Forte käsittelyt?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Finski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 03.05.2005 14:45
Paikkakunta: Keski-Suomi

Forte käsittelyt?

Viesti Kirjoittaja Finski »

Olettekos omiin moottoreihin tehneet Forte käsittelyjä?
Tuli vaan mieleen kun alkais olemaan öljynvaihtoa vailla tuo mopo.
Arvaakohan tehdä tuollaiseen cdi koneeseen, ajettu 350 tuhatta.
Itse en ole koskaa moista "pesua" tehnyt..
Kokemuksia?
Se joka toiselle kuoppaa kaivaa..
siitä 10 euroo tunti saa
Avatar
EzKo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: Su 17.10.2004 09:29
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Käyttänyt olen jo pitkään noita,pelkästään hyvää sanottavaa...suosittelen.
S124 300TDT-91
ex.W124 300D-86
MarkusV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 29.08.2005 15:56
Paikkakunta: Äetsä/Tre

Viesti Kirjoittaja MarkusV »

Forten aineet yleensä toimivat.
Mutta kannattaa lukea käyttöohjeet ja noudattaa niitä, ettei tule vaurioita. Ainakin vanhan öljyn sekaan tuleva ohentaa öljyä melkoisesti, eikä kuomitettaessa välttämättä saada tarpeeksi hyvää voitelua aikaiseksi. Öljynpaineetkin voivat olla vähän matalat.
Vito 110D -97
EX.200D autom. -91
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Jos koneessa on öljyn sekaan laitetava mömmö sisällä, ei saakaan konetta kuormittaa, vaan lämpöistä konetta käytetään muistaakseni 10 min. tyhjäkäynnillä, lasketaan öljyt pois koneesta, vaihdetaan suodatin ja uudet öljyt sisään. Mutta tosiaan kannattaa lukea ne käyttöohjeet
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Teetätin käsittelyn viime kesänä. Puhdistus-forte ensin ja uusien öljyjen sekaan sellaista käyntiaääntä vähentävä Forte-lisäainetta. En kyllä huomannut mitään erikoista tapahtuneeksi. Sainpahan kuitenkin mielenrauhan että konetta on edes yritetty hoitaa. :wink:

Pistä hakusanaksi "Forte". Aika paljon on ollut aineesta puhetta foorumilla jo aikaiseminkin.

Itse ajattelin lähiaikoina kokeilla suuttimien puhdistusta Fortella, Mahtaako tosta aineesta jollain olla kokemusta.?
W210 290TD T
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

TIMO T T kirjoitti:Itse ajattelin lähiaikoina kokeilla suuttimien puhdistusta Fortella, Mahtaako tosta aineesta jollain olla kokemusta.?
Kannattaa kaataa suoraan suodattimeen :!:

Vehon huollossa kuulemma käyttävät forten aineita.
autodidakti
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

itse laitoin fortepuhdistus aineet öljyn sekaan , koska ventiilinnostaja naputti sillointällöin.

kone tuli kyllä vähän liiankin puhtaaksi :lol:

rupes ventiilinnostaja naputtaa kaks kertaa lujempaa ja useammin.

oli kyllä odotettavissa, kun nostaja on likainen ja naputtaa, niin saattaa lähteä paranemaan. kun nostaja on kulunut :!: (niinkuin yleensä on), niin tulevat entistä väljemmiksi :idea:

kannattaa myös miettiä, että puhdistaessa saattaa joskus asiat pahentua..
Mane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 29.06.2004 15:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mane »

Oma 200 CDI käsiteltiin viime käsittelyssä, sekä polttoainepuoli että öljypuoli.
ON HYVÄ kannattaa käyttää.
ex. W124 250D -85
ex. W124 200D -92
ex. W210 220D -96
ex. W202 220D STW -96
ex. W202 C200CDI -98
ex. W202 C200CDI -99
ex. W202 C200CDI A STW -01
ex. W211 E200CDI A -08
ex. W204 C200 CDI A -08
ex. W212 E200 CDI A -12
ex. W212 E200 CDI A -13
ex. W212 E200 CDI A -15
ex. W205 C200 CDI A STW (2,1) -16
ex. W205 C200 CDI A STW (2.1) -17
ex. W213 E200 CDI A Pro Premium-17
ex. W213 E200 CDI A Business -18
ex. W213 E200 CDI A Pro STW -18
ex. W247 B180 D Limited Edition -19
ex. W213 E200D Avantgarde Business .19
W213 E200D Edition One Avantgarde -19
Avatar
Finski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 03.05.2005 14:45
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Finski »

Mane kirjoitti:Oma 200 CDI käsiteltiin viime käsittelyssä, sekä polttoainepuoli että öljypuoli.
ON HYVÄ kannattaa käyttää.
Paljon ajettu?
Se joka toiselle kuoppaa kaivaa..
siitä 10 euroo tunti saa
Mane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 29.06.2004 15:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mane »

Ajettu 220tkm.
Edellinen oli 320 tkm myydessäni sen ja käytin siinäkin Fortea - auto toimi aina kuin buikki!
ex. W124 250D -85
ex. W124 200D -92
ex. W210 220D -96
ex. W202 220D STW -96
ex. W202 C200CDI -98
ex. W202 C200CDI -99
ex. W202 C200CDI A STW -01
ex. W211 E200CDI A -08
ex. W204 C200 CDI A -08
ex. W212 E200 CDI A -12
ex. W212 E200 CDI A -13
ex. W212 E200 CDI A -15
ex. W205 C200 CDI A STW (2,1) -16
ex. W205 C200 CDI A STW (2.1) -17
ex. W213 E200 CDI A Pro Premium-17
ex. W213 E200 CDI A Business -18
ex. W213 E200 CDI A Pro STW -18
ex. W247 B180 D Limited Edition -19
ex. W213 E200D Avantgarde Business .19
W213 E200D Edition One Avantgarde -19
Avatar
nikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 16.09.2004 22:59
Paikkakunta: Porvoo

miellenkiintoista..

Viesti Kirjoittaja nikke »

dansku kertoi koneen "puhdistuneen" liikaa.

Voiko siittä olla jotain haittaa?
Mitenköhän mahtaa tykätä 600000 km ajettu 200d moottori tuosta, jonka kansi on kyllä joskus avattu?
____________________________
"Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz "- Janis Joplin 1970
----------------------------------------------------------------
* 200 -91
*180 -97
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Mersun takuuhuollossa käytetään öljynvaihdon yhteydessä aina fortea moottorin puhdistuksessa! Ja moottorin kierrosluku on muuten 1500rpm ja n.15min, mutta ei haittaa vaikka käyttää puolikin tuntia. Perustelen kierroslukua sillä, että öljy ei kierrä koneessa riittävän tehokkaasti tyhjälläkäynnillä :!:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Forte

Viesti Kirjoittaja karra »

Googletin Fortella ja saabifoorumilta löysin tecalemitin tuoteselosteen. Eli sen perusaineen (löpö, kerosiini tms. tisle) seassa on varmaan jotain muuta, mikä on varmaan liikesalaisuus. http://www.tecalemit.fi/korjaamolaittee ... 2_1_03.pdf

Tuohon vanhaan tojotaan voisi kokeilla vaikka moottorin pesua löpöllä. Olisikohan se PÖ vai MPÖ parempi. Eikös MPÖ:ssä ole niitä pumppua voitelevia ainesosasia kun taas polttoöljyssä ei - eli PÖ saattaisi liuottaa p*skoja paremmin?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Forte

Viesti Kirjoittaja koyama »

karra kirjoitti:Googletin Fortella ja saabifoorumilta löysin tecalemitin tuoteselosteen. Eli sen perusaineen (löpö, kerosiini tms. tisle) seassa on varmaan jotain muuta, mikä on varmaan liikesalaisuus. http://www.tecalemit.fi/korjaamolaittee ... 2_1_03.pdf

