Lohkolämppärimysteeri
Lohkolämppärimysteeri
Seuraavanlainen ongelma:
-Mersu lämpiää lohkolämppärillä kaikkialla muualla muttei työpaikalla.
-Työpaikalla lämmitystolpassa oleva automaattisulake laukeaa heti, kun kellokytkin tulee lämmityskohtaan. Kolme kertaa tänä talvena on lämmennyt ainoastaan.
-Auton ja lämmityspistokkeen välillä käytän samaa johtoa töissä ja kotona, kokeiltu myös eri välijohtoja -> ei vaikutusta.
-Työpaikan lämmitystolpassa 16A sulake, kotona kokeilin, niin 10A automaattisulakekin kestää.
-Työpaikalla mahdollisuus valita useista lämmitystolpista, ei vaikutusta.
-Missä mahtaa olla vika?
-Viimeksi nyt illalla, kun lähdin töistä auto oli kylmä, sulake tolpassa jälleen lauennut. Kun pääsin kotiin kokeilin laittaa johdon nokkaan auton -> ei ongelmaa, sisätilanlämppäri pyörii ja lohkolämmitin lämmittää.
-Piakkoin alkaa vituttamaan tämä probleema. No onneksi on auto, joka ei pikkupakkasia kavahda.
-Mersu lämpiää lohkolämppärillä kaikkialla muualla muttei työpaikalla.
-Työpaikalla lämmitystolpassa oleva automaattisulake laukeaa heti, kun kellokytkin tulee lämmityskohtaan. Kolme kertaa tänä talvena on lämmennyt ainoastaan.
-Auton ja lämmityspistokkeen välillä käytän samaa johtoa töissä ja kotona, kokeiltu myös eri välijohtoja -> ei vaikutusta.
-Työpaikan lämmitystolpassa 16A sulake, kotona kokeilin, niin 10A automaattisulakekin kestää.
-Työpaikalla mahdollisuus valita useista lämmitystolpista, ei vaikutusta.
-Missä mahtaa olla vika?
-Viimeksi nyt illalla, kun lähdin töistä auto oli kylmä, sulake tolpassa jälleen lauennut. Kun pääsin kotiin kokeilin laittaa johdon nokkaan auton -> ei ongelmaa, sisätilanlämppäri pyörii ja lohkolämmitin lämmittää.
-Piakkoin alkaa vituttamaan tämä probleema. No onneksi on auto, joka ei pikkupakkasia kavahda.
Olisko täällä mitään apua sulake ongelmaan :
http://www.tukes.fi/sahkoturvallisuusopas/1_2.html
http://www.tukes.fi/sahkoturvallisuusopas/1_2.html
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: To 24.02.2005 13:30
Työkaveri myös noitui firman automaattisulaketta, kotona ku pelittää vanhalla perinteisellä aivan hyvin. Firman sähkökorjaamolla oltiin kanssa tuon maavudon kannalla..Padova Star kirjoitti:Tolpassa on todennäköisesti vikavirtasuojalla oleva sulake, joka on erittäin herkkä pienellekkin maavuodolle. Elikkä suolakura on tehnyt tehtävänsä kiitettävästi.
Vika häipyi ko. Passatista, kun oli viikonlopun yli lämpimässä tallissa

w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
Vikavirtasuojasta se johtuu.
Itse asiassa se ei ole se automaattisulake, joka laukoo vaan vikavirtasuojakytkin. Vikavirtasuoja on rakennettu henkilösuojaksi ja yli 30 milliampeerin vikavirta rittää laukaisemaan sen. Tästähän aiheutuu se, että jo pitkä jatkojohto saattaa aiheuttaa riittävän suuren virran suojajohtimeen, joka sitten laukaisee vikavirtasuojan. Vika ei välttämättä ole niinkään sisätilanlämmittimessä, vaan siinä että johtojen läpi kulkeva virta kasvaa niin suureksi, että suojajohtimeen indusoituu riittävä "vikavirta", jotta vikavirtasuoja laukeaa.
Tänä päivänä ei ole laillista jättää vikavirtasuojakytkintä ulkopistorasioista pois. Sinällään hyvä henkilösuojalaite on säädetty liian herkäksi ja tämä aiheuttaa turhaa laukeamista. Niin ja se vikavirtasuojakytkin voi olla ympätty sulakkeen kanssa samaan paketiin. Luonnollisesti on asia erikseen jos autolämmitystolppien sähkösyöttö on alimitoitettu, jolloin pääsulakkeet palavat. Eikä silloin ole kenelläkään enää kivaa.
Ongelmaan saattaa auttaa laadukkaampi sisätilanlämmitin ja se, että jokaiselle pistorasialle on oma vikavirtasuojansa.
Niin ja turha siitä on sähkäriä syyttää, ei se turvallisuusmääräyksiä saisi rikkoa, voipi lähteä luvat.
