W201, 2.3L, ei saa bensaa kylmänä
W201, 2.3L, ei saa bensaa kylmänä
Ongelmalapsi on -89 190E 2.3.
Yli -10 asteen pakkasella auto ei käynnisty lainkaan.
Hörähtää kyllä mutta ei käynnisty.
2h lohkolämmittimessä ja lähtee samantien.
Tutkittuja juttuja:
Kipinä puoli ok
Ryyppysuutin saa bensaa ja sähköä ( siksi varmaan hörähtääkin)
Lisäilmaventtiili toimii
Moottorin (ECUN) lämpötilatunnistin on uusittu.
Suuttimista ei tule bensaa alle -10 asteen pakkasella.
Auton saa käymään hetkeksi antamalla "huikkabensaa" määräjakajan lautaselle mutta kun se on palanut moottori sammuu.
Eli joku asia on lohkolämmittimen antamasta lämmöstä nyt kiinni.
Bensaa ei siis tule lainkaan suuttimista startatessa tai huikkabensalla käydessä.
Mikä moisen aiheuttaa ?
Ilmavirta anturi?
Ohjaupaineen säädin?
Miten testaa ko komponentit?
Yli -10 asteen pakkasella auto ei käynnisty lainkaan.
Hörähtää kyllä mutta ei käynnisty.
2h lohkolämmittimessä ja lähtee samantien.
Tutkittuja juttuja:
Kipinä puoli ok
Ryyppysuutin saa bensaa ja sähköä ( siksi varmaan hörähtääkin)
Lisäilmaventtiili toimii
Moottorin (ECUN) lämpötilatunnistin on uusittu.
Suuttimista ei tule bensaa alle -10 asteen pakkasella.
Auton saa käymään hetkeksi antamalla "huikkabensaa" määräjakajan lautaselle mutta kun se on palanut moottori sammuu.
Eli joku asia on lohkolämmittimen antamasta lämmöstä nyt kiinni.
Bensaa ei siis tule lainkaan suuttimista startatessa tai huikkabensalla käydessä.
Mikä moisen aiheuttaa ?
Ilmavirta anturi?
Ohjaupaineen säädin?
Miten testaa ko komponentit?
-Masi-
Ohjauspaineensäätimen ominaisuuksiin kuuluu kyky estää polttoaineenruiskutus kokonaan esim. moottorijarrutuksen aikana, joten jos suuttimista ei tosiaan tule mitään niin voi olla että se EHA on rikki.
Vähän oudokstuttaa kyllä se, että tuo lohkiksen käyttäminen vaikuttaa asiaan, mutta ehkä sitä lämpöä johtuu tai säteilee sitten sinne EHA:lla asti jotain kautta. Tarkistaisin ensiksi EHA johdot, että ne on kunnossa, eli mittaa vastuksen ja samalla vähän heiluttelee niitä.
Tietysti vika voi olla myös ECU:n päässä. En muista mihin asentoon EHA menee ilman ohjausta, koitan ehtiä selvittään sen...
Seuraavaksi tulee mieleen polttoaineen paineensäädin, siihenhän voisi tuo kylmä vaikuttaa niin että se päästää bensat takaisin tankkiin jos jumittuu. Voisit kokeilla sellaista että kun on alle sen -10 lämpötila niin lämmitä vaikka hiustenkuivaajalla se pelkkä paineensäädin ja koita sit käyntiin. Mutta koita olla lämmittämättä mitään mutta jotta vikakohteen pystyy eristämään.
Jos sulta löytyy painemittari, niin voisit mitata jakajasta alakammiopaineen siitä jakajan kyljestä. Siinä on sellainen kuusiokantainen sulkutulppa ja kierre on muistaakseni M8 X 1. Sehän kertois jo paljon. Ja järjestälmäpaineen voit mitata vaikka suoraan pumpulta mutta en usko että siellä vikaa on.
Jos vika on paineensäätimessä niin lähetä mulle sen osanumero, mulla 2kpl 2.3-16 koneen toimivia säätimiä myynnissä.
Tokihan niitä vikavaihtoehtoja on tuohon KE-Jettiin liittyen varmaan tuhansia muitakin...
Ja kipinäähän tuli??
Vähän oudokstuttaa kyllä se, että tuo lohkiksen käyttäminen vaikuttaa asiaan, mutta ehkä sitä lämpöä johtuu tai säteilee sitten sinne EHA:lla asti jotain kautta. Tarkistaisin ensiksi EHA johdot, että ne on kunnossa, eli mittaa vastuksen ja samalla vähän heiluttelee niitä.
Tietysti vika voi olla myös ECU:n päässä. En muista mihin asentoon EHA menee ilman ohjausta, koitan ehtiä selvittään sen...
Seuraavaksi tulee mieleen polttoaineen paineensäädin, siihenhän voisi tuo kylmä vaikuttaa niin että se päästää bensat takaisin tankkiin jos jumittuu. Voisit kokeilla sellaista että kun on alle sen -10 lämpötila niin lämmitä vaikka hiustenkuivaajalla se pelkkä paineensäädin ja koita sit käyntiin. Mutta koita olla lämmittämättä mitään mutta jotta vikakohteen pystyy eristämään.
Jos sulta löytyy painemittari, niin voisit mitata jakajasta alakammiopaineen siitä jakajan kyljestä. Siinä on sellainen kuusiokantainen sulkutulppa ja kierre on muistaakseni M8 X 1. Sehän kertois jo paljon. Ja järjestälmäpaineen voit mitata vaikka suoraan pumpulta mutta en usko että siellä vikaa on.
Jos vika on paineensäätimessä niin lähetä mulle sen osanumero, mulla 2kpl 2.3-16 koneen toimivia säätimiä myynnissä.
Tokihan niitä vikavaihtoehtoja on tuohon KE-Jettiin liittyen varmaan tuhansia muitakin...
Ja kipinäähän tuli??
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Re: W201, 2.3L, ei saa bensaa kylmänä
Taas kerran se ECU:n ylivirtasuojan sulake.... Kannattaa tarkistaa jos ei ole jo tarkistettu.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Jos lisäilmaventtiili toimii niin ei se mielestäni oikein voi olla se sulakekaan.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
ECUN ylijännite sulake tarkistettu ja ehjäksi todettu.
Mistään ei toistaiseksi ole löytynyt mitään suoraista vikaa.
Ohjauspaineensäätimestä ( ilmeisesti se musta mötikkä määräjakajan kyljessa, johon tulee 2 johtoa) löytyi vesihelmi.
Mittasin samalla vastuksen napojen välistä, oli muistaakseni 20 ohmia.
Ruosteen sekaista ruskeaa vettä löytyi järjestelmäpaineen säätimestä.
Ehkä niillä on vaikutus? Vesimäärät oli perin vähäisiä, mutta ne kanavatkin on kaiketi aika pienet.
Putsasin vedet pois ja pistin sinolia tankkiin. Ei vaan ole ollut sellaisia pakkasia että olis haitannu käyntiin lähtöä.
Alkaa tuntumaan että ei ECU ole täysin järjissään.
Korotetut kylmäkäynti kierrokset puuttuu.
Jos jonkulla olis ylijäämä toimivaksi todettu ECU tallin nurkassa niin voi tarjota.
-Masi-
Mistään ei toistaiseksi ole löytynyt mitään suoraista vikaa.
Ohjauspaineensäätimestä ( ilmeisesti se musta mötikkä määräjakajan kyljessa, johon tulee 2 johtoa) löytyi vesihelmi.
Mittasin samalla vastuksen napojen välistä, oli muistaakseni 20 ohmia.
Ruosteen sekaista ruskeaa vettä löytyi järjestelmäpaineen säätimestä.
Ehkä niillä on vaikutus? Vesimäärät oli perin vähäisiä, mutta ne kanavatkin on kaiketi aika pienet.
Putsasin vedet pois ja pistin sinolia tankkiin. Ei vaan ole ollut sellaisia pakkasia että olis haitannu käyntiin lähtöä.
Alkaa tuntumaan että ei ECU ole täysin järjissään.
Korotetut kylmäkäynti kierrokset puuttuu.
Jos jonkulla olis ylijäämä toimivaksi todettu ECU tallin nurkassa niin voi tarjota.
-Masi-
-Masi-
kylmä käynti kierrokset..
silloin vois olla lambda säädin rikki tai ei saa kosketusta, se on siinä kaasuvivustossa, kun löysää kaasun niin pitäis kuulua naksaus kun se menee päälle. tai vaikka kuuluu niin ei välttämättä toimi, tarkista sen johdot..
itsellä oli pari vuotta sitte samaa ongelmaa mutta vasta yli 20 pakkasissa..
itsellä oli pari vuotta sitte samaa ongelmaa mutta vasta yli 20 pakkasissa..
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Kaasuvivustossa oleva mikrokytkin, joka kytkeytyy päälle kun kaasuläppä on kiinni, on ihan tavallinen mikrokytkin, eli ei mikään lambda-säädin. Se on helppo mitata, otat sen vain irti ja yleimittarilla katsot vastusta kun painat sitä kytkintä kiinni ja auki. Ja jos siitä löytyy vika niin multa löytyy ehjiä kaksin kappalein.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/




