No niin, aloitetaas taas, kun saatin se turbo-ongelma niin helposti selvitettyä. Kiitoksia vaan kaikille.
Voisinko saada ihan lyhyen oppimäärän siitä miten tuo 201:sen lukkoperä oikein toimii. Siis oikeastaan miten se havaitsee luiston. Lopetti lukko toimintansa ihan ykskaks. ASD merkkivalo vain kauniisti palaa koko ajan kojetaulussa.
Olen yritellyt katsella netin huolto-ohjeista mutta ei ole silmiin kuvia sattunut.
190D 2,5 turbo / Perän lukko
- ArthurDent
- Vakiokalustoa
- Viestit: 88
- Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
- Paikkakunta: Inkoo
190D 2,5 turbo / Perän lukko
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva
123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
Olen huomannut että tuosta MB:n lukon varsinaisesta toiminnasta on erittäin niukasti tietoa saatavilla. Jopa WIS-CD:stä ei paljoa irti saa ellei ole pohjatietoa noista peristä yleensä.
Tässä on pari kuvaa jotka selventävät asiaa:


Oma käsitykseni on että normaalissa kitkalukossa ja ASD:ssa on ihan samanlaiset nuo kuvissa näkyvät kitkalevyasetelmat. Kitkalukossa kitkapintojen normaalivoimat seuraavat hammasvoimista kun on vääntöä päällä. ASD:ssähän on tunnetusti myös tämä kitkalukko toiminnassa mutta tarvittaessa erillinen hydrauliyksikkö puristaa nuo levyt niin tiukkaan että perä on tuolloin 100% lukko.
Tässä on pari kuvaa jotka selventävät asiaa:


Oma käsitykseni on että normaalissa kitkalukossa ja ASD:ssa on ihan samanlaiset nuo kuvissa näkyvät kitkalevyasetelmat. Kitkalukossa kitkapintojen normaalivoimat seuraavat hammasvoimista kun on vääntöä päällä. ASD:ssähän on tunnetusti myös tämä kitkalukko toiminnassa mutta tarvittaessa erillinen hydrauliyksikkö puristaa nuo levyt niin tiukkaan että perä on tuolloin 100% lukko.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
- ArthurDent
- Vakiokalustoa
- Viestit: 88
- Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
- Paikkakunta: Inkoo
Alkuun päästään
Kiitos selventävistä kuvista. Tuo mekaniikkapuoli selvisi vallan mainiosti.
Nyt tarvittaisiin vielä tietoa siitä hydrauliikkapuolesta sillä se 100% lukko ei ole nyt pelisssä mukana.
En viitsisi mennä auton alle näillä keleillä ryömimään ja selvittelemään asiaa. Se mitä ainoastaan on itsestään selvää on että Hydraulikkasäiliö sijaitsee konehuoneesa naftasuodattimen vieressä ja pumppu koneen etupäässä. (tiiviste vuotaa hiukan, hydrauliikkayöjyn pinta laskee 1 cm/4000 km).
Kaikki vihjeet tästä hydrauliikkapuolesta otetaan kiitoksella vastaan.
Nyt tarvittaisiin vielä tietoa siitä hydrauliikkapuolesta sillä se 100% lukko ei ole nyt pelisssä mukana.
En viitsisi mennä auton alle näillä keleillä ryömimään ja selvittelemään asiaa. Se mitä ainoastaan on itsestään selvää on että Hydraulikkasäiliö sijaitsee konehuoneesa naftasuodattimen vieressä ja pumppu koneen etupäässä. (tiiviste vuotaa hiukan, hydrauliikkayöjyn pinta laskee 1 cm/4000 km).
Kaikki vihjeet tästä hydrauliikkapuolesta otetaan kiitoksella vastaan.
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva
123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
Huomasin juuri, että W107 WIS:stä löytyy kattavat tiedot ASD:stä. Todella outoa ettei W201 ja W124 WIS:eistä löydy samoja tietoja.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
- ArthurDent
- Vakiokalustoa
- Viestit: 88
- Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
- Paikkakunta: Inkoo
Lyhyet vastaukset
ASD = Automatisches Sperrdifferntial (hienot kuvat tuossa yläpuolella)
ASD = antilocking differential
"lukkoperä"; Tasauspörästö voinaan lukita niin että molemmat pyörät pyörivät kuin olisivat yhdellä akselilla (umpirautaa= 100%) .
Vilkkuva keltainen valo mittarin yläosassa (W201) merkitsee sitä että perälukko toimii ja tasauspyörästö lukkiutuu "umpiraudaksi". Molemmat takapyörät pyörivät samalla nopeudella. Ilman lukkoa pyörii "joutavaa" se pyörä joka on liukkaammalla pinnalla.
Tälläin niiku lyhyesti
ASD = antilocking differential
"lukkoperä"; Tasauspörästö voinaan lukita niin että molemmat pyörät pyörivät kuin olisivat yhdellä akselilla (umpirautaa= 100%) .
Vilkkuva keltainen valo mittarin yläosassa (W201) merkitsee sitä että perälukko toimii ja tasauspyörästö lukkiutuu "umpiraudaksi". Molemmat takapyörät pyörivät samalla nopeudella. Ilman lukkoa pyörii "joutavaa" se pyörä joka on liukkaammalla pinnalla.
Tälläin niiku lyhyesti
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva
123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
Re: Lyhyet vastaukset
ASD on englanniksi mieluummin "automatic limited slip differential" (automatic LSD). Ehkä sen voisi sanoa myös "automatic locking differential". Antilocking tarkoittaa lukkiutumaton ja siitä ei ole kyse.ArthurDent kirjoitti:ASD = Automatisches Sperrdifferntial (hienot kuvat tuossa yläpuolella)
ASD = antilocking differential
"lukkoperä"; Tasauspörästö voinaan lukita niin että molemmat pyörät pyörivät kuin olisivat yhdellä akselilla (umpirautaa= 100%) .
Vilkkuva keltainen valo mittarin yläosassa (W201) merkitsee sitä että perälukko toimii ja tasauspyörästö lukkiutuu "umpiraudaksi". Molemmat takapyörät pyörivät samalla nopeudella. Ilman lukkoa pyörii "joutavaa" se pyörä joka on liukkaammalla pinnalla.
Tälläin niiku lyhyesti
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Nollaileppa vika muisti ottamalla akun kenkä hetkeksi irti tai irroittamalla asd rele akun takaa.Nollauksen voi myös tehdä testipistokkeesta yhdistämällä oikeat navat yhteen hmm....olikohan yli 10 sekunnin ajaksi,oikeita napojakaan en nyt ihan heti muista
No tuosta testipistokkeesta kuitenkin saa myös vika koodin kaivettua esille,ohjeet löytyy varmasti haulla...Luultavasti jarruvalokatkaisin vika kyseessä.ASD on herkkä menemään vikatilaan,ja hetkenkin häiriö jättää vian päälle,ei siis nollaannu itsestään.
Lukkohan toimii siis hydraulikalla,pienissä vauhdeissa 100% ja suuremmissa,olikohan yli n.38 km/h 30%.Nähdäkseni tarvitsee paineen myös siihen että toimii tuo 30% lukko...100% lukko tulee sitten paineen nostolla.Tunnistus pyörien nopeuserosta tulee absien antureilta.ASD perähän on rakenteeltaan hieman erilainen kuin normaali lukkoperä,kitkalevyt eivät sijaitse tasauspyörästössä vaan vetarin tumppien juuressa,näkyy varmaan noista linkeistä,en niitä kurkkinut.
Kolmiovalo syttyy kojetaulussa aina kun renkaiden pyörimiseroa on tarpeeksi,ei siis sinällään kerro lukon kytkeytymisestä mitään.

Lukkohan toimii siis hydraulikalla,pienissä vauhdeissa 100% ja suuremmissa,olikohan yli n.38 km/h 30%.Nähdäkseni tarvitsee paineen myös siihen että toimii tuo 30% lukko...100% lukko tulee sitten paineen nostolla.Tunnistus pyörien nopeuserosta tulee absien antureilta.ASD perähän on rakenteeltaan hieman erilainen kuin normaali lukkoperä,kitkalevyt eivät sijaitse tasauspyörästössä vaan vetarin tumppien juuressa,näkyy varmaan noista linkeistä,en niitä kurkkinut.
Kolmiovalo syttyy kojetaulussa aina kun renkaiden pyörimiseroa on tarpeeksi,ei siis sinällään kerro lukon kytkeytymisestä mitään.