Lämppäri lykkää kylmää korkeilla kierroksilla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Lämppäri lykkää kylmää korkeilla kierroksilla

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, tuli mieleen tällainen ilmiö, asia kun oli ajankohtainen taas tänä aamuna. Kiesi on siis W126 ja normilaitteella eli ei-ilmastoitu.

Kun autolla päästelee tasaista vauhtia, sisälämpötila pysyy sekin tasaisena. Mutta kun sitten tullaan moottoriliikennetien rampille kiihdyttämään ja tarjoan kiesille kaasua sen verran, että kiepit haukkaavat tuonne 4000 tietämiin, alkaa lämppäri työntää hetken ajan viileää :shock: , eikä tahdo palata enää entiselleen ilman rukkausta.
Mikäs sen saa aikaan? Vika vai ominaisuus?
Sama juttu esim. liikenneympyrässä - kun kiesillä kurvaa tiukasti ja antaa sitten kierroksia koneelle ringistä poistumiseksi, niin taas huokaisee viileää pirttiin.

Sitten joitain poissulkevia seikkoja: Jäähdytysjärjestelmässä on riittävästi nestettä. Termari on melko uusi, se 85-87 tjsp, kuitenkin se kuumempi versio. Vesipumppu on ehjä tai ainakaan se ei metelöi eikä vuoda. Kannentiiviste on kunnossa. Ajossa lämmöt ovat tasaisesti neulan leveyden verran yli 80 astetta, oli ulkolämpö sitten helle tai pakkanen, ajo tiellä tai kaupungissa.

Mikä kivestää
:shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Jos jäähdytysjärjestelmän paine nousee kierroksilla niin kovaksi että vesiventtiilit eivät jaksa aueta ja jäävät jumittamaan kiinni-asentoon? Ei kai siihen voi mitään muuta selitystä olla. Tai sitten säätöelektroniikassa on jossain juotoksissa murtumia, kylmäjuotoksia, jotka alkavatkin kenkkuilemaan kun latausjännite nousee jonkun verran kierrosten myötä? Nämä olivat täysin lapsellisia arvauksia, saa nauraa. :lol:

Jos närhenmunat olis rikki / paskaset, niin nehän alkaa jumittaan pienillä kierroksilla eli normaalissa leppoisassa maantieajossa. Tosin eipä se mikään ihme silti olis, vaikka ehjätkin alkais jostain syystä jumittaan; kun kabiinin lämpötila on "hilkulla", paukuttelee se niitä venttiilejä auki/kiinni varmaan kymmenisen kertaa minuutissa.
Kaapo kirjoitti:Ajossa lämmöt ovat tasaisesti neulan leveyden verran yli 80 astetta, oli ulkolämpö sitten helle tai pakkanen, ajo tiellä tai kaupungissa.
Tuo onkin jännä juttu. Meikäläisellä on uusi vesipumppu, 87-termari ja visko, niin lämmöt on maantieajossa jossain 85 hujakoilla, kaupungissa noin 90 ja nousevat suojakeleilläkin tyhjäkäynnillä lähemmäs sadan asteen viivaa ennenku visko nappaa kunnolla kiinni. Oliskohan sun viskos lukittunut pysyvästi? :)
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Närhenkulkuset....aiheuttaa mitä mielenkiintoisempia ilmiöitä.

Tosin aika erikoista jos se vain noilla kierroksilla takkuaa :shock:
MB W210 200cdi -01
Avatar
suzy
Mersutar
Mersutar
Viestit: 126
Liittynyt: To 05.06.2003 12:28
Paikkakunta: Napapiirin paremmalla puolen

Viesti Kirjoittaja suzy »

Melkein sama täälläki! Mittarin neula hypähtää levottomasti ylöspäin, kun on ajettu noin varttitunti( 15-20 km) ihan tavallista maantieajoa, koukkaa lähellä punaista ja tipahtaa taas jämptiin 87 asteseen. Saattaa tehdä muutaman kerran ja asettuu sitten. Ilmiötä esiintyy melkein harva se päivä, paitsi silloin kun ajan alle tuon 15 km! Ja mutkissa (>90 astetta) puhaltaa viileetä ilmaa.
Termostaatti 87 ast. vaihdettu pari vuotta sitten ja nesteet on kurissa, eli vuotoja ei ole esiintynyt. Lämppärin kiekkoja tai puhaltimen asentoa "räpläämällä" neula kans asettuu... ulkoilmalla ei mitään vaikutusta, eli oli pakkanen tai lauha. Tänään -25 ja viimeviikolla +2 astetta. Sama homma.
Tullut jo niin tutuksi, ettei viaksi osaa laskeakaan :wink: Oisko ominaisuus :shock: :?:
MB C220D Farmari, MB609 James Cook
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

