savutus124 200d

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

savutus124 200d

Viesti Kirjoittaja daerok »

Jep,Onko aihetta huoleen kun 124 mersun savutus arvo oli katsastuksessa just sallittu 2.5.Kone pitäs olla kunnossa ei tartte öljyä lisäillä öljynvaihtojen välillä ,kone käy nätisti ja vetää hyvin.Voiko olla kone noin nokinen.on tullu ajeltua suurimmaksi osaksi kaupunki köröttelyä viimesen puolen vuoden aikana?
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Voi olla nokinen. Tavallisesti savuarvo putoaa merkittävästi, jos huudattaa moottoria ajossa isoilla kierroksilla ennen katsastusta. Esim. muutama kilometri moottoritiellä kakkosella tai kolmosella kaasu pohjassa (tai lähes-).

Liikenneturvallisuus ja moottorin kunto käyttäjän vastuulla!
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Tukkoisuutta veikkaisin, suuttimet likaisia?
Mutta voi myös olla että on syöttöä säädetty.
Ilmansuodatin, naftansuodatin ja karkeasuodatin koska viimeksi vaihdettu?
Ne vaikuttavat päästöihin paljon.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ilmansuodattimen voi jättää katsastuksen ajaksi pois. Pienentää kummasti savuarvoa :D

Mutta jos autolla on ajettu vain rauhallista kylä pyöritystä niin tukossahan se on. parinkymmenen km:n lenkki reilulla kaasun käytöllä kyllä auttaa :D
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Haisuli kirjoitti:Tukkoisuutta veikkaisin, suuttimet likaisia?
Mutta voi myös olla että on syöttöä säädetty.
Ilmansuodatin, naftansuodatin ja karkeasuodatin koska viimeksi vaihdettu?
Ne vaikuttavat päästöihin paljon.
ilmanputsari varmaankin vaikuttaa päästöihin,mutta polttoaine suodatin mitenkähän tuohon oikeen sanos??muuten mitenkähän vois helposti saada selville onko pumppua ruuvailtu? suurempi tyhjä käynti? huiput yli 160? tai voisko kokeilla esim 2 vaihteella huippuja?vetää kyllä pirun hyvin täydellä kuormallakin.
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Pakoputkiston kolisteleminen vaikka koivuhalolla ja pari kunnon polkaisua paikallaan niin avot. Putkiin kertyy nimenomaan kaupunkiajossa yllättävän paljon nokea.

Entinen käyttis (Mitsubishi TD) tuli aina katsastettua sydäntalvella ja noitten kolistelujen ja noenpoistopolkaisujen jälkeen oli hanki mustana pitkältä matkalta. Koskaan ei katsastuksessa olleet päästöt edes lähellä ylärajaa, vaikka oli syötöt aika tavalla isommalla kuin tehtaan jäljiltä.
Suomalainen häviää aina!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mullaki oli katsastuksessa savuarvo 1.24 vaikka syöttöä on ruuvattu 3kierrosta auki ja vetäviä kierroksia nostettu noin tuhannella.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Mulla oli pari vuotta sitten mersun savuarvo yli 5 ! Lätkäisivät tarran katsastuksessa tuulilasiin ja sanoivat, että auton saa viedä hinaamalla korjaamolle. Moottorina oli 130 tkm ajettu 250 DT.

Kävin polkemassa moottoritiellä (omin luvin) ja tulin samana päivänä uudelleen katsastukseen. Savuarvo 1.85. 8)

Katsastusmies vain kohautteli olkapäitään ja totesi, että tällaistahan tää on :evil:
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Hyvä esimerkki että välillä kannattaa antaa kenkää tiisselille :D
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mersun diesel tykkää että huudatetaan välissä rajoitinta vasten. Siihen se on suunniteltu! :wink:
1991 420 SE
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Joo. Saksassa tuli annettua sakssataselle kenkää muutama kymmenen km putkeen, eli käytännössä nelosella lasi täynnä. Tuntui että voisi samaa kyytiä jatkaa auton puolesta vaikka öljynvaihtoon asti.

Neloskoneenkin käyntiääni muuttuu yllättävän "kirkkaaksi" siellä neljän tonnin paremmalla puolen eli tohon kierroksien runsaaseen käyttöön lienee tehtaankin puolesta paneuduttu.
Suomalainen häviää aina!
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Huomaahan sen jo kaasupolkimen asettelusta. Se on ergonomisimmassa asennossa silloin kun se on pohjassa. :wink:
1991 420 SE
ensio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 25.11.2004 11:37
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja ensio »

kävin oman 200 diisselin katsastamassa tuossa viime viikolla niin arvo päästöjen mittauksessa arvo oli 0.54. Kaksi kertaa joutui katsastus mies mittaamaan sen kun ei meinannut uskoa...

Ja juuri ennen katsastusta kävin vähän päästelemässä ohitustiellä 3 vaihteella semmosta satasta jonku noin 5km niin kummasti oli vissiin puhistunu... :P
Avatar
ipezu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 27.06.2004 08:12

Viesti Kirjoittaja ipezu »

Savutuksesta tuli mieleen SAAVUTUS. Kauskohan tuolla 200 D koneella vois päästä ilman remonttia. Mulla on vm.-89 w124:lla yli 700.000 mittarissa, eikä mitään oireita ole - koneessa - normaalia huoltoa ja pikkukorjausta olen muuten kyllä harrastanut .
Yksi "neuvonantajistani" kertoi, että noilla voi ensin ajella huoletta miljoona kilsaa ja sitten miettiä, että tarttisko tehdä jo jotain. Miten lie...
- - - - - - - - - -
MB W211 CDi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No. "neuvonantajasi" on oikeilla jäljillä. :P

Kyllähän noihin oikeasti remonttia välillä joutuu tekemään niinkuin muidenkin merkkien moottoreihin.
Esim. jakoketjun vaihtovali on 200tkm.
Ja kansi menee yleensä remonttiin siinä 500-600tkm paikkeilla. Mutta oikealla huollolla kyllä kestää pitkään. (öljyt, suodattimet. sun muut ajallaan)
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Omassa lavetissa savuarvo oli vain 0,38. Osasyynä on toistuvan epäsäännöllinen hevoskopin veto + kelkkakärryn kuskaaminen.

Pääasiassa ajan työmatkaa, joka on noin 190km mutkin... Kyllä tuo saa kenkääkin.
Mersu myyty...
Vastaa Viestiin