KATin puhdistus??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

KATin puhdistus??

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Oliskohan jollakin kokemusta tälläsestä jutusta?
Kuullostaa varmasti ihan hurjalle mut antaa nyt mennä. :lol:
Eli tossa kaverin kanssa mietittiin että kun katalysaattorikin voi mennä tukkoon.
Niin pystyiskö puhistaa/elvyttää kattia vanhalla kunnon keinolla mitä joskus mopo poikina käytettiin.

Eli katti irti autosta.
Ja sen jälkeen toholla lämmittäs kattia (ei tietenkään ihan punahehkuu) ja kun se olisi "lämmin" niin antaisi paineilmaa katin sisään niinkun "vastakarvaan" että sieltä tulis karsta pois.
Koputtelemaan sitä ei kannata rueta kun se ei sitä kestä!
Oliskohan tollasessa touhussa mitään järkee tai edes hyötyä?? :lol:

Kaikkee sitä pikku nousukkaassa keksii!! :lol: :lol:
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

eikös se tukkeutuminen juhdu siitä että kennorakenne katin sisällä murenee ja tukkii pöntön? Ei liity tähän mutta puhdistin piikin öljyistä takapönttöä karstasta siten että pillillä lämmittelin putken sisustaa ja puhalsin paineilmaa sisään kuumaan putkeen -> saa karstan hehkumaan kahdessa sekunnissa niin kuumana että putki muuttui kirkkaan punaiseksi !! Saman kun tekis tukkeutuneelle mersun imusarjalle niin saattaisi imusarjasta tulla uudenvuodentinalammikko :shock: Oli aika jännä efekti mitä paineilmalla saa aikaan. ..
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

No ihan ensin että onko bensa katti vai dieselin hapetus katalysaattori ?

Itse olen puhdistanut dieselin keraamisen katin juuri tuolla kaasutoholla ja paineilmalla. Siitä en tiedä oliko tuosta apua, mutta tulipahan tehtyä.

Metallisen katalysaattorin voi puhdistaa liuottamalla esimerkiksi polttoöljyllä. Siitä ei ole omakohtaista kokemusta.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Timo J kirjoitti:No ihan ensin että onko bensa katti vai dieselin hapetus katalysaattori ?

Itse olen puhdistanut dieselin keraamisen katin juuri tuolla kaasutoholla ja paineilmalla. Siitä en tiedä oliko tuosta apua, mutta tulipahan tehtyä.

Metallisen katalysaattorin voi puhdistaa liuottamalla esimerkiksi polttoöljyllä. Siitä ei ole omakohtaista kokemusta.
Bensa vehkeeseen meinattiin sitä suunnitella. Kai siinä on keraaminen bensassakin. Alkuperäinen se on ja v****n kallis! (300e24)
Tai samanlainen maksaa muistaakseen 950ecua!!! :twisted:
Ei se tukossa vissiin ole kun vielä kulkoo ihan kivasti mutta jos sille tarvetta olis kokeilla ni sitä me mietittiin että uskaltaako sitä mennä tekemään.
Tuosta polttoöljy hommasta en kyllä tiedä varmax mutta eihän katti kestä edes bensaa niin miten se kestää polttoöljyä? :shock:
Päälli puollisen puhdistuksen varmaan pystyy sillä tekemään mutta en sitä kyllä ehken minä uskaltais sisä puolella laittaa.
jomi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Pe 02.09.2005 21:42
Paikkakunta: Pärnu, EST

Viesti Kirjoittaja jomi »

Jos meinaat toteuttaa projektin niin kerro mullekin tulos :?: Mulla on tossa Saksan tuontipelissäni päästöongelma CO 7 :?: :?: Pahimmassa tapauksessa katti p..kana.
jomi
+ n. 40 exää (autoja pärriä v.sta -74
________________________________________
Sylinterien lukumäärä ei ole ratkaiseva,kunhan luku on 3 jaollinen
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Timo J kirjoitti:No ihan ensin että onko bensa katti vai dieselin hapetus katalysaattori ?

Itse olen puhdistanut dieselin keraamisen katin juuri tuolla kaasutoholla ja paineilmalla. Siitä en tiedä oliko tuosta apua, mutta tulipahan tehtyä.

Metallisen katalysaattorin voi puhdistaa liuottamalla esimerkiksi polttoöljyllä. Siitä ei ole omakohtaista kokemusta.
Dieselin katti kannattaa puhdistaa rautakangella...
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Ajamalla se bensavehkeen katti puhdistuu, jos on ylipäätään puhdistuakseen. Tankki täyteen ja ajat sen yhtäsoittoa varoitusvaloon asti tyhjäksi ja nimenomaan matka-ajoa :!: Muut kostit ovat kylähullun hommia.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

AM kirjoitti:
Timo J kirjoitti:No ihan ensin että onko bensa katti vai dieselin hapetus katalysaattori ?