Tänä päivänä ei ole laillista jättää vikavirtasuojakytkintä ulkopistorasioista pois. Sinällään hyvä henkilösuojalaite on säädetty liian herkäksi ja tämä aiheuttaa turhaa laukeamista. Niin ja se vikavirtasuojakytkin voi olla ympätty sulakkeen kanssa samaan paketiin. Luonnollisesti on asia erikseen jos autolämmitystolppien sähkösyöttö on alimitoitettu, jolloin pääsulakkeet palavat. Eikä silloin ole kenelläkään enää kivaa.
Ongelmaan saattaa auttaa laadukkaampi sisätilanlämmitin ja se, että jokaiselle pistorasialle on oma vikavirtasuojansa.
Niin ja turha siitä on sähkäriä syyttää, ei se turvallisuusmääräyksiä saisi rikkoa, voipi lähteä luvat.
minulla on/oli tuossa minun suzukissa samantyyppisia onkelmia. Syksyllä asensin siihen semmosen "lohko"-lämmittimen joka tulee vesiletkujen väliin kiinni ja sitä kautta lämmittää moottorissa/letkuissa olevaa nestettä.
Aluksi kaikki pelasi niinkuin pitikin, mutta sitten alkoi vikavirralliset pistorasiat paukkumaan mutta ilman vikavirtaa olevat pistorasiat kesti. ja lohko lämpes.
Loppujen lopuks lohko ei enään lämmennytkään vaikka työnsi mimmoseen pistorasiaan. (vikavirralliseen tai ilman) Kävin johdot läpitte, kaikki oli ehjiä.. sitten koitin OHMI mittarilla sitä itse lämmitys vastusta.. ei kulkenu sähkö läpi enään. Elikka lämmitin elementin sisällä oleva vastus lanka on aluksi päässyt ottamaan runkoonsa kiinni ja lopulta jostain syystä mennyt "poikki"..
On oikeen mukavaa kun ulkona on hirmu pakkaset ja ei saa lohkoa lämpöseks.. Uuden sais takuista, mutta helppoo on kun tarvis eka vanha irrottaa ja käyä vaihtaa uuteen. hankalan tuosta vaihdosta tekee se, että ei pysy nesteet sisällä jos sen lämmitys elementin irrottaa siitä vesiletkujen välistä..
Aluksi kaikki pelasi niinkuin pitikin, mutta sitten alkoi vikavirralliset pistorasiat paukkumaan mutta ilman vikavirtaa olevat pistorasiat kesti. ja lohko lämpes.
Loppujen lopuks lohko ei enään lämmennytkään vaikka työnsi mimmoseen pistorasiaan. (vikavirralliseen tai ilman) Kävin johdot läpitte, kaikki oli ehjiä.. sitten koitin OHMI mittarilla sitä itse lämmitys vastusta.. ei kulkenu sähkö läpi enään. Elikka lämmitin elementin sisällä oleva vastus lanka on aluksi päässyt ottamaan runkoonsa kiinni ja lopulta jostain syystä mennyt "poikki"..
On oikeen mukavaa kun ulkona on hirmu pakkaset ja ei saa lohkoa lämpöseks.. Uuden sais takuista, mutta helppoo on kun tarvis eka vanha irrottaa ja käyä vaihtaa uuteen. hankalan tuosta vaihdosta tekee se, että ei pysy nesteet sisällä jos sen lämmitys elementin irrottaa siitä vesiletkujen välistä..

Re: Vikavirtasuojasta se johtuu.
:riikonen.risto kirjoitti:Itse asiassa se ei ole se automaattisulake, joka laukoo vaan vikavirtasuojakytkin. Vikavirtasuoja on rakennettu henkilösuojaksi ja yli 30 milliampeerin vikavirta rittää laukaisemaan sen. Tästähän aiheutuu se, että jo pitkä jatkojohto saattaa aiheuttaa riittävän suuren virran suojajohtimeen, joka sitten laukaisee vikavirtasuojan. Vika ei välttämättä ole niinkään sisätilanlämmittimessä, vaan siinä että johtojen läpi kulkeva virta kasvaa niin suureksi, että suojajohtimeen indusoituu riittävä "vikavirta", jotta vikavirtasuoja laukeaa.
Tänä päivänä ei ole laillista jättää vikavirtasuojakytkintä ulkopistorasioista pois. Sinällään hyvä henkilösuojalaite on säädetty liian herkäksi ja tämä aiheuttaa turhaa laukeamista. Niin ja se vikavirtasuojakytkin voi olla ympätty sulakkeen kanssa samaan paketiin. Luonnollisesti on asia erikseen jos autolämmitystolppien sähkösyöttö on alimitoitettu, jolloin pääsulakkeet palavat. Eikä silloin ole kenelläkään enää kivaa.
Ongelmaan saattaa auttaa laadukkaampi sisätilanlämmitin ja se, että jokaiselle pistorasialle on oma vikavirtasuojansa.
Niin ja turha siitä on sähkäriä syyttää, ei se turvallisuusmääräyksiä saisi rikkoa, voipi lähteä luvat.
Tällainen ei ole tullut mieleenkään, mulla on ollut kaikki välijohdot aika pitkiä. Täytyykin koettaa lyhyttä välijohtoa. Kiitos asiantuntevasta lausunnosta.