W124 äänieristys
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
W124 äänieristys
Elikkä pitäis parantaa tota tehtaalta tullessaankin jo hyvää äänieristystä.. On toi sisusta tossa nyt autosta pois, niin päätin että mikä ettei laittais samalla äänieriste mattoo lattialle...
Mutta kysymys kuuluukin: Että minne paikkoihin sitä bitumimattoo? kannattaa laittaa?
Mutta kysymys kuuluukin: Että minne paikkoihin sitä bitumimattoo? kannattaa laittaa?
Hyvää ei ole helppo parantaa, mutta kaikissa autoissa on Suomessa ongelmana rengasmelu, joten pyöräkoteloiden suuntaan suuntaisin parannuksen. Kannattaa muistaa, että ääni tulee hyvinkin pienestä raosta, joten äänieristys pitäisi olla ikäänkuin "vesitiivis". Näin ollen yksi tapa parantaa tehtaan tekemää eristystä on, että yrittää paikata tehtaan jäljiltä aukkoja eristyksessä.
Liikaa ei pidä eristää, jotta verhoilukin menee paikoillleen.
Liikaa ei pidä eristää, jotta verhoilukin menee paikoillleen.
- mad as a hatter
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: To 02.06.2005 17:13
- Paikkakunta: seinäjoki
- Viesti:
www.noisetek.fi
tuola on selitetty yleisesti äänieristyksestä.
tuola on selitetty yleisesti äänieristyksestä.
Mulla on viikon päästä edessä sisustan purkua, minkä yhteydessä olisi tarvittaessa mahdollista laittaa oviin ja muuallekin lisää äänieristysmateriaalia.
Osaisiko joku kommentoida tarkemmin noista Noisetekin matoista? Jos esimerkiksi haluaisi laittaa ovipellin sisäpuolelle, niin mitä mallia kannattaisi laittaa? Tai sama homma jalkatilaan? Jostain mielestäni kuulin, että jos ovessa on sähköikkunat, ja jos laittaa lisää eristysmattoa oven sisällä, niin jos matto alkaa irrota, irtoavat kohdat voivat tulla ikkunan nostomekanismin tielle -> vaikeuksia. Onkohan tämä todellinen uhka?
Osaisiko joku kommentoida tarkemmin noista Noisetekin matoista? Jos esimerkiksi haluaisi laittaa ovipellin sisäpuolelle, niin mitä mallia kannattaisi laittaa? Tai sama homma jalkatilaan? Jostain mielestäni kuulin, että jos ovessa on sähköikkunat, ja jos laittaa lisää eristysmattoa oven sisällä, niin jos matto alkaa irrota, irtoavat kohdat voivat tulla ikkunan nostomekanismin tielle -> vaikeuksia. Onkohan tämä todellinen uhka?
Ovien alkuperäinen eristysmatto, ainakin W126:ssa, on pieni kiekale ohutta bitumimattoa. Jos eristyksen suorittaa jollain sen kaltaisella materiaalilla, on se saatava liimattua peltiin todella piukasti ettei se ala käpristeleen lämmönvaihteluiden seurauksena ja että siitä on ylipäätään jotain hyötyä. Itselläkin oli tarkoituksena laittaa lisäeristystä oviin, mutta luovuin ideasta paksun kotelonsuojakerroksen takia. Teoriassa ohutta bitumia vois liimailla ovipahvin taaksekin mutta hyöty lienee +-0. Pakko sen on kuitenkin jotain jämyä materiaalia olla, jos aikoo vaimentaa matalia rengasääniä tms.
Jalkatiloista ja lattioilta olisi hyvä sen vedenkin päästä jostain auton ulkopuolelle. Ongelmahan korostuu eritoten talvella. Hätäsesti noita bitumimattoja ei kannata asetella, ilmataskut hörppäävät mielellään vettä.Rassaaja kirjoitti:Kannattaa muistaa, että ääni tulee hyvinkin pienestä raosta, joten äänieristys pitäisi olla ikäänkuin "vesitiivis".
Wanhoissa 123:sissa on jalkatiloissa tehtaan asentama kokobitumimatto. Mattoon kun tulee halkeama johonkin kohtaan niin se hörpää ilmataskun mielellään täyteen vettä. Vesi lioittaa liimaa ja tasku suurenee. Talvella kun sitä lunta vielä tulee sisään lapiokaupalla niin kesällä saa ämpärillisen vettä heittää ulos. Yhtenä kesänä havahduin ongelmaan ja revin lattioilta vähänkin repsottavat bitumimattokappaleet pois enkä sen koommin ole liimaillut uusia. Nyt talvella lattioille tullut vesi imeytyy pehmustemattoihin tai jää lattioille, mitää muita "jemmoja" ei ole. Lattialle jäänyt vesi kuivuu yhdessä illassa kun pehmustematto on poissa.
No nämä oli nyt taas niitä vanhojen autojen ongelmia, mutta irl olisi hyvä jos jälkiasennukset ei ainakaan edesauta vesivahinkojen syntymistä.
Juuri näin ja asiaa vielä edesauttaa vuotava ohjausakselin kumi. Eli ei vettä autoon oli alkuperäiset eristeet tai jälkeenpäin lisätyt, muuten tulee hitsaushommia ja se bitumi ei palaessaan hyvältä haise.Dunkelblau123 kirjoitti:Wanhoissa 123:sissa on jalkatiloissa tehtaan asentama kokobitumimatto. Mattoon kun tulee halkeama johonkin kohtaan niin se hörpää ilmataskun mielellään täyteen vettä. Vesi lioittaa liimaa ja tasku suurenee. Talvella kun sitä lunta vielä tulee sisään lapiokaupalla niin kesällä saa ämpärillisen vettä heittää ulos.