Tuohon vanhaan tojotaan voisi kokeilla vaikka moottorin pesua löpöllä. Olisikohan se PÖ vai MPÖ parempi. Eikös MPÖ:ssä ole niitä pumppua voitelevia ainesosasia kun taas polttoöljyssä ei - eli PÖ saattaisi liuottaa p*skoja paremmin?
kyllä p-ö paskat lähtee. mittatikun alareunaan asti oljyä ja polttoöljyä yläreunaan
eli noin-1,5litraa ja tyhjäkäynnillä perstuntumalta noin 10 min.
Olihan kuraset öljyt ooppelissa tämän käsittelyn jälkeen kun pois valuttelinja vielä uusin käsittelyn 3 l p-ö ja litra öljyä,mutta käytin vain hetken.
No problem
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
Finski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 03.05.2005 14:45
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Finski »

Tempasimpa tossa Forten liemet sisään, kun viikonloppuna huoltoa väsäilin.
Imaisin imulaitteella vanhat öljyt pois ja lisäsin uutta "halpaa " öljyä sisään ja Fortet perään. 20 min käyttelin 1200 kierroksen tietämillä.
Ja laskin öljy sotkun ulos.
Täytyy sanoa, että kyllä sitä törkyä tuli pihalle, kun ropusta oikein tyhjensin..
Uusi öljy forte sotkulla oli mennyt ihan mustaksi ja sellaista "liejua " valuttelin pois öljypohjasta.
Moottorin äänet muuttuivat jonkin verran, lähinnä kylmänä moottori ei ole niin kova ääninen :? Kylmänä ilmeisesti nostajista kuului rohellus vedätettäessä, nyt se ääni loppui.
Eli ei hullumpaa ainetta kun moottorin ehjäksi jätti :lol:
Se joka toiselle kuoppaa kaivaa..
siitä 10 euroo tunti saa
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2849
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Päivitetäänpäs Forte -aiheista keskustelua hieman. Tein tänään vm. -93 malliselle W124 200D -moottorille Forte Motor Flush -käsittelyn (ei siis Forte Diesel Treatment) ja hieman ihmettelen lopputulosta: käyntiääni muuttui siten että tuli mukaan tuli kilinää ja vinkunaa. Myös tyhjäkäyntiääni muuttui käsittelyn loppuvaiheessa.

Melkoisen ällistyttävää. Kulku on onneksi mallikasta ja viripumpulla ah mukavaa. Täytynee seurailla tilannetta.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

entisessä 200D ohjuksessa venttiilin nostajat piti kans mekkalaa ja forten käyttö koneessa hiljensi sen kokonaan. Tosin kansi pahvin vaihto siin 500tkm kohal tuli tehtyä ja sit samal vaihdoin nostajatkin... :? Mutta suosittelen tota kyllä lämpimästi, toimii 8)
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

TIMO T T kirjoitti: Itse ajattelin lähiaikoina kokeilla suuttimien puhdistusta Fortella, Mahtaako tosta aineesta jollain olla kokemusta.?
Mulla on Fortet tankissa ihan vaan sen takia että Veholla huollossa tyyppi suositteli silloin tällöin käyttämään. Tosin mulla ei ole suuttimien kanssa mitään ongelmaa joten en osaa sanoa muuta kun ettei ainakaan hajonnut oo. Niin ja auto on -99 cdi...Tuo öljyhuolto rupesi kiinnostamaan kun vähän kylmänä ääni on "raaka".
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

kertokaas nyt ihmeessä että mistä noita fortemyrkkyjä saa? Tarvisi varmaan tehdä myös autoihin kyseinen käsittely, että saa saksan paskan pois koneesta.
220.128 Black Mirror
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itse laitoin juuri Motor Flushia kaksi purkkia ja käytin 25 minuuttia/1300
rpm. Hiukan moottorin äänet monipuolistuivat, nostajat eivät selvästi
erotu. Laturin laakeri pitää sen verran kihinää, että hiljaisimmat äänet
peittyvät alle.

Hankittuna on vielä Fortea dieselsuuttimien puhdistukseen, aine laitetaan
pa-suodattimeen.

Laitoin aiemmin juttua käyttöohjeista tänne, löytynee haulla. Verkosta
hakemalla löytyy myös jälleenmyyjät, yleensä ne ovat korjaamoja.
Tampereella muistaakseni Hakasen korjaamolla on ainetta, samaten
Tammer-Dieselissä ja Kangasalla Lentolan öljyhuollossa (Mobil Express).

Jos auto on tuotu Saksasta ilman huoltokirjaa, niin saattaa olla tingitty
öljystä. Puhdistus avaa kanavia ja panee liat liikkeelle. Ohjeissa kehotetaan
mm. avaamaan venttiilikoppa ja öljypohja puhdistusta varten, kun alle on
tehty korjauskäsittely Motor Flushilla. Jos tehdään kevyempi huoltokäsittely
puhtaampaan moottoriin, niin avaamista ei tarvita.
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Sehän on etelä-ahriikkalainen tuote tämä Forte: http://www.forte-nwe.com/

Kyllä kovasti kehutaan että on toimivia oikein käytettynä.

Se on tavallaan vain korjaamomyynnissä, ihmeellinen alennuspolitiikkakin tuotteella...
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Kryptonite kirjoitti:kertokaas nyt ihmeessä että mistä noita fortemyrkkyjä saa? Tarvisi varmaan tehdä myös autoihin kyseinen käsittely, että saa saksan paskan pois koneesta.
http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?si ... 1&r_id=337
autodidakti
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ite en osta forten moottorin pesuainetta enää.
Polttoöljy ajaa ihan saman asian ja ei maksa läheskään noin paljoo.

Viimeksi kun vaihdoin öljyt niin ennen öljyn vaihtoo lurautin puolilitraa pöötä sekaan ja käymään tyhjäkäyntiä sellaset 10-15min ja öljyt pois.
Voisin väitää että ihan sama lopputulos saadaan polttoöljylläkin.

Hyvin on vielä M104:n sen jälkeen käyny.

Huom! Omalla vastuulla kokeilemaan en ota mitään vastuuta jos kone kilahtaa tai yms.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Ite meinasin tuohon mazdaan tehä kesällä pieneen koneen huuhtelun. Tänään nimittäin jääti yks nostin, piru ku kalkatti! :shock: Ja jokseenkin tuntuu että kone kalkattaa aavistuksen enempi ku aikasemmin, liekö öljyistä johtuvaa sitte...

No, kaverin Fiestasta pestiin kone löpöllä, vaiko peräti diiselillä, kumminkin, meni sitte hydrauliset nostimet uusiksi, että ei sillee.. Jos ei forte tekis sitä, niin sen takia aattelin... :roll:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

No sekin pesu homma on niin paljo jo ite koneestakin kiinni.
Että jos on "loppu" sisuskalut niin ei niitä millään pesuaineilla paremmaksi saa.

Kun pesuaineet irrottaa karstat ja muut saisset pois niin ja välykset kasvaa sen myötä.

Kaverin "jenkkipyörän" kanssa kävi kans vähän sama homma kun (ei pessy millään ainella) pisti huippu hyvät pyöräöljyt koneeseen niin muistaakseen meni kk:n laakerit kappaleix 150km jälkeen.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
jusky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 02.05.2007 09:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja jusky »

Lamppuöljy on huomattavasti halvempaa ja sisältää samaa ainetta eli teollisuusbensiiniä.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Manu300cea24 kirjoitti:Ite en osta forten moottorin pesuainetta enää.
Polttoöljy ajaa ihan saman asian ja ei maksa läheskään noin paljoo.

Viimeksi kun vaihdoin öljyt niin ennen öljyn vaihtoo lurautin puolilitraa pöötä sekaan ja käymään tyhjäkäyntiä sellaset 10-15min ja öljyt pois.
Voisin väitää että ihan sama lopputulos saadaan polttoöljylläkin.

Hyvin on vielä M104:n sen jälkeen käyny.

Huom! Omalla vastuulla kokeilemaan en ota mitään vastuuta jos kone kilahtaa tai yms.
Miksiköhän Fortea saa pääasiassa ammattikäyttöön :lol: Puurot ja vellit menee aika pahoin sekaisin, jos polttoöljyä(joka ei ole liuotin) aletaan vertaamaan kerosiiniin(joka on mm. liuotin ja >80% Forten ainesosa)
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Vastaa Viestiin