PM kirjoitti: Jos närhenmunat olis rikki / paskaset, niin nehän alkaa jumittaan pienillä kierroksilla eli normaalissa leppoisassa maantieajossa.
Eriävä mielipide. Mulla jumittelee toinen muna (siis auton), ja nimenomaan pidempi ajo saa aikaan sen, että myös vänkärin puolelta alkaa tulla lämmintä. Pikkupyörityksessä ainoa konsti saada myös hanttarille kuumaa on käydä pakanallisesti pellin alla naputtamassa jakoavaimella kelestä piähän.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mitä jos ottaisit närhenmunista johdon irti ja kävisit tekemässä koeajon motarilla.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Viesti Kirjoittaja jaines »

Niin tai jos kokeeksi putsais ne munat..noin vartti-tunninhomma tupakoineen.
200 E cdi w211 -09
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

jaines kirjoitti:Niin tai jos kokeeksi putsais ne munat..noin vartti-tunninhomma tupakoineen.
Kokeillaan näitä munanrukkaustemppuja :shock: ensin. Närhikset ovat vielä kohtuullisen tuoreet, vaihdoin uudet toissa keväänä. Mutta voi niissä silti olla putsaamisen tarvetta.

PM: Tuo koneen lämpö on varsin ovela juttu tai sitten käytös on niin kuin pitääkin. Kovalle lämpörasituksellehan ei pannu omassa ajossa joudu, sen verran muistuu mieleen, että kovalla helteellä kaupungissa viisari nousi kerran puoleen väliin satasen viivaa, mutta tuolloinkaan ei flekti mielestäni lähtenyt vielä käymään. Muuten se pyörii joutilaana mukana puoliveltosti :?

Tänä aamuna kun seisotin pirssiä käynnissä kaupan pihassa viitisen minuuttia, pakkasta 19 astetta ja lämppäri täysillä, niin viisari tipahti leveytensä verran 80 alapuolelle. Joten ermari- ja vesikiertorintamalla tuntuisi kaikki olevan OK. Jää sitten se säätöautomatiikka vielä.... kyllä niitä munia vielä sorkkii, mutta elektroniikan pipertäminen on jo oman lukunsa :x
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo kirjoitti:Tänä aamuna kun seisotin pirssiä käynnissä kaupan pihassa viitisen minuuttia, pakkasta 19 astetta ja lämppäri täysillä, niin viisari tipahti leveytensä verran 80 alapuolelle.
Mää lyön mitä tahansa vetoa että se visko on rikki. Ihan saletisti on paskana, jos ei ole vielä kertaakaan vaihdettu. Mulla ei näilläkään pakkasilla saa mikään mahti maailmassa viisaria tipahtamaan alle 80 asteen, vaan lämpö on 85-90 tienoilla kaikessa ajossa. Ja löylyä riittää. 8)
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Mutta eikös se ole aivan normaalia, että pannun lämpötila putoaa, jos koneen jättää tyhjäkäynnille ja laittaa lämppärin täysille? Sillä viisin ainakin liikaa kuumenevaa konetta voi yrittää lauhdutella esim. kaupunkiajossa tai termarin prakatessa :shock:
Löylyä kyllä piisasi tänäkin aamuna, pakkasta 28 ja paitahihasillaan olisi voinut mainiosti ajella 8) eikä hileen hilettä ikkunoissa.
Viskoa en ole kyllä koskaan edes tsekannut, sillä lämmöt eivät ole ikuna nousseet "kynnykselle" asti.

