W201 Lämmönsäätäjä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AAPO08
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

W201 Lämmönsäätäjä

Viesti Kirjoittaja AAPO08 »

Ois hiukan kysyttävää ammattilaisilta 190E (W201) lämmönsäätimestä. Forumilla löytyy juttua lämmönsäätöpaneelista ja närhen munista mutta olen ymmärtänyt, että tässä mallissa (-91) on omat alipainesäätimet sekä kuskin, että vänkärin puolelle. Kuskin puolelta puhaltaa kivasti kuumaa mutta vänkäri saa kovemmalla pakkasella varpaansa viluisiksi. Ilmeisesti molemmista säätimistä lähtee letku jonnekin. Ilmeisesti ei auta kuin purkaa keskikonsoli
huitsin pois ja tutkia itse säätimet. Korostan, että vänkärin puoleisen säätimen vääntely ei vaikuta millään lailla lämpötilaan se siis on jokseenkin mykkä ja kevyempi pyöritellä kuin kuskin puoleinen. Onko kellään kokemusta tästä. Itse arvelen, että alipaineletku voisi olla irti/poikki tms., säädin sökö. ??

Vinkkejä otetaan mielellään vastaan, ennenkuin menen Pohjolan Liikenteen talliin (=Ulos) taas värkkäämään.

Ps. Voihan olla,että tuo mitä kirjoitin on täyttä potaskaa koska en ole mikään
asiantuntija mutta vaiva on kuitenkin aito.

t. al Iistä
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja oilhand »

molemmissa ollut vikoja, sekä säätimessä että munissa. mittaa munaskuilta jännte kun pyörität säädintä eri asentoihin. pitäs muuttua tai kytke munilta johdot ristiin ja näet mikä rikki. jos ristiin kytkemällä edelleen sama puoli puhaltaa kylmää, on munasku(t) jumissa.pura ja putsaa...pätee vaikka toimis alipaineella, en kyllä ole nähnyt sellaisia ikinä.
HÄRSKI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja HÄRSKI »

Tuosta minun entisestä (nyk. lankomiehellä) 190 D:stä meni joku muoviosa rikki sieltä sisältä lämmönsäätimen takaa, jonka jälkeen säädin pyörii
herkästi kun ei ole siellä sisällä mitään mitä pyöritellä.
Jokin muovinen akseli, mikä ohjaa läppää ?
Tämäkin oli pelkääjänpuoleinen säädin.
Pitää tuossa kevväämmällä keksiä jokin kikka 2 millä saa säätimen korjattua. :shock:
Nyt käännetty sieltä takaa "talvisäätöihin" eli puhaltaa ainoastaan lämmintä pelkääjän puolen suuttimista. :wink:
Oliskohan AAPO08 tämä sama osa mennyt poikki ?
W201. 200 D
S210. 290 TD
S211 220 D
S212. 220 D
S213. 220 D
AAPO08
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

HÄRSKI kirjoitti:Tuosta minun entisestä (nyk. lankomiehellä) 190 D:stä meni joku muoviosa rikki sieltä sisältä lämmönsäätimen takaa, jonka jälkeen säädin pyörii
herkästi kun ei ole siellä sisällä mitään mitä pyöritellä.
Jokin muovinen akseli, mikä ohjaa läppää ?
Tämäkin oli pelkääjänpuoleinen säädin.
Pitää tuossa kevväämmällä keksiä jokin kikka 2 millä saa säätimen korjattua. :shock:
Nyt käännetty sieltä takaa "talvisäätöihin" eli puhaltaa ainoastaan lämmintä pelkääjän puolen suuttimista. :wink:
Oliskohan AAPO08 tämä sama osa mennyt poikki ?
--------------------------------------------------------------------------------------
Tuo kuulostaisi mahdollisesta. Joku kirjoitti aiemmin ettei tässä mallissa (w201 vm 91) olisikaan niitä närhen näpertimiä, en tiedä tarkemmin. Täytynee purkaa paneeli ja vaihtaa lämmönsäätimet keskenään, niin eiköhän se juttu siitä ala aukeamaan.

kiitos vinkistä. AAPO08
kalmar
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja kalmar »

Luultavasti edellä mainittu muoviakseli poikki(on muuten arveluttavan heiveröinen) :shock: , se on eräänlainen nivelakseli säädinnamiskan ja "ilmaläppäpanelin" välissä. Jos näin, niin vaihdettava koko paneli, ja on hankala purkaa :evil: . Itse sain soviteltua muovinivelen tilalle hylsysatsin pienen nivelen ja hyvin on toiminut! :D
AAPO08
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

kalmar kirjoitti:Luultavasti edellä mainittu muoviakseli poikki(on muuten arveluttavan heiveröinen) :shock: , se on eräänlainen nivelakseli säädinnamiskan ja "ilmaläppäpanelin" välissä. Jos näin, niin vaihdettava koko paneli, ja on hankala purkaa :evil: . Itse sain soviteltua muovinivelen tilalle hylsysatsin pienen nivelen ja hyvin on toiminut! :D
-------------------------------------------------------------------

Alkaa lähestymään..? Oiskopa joku innokas kokeillut saako lämmönsäädön "siirrettyä" kokonaan esim. kuskin puoleiseen säätimeen. Tarkoittaisi varmaankin letkujen haaroitusta tms. ?? Vai onko se jo mersun ominaisuuksien rikollista raiskaamista ja paheellista riman alitusta..??

Aapo08
kalmar
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja kalmar »

Alkaa lähestymään..? Oiskopa joku innokas kokeillut saako lämmönsäädön "siirrettyä" kokonaan esim. kuskin puoleiseen säätimeen. Tarkoittaisi varmaankin letkujen haaroitusta tms. ?? Vai onko se jo mersun ominaisuuksien rikollista raiskaamista ja paheellista riman alitusta..??

Aapo08[/quote]
Todennäköisesti ei kovin hyvä idea, koska 201 säätimillä ohjailaan lämpöisen ilman kulkua, eikä veden niin kuin yleensä (etuna kait nopeampi reagointi säätöihin). Jos lämpö otetaan vain toispuoleisesti, niin luulen että sitä ei riitä ja toiseksi putkistot on kyllä aika taitavasti piilotettu panelin taakse.
Vastaa Viestiin