W201, 2.3L, ei saa bensaa kylmänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
masi71
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 13.03.2004 21:04

W201, 2.3L, ei saa bensaa kylmänä

Viesti Kirjoittaja masi71 »

Ongelmalapsi on -89 190E 2.3.
Yli -10 asteen pakkasella auto ei käynnisty lainkaan.
Hörähtää kyllä mutta ei käynnisty.
2h lohkolämmittimessä ja lähtee samantien.

Tutkittuja juttuja:
Kipinä puoli ok
Ryyppysuutin saa bensaa ja sähköä ( siksi varmaan hörähtääkin)
Lisäilmaventtiili toimii
Moottorin (ECUN) lämpötilatunnistin on uusittu.
Suuttimista ei tule bensaa alle -10 asteen pakkasella.
Auton saa käymään hetkeksi antamalla "huikkabensaa" määräjakajan lautaselle mutta kun se on palanut moottori sammuu.

Eli joku asia on lohkolämmittimen antamasta lämmöstä nyt kiinni.
Bensaa ei siis tule lainkaan suuttimista startatessa tai huikkabensalla käydessä.
Mikä moisen aiheuttaa ?
Ilmavirta anturi?
Ohjaupaineen säädin?
Miten testaa ko komponentit?
-Masi-
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Ohjauspaineensäätimen ominaisuuksiin kuuluu kyky estää polttoaineenruiskutus kokonaan esim. moottorijarrutuksen aikana, joten jos suuttimista ei tosiaan tule mitään niin voi olla että se EHA on rikki.

Vähän oudokstuttaa kyllä se, että tuo lohkiksen käyttäminen vaikuttaa asiaan, mutta ehkä sitä lämpöä johtuu tai säteilee sitten sinne EHA:lla asti jotain kautta. Tarkistaisin ensiksi EHA johdot, että ne on kunnossa, eli mittaa vastuksen ja samalla vähän heiluttelee niitä.

Tietysti vika voi olla myös ECU:n päässä. En muista mihin asentoon EHA menee ilman ohjausta, koitan ehtiä selvittään sen...

Seuraavaksi tulee mieleen polttoaineen paineensäädin, siihenhän voisi tuo kylmä vaikuttaa niin että se päästää bensat takaisin tankkiin jos jumittuu. Voisit kokeilla sellaista että kun on alle sen -10 lämpötila niin lämmitä vaikka hiustenkuivaajalla se pelkkä paineensäädin ja koita sit käyntiin. Mutta koita olla lämmittämättä mitään mutta jotta vikakohteen pystyy eristämään.

Jos sulta löytyy painemittari, niin voisit mitata jakajasta alakammiopaineen siitä jakajan kyljestä. Siinä on sellainen kuusiokantainen sulkutulppa ja kierre on muistaakseni M8 X 1. Sehän kertois jo paljon. Ja järjestälmäpaineen voit mitata vaikka suoraan pumpulta mutta en usko että siellä vikaa on.

Jos vika on paineensäätimessä niin lähetä mulle sen osanumero, mulla 2kpl 2.3-16 koneen toimivia säätimiä myynnissä.

Tokihan niitä vikavaihtoehtoja on tuohon KE-Jettiin liittyen varmaan tuhansia muitakin...

Ja kipinäähän tuli??
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2706
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W201, 2.3L, ei saa bensaa kylmänä

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Taas kerran se ECU:n ylivirtasuojan sulake.... Kannattaa tarkistaa jos ei ole jo tarkistettu.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Jos lisäilmaventtiili toimii niin ei se mielestäni oikein voi olla se sulakekaan.
masi71
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 13.03.2004 21:04

Viesti Kirjoittaja masi71 »

Mistä mä löydän sen ECUN sulakkeen ?
Tarkistetaan varoiksi, kun en ole katsonut
Eka kertaa kuulen vasta et sellainenkin on..... :)
-Masi-
masi71
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 13.03.2004 21:04

Viesti Kirjoittaja masi71 »

Siis jos se ei ole sulakeboxissa, ne sulakkeet on katottu
-Masi-
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2706
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

masi71 kirjoitti:Siis jos se ei ole sulakeboxissa, ne sulakkeet on katottu
Haullakin löytyisi....

Akun takana semmoisen muovisuojan alla ECU:n vieressä kirkas teräsmotukka n. 4x4x6cm läpinäkyvä, päällä muovikansi jonka alla 10A sulake.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
masi71
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 13.03.2004 21:04

Viesti Kirjoittaja masi71 »

ECUN ylijännite sulake tarkistettu ja ehjäksi todettu.
Mistään ei toistaiseksi ole löytynyt mitään suoraista vikaa.
Ohjauspaineensäätimestä ( ilmeisesti se musta mötikkä määräjakajan kyljessa, johon tulee 2 johtoa) löytyi vesihelmi.
Mittasin samalla vastuksen napojen välistä, oli muistaakseni 20 ohmia.
Ruosteen sekaista ruskeaa vettä löytyi järjestelmäpaineen säätimestä.
Ehkä niillä on vaikutus? Vesimäärät oli perin vähäisiä, mutta ne kanavatkin on kaiketi aika pienet.
Putsasin vedet pois ja pistin sinolia tankkiin. Ei vaan ole ollut sellaisia pakkasia että olis haitannu käyntiin lähtöä.

Alkaa tuntumaan että ei ECU ole täysin järjissään.
Korotetut kylmäkäynti kierrokset puuttuu.
Jos jonkulla olis ylijäämä toimivaksi todettu ECU tallin nurkassa niin voi tarjota.

-Masi-
-Masi-
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

kylmä käynti kierrokset..

Viesti Kirjoittaja JohaT »

silloin vois olla lambda säädin rikki tai ei saa kosketusta, se on siinä kaasuvivustossa, kun löysää kaasun niin pitäis kuulua naksaus kun se menee päälle. tai vaikka kuuluu niin ei välttämättä toimi, tarkista sen johdot.. :shock:
itsellä oli pari vuotta sitte samaa ongelmaa mutta vasta yli 20 pakkasissa..
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Kaasuvivustossa oleva mikrokytkin, joka kytkeytyy päälle kun kaasuläppä on kiinni, on ihan tavallinen mikrokytkin, eli ei mikään lambda-säädin. Se on helppo mitata, otat sen vain irti ja yleimittarilla katsot vastusta kun painat sitä kytkintä kiinni ja auki. Ja jos siitä löytyy vika niin multa löytyy ehjiä kaksin kappalein.
Vastaa Viestiin