Veikkailen muuten tuon hetkellisen kylmän puhalluksen osalta sittenkin säätöelektroniikkaa. Nimittäin ilmiötä ei tapahdu ns. pakkokuumalla eli kiekkojen ollessa ääriasennossa niiden "napsujen" takana :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Minulla taas W124 coupessa (manuaali-ilmastointi) on sellainen outous, että ajossa lämppäri toimii kuten kuuluukin, mutta tyhjäkäynnillä, kun auto ei ole liikkeessä ei tule lämmintä lainkaan. :?:
-A-J-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tenox kirjoitti:Minulla taas W124 coupessa (manuaali-ilmastointi) on sellainen outous, että ajossa lämppäri toimii kuten kuuluukin, mutta tyhjäkäynnillä, kun auto ei ole liikkeessä ei tule lämmintä lainkaan. :?:
Sähköinen kiertovesipumppu rikki. Tai liian vähän nestettä.
Omassa farkussa ei myöskään tule lämmintä tyhjäkäynnillä jos nestepinta on liian matalalla. Niin ja omassa ei kiertovesipumppu pyöri ja lämmintä kyllä riittää. :D
Viimeksi muokannut Mika.T, Pe 20.01.2006 10:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tenox kirjoitti:Minulla taas W124 coupessa (manuaali-ilmastointi) on sellainen outous, että ajossa lämppäri toimii kuten kuuluukin, mutta tyhjäkäynnillä, kun auto ei ole liikkeessä ei tule lämmintä lainkaan. :?:
Jollain tapaa veden pitäisi kiertää, että löylyä tulee. Samasta kohtaa kenno ei kauaa saa lämpöä irti. Olisiko vesipumppu vajaatehoinen pienillä kierroksilla tai sitten putkistossa tukkoa, ettei pikkupaineilla vesi jaksa kiertää kunnolla :shock: Ihan puhdas veikkaus on tämä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Mahtaako tuossa mun M102 2.3 koneessa olla edes erillistä kiertovesipumppua? Melkein väittäisin että ei ole, sen verran on tullut tuota konehuonetta läpikäytyä, eikä vielä ole silmiin osunut. Ja siinäkin on kyllä eroa, että jos vähänkin napauttaa kaasua niin heti tulee lämpimämpää ilmaa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Pasi H. kirjoitti:Mahtaako tuossa mun M102 2.3 koneessa olla edes erillistä kiertovesipumppua? Melkein väittäisin että ei ole, sen verran on tullut tuota konehuonetta läpikäytyä, eikä vielä ole silmiin osunut.
Ei siellä todennäköisesti ole. Se olisi siinä paisuntasäiliön alapuolella pitkittäisessä runkopalkissa. Johdotukset ovat kyllä todennäköisesti paikoillaan. Multakin pumppu puuttui ja asennus meni näppärästi – pumppu ja uudet letkut vaan paikoilleen ja johto kiinni. Ehkä pikkuisen ripsakammin kabiini lämpenee, ei kuitenkaan näin pakkasella kovin nopsasti. Työmatkalla saa olla toppahousut ja kunnon kinttaat, kun sen kuusi kilometriä ajaa. :(

t.
Risto
E500 – 211.070
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Mika.T kirjoitti:
Tenox kirjoitti:Minulla taas W124 coupessa (manuaali-ilmastointi) on sellainen outous, että ajossa lämppäri toimii kuten kuuluukin, mutta tyhjäkäynnillä, kun auto ei ole liikkeessä ei tule lämmintä lainkaan. :?:
Sähköinen kiertovesipumppu rikki. Tai liian vähän nestettä.
Omassa farkussa ei myöskään tule lämmintä tyhjäkäynnillä jos nestepinta on liian matalalla. Niin ja omassa ei kiertovesipumppu pyöri ja lämmintä kyllä riittää. :D
Hmm, pitkittäisessä runkopalkissa on sellainen pieni sähköinen osa, sekö siis on kaputt? Vesiletkuja siihen ainakin menee. Mahtaako olla kalliskin osanen? Sitten sellainen ihmetys on, että tuo auto oli tänään vajaat 3h lohkolämmitin päällä ja sen jälkeen kun lähdin niin oli valuttanut jotain nestettä apparin puolelta maahan, oikein viiva oli pihaan jäänyt. Voisiko johtua samasta asiasta? Suurinpiirtein paikka ainakin täsmäisi ja runkopalkkikin oli kostea.