Itse olen puhdistanut dieselin keraamisen katin juuri tuolla kaasutoholla ja paineilmalla. Siitä en tiedä oliko tuosta apua, mutta tulipahan tehtyä.

Metallisen katalysaattorin voi puhdistaa liuottamalla esimerkiksi polttoöljyllä. Siitä ei ole omakohtaista kokemusta.
Dieselin katti kannattaa puhdistaa rautakangella...
Tehdä siitä ns. "vapaavirtaus" mallinen...
;-)

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

290 :set ainakin alkaa kisuamaan tyhjäkäynnillä, jos kattia ei ole.
Eli empä suosittele ainakaan ehjää kattia hajottaan.
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Onko jollain tuollasta 300 turbodiisseli väyrysen kattia (tai kuoria) joutilaana.
Voisin ostaa sellasen ja tehdä siitä vapaasti virtaavan mallin...
:-)

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
traktori22
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Pe 01.06.2012 09:05

Re: KATin puhdistus??

Viesti Kirjoittaja traktori22 »

Vieläkö löytyy kokemuksia katin puhdistamisesta??
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re:

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Manu300cea24 kirjoitti:
Timo J kirjoitti:No ihan ensin että onko bensa katti vai dieselin hapetus katalysaattori ?

Itse olen puhdistanut dieselin keraamisen katin juuri tuolla kaasutoholla ja paineilmalla. Siitä en tiedä oliko tuosta apua, mutta tulipahan tehtyä.

Metallisen katalysaattorin voi puhdistaa liuottamalla esimerkiksi polttoöljyllä. Siitä ei ole omakohtaista kokemusta.
Bensa vehkeeseen meinattiin sitä suunnitella. Kai siinä on keraaminen bensassakin. Alkuperäinen se on ja v****n kallis! (300e24)
Tai samanlainen maksaa muistaakseen 950ecua!!! :twisted:
Ei se tukossa vissiin ole kun vielä kulkoo ihan kivasti mutta jos sille tarvetta olis kokeilla ni sitä me mietittiin että uskaltaako sitä mennä tekemään.
Tuosta polttoöljy hommasta en kyllä tiedä varmax mutta eihän katti kestä edes bensaa niin miten se kestää polttoöljyä? :shock:
Päälli puollisen puhdistuksen varmaan pystyy sillä tekemään mutta en sitä kyllä ehken minä uskaltais sisä puolella laittaa.
Bensaahan katti ei kestä sen takia, että se syttyy tuolla palamaan ja siten rikkoo katin. Itse bensahan ei sitä syö.

Ja keraaminen kennohan on yleensä vuorattu villalla ja sen päällä kuori, joten sitä kuorta on melko turha toholla tohotella, ellei halua polttaa villoja jonka jälkeen kenno kolisee pöntössä itsensä rikki. Itse en sorkkisi muuten kuin vain ajamalla ronskilla otteella(hanaa) ja tuo jos ei auta niin uusi tilalle.
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Re:

Viesti Kirjoittaja kekes »

Manu300cea24 kirjoitti:
Timo J kirjoitti:No ihan ensin että onko bensa katti vai dieselin hapetus katalysaattori ?

Itse olen puhdistanut dieselin keraamisen katin juuri tuolla kaasutoholla ja paineilmalla. Siitä en tiedä oliko tuosta apua, mutta tulipahan tehtyä.

Metallisen katalysaattorin voi puhdistaa liuottamalla esimerkiksi polttoöljyllä. Siitä ei ole omakohtaista kokemusta.
Bensa vehkeeseen meinattiin sitä suunnitella. Kai siinä on keraaminen bensassakin. Alkuperäinen se on ja v****n kallis! (300e24)
Tai samanlainen maksaa muistaakseen 950ecua!!! :twisted:
Ei se tukossa vissiin ole kun vielä kulkoo ihan kivasti mutta jos sille tarvetta olis kokeilla ni sitä me mietittiin että uskaltaako sitä mennä tekemään.
Tuosta polttoöljy hommasta en kyllä tiedä varmax mutta eihän katti kestä edes bensaa niin miten se kestää polttoöljyä? :shock:
Päälli puollisen puhdistuksen varmaan pystyy sillä tekemään mutta en sitä kyllä ehken minä uskaltais sisä puolella laittaa.
Eihän niitä alkuperäisiä KAT:teja kannata asennella saman asian aja tarvike KAT:it.
Vaatii vaan vähän hitsaus hommia, mutta hinta on huomattavasti halvempi.
150 e saa varmaan jo.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Vastaa Viestiin