän siitä miten tuo 201:sen lukkoperä oikein toimii. Siis oikeastaan miten se havaitsee luiston. Lopetti lukko toimintansa ihan ykskaks. ASD merkkivalo vain kauniisti palaa koko ajan kojetaulussa.

Olen yritellyt katsella netin huolto-ohjeista mutta ei ole silmiin kuvia sattunut.
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva

123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Olen huomannut että tuosta MB:n lukon varsinaisesta toiminnasta on erittäin niukasti tietoa saatavilla. Jopa WIS-CD:stä ei paljoa irti saa ellei ole pohjatietoa noista peristä yleensä.

Tässä on pari kuvaa jotka selventävät asiaa:
Kuva
Kuva

Oma käsitykseni on että normaalissa kitkalukossa ja ASD:ssa on ihan samanlaiset nuo kuvissa näkyvät kitkalevyasetelmat. Kitkalukossa kitkapintojen normaalivoimat seuraavat hammasvoimista kun on vääntöä päällä. ASD:ssähän on tunnetusti myös tämä kitkalukko toiminnassa mutta tarvittaessa erillinen hydrauliyksikkö puristaa nuo levyt niin tiukkaan että perä on tuolloin 100% lukko.
Avatar
ArthurDent
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
Paikkakunta: Inkoo

Alkuun päästään

Viesti Kirjoittaja ArthurDent »

Kiitos selventävistä kuvista. Tuo mekaniikkapuoli selvisi vallan mainiosti.

Nyt tarvittaisiin vielä tietoa siitä hydrauliikkapuolesta sillä se 100% lukko ei ole nyt pelisssä mukana.
En viitsisi mennä auton alle näillä keleillä ryömimään ja selvittelemään asiaa. Se mitä ainoastaan on itsestään selvää on että Hydraulikkasäiliö sijaitsee konehuoneesa naftasuodattimen vieressä ja pumppu koneen etupäässä. (tiiviste vuotaa hiukan, hydrauliikkayöjyn pinta laskee 1 cm/4000 km).

Kaikki vihjeet tästä hydrauliikkapuolesta otetaan kiitoksella vastaan.
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva

123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Huomasin juuri, että W107 WIS:stä löytyy kattavat tiedot ASD:stä. Todella outoa ettei W201 ja W124 WIS:eistä löydy samoja tietoja.
pioneer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 14.10.2005 18:04

Viesti Kirjoittaja pioneer »

Nolo kysymys, mutta lyhyesti

Mistä lyhenne ASD ja mitä se tekee?

Mikä on lukkoperä?

Takarenkaiden sutiessa mittaristoon syttyy keltainen varoitusvalo, mutta siihen loppuu oma tietämys.
Avatar
ArthurDent
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
Paikkakunta: Inkoo

Lyhyet vastaukset

Viesti Kirjoittaja ArthurDent »

ASD = Automatisches Sperrdifferntial (hienot kuvat tuossa yläpuolella)
ASD = antilocking differential

"lukkoperä"; Tasauspörästö voinaan lukita niin että molemmat pyörät pyörivät kuin olisivat yhdellä akselilla (umpirautaa= 100%) .

Vilkkuva keltainen valo mittarin yläosassa (W201) merkitsee sitä että perälukko toimii ja tasauspyörästö lukkiutuu "umpiraudaksi". Molemmat takapyörät pyörivät samalla nopeudella. Ilman lukkoa pyörii "joutavaa" se pyörä joka on liukkaammalla pinnalla.

Tälläin niiku lyhyesti
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva

123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3971
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Lyhyet vastaukset

Viesti Kirjoittaja tomant »

ArthurDent kirjoitti:ASD = Automatisches Sperrdifferntial (hienot kuvat tuossa yläpuolella)
ASD = antilocking differential

"lukkoperä"; Tasauspörästö voinaan lukita niin että molemmat pyörät pyörivät kuin olisivat yhdellä akselilla (umpirautaa= 100%) .

Vilkkuva keltainen valo mittarin yläosassa (W201) merkitsee sitä että perälukko toimii ja tasauspyörästö lukkiutuu "umpiraudaksi". Molemmat takapyörät pyörivät samalla nopeudella. Ilman lukkoa pyörii "joutavaa" se pyörä joka on liukkaammalla pinnalla.

Tälläin niiku lyhyesti
ASD on englanniksi mieluummin "automatic limited slip differential" (automatic LSD). Ehkä sen voisi sanoa myös "automatic locking differential". Antilocking tarkoittaa lukkiutumaton ja siitä ei ole kyse.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Nollaileppa vika muisti ottamalla akun kenkä hetkeksi irti tai irroittamalla asd rele akun takaa.Nollauksen voi myös tehdä testipistokkeesta yhdistämällä oikeat navat yhteen hmm....olikohan yli 10 sekunnin ajaksi,oikeita napojakaan en nyt ihan heti muista :lol: No tuosta testipistokkeesta kuitenkin saa myös vika koodin kaivettua esille,ohjeet löytyy varmasti haulla...Luultavasti jarruvalokatkaisin vika kyseessä.ASD on herkkä menemään vikatilaan,ja hetkenkin häiriö jättää vian päälle,ei siis nollaannu itsestään.

Lukkohan toimii siis hydraulikalla,pienissä vauhdeissa 100% ja suuremmissa,olikohan yli n.38 km/h 30%.Nähdäkseni tarvitsee paineen myös siihen että toimii tuo 30% lukko...100% lukko tulee sitten paineen nostolla.Tunnistus pyörien nopeuserosta tulee absien antureilta.ASD perähän on rakenteeltaan hieman erilainen kuin normaali lukkoperä,kitkalevyt eivät sijaitse tasauspyörästössä vaan vetarin tumppien juuressa,näkyy varmaan noista linkeistä,en niitä kurkkinut.

Kolmiovalo syttyy kojetaulussa aina kun renkaiden pyörimiseroa on tarpeeksi,ei siis sinällään kerro lukon kytkeytymisestä mitään.
Vastaa Viestiin