Perskeles! Paljonko vettä muuten kuuluu olla? Mulla on n. 1cm alle paisuntasäiliön keskisauman.

EDIT: Lämmityslaitteen kiertovesipumppu (Motonet) 98,50e Bosch yleismalli. Ilmeisesti tuollainen? Ei halpa...
-A-J-
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Oliko se tälläinen? Jos en nyt ihan väärin ole ymmärtänyt niin mersun liitin menee tohon suoraan. :roll:
Kuva
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kaapon kannattaisi ottaa ohjaupaneeli esiin ja tarkistaa säätörullien potikoiden juotokset. Todennäköisesti potikan toisesta laidasta juotos murtunut.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

mjo33400 kirjoitti:Oliko se tälläinen? Jos en nyt ihan väärin ole ymmärtänyt niin mersun liitin menee tohon suoraan. :roll:
[ [url=http://img295.imageshack.us/img295/9605/kiertovesipumppu6il.th.gif] ][/URL]
Tuo kuva ei nyt näy. Hain käytetyn 70e:lla ja se kyllä pyörii, mutta vuotaa sitten vielä enemmän kuin tuo vanha. :( Pakko kai se on ostaa uusi vaan. Ikävästi tulee turhaa ajoa ja remonttia. Onneksi tuon saa palauttaa. ketuttaa silti, saisivat testata moottorin lisäksi myös vesitiiviyden...
-A-J-
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Missä formaatissa ne kuvat ovat parhaimllaan. :oops:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

jos pakkaat sellasia kuvia, missä on vain muutamaa väriä, ja selkeät ääriviivat niillä väreillä, niin *.gif muodossa niistä tulee pienempiä.

Jos on liukuvärejä ja sensellaista, niin *.jpg muoto on siihen hyvä.

nettikäyttöön (ja muallekin) nämä kaksi ovat yleisimmät vaihtoehdot
W123 1983 230 TE
C107 1979 450 SLC
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Tenox kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:Oliko se tälläinen? Jos en nyt ihan väärin ole ymmärtänyt niin mersun liitin menee tohon suoraan. :roll:
[ [url=http://img295.imageshack.us/img295/9605/kiertovesipumppu6il.th.gif] ][/URL]
Tuo kuva ei nyt näy. Hain käytetyn 70e:lla ja se kyllä pyörii, mutta vuotaa sitten vielä enemmän kuin tuo vanha. :( Pakko kai se on ostaa uusi vaan. Ikävästi tulee turhaa ajoa ja remonttia. Onneksi tuon saa palauttaa. ketuttaa silti, saisivat testata moottorin lisäksi myös vesitiiviyden...
Hiilet ainakin on helppo vaihtaa. Mulla periaatteessa vaihdettu, keksii vaan vielä millä helvatan rautalankavirityksellä lukitsen hiilet taakse, että ankkurin saa pukattua paikalleen.... :?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
miksu.s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: La 03.07.2004 21:47
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja miksu.s »

Vaihdoin myös hiilet omaan pumppuun ja hiilet sain pysymään paikoillaan asennuksen ajan tällätavoin. Hiilet painat ylös ja jousipinnit jotka painavat hiiliä, asetat hiilien kylkeen sillee että ne juuri ja juuri pitävät hiiliä ylhäällä, koppa kiinni ja kolautat pumppua niin pinnit luiskahtaa hiilien kyljestä ja painavat hiiliä niinkuin pitääkin. Voikohan tätä vaikeammin selittää? Kyllä sen hokaa kun vähän aikaa pyörittelee pumppua.
W220 500 -01
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Motonetin pumppu ei suoraan sovi. Letkujen liittimet liian pienet, samoin sähköliitin olisi pitänyt vaihtaa - se nyt ei iso homma tosin ole. Jätin kauppaan. Ostamani käytetty varaosa vuotaa paljon enemmän kuin alkuperäinen... Palautan sen maanantaina.

En todellakaan maksa yli 100e moisesta apparaatista, joten laitan varmaan tilalle tuohon L-putken. Sen verran vähän tulee seisottua jonossa talvella. En nimittäin edes huomannut tuon moottorin rikkoinaisuutta käytössä, ennen kuin alkoi vuotamaan.

