Uusi keskustelija ilmoittautuu, 123-korisen kera.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
lefa42
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 09.01.2006 11:24
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Uusi keskustelija ilmoittautuu, 123-korisen kera.

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tervehdys kaikille.

Pitkän linjan Saabistina vaihdoin kokeilumielessä käyttöautoni Mercedekseen, ja uuden ajokkini kanssa olen vielä täysin tumpelo, kun ei ole kokemusta kyseisestä merkistä, eikä dieseleistä yleensäkään.

Eli ajokkini on 123-korinen 300d 4v manuaalilla, karvalakkimalli ja 441tkm ajettu (siis sisäänajettu vai? 8)).

Täältä näkyypi kuvia http://koti.mbnet.fi/stefa/merssu/

Kuuluuko autossani olla keskuslukitus, jos kuuluu, niin mistä hakea vikaa, kun ei inahda mikään lukko kuskin ovea aukaistessa, muut laitteet pelaavat kyllä täysin. Lämmityslaitteen moottori pitää pakkasella pienillä nopeuksilla vikinää, missä tuo sijaitsee, ja auttaisiko esim. voitelu?

Ja sitten on se kardaanin "tukinivel" vai miksi sitä kutsutaan, todella väljä, eli paukuttaa vähäsen kun matalilla kierroksilla vetää. Mistä ja mihin rahaan, vaihto lienee nopeakin homma, ainakin näytti olevan suht. helpossa paikassa.

Vastauksista etukäteen kiitellen.

-Lefa
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Juu saabismi on sairaus - ja siitä paranemiseksi on ensin se tunnustettava.

Onkohan alkuperäinen kori? Jos siinä on sähköllä keskuslukitus, niin oman kokemukseni mukaan muut lukituslaitteet ovissa on kunnossa paitsi se kuskin oven mutikka siellä oven sisällä. Siihen käy tarvikeliikkeen sarjasta yksi käyttöyksikkö.

Alipainetoimisesta en tiedä.

Lämmityslaitteen moottori takerteli minullakin aikansa kunnes kerran otin sen näkösälle osittain sieltä apumiehen jalkatilasta päin ja herkistelin hiilet - olivat jumissa. Mitään ei tarvinnut isosti purkaa. Suosittelen sieltä päin kevyttä rasvaamista.

Kampeaako ohjaus oikealle?

Onko epävakaa ajettava => koiranluut ei maksa kuin 10 euroa ja voi itse vaihtaa pihalla jos on 12 mm avain.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tervetuloa foorumille,olen itekkin w123 mies.Keskuslukkoon en ole perehtynyt muuten mutta lukitus toimii alipaineella niin että sähköhäiriön saa laskea pois muitten laitteiden toiminta ei vaikuta lukon toimintaan(tarkoitan muita ns mukavuus varusteita) pienimmillään vika voi olla irronneessa alipaineletkussa konehuoneen puolella.Puhaltimen moottori sijaitsee oikealla puolella etu jalkatilassa käsiksi pääsee irroittamalla kojelaudan alla oleva muovi.Rasvaus saattaa auttaa hetkeksi.Kardaanin tukilaakerin saa vaihdettua irroittamalla kardaani ja erottamalla etu ja takapätkä toisistaan(muista merkitä niiden asento)sitten sieltä löytyy lukkorengas se irti ja sopivalla ulosvetäjällä laakeri irti.Kannattaa ostaa laakeri ja kardaanin kannatin kumi kans.Suosittelen ostamaan myös korjaus oppaan kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14234
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Uusi keskustelija ilmoittautuu, 123-korisen kera.

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tervetuloa.
lefa42 kirjoitti: Kuuluuko autossani olla keskuslukitus, jos kuuluu, niin mistä hakea vikaa, kun ei inahda mikään lukko kuskin ovea aukaistessa, muut laitteet pelaavat kyllä täysin.
Alkuperäisenä lisävarusteena on toimitettu alipainetoiminen lukitus, kuten edellä mainittiin. Katso tavaratilan "kattoon", hattuhyllyn alle. Jos siellä, hieman oikeassa laidassa näkyy munakennon tapainen alipainevaraaja, autossasi on keskuslukitus. Lisäksi jos kantakortissa on koodi esim. 466, autossa on keskuslukitus.

