Pitäisikö välijäähdytin peittää pakkasella?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Pitäisikö välijäähdytin peittää pakkasella?

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Kylmäähän se raaka pakkasilma on kohdatessaan kuuman sylinterikannen.

Mutta onko kenelläkään konkreettista kokemusta liian kylmän imuilman aiheuttamista mahdollisista vaurioista?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Voihan sitä välijäähdytintä hieman peittää pakkasilla. Mutta vetäähän vaparit kokoajan raakaa pakkasilmaa koneeseen eikä ole ongelmia. :D
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Mika.T kirjoitti:Voihan sitä välijäähdytintä hieman peittää pakkasilla. Mutta vetäähän vaparit kokoajan raakaa pakkasilmaa koneeseen eikä ole ongelmia. :D
Näinpä. Kylläpähän taitaa turbon tuloilma olla aina lämpimämpää kuin ulkoilma. Tai kai Raatikaiselta sellaisenkin coolerin saisi, joka jäähdyttäisi niinkin paljon :lol:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ei tarvitse peittää. Ainakaan en itse peitä mistään vehkeestä.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei sitä tarvii peittää alijäähtymisen pelