Kuuluuko flektin pyöriä koko ajan???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sumppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 03.08.2005 14:09

Kuuluuko flektin pyöriä koko ajan???

Viesti Kirjoittaja Sumppi »

auto on W201 2.3 8v

aamulla huomasin seuraavanlaisen asian.
itselläni on jo jonkin aikaa ollut toi ongelma ett ei auto oikeen tahdo sisältä lämmetä, josta olen jo kirjoittanut toisaalla.

Aamulla auto oli roikassa.
Pakkasta oli semmoset -10 astetta
Laitoin auton käyntiin ja laitoin ite tupakaks ett oottelen tupakka tauon verran ett vähän öljyt notkistuis ja muutenki ikkunat vähän sulais vähäisestä kuurasta.
....no sitten siinä ajattelin että vilkasen konepellin alle huvikseen siin joutessa niin huomasin ett flekti pyöri koko ajan........eikös sen pitäis mennä sitten vasta päälle ku lämmöt nousee tarpeeks korkeelle....että muuten sen ei pitäisi pyöriä......onko näin???
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Flektin kuuluu pyöriä kevyellä kosketuksella jatkuvasti, eli kuitenkin niin että voit esim. kädellä sen pysäyttää. Sähkömagneettiohjattu flekti lyö kiinni 103 asteessa, anturi venttiilikopan etureunassa, silloin ei laiteta sormia väliin. :wink:

Jos sisätilat ei meinaa lämmetä... oletko tarkistanut
-jäähdytysnesteen laadun ja määrän
-termostaatin
-jäähdytysjärjestelmän kierron
-puhaltimen kunnon

Kuinka pitkän ajon jälkeen veden lämmöt on mittarin mukaan normaalit? (78-87 astetta)
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Uus 87° termostaatti :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Sumppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 03.08.2005 14:09

Viesti Kirjoittaja Sumppi »

Jäähdytysjärjestelman nesteet on ihan ok ja nestettäkin on riittävästi. myös kierto on tarkistettu ja sekin ok. termostaatti on vaihdettu reilu puol vuotta sitten. voisko termari olla viallinen että se on koko ajan auki eikä vesi kerkiä lämmetä tarpeeksi. se vois selittää sisätilojen kylmyyden.
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Noista termareista on täällä puhuttu muissakin topikeissa ja monen mielestä eivät ole välttämättä ainakaan tarviketermostaatit kestävää tavaraa. Itse juuri menossa hakemaan Veholta 87° termaria 123:seen. Ostin sieltä kun ei ollut kuin 22 e ja risat. Josko sitten tulisi hyvälaatuinen. :shock:
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Termariaiheesta sen verran että voiko termostaattikotelo olla osasyyllinen vaikka termari oiski toimiva.. Joskus kuullu jotai semmosta et koteloki vois aiheuttaa termarin toimimattomuutta..? Eli kannattas mahollisesti vaihtaa molemmat? Ite just kattelin hintoja ku omassaki lämpövajausta niin kotelo makso jotai parikymppiä.
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Kyllä kylmä viimakin jäähdyttää konetta jo niin paljon että siinä ei termarin vaihto välttämättä auta. Jos on flekti joka menee sähkömagneetilla kiinni niin sen pitää mennä kangelle vasta kun lämpökytkin antaa kelalle virtaa, eli sen ei pidä pyöriä täysillä koko aikaa.
Visco nyt ei sitten oikeen pakkaseen sovellu, kun viima pidentää koneen lämpenemistä >> polttoaineenkulutus kasvaa...
Harvoja autoja on suunniteltu koviin pakkasiin -20 ja siitä alas.
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Niin ja olet tarkistanut että pakkasnesteen kestävyys ei ole liian _korkea_ myöskään.

jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Sumppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 03.08.2005 14:09

Viesti Kirjoittaja Sumppi »

mitenkäs vois tarkistaa että "kulkuset" toimii niin kuin kuuluu toimia.
onko kellään siihen mitään niksiä miten sen vois tarkistaa.

ja sit viel sellanen ett yheltä tyypiltä kuulin myös sellasta ett noissa saksasta tuoduissa autoissa ois pienempi lämppärinkenno kuin suomiautoissa?
voiko olla mahdollista.
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

Sumppi kirjoitti:mitenkäs vois tarkistaa että "kulkuset" toimii niin kuin kuuluu toimia.
onko kellään siihen mitään niksiä miten sen vois tarkistaa.

ja sit viel sellanen ett yheltä tyypiltä kuulin myös sellasta ett noissa saksasta tuoduissa autoissa ois pienempi lämppärinkenno kuin suomiautoissa?
voiko olla mahdollista.
Eiköhän nuo kulkuset pitäis olla auki kun ei ole sähköä/ piuhat irti.
Meidän -92 250D on aika lämpöinen ainakin (tuotu Itzehoesta Pohjois-Saksasta),enpä usko,että eroaa.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Vastaa Viestiin