Millainen on 124 300 td vakioturbo?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
ld28
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 29.12.2005 19:13

Millainen on 124 300 td vakioturbo?

Viesti Kirjoittaja ld28 »

nyt tarttis mersu spesialisteilta vähän apua... :lol: :lol: :lol:
mikälainen puhallin on vakiona 300 td:ssä? merkki? onko hukkista? pesien koot?ja jaksaako nostaa paineet kuinka korkeelle mersussa? tarkotus olis laittaa semmonen ld28 mottiin.. ja ahtoja ois tarkotus laittaa aluksi +0.5par. koska vakio pumppu ei varmaankaan riitä pitemälle
:oops: :oops: :oops:

kiitos jo valmiiksi avusta ja vinkeistä :wink:
onhan se mersuki ihan hyvä...
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

merkki on KKK ja hukkis löytyy. riittää ainakin 147hv:aan. ahtoja voi ottaa kilon pintaan.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
erilainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 28.12.2005 03:24
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja erilainen »

vai niin vähän?

hakusessa on teutooniasta w124 300 td kombi(ensimmäinen meseni) ja kovasti lueskellut tätä foorumia tiedonhakumielessä. tarkoitus olisi saada edes sen verran voimaa meseen ettei naisen cordoba tdi mene kovinkaan paljon kovempaa.

suunitelmissa oli laittaa pumppu (pp- tai mynädiesel), välijäähdytin ja ahtoja vähän ylöspäin. jostakin aiemmasta ketjusta luin höpötystä 200 hp tehoista vaihtamatta pakosarjaa, ahdinta, putkistoa jne..

olenko ihan hukassa vai mitä?
ld28
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 29.12.2005 19:13

Viesti Kirjoittaja ld28 »

kiitosta vaan nokileka! :D :D :D
vieläkö joku tietäs ne pesien koot...??? Missä kierroksissa se lähtee mukaan mersussa??? oiskosko kellään edullisesti myynnissä?? myös pakoputken lähtö kiinnostaa! pieni cuuleri vois myös olla paikalaan.. viimestään kesäksi..
onhan se mersuki ihan hyvä...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vakioahtimesta ei voi nostaa ahtopainetta ollekaan, nimittäin samalla kun käytät pumpun Mynässä ja nostetaan vetäviä kierroksia koneen ilmankulutus kasvaa ja ahtimen tulee tuottaa enemmän ilmaa (litroina) kuin aikaisemmin vaikka ahtopaine pysyisi samana.

Cooler on seuraava jota suositellaan, eli samalla ahtopaineella ja ahtimen tekemällä työllä saat enemmän happea palotapahtumaan ja pääset edes hieman hyötymään pumpun kapasiteetista. Oikeasti kun aletaan virittämään laitat suuremman ahtimen, ja sen coolerin, ja ahtimen vaihdon yhteydessä suurennat vähintäänkin sitä pakoputken lähtöä.

Näillä eväillä se cordoba saattaa olla jo kovilla, riippuen paljonko sitä on lastutettu. ... . mutta eihän näitä dieselmersuja kukaan rakenna kilpailukäyttöön, eihän :roll:

Vielä kerran: Ilman ahtopaineen nostoakin on mahdollista nostaa tehoa useita kymmeniä prosentteja...ehkä jopa 50 % lisää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
erilainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 28.12.2005 03:24
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja erilainen »

veskola kirjoitti:Vakioahtimesta ei voi nostaa ahtopainetta ollekaan, nimittäin samalla kun käytät pumpun Mynässä ja nostetaan vetäviä kierroksia koneen ilmankulutus kasvaa ja ahtimen tulee tuottaa enemmän ilmaa (litroina) kuin aikaisemmin vaikka ahtopaine pysyisi samana.