EDIT: Osan palautus sujui ongelmitta, kuten kuuluukin.
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Pistänpä vielä jatkokommenttia.

Kun tuo vanha pumppu nyt sattui olemaan pöydällä, niin tulipa sitä sitten hiukan purettua päämekaanikon kanssa ja putsasin kaikki veden kanssa tekemisissä olevat osat oikein ajan kanssa ja huolella, olivat aika nileessä osa. Päämekaanikko kikkaili jotain sähkömoottorin kanssa ja sai sen toimimaan - lähti joka kerta käyntiin irtoakulla kun koitti. Mikäs siinä sitten kun testaamaan.

Perhanan pumppu toimii nyt, eikä edes vuoda pisaraakaan :!: Saas nähdä kauanko tätä onnea kestää, vai joko parin päivän päästä on taas pumpun tilalla putki. :twisted:

Liekkö tuossa käytetyssä ollut sama vika vuodon suhteen, eli täynnä paskaa etenkin se pieni akseliin tuleva knööli, joka jousen kanssa pitää veden siellä missä sen kuuluukin olla? Luulisi silti, että avaavat ja putsaavat nuo ennen myyntiä?

Sen kuitenkin jo päätin, että ellei tuo ensiapu auta tuohon omaan pumppuun, niin uutta en osta.
-A-J-
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Kaapo kirjoitti:Mutta eikös se ole aivan normaalia, että pannun lämpötila putoaa, jos koneen jättää tyhjäkäynnille ja laittaa lämppärin täysille? Sillä viisin ainakin liikaa kuumenevaa konetta voi yrittää lauhdutella esim. kaupunkiajossa tai termarin prakatessa :shock:
Löylyä kyllä piisasi tänäkin aamuna, pakkasta 28 ja paitahihasillaan olisi voinut mainiosti ajella 8) eikä hileen hilettä ikkunoissa.
Viskoa en ole kyllä koskaan edes tsekannut, sillä lämmöt eivät ole ikuna nousseet "kynnykselle" asti.

Veikkailen muuten tuon hetkellisen kylmän puhalluksen osalta sittenkin säätöelektroniikkaa. Nimittäin ilmiötä ei tapahdu ns. pakkokuumalla eli kiekkojen ollessa ääriasennossa niiden "napsujen" takana :shock:
Kovasti juu vaikuttais, että sähköinen kiertovesipumppu on kaput ja "normaalissa" vesipumpussa alkaa siivet olee kulahtaneet, joten pienillä kierroksilla riittää kierto, mutta kun kierrokset kasvaa, alkaa pumppukin "kavitoimaan" ja sen toiminta huononee lähes nollaan.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Toimiiko tuo sähköinen kiertovesipumppu kokoajan, vai säätyykö sen toiminta riippuen kabiinin lämpötilasta tai ylipäänsä ohjaako sen päälle menemistä jokin, vai onko päällä aina kun puhallinkin?

EDIT:

Vastaan itse itselleni, että todennäköisesti jokin tuota ohjaa, eikä se ole käynnissä aina. Näin ainakin testaamisen perusteella.
Viimeksi muokannut Tenox, Pe 27.01.2006 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-A-J-
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

mjo33400 kirjoitti:Kaapon kannattaisi ottaa ohjaupaneeli esiin ja tarkistaa säätörullien potikoiden juotokset. Todennäköisesti potikan toisesta laidasta juotos murtunut.
Vasen säätörulla on vaihdettu hiljattain ja oikeakin tuntuu toimivan oikein.
Mutta se logiikka sitten puuttuu :shock: : vasemmalla säätörullalla voi pakkokylmää tai -kuumaa käyttäen vaikuttaa oikean puolen lämpötiloihin.
Muutakin pientä riskikkäistä sekatoimintaa ja häikkää säädöissä on eli taitaa tulla taas matka sinne hanskalokeron alle ja ottaa se säätömurikka eli varsinainen sähkölämpökeskus kouraan :evil: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tarkista nyt ne liitokset ( liittimet ) ensimmäisenä. :oops: Muista,että kumpikaan säätörulla ei saa olla kiinniasennossa kun säätöjä tehdään. Ne pitää olla toiminta-asennossa ( jonkunlainen säätö päällä ).
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vastaa Viestiin