Yleensä noista murtuu vanhemmiten alipainerasian kumikalvo. Rasiat sijaitsevat jokaisessa luukussa paitsi kuskin ovessa.

lefa42 kirjoitti: Ja sitten on se kardaanin "tukinivel" vai miksi sitä kutsutaan, todella väljä, eli paukuttaa vähäsen kun matalilla kierroksilla vetää. Mistä ja mihin rahaan, vaihto lienee nopeakin homma, ainakin näytti olevan suht. helpossa paikassa.
Kannatinlaakeri kumeineen maksaa esim KL-varaosissa alle 20 euroa.
www.kl-varaosat.fi
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Tuonneko naputtelet autosi alustanumeron: http://www.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng
Niin saat kaikkea kivaa tietää, mm. listauksen varusteista joita on tehtaalta lähtiessä ollut, tämän avulla voidaan sitten spekuloida mitä sinne kuuluu ja mitä ei, monesti tuonikäisissä autoissa on alipainetoimisen keskuslukituksen letkut irrotettu ja tulpattu. Löytyykö konehuoneesta tulpattuja alipaineletkuja?

-risto

ps. postaahan varustelista tännekkin, niitä tykätään lukea :D
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Venäläinen linkki - jokohan ensi yönä hakevat hyvin varustellun mersun pihalta pois? :lol:
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Jari Haikara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: To 22.09.2005 20:47

Viesti Kirjoittaja Jari Haikara »

.
Viimeksi muokannut Jari Haikara, La 29.09.2012 08:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lefa42
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 09.01.2006 11:24
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Chili kirjoitti:Juu saabismi on sairaus - ja siitä paranemiseksi on ensin se tunnustettava.

---

Kampeaako ohjaus oikealle?

Onko epävakaa ajettava => koiranluut ei maksa kuin 10 euroa ja voi itse vaihtaa pihalla jos on 12 mm avain.
Saabismihan ei ole sairaus, kun ei Kela maksa varaosia. :lol:

Ei ole epävakaa eikä puolla, pieni välys ohjauksessa, kaikinpuolin vaikutta korjausmiehenkin mukaan kunnossa olevan, kun nosturilla ihmeteltiin, ja on jokin aika sitten leimattukin, eli ei (kai) pitäisi isompia olla.

Kiitokset kaikille vastanneille, painunkin tutkimaan mitä tuolta löytyy, ja katson tuon varustelistan, kunhan tuon numeron ongin tuolta autosta.
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Chili kirjoitti:Venäläinen linkki - jokohan ensi yönä hakevat hyvin varustellun mersun pihalta pois? :lol:
Heh heh, ihan yleisesti tällä forumilla käytetty tiedonhakuväline :D

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3514
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Korimalli on ajattoman kaunis ja värikin sangen komia 8) . Metka sekarengastus tossa; vasemmalla barokit ja oikeella peltivanteet pöläreillä? Hanki ihmeessä gummimatot lattioille. Omaani hain merkkiliikkeestä 124:n sarjan joka istuu vasenta takajalkatilaa lukuunottamatta sangen hyvin; tais maksaa toissa syksynä 60€.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Joo,

Kunnon kaukalomatot paikoilleen vaan niin pysyy lattiat tämän näköisinä:
Kuva

Kuva

(eka kuvassa oleva ruskea lattialla on hiekkaa :D )

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Uusi keskustelija ilmoittautuu, 123-korisen kera.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:
Kannatinlaakeri kumeineen maksaa esim KL-varaosissa alle 20 euroa.
www.kl-varaosat.fi
Ja käytännön vinkkinä voi sanoa, että kannatinlaakerin vaihdossa jos ja kun irrottelee itse kardaania, niin kannattaa merkitä mikä "keskilaipan" kiinnityspultti oli missäkin kohdassa eli se kardaanin asento on syytä vaikka liidulla merkitä ennen irrottamista. Tasapainotettu osa kun on, väärässä asennossa voi aiheuttaa ääntä ja tärinää.

Lämppärin moottorihan löytyy hanttarin jalkatilan luukun takaa, kuten jo täällä todettua.