Cooler on seuraava jota suositellaan, eli samalla ahtopaineella ja ahtimen tekemällä työllä saat enemmän happea palotapahtumaan ja pääset edes hieman hyötymään pumpun kapasiteetista. Oikeasti kun aletaan virittämään laitat suuremman ahtimen, ja sen coolerin, ja ahtimen vaihdon yhteydessä suurennat vähintäänkin sitä pakoputken lähtöä.

elikkä siis hölmölle tavaten:

- pumppu pp-/mynädieselille
- ahdin/ahtopaineet entisellään
- cooler sinne letkujen väliin

siinä siis ensimmäinen askel. vähän niinkuin tuon cordoban vienti k-miehelle. pelkkä lastutus ja ahtojen maltillinen nosto ettei vielä tarvitse vaihtaa kytkintä ja ahdinta?

ja seuraavako vaihe olisi ahtimen vaihto sopivan isoon (tavoite 250 - 300 rwhp) ja pakosarja / pakoputki. vaatinee pumpun uudelleensäädön? kö?

mitään superturboahan tuosta kauppakassista ei ole tarkoitus tehdä, vaan sellainen luotettava ja mukava käyttöauto. mutta olisi se sentään kiva että kotilossa olisi edes/vähintään (250) samanverran tehoja rullilla kuin moottottoripyörässä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

erilainen kirjoitti:




(tavoite 250 - 300 rwhp)

mitään superturboahan tuosta kauppakassista ei ole tarkoitus tehdä, Sellainen luotettava ja mukava käyttöauto. Mutta olisi se sentään kiva että kotilossa olisi edes/vähintään (250) samanverran tehoja rullilla kuin moottottoripyörässä.
250-300hv ja luotettavuus ei kuulu samaan lauseeseen. :D Varsinkin kun teho nousee vakiosta pahimmillaan yli 100% :!:

Noihin tehoihin joudut vahvistamaan/vahvistuttamaan jo vaihdelaatikonkin.
Ja mitä joutuu tekemään muulle voimansiirrolle, jarruille ja alustan osille.

Tietenkin kaikki voi tehdä pienellä budjetilla. Mutta onko siitä sitten iloa jos joutuu varomaan ja miettimään että kestääköhän nyt jokapaikka kun polkasen kaasua :D

Pahimmillaan vääntö voi voi repiä jopa korin saumoja auki :!: :D On tainnut jopa jollekkin käydä niin :shock: :D

En missään nimessä halua tyrmätä suunnitelmia. Mutta tulipahan mainittua mitä voi olla edessä jos virittely kärpänen puraisee kunnolla. :D
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

erilainen kirjoitti:samanverran tehoja rullilla kuin moottottoripyörässä.
Siis moottorista? vai tehopaino/suhde?

Autoillahan EI pääse samaan kuin prätkillä,siksi ajan talvet Mersulla ja kesällä susukilla,molemmissa 110HP.Ja sitten se silmää vinkkaava hymiö. :wink: ,noin.

Tai siis pääsee RAHALLA...
ld28
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 29.12.2005 19:13

Viesti Kirjoittaja ld28 »

juu ja...
kaikki han muisti että auto ei ollut mikään cordopa.. vaan aito riisseli ratsuni
lukekaapa toi foorumi alusta... piikusen karkas jo mopo pojilta lapasesta..
20 vuotias vanhus repeää saumostaan ku nostaa tunkilla väärin :lol:
tottahan se nyt oli selvillä että ei ahtopaineet nouse ruvia pyörittämällä enempäänsä.. pumppua en ole viemässä minnekkään... ainoat muutokset mitä siihe tulee niin pitää laittaa paineen tunnistava kansi, jotta vätyttäisiin turhalta pöllytykseltä... saa sitten nähdä että kuinka 660000 ajettu kone kestää kevyen turbotuksen.. muuta ei ole tehty kuin hiljattain laakeroitu

kyseesä on tosiaankin vain käyttö viritys :) ainaki aluksi :D

kiertää vaihteella reilut 5250rpm
jakaja pumpussa on se hyvä puoli että sitä syöttöä on helpo lisätä ja jos sekään ei riitä niin sitte isompi nestepää.. ja siihenkään ei muna diisseliä tarvita :twisted: :twisted: :twisted:
eihän kukaan nyt ainakaan sitä tuomitse että kkk ois vääränkokonen ahdin
onhan se mersuki ihan hyvä...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

veskola kirjoitti:Vielä kerran: Ilman ahtopaineen nostoakin on mahdollista nostaa tehoa useita kymmeniä prosentteja...ehkä jopa 50 % lisää.
Itseasiassa vakioahtopaineella voidaan saada n. 100 % lisää tehoa, kunhan käytössä on mm. suurempi ahdin, välijäähdytin jne
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H. kirjoitti:Itseasiassa vakioahtopaineella voidaan saada n. 100 % lisää tehoa, kunhan käytössä on mm. suurempi ahdin, välijäähdytin jne
Siltä se vaikuttaisi, aikoinaan muuten kun tuota ahdinta valkattiin tuohon V-malliin ja te virittäjävelhot puhelitte jostain 1...1,3 barin paineesta, niin ajattelin että joopa joo, pitääshän sitä laittaa ainakin tuplat alkuperäiseen mutta eipä ole vielä tarvinnut.

Sekin tuli testattua (vahingossa kun hukkaportin letku repesi) jotta lisäämällä paineen 1,2 -> 1,7 tapahtui sellainen ilmiö, että auto ei kulkenut yhtään mihinkään. Niin se vain on kuin nämä herrat sen sanovat.

Sitten joku kyseli pumpun säädön tarpeesta kun jatkaa virittämistä. Ei tarvitse säätää, pumppuun tulee ainakin Mynässä ulkoinen säätö, jolla syöttöä voi säätää sen mukaa kuin sitä ahtopainettakin ja happea on saaut nostettua sinne palotapahtumaan. Säätö on yksinkertainen 13 mm pultti eli sen oikeasti pystyy säätämään kolmessa minuutissa halutulle huipputeholle. Toisaalta usein on käytössä se "morkooli" eli sähköisesti ohjattu syötön rajoitus, mikäli tehot vaikkapa autoa lainatessa on liian suuret.
Lisää tietoa: www.skg.fi
ld28
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 29.12.2005 19:13

Viesti Kirjoittaja ld28 »

juu eihän siitä paineesta hyötyä jos ei mee kakkua männän päälle!!
tractorpulling vehkeissäki on 3-5par ahtoja! sieltä se voima tulee... pitää olla vaan vähän enempi männässä paksuuta ja kannen rautaa!!

mutta kivahan se on aina inttää :D

nii ja se 300tdt on touring diesel turbo td:lä tarkotin TURBO DIESELIÄ :twisted: :twisted:
onhan se mersuki ihan hyvä...
Avatar
LampiJussi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 09.10.2005 15:11

Viesti Kirjoittaja LampiJussi »

veskola kirjoitti:Sitten joku kyseli pumpun säädön tarpeesta kun jatkaa virittämistä. Ei tarvitse säätää, pumppuun tulee ainakin Mynässä ulkoinen säätö, jolla syöttöä voi säätää sen mukaa kuin sitä ahtopainettakin ja happea on saaut nostettua sinne palotapahtumaan. Säätö on yksinkertainen 13 mm pultti eli sen oikeasti pystyy säätämään kolmessa minuutissa halutulle huipputeholle. Toisaalta usein on käytössä se "morkooli" eli sähköisesti ohjattu syötön rajoitus, mikäli tehot vaikkapa autoa lainatessa on liian suuret.
eli sisältyykö tuo ulkoinen säätö hintaan jos innostun tässä lähettämään om617 pumpun tapitukseen???
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

LampiJussi kirjoitti:eli sisältyykö tuo ulkoinen säätö hintaan jos innostun tässä lähettämään om617 pumpun tapitukseen???
Mikäli tilaat pumpun tapeilla ja ulkoisella säädöllä, ei siihen mitään lisähintaa tule. Itseasiassa en tiedä ovatko tehneet yhtään pumppua 7 mm tapeilla ilman säätöä, mutta luulen että eivät sillä eihän semmosella pumpulla muuta tee kuin hajottaa koneen, kyllä se _rajoitinsäätö_ on ihan pakollinen juttu.

Soittamalla saa kuitenkin varmistuksen, nämä forumin elementtipumput on yleensä olleet 60x sarjan koneisiin.

Itse maksoin jotain seitsemän sadan euron luokkaa nelisylinterisen elementtipumpun (7mm) laitosta ja ulkoinen säätö oli tottamooses. Ei ole pumppuun sen jälkeen tarvinnut koskea 8) paitsi on sitä säädelty edes takasin fiilispohjalta kun muu tekniikka ei oikein kestä.
ld28 kirjoitti:tractorpulling vehkeissäki on 3-5par ahtoja! sieltä se voima tulee... pitää olla vaan vähän enempi männässä paksuuta ja kannen rautaa!!
Mites mä muistelisin että noilla ketkä oikeasti osaavat vetää ja tehdä myös mersuja olisi jopa 8 barin paine. Ihan muistelen jotain valtran mainossivua, mutta ei se tähän mitenkään liity...2000 hv jne
Viimeksi muokannut veskola, Pe 30.12.2005 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
LampiJussi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 09.10.2005 15:11

Viesti Kirjoittaja LampiJussi »

toks,no eiköhän nämä tästä selviä,soitella mynään... 8)
jaska83
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 29.12.2005 23:57

Viesti Kirjoittaja jaska83 »

jos tarkoituksena olisi käyttöauton piristäminen, niin, minkälaisia tehoja vakio 300DT:n osat kestävät? 220hv? sellainenkin olisi yllättävän nopea ajoautoksi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

erilainen kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Pakko vähän viilata: td:ssa ei ole puhallinta lain.
TD on mersulta farkkukorinen vapaasti hengittävä diesel. T kertoo korimallista, D dieselistä.
Ahdettu diesel-farkku olisi sitten jotain 300 TD Turboa eli puhekielessä usein käytetään termiä TDT.
selvisi nyt tuokin. olen jo vähän ihmetellytkin että mitä tuolla tdt:llä tarkoitetaan, mutten ole kehdannut kysyä.
Mika.T kirjoitti:No kertokaa nyt hyvänen aika joku mitä tuo vapari farmarin TD merkintä meinaa. Saadaan tämäkin tyhjänpäivänen tinkaus loppumaan. :evil:

Kyllä tähän asti joka paikassa on lukenut että "touring diesel"
Leka kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:No kertokaa nyt hyvänen aika joku mitä tuo vapari farmarin TD merkintä meinaa. Saadaan tämäkin tyhjänpäivänen tinkaus loppumaan. :evil:
T= "Transport und Touristik"
D= "Diesel"
Käydäänpäs tuonne jatkamaan sitä TD TDT D TTD DDT merkityksen pohtimista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
erilainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 28.12.2005 03:24
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja erilainen »

Mika.T kirjoitti:250-300hv ja luotettavuus ei kuulu samaan lauseeseen. :D Varsinkin kun teho nousee vakiosta pahimmillaan yli 100% :!:

Noihin tehoihin joudut vahvistamaan/vahvistuttamaan jo vaihdelaatikonkin.
Ja mitä joutuu tekemään muulle voimansiirrolle, jarruille ja alustan osille.

Tietenkin kaikki voi tehdä pienellä budjetilla. Mutta onko siitä sitten iloa jos joutuu varomaan ja miettimään että kestääköhän nyt jokapaikka kun polkasen kaasua :D

Pahimmillaan vääntö voi voi repiä jopa korin saumoja auki :!: :D On tainnut jopa jollekkin käydä niin :shock: :D

En missään nimessä halua tyrmätä suunnitelmia. Mutta tulipahan mainittua mitä voi olla edessä jos virittely kärpänen puraisee kunnolla. :D

joo kyselinkin vain aluksi tuon moottorin osalta, että mihin toimiin pitäisi varatutua. selvähän on että alustaan ja voimansiirtoon menee vähintään sama mitä moottoriin, ellei jopa enemän.

köyhä joutuu tekemään kaiken kompromissibudjetilla. siksi aihiokin on mitä on eikä uusi 400 cdi. siksi ujosti teiltä jo kalliisti kokeilleita kyselen näitä itsestäänselvyyksiä. tarkoitus oli kuitenkin tehdä suht' ripeä käyttödiisseli jolla saa puudeleita kuskattua, siksi farmarikorinen huussi hankinnassa.

täällä foorumilla kun tuntuu olevan alan asiantuntijoita miltei joka-alalta. joku osaa pumppuja tehdä/neuvoa. toinen taas vaihdelaatikkoa/voimansiirtoa. kolmas taas alustaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

erilainen kirjoitti:<...>siksi ujosti teiltä jo kalliisti kokeilleita kyselen näitä itsestäänselvyyksiä. <...>.
Ihan rohkeasti vain, mukavahan näihin on vastailla vaikka itse ei ole tuollaista tykkiä koskaan tullut tehtyäkään :lol: Jokos nuo periaatteet oli selvillä eli mieluusti automaaattilaatikollinen auto ja se laatikko Jarkko S:lle vahvistettavaksi.

Omassani jarrulevyt menivät siniseksi ekoilla koeajoilla, nykyään on jo uuden karheat levyt ja enemmän malttia koeajossa. Jarrujen merkitystä ei kannata unohtaa, on kaikille forumilaisille ikävä asia mikäli joku saa itsensä hengettömäksi forumilta saadun idean vuoksi...taas :(

Eikä sovi unohtaa että tuollainen 220 kmh kulkeva, huonoilla jarruilla varustettu malmikasa, on todellinen uhka kanssa-ajajille, ei ainoastaan itselle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
erilainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 28.12.2005 03:24
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja erilainen »

veskola kirjoitti:Ihan rohkeasti vain, mukavahan näihin on vastailla vaikka itse ei ole tuollaista tykkiä koskaan tullut tehtyäkään :lol: Jokos nuo periaatteet oli selvillä eli mieluusti automaaattilaatikollinen auto ja se laatikko Jarkko S:lle vahvistettavaksi.

Omassani jarrulevyt menivät siniseksi ekoilla koeajoilla, nykyään on jo uuden karheat levyt ja enemmän malttia koeajossa. Jarrujen merkitystä ei kannata unohtaa, on kaikille forumilaisille ikävä asia mikäli joku saa itsensä hengettömäksi forumilta saadun idean vuoksi...taas :(

Eikä sovi unohtaa että tuollainen 220 kmh kulkeva, huonoilla jarruilla varustettu malmikasa, on todellinen uhka kanssa-ajajille, ei ainoastaan itselle.

jo rupeaa perusteet selkiämään kun tarpeeksi monesti tavaa topicin läpi. mutta tuntuu että tieto luo lisää tuskaa ja kysymyksiä ja miksi-miksi-ikä pukkaa taas päälle. jotenpa muutama lisäkysymys aihiota koskien:

- onko nuo manuaalivaihteistoiset ihan toivottomia / kohtuuttoman kalliita saada toimimaan / kestämään? vähän kun vierastan automaattivaihteistoja. johan niillä ajaessa vasen jalkakin surkastuu entistäkin ohuemmaksi.

- riittääkö muka jarrujen parantamiseen pelkkä levyjen vaihto? etteikö tarvitsisi vaihtaa sylintereitä jotta saisi enemmän jarrutehoa yms. juttuja.

- mikä olikaan alkuperäisahtimen koko?

kiittäen ja kumartaen jo etukäteen.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Jarruja en kolmesatasessa heti lähtisi muuttamaan, kunhan kattooo että paksuutta on levyissä riittävästi.

Vakioahtimen mittoja en muista, mutta niin pieni se on ettei sitä kannata laskea mukaan jos meinaa tehoja nostella. Ellei sit puhuta jostain 5-15 hv.

Omaan 4-matic:iin olen kanssa pientä piristystä suunnittelemassa.

Ajatuksena laittaa pakosarja uusiksi, ahdin jollain 50/60 siivillä,välijäähdytin, Mynäpumppu, ja pakoputkisto uusiksi.

250 tehomaksimiksi ettei säre paikkoja.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Kyllä sitä voimaa voi olla mut se on sitten kaasuttajasta kiinni miten kestää :lol: :lol: :lol:

kutosesta joku 300hp.... ei ole etes paha lukema...eihän sitä ainakaan näin talvisaikaan voi etes käyttää....100kw tuntuu piisavan.. :lol: Eikös näihin miedompiin virityksiin niihin kannattais varmaan asentaa 6mm elementit...ja sitten joku reilulla 50mm imuropellilla ja 55-60 pakoropellilla oleva puhallin riippuen teho tavoitteesta sen voisi laittaa vaikka vakio sarjaan.... ahtoja 1-1.5bar...ja kestää se laatikko ja voimansiirto helpommin... :lol: :lol:

Ahtopainetta ja syöttöjä kannattaa säädellä tehopenkissä suotta sitä ruokaa liikaa tarjoilee... kun persetuntuma ei kerro kaikkea...jos ei sitten kelloa vastaa kokeile....
Itse tein ja säästin
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

petska kirjoitti:Kyllä sitä voimaa voi olla mut se on sitten kaasuttajasta kiinni miten kestää :lol: :lol: :lol:

kutosesta joku 300hp.... ei ole etes paha lukema...eihän sitä ainakaan näin talvisaikaan voi etes käyttää....100kw tuntuu piisavan.. :lol: Eikös näihin miedompiin virityksiin niihin kannattais varmaan asentaa 6mm elementit...ja sitten joku reilulla 50mm imuropellilla ja 55-60 pakoropellilla oleva puhallin ...
Noita kutosia ensin ajattelin mut tiedä kuinka noilla on sen 250 hepan kanssa.
Ot:tä hiukka nelikosta. Huvitti kun tuli radiosta mainos Hondan CRV:stä ja pidolla rassailevat noissa pätkissä aina. Tänään oli yhdet valot jossa oikein liukas jääpinta molemmilla kaistoilla. Viereisellä kaistalla kyseinen CRV ja kun valot vaihtui, jäi CRV sudittelemaan kun farkku poistui 8)
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Manuaalivaihteisto tarvitsee aika erikoisen kytkimen, jotta vääntöä saadaan hyödynnettyä täyden kaavan mukaan. Forumilla oli ainakin aikoinaan kuvia kaksi levyisestä kytkimestä superturbon perässä. Kyllä manuaalimersu on käyttäjätunnus jorman käskemänä nöytynyt kiihtymään samoihin lukemiin mihin automaatillakin päästään, joten valinta on vähän itsesti kiini mitä haluaa.

Pitkälle muutetun kytkimen käyttömukavuudesta joku asiasta tietävä voi kertoa enemmän, automaatti ainakin pysyy aina mukavana.
Lisää tietoa: www.skg.fi
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Tahtoo aika usein tulla aika ikäviä ajettavia noista manuaalivaihteisista..rupeaa aika rajusti nykimään, ei tosin aina...

Itsellä käynyt hyvä tuuri ei nyi yhtään...
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

juu hyvin toimii automaatilla kun turbiini tasaa menoa ja eipä tuota keppi laatikkoa kaipaakkaan... :lol:
Itse tein ja säästin
ld28
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 29.12.2005 19:13

Viesti Kirjoittaja ld28 »

ei malta olla puuttumatta :lol:

entäs automaatin suurehko teho häviö?

vartti maililla on kyllä ehoton räkkä shifteri, jos hyvää aikaan tähtää... mutta en oo vielä kovinkaan monesta mersus löytäny...
automaatti on ehdotomasti mukavin, mutta tappaa moneta autosta urheilu hengen :shock: minun mielestä... :roll:
onhan se mersuki ihan hyvä...
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Kun vääntöä on yli 800 Nm, tuntuu se urheilulliselta oli keppi siten vaikka ohjauspyörän vieressä :wink: :)
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Petri K kirjoitti:Kun vääntöä on yli 800 Nm, tuntuu se urheilulliselta oli keppi siten vaikka ohjauspyörän vieressä :wink: :)
Pirun hyvin sanottu :lol: Mersun automaatti on kyllä melko urheilullinen, kun sitä fiksun kulissin takia on hyvä käytellä käsinkin.
ld28
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 29.12.2005 19:13

Viesti Kirjoittaja ld28 »

no on se mersu sitte kyllä hyvä, ku se on paras!!!
eikö ookki pirun hyvin sanottu... :twisted:
onhan se mersuki ihan hyvä...
Vastaa Viestiin