Auton ratissa (MB) tulee vietettyä noin 50 tkm vuodessa, niin usein tulee mieleen oma ja kanssamatkustajien turvallisuus mahdollisen kolarin sattuessa. Kuinka huomattavasti autojen kolariturvallisuus on kehittynyt aikojensaatossa, jos esimerkiksi otetaan seuraavat autot :
- MB W126, 1988, 1*airbag
- MB W124, 1989, ei airbageja
- MB W210, 1997, 4*airbag
- MB W211, 2003, 8*airbag
Jos autot arvosteltaisiin kouluasteikolla 4-10, niin minkä arvosanan kukin saisi ?
Oletettavasti W126/124 korimallien jälkeen on kolariturvallisuus kehittynyt huomattavasti?
Kolariturvallisuus W126 ->W124 -> W210 ->W211
Kehitys alkoi nopeutumaan tuosta W124:n jälkeisistä ajoista, W211 jos rahkeet riittää, mutta W210 on turvallinen myös. Turvavyöt kiinni niin siitä se lähtee.
Edit: W210 faceliftissä vuostuhannen vaihteessa tuli myös turvaverhot ja optiona takamatkustajien sivutyynyt. Niitä sivutyynyjä taakse ei mielestäni ole W211 vakiona, siihenkin optio. Eli kummassakin 6kpl vakiona, 8 optio.
www.fi ja sinne "Euro Ncap" ilman " "
Täältä löytyy myös pitkä ketju "Vanhan ässän turvallisuus" tjsp, kahvia mukiin ja sitä lukemaan läpi jos mielenkiintoa piisaa.
W210 * * * *
W211 * * * * *
Edit: W210 faceliftissä vuostuhannen vaihteessa tuli myös turvaverhot ja optiona takamatkustajien sivutyynyt. Niitä sivutyynyjä taakse ei mielestäni ole W211 vakiona, siihenkin optio. Eli kummassakin 6kpl vakiona, 8 optio.
www.fi ja sinne "Euro Ncap" ilman " "
Täältä löytyy myös pitkä ketju "Vanhan ässän turvallisuus" tjsp, kahvia mukiin ja sitä lukemaan läpi jos mielenkiintoa piisaa.
W210 * * * *
W211 * * * * *
Tiedät paikan, kokeile
ite ajoin 124:lla hirven kanssa kolarin. ei kuollu kun hirvi. oli ihmeellinen elukka kun juos mersun kylkeen, etulokasuojan ja vänkärin oven kohalle. sanovat vaan maalamossa kun oikovat sitä että kestää tuo mersun a-pilari aika erilailla kun samanikäsissä japsiautoissa. sillon aattelin, että en ajaa enää millään muulla kun maasturilla missä on saatananmoinen karjapuskuri, mutta sama mersuhan tuossa pihassa on vieläkin.