Varsin siistin oloinen 300D, eikä kilometrit liikoja rasita.
Tervetuloa palstoille! :wink:


EDIT: jaa oli se kartaanin asennonkin merkitseminen täällä jo mainittu, kun tarkemmin luin.
No, kertaus on opintojen äiti...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
lefa42
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 09.01.2006 11:24
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

jackie kirjoitti:Korimalli on ajattoman kaunis ja värikin sangen komia 8) . Metka sekarengastus tossa; vasemmalla barokit ja oikeella peltivanteet pöläreillä? Hanki ihmeessä gummimatot lattioille. Omaani hain merkkiliikkeestä 124:n sarjan joka istuu vasenta takajalkatilaa lukuunottamatta sangen hyvin; tais maksaa toissa syksynä 60€.
Kaikki ovat kapseleita, jos toista puolta aluvanteilla varustetuksi luulit. :wink:

Kaukalomattosarja olisi mukava, ei raaskisi kurakengillä kangasmattoja pilata, vielä kun ovat suht siistit.
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3514
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

lefa42 kirjoitti:Kaikki ovat kapseleita, jos toista puolta aluvanteilla varustetuksi luulit. :wink:
Kaukalomattosarja olisi mukava, ei raaskisi kurakengillä kangasmattoja pilata, vielä kun ovat suht siistit.
Barokki-pölärit :shock: :shock: :shock: Jos näin on, ni noi on kyl sitte reteet. Jää nimittäin takalasin aurinkoritilätki kakkosiks noille :!: .
Ja vielä kommenttina mattoihin: Nuo alkuperäset kumimatot on miljoona, tai ainaski sata kertaa paremmat ku tarvike kaukalomatot. Istuu paikoilleen eikä halkee pakkasessa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja tgts »

Hieno on hankinta, onnittelut!

Noista lattian alkuperäisistä äänieristeistä on vielä pakko todeta eräs ehkä jo moneen kertaan todettu asia: päältä päin nätin ja kuivan näköinen äänieriste saattaa kätkeä itseensä uskomattoman määrän vettä, joka ajan kanssa ruostuttaa lattiat sisältä päin piloille. Jos lattioissa näkyy vähänkin ruosteen tai edes kosteuden merkkejä esim. siinä kumitulpan, penkkien jalkojen tai helmakotelon sauman ympärillä, kannattaa syynätä nuo alkuperäiset äänieristeet todella tarkaan, jotta varmasti sen kovan pinnan alla piilevä kosteus tulee huomatuksi - materiaalihan on kova vain päältä, sisältä eräänlaista "karkeaa vaahtomuovia", mitä lienee. Harvassa lienevät ne 123:t, joissa ei tuota kosteusongelmaa ole parin-kolmen vuosikymmenen saatossa päässyt syntymään.

Annahan kuulua auton laitosta edelleen, 123 on palkitseva ja tyylikäs harrastepeli!
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: Uusi keskustelija ilmoittautuu, 123-korisen kera.

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi !

Ja tervetuloa minunkin puolestani.

Keskenhän tuo sisäänajo ryhdikkäällä kolmesatasellasi vielä on, n. 59 000 km puuttuu...

Eikös W123:n kilometrit mene seuraavasti :

- 500 000 km = sisäänajoa
500 000 km -1 000 000 km = tuotantokäytössä
1 000 000 - = bonuskilometrit

:D

T; Wade (ja vasta sisäänajettu W123, n. 503 000 km :wink: )



lefa42 kirjoitti:Eli ajokkini on 123-korinen 300d 4v manuaalilla, karvalakkimalli ja 441tkm ajettu (siis sisäänajettu vai? 8)).
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
lefa42
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 09.01.2006 11:24
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

jackie kirjoitti:Barokki-pölärit :shock: :shock: :shock: Jos näin on, ni noi on kyl sitte reteet. Jää nimittäin takalasin aurinkoritilätki kakkosiks noille :!: .
Ja vielä kommenttina mattoihin: Nuo alkuperäset kumimatot on miljoona, tai ainaski sata kertaa paremmat ku tarvike kaukalomatot. Istuu paikoilleen eikä halkee pakkasessa.
Kyllä vain, sääli että edellinen omistaja oli hukannut yhden noista, joten mulle jäi kolmen sarja, mielestäni kuitenkin fiksumpi, että kylki näyttää yhtäläiseltä, joten pistin pari toisenmallista repsikan puolelle.

Tuli aherrettua blaukkarin cd-soitin juuri kiinni, etukaiuttimet vaikuttavat laadukkailta, joten niihin en koske, takana vanhat 6*9:t, joista toinen ilmeisesti kärähtänyt, pitänee vaihtaa uusiin (onneksi on hyllyssä).

Saa nähdä mitä huominen tuo tullessaan, ehkäpä vien korjaamolle ja vaihdetaan tuo kannatinlaakeri. Myöskin tuosta takapöntöstä pitäisi päästä eroon, kun matka-ajossa jyrinä on hirveä, kaikenpäälle nokeaa auton perää.

Eikös orkkisputki ole mutkalla katua vasten, jottei nokea niin pahasti, uusi pönttö tulee tuolta KL-varaosasta samalla vaivalla sitten hankittua ja laitan pörinäpöntön vaikka isännän japsipakuun?

Klassinen auto, ja sopii makuuni, koska en uusimaisista autoista juuri välitä, etenkin ohjaamo on todellinen taidonnäyte, joten kelpaa kyllä kesäSaabin kanssa pihaa koristamaan. 8) :lol:
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Taisi tehdä mun Vito Lefaan niin perusteellisen vaikutuksen, että piti mersu hankkia Saapille kaveriksi... :lol: :lol: :lol: :lol:

P.s se sonyn monitori on sairaan hyvä....
lefa42
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 09.01.2006 11:24
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

vanttom kirjoitti:Taisi tehdä mun Vito Lefaan niin perusteellisen vaikutuksen, että piti mersu hankkia Saapille kaveriksi... :lol: :lol: :lol: :lol:

P.s se sonyn monitori on sairaan hyvä....
Heh, ei nyt sentään, mutta Kummeli Jackpot oli se viimeinen pisara. :lol:

Ja tottakai se monitori on sairaan hyvä, kun multa on peräisin. :wink:

Jotta ei menisi ohi aiheen, kerrottakoon, että tuli vaihdettua heti aamutuimaan (kello 03:45 tarkalleen) kaikki palaneet polttimot, jotta näkee eteensä yölläkin.

Tilaukseen meni varaosaliikkeen auettua sekä tuo kardaanin tukikumi laakereineen että myös korjausopas, eiköhän se tästä lähde. Näin säilyy mielenkiinto molempiin merkkeihin, kun saa välillä vaihtelua niin ajo- kuin korjauspuolellakin.
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Toimiiko valojen korkeussäätö? Jos ei toi, niin alipaineita ei taida olla keskuslukoillekaan.

Tuohon keskuslukon toimimattomuuteen - ajovalojen korkeussäätö toimii alipaineella, joten jos siellä keulilla lamppiujen luona kuuntelisi samalla, kun valoja säätelee...saattaisi kuulla mahdollisesti sihisevän liitoksen.

Kovin on kirkkaat nuo lamput sun autossa, joten joku on ne joskus vaihtanut varmaan. Voisi olla vaikkapa huonosti kiinnitetty korkeussäädön letkut.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
lefa42
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 09.01.2006 11:24
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tuli tuossa näytettyä autoa mersuista tietävälle tutulle, joka tiesi katsoa missä vika on, ja todetiinkin, ettei tuolla ole keskuslukon vehkeistä merkkiäkään, karvalakki siis?
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

lefa42 kirjoitti:
vanttom kirjoitti:Taisi tehdä mun Vito Lefaan niin perusteellisen vaikutuksen, että piti mersu hankkia Saapille kaveriksi... :lol: :lol: :lol: :lol:

P.s se sonyn monitori on sairaan hyvä....
Heh, ei nyt sentään, mutta Kummeli Jackpot oli se viimeinen pisara. :lol:

Ja tottakai se monitori on sairaan hyvä, kun multa on peräisin. :wink:

Jotta ei menisi ohi aiheen, kerrottakoon, että tuli vaihdettua heti aamutuimaan (kello 03:45 tarkalleen) kaikki palaneet polttimot, jotta näkee eteensä yölläkin.

Tilaukseen meni varaosaliikkeen auettua sekä tuo kardaanin tukikumi laakereineen että myös korjausopas, eiköhän se tästä lähde. Näin säilyy mielenkiinto molempiin merkkeihin, kun saa välillä vaihtelua niin ajo- kuin korjauspuolellakin.
Jossain vaiheessa tulet yllättymään Saabeihin tottuneena, että auton pikkuremontit ja huollot eivät aina edellytä ämpärillistä erikoistyökaluja ja koko auton perusteellista purkamista ja kasausta :lol:
lefa42
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 09.01.2006 11:24
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jyry kirjoitti:Jossain vaiheessa tulet yllättymään Saabeihin tottuneena, että auton pikkuremontit ja huollot eivät aina edellytä ämpärillistä erikoistyökaluja ja koko auton perusteellista purkamista ja kasausta :lol:
Menee hieman ohi aiheen, mutta Saabeja vuosimalleista '76 aina '91 asti korjailleena (niin 8- kuin 16-venttiilisiä), ei noissa erikoistyökaluja tarvita, eikä edes ämpäriä, yksinkertaisia ja helppoja ratkaisuja täynnä, aivan kuten mersukin.

Mutta makuasioista on turha kiistellä, tuli hankittua kahden tiekäytössä olevan kaveriksi tänään vielä Saab 96, ja mersu saa toimia nyt hoviautona, kun osia pitää kuitenkin metsästellä ympäri suomen. 8)

Lisäys: Tässä tuota tietoa Venäjän sivujen perusteella, tuntuu pitävän paikkaansa kun hätäisesti luin, kaiken ne kanssa tietävätkin.. :)

VIN WDB1231301A023824
Model 300 D
Chassis 1231301A023824
Engine 617912 10 196745
Transmission 716005 00 928259
Order 0 3 529 12152
Approx. year 1983
Lights HELLA
Cab 11358
Dealer Finland (529)
Interior cloth galaxy blue (052)
Paint
735 astral silver metallic (с 01.01.1972 по 31.12.1990, с 1994)
Options
260 elimination of model designation on rear lid (с 01.05.1968)
436 elimination of front and rear safety belts (с 01.05.1979 по 28.02.1986)
483 harder springs and undershields (с 01.01.1964 по 31.07.1996)
504 outside rear view mirror, right, electrically adjustable (с 01.11.1978 по 29.02.1986)
outside rear view mirror, right, electrically adjustable (l.h.d.)
taxi version, f.r.g, and outside rear view mirror on the right
524 paintcoat preservation (с 01.01.1964)
533 interference suppression without radio set (с 01.01.1967 по 29.02.1984)
593 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (single-sheet safety glass), band filter
green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - tinted strip (с 01.01.1972)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
630 ECE warning triangle (с 01.08.1980)
656 Michelin tires (с 01.08.1965 по 31.10.1989)
668
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Jyry kirjoitti:Jossain vaiheessa tulet yllättymään Saabeihin tottuneena, että auton pikkuremontit ja huollot eivät aina edellytä ämpärillistä erikoistyökaluja ja koko auton perusteellista purkamista ja kasausta :lol:
Saabeista en tiedä mutta täsmennetään että erikoistyökalun tarvii ehdottomasti jos vaihtaa takapyöriin laakereita.

Lisäksi mittariston irroitukseen saattaa tarvita "koukkuja". Sellaiset on kuitenkin helppo tehdä itse ja sen saa myös irti työntämällä takaanta kun irroittaa ensin kick-panelin. Sitten on vielä venttiilien säätö jossa joutuu taivuttamaan kiintoavaimen mutkalle tai hommaamaan valmiin sellaisen.

Eli tarvii niitä erikoistyökalujakin myös mersussa. Nyt ei tuu muita esimerkkejä mieleen.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14234
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tässäkin autossa näkyy olevan tuo 716.005 -laatikko, jota Mihaline kummaksui omassaan, myös 1984 300 D. Leka? Raul?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Eikös 716.005-laatikko ole ihan normaali 4-vaihteinen dieseleiden vaihdelaatikko?

Tuo on muuten hyvinkin lahjakkaasti 1983 vuoden puoleinen auto, syyskuussa valmistettu.

Juu mikäs siinä, onnittelut :P Suosittelen ottamaan nuo tammer-istuinsuojat pois tai ainakin katsomaan mitä niiden alta löytyy. Ebersprächeriä tuuninki-pöntön tilalle, simpukkaa kirimään, kartaani kuntoon ja pientä peltifiksausta niin siitä se lähtee... :wink: :D

Barokkikapselit? :shock: :lol:
lefa42
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 09.01.2006 11:24
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Leka kirjoitti:Eikös 716.005-laatikko ole ihan normaali 4-vaihteinen dieseleiden vaihdelaatikko?

Tuo on muuten hyvinkin lahjakkaasti 1983 vuoden puoleinen auto, syyskuussa valmistettu.

Juu mikäs siinä, onnittelut :P Suosittelen ottamaan nuo tammer-istuinsuojat pois tai ainakin katsomaan mitä niiden alta löytyy. Ebersprächeriä tuuninki-pöntön tilalle, simpukkaa kirimään, kartaani kuntoon ja pientä peltifiksausta niin siitä se lähtee... :wink: :D

Barokkikapselit? :shock: :lol:
Tarkoituksena olisi tosiaan napata suojat pois, mikäli alta paljastuu priimat penkit, niin ehkä olisi hyvä jättää päällinen ainakin takaosastolle, jonne ei kuljettajan vahtiva silmä aina ulotu. Kyydissä kuitenkin on välillä varsinaisia vandaaleja.

Mikäs noissa kapseleissa erikoista on, paikallisella rompetorilla oli noita viime kesänä läjäpäin, ja taitaa yhdellä paikallisella mersumiehellä olla omassa 123:saan myös moiset? :roll:

Saakos tuohon kuskin jakkaraan käsinojaa jälkikäteen, miten on kiinnitetty?
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

lefa42 kirjoitti:Saakos tuohon kuskin jakkaraan käsinojaa jälkikäteen, miten on kiinnitetty?
Käsinojan saa näppärästi kiinni, mutta oikeanlaisen löytäminen voi olla hankalaa... Tarkoitan nyt oikean ikäistä ja väristä nojaa. Toisaalta esim. vanhempien I. ja II. sarjan nojatkin käyvät paikoilleen. Selkänojan reunaan pitää leikata tietysti reikä mutta senkin saa piiloon metallilevyn taakse.

Laitetaan tarkemmat kiinnitysohjeet sitten kun olet nojan löytänyt :wink:
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Malm kirjoitti:Tuonneko naputtelet autosi alustanumeron: http://www.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng
Niin saat kaikkea kivaa tietää, mm. listauksen varusteista joita on tehtaalta lähtiessä ollut, tämän avulla voidaan sitten spekuloida mitä sinne kuuluu ja mitä ei, monesti tuonikäisissä autoissa on alipainetoimisen keskuslukituksen letkut irrotettu ja tulpattu. Löytyykö konehuoneesta tulpattuja alipaineletkuja?

-risto

ps. postaahan varustelista tännekkin, niitä tykätään lukea :D
Kortokaapas, miten tuo linkki rakennetaan. Tumpelo oon, tunnustan. Ainakin tämän tietokoneen kanssa.

Kävin katsomassa autoni alkuper. varusteita ja kaikki oli asennettu tehtaalla.

Asko
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Jep. Istuimesta takalevy irti ja siellä näkyykin oik. reunassa paikka johon kyynärnoja pultataan. Oikeanlaisen löytämistä helpottaa ylivoimaisesti yleisin W123:n sisustus Suomen maassa (052). Kuten rale sanoi, niin jos vaatimustasoa laskee niin vanhemman mallisia isoja keinonahkapintaisia kyynärnojia sinisenä saattaa löytää helpommin.

Ymmärsinkö oikein vai ihmetteleekö Asko mistä velivenälaisen sivusto saa tietonsa? Kirjoitin asiasta seuraavaa vähän aika sitten "DB:n kantakortit siirtyivät sähköiseen muotoon n. 1979. Jonkin sortin EPC siellä on, josta sivusto ottaa tiedot. Tosin tämä löytää monia vm. 1979 autoja, joita "normi-EPC:t" ei vielä tunne." (EPC on valmistajan ohjelma, joka sisältää mm. valmistettujen autojen kantakorttien tiedot).
Vastaa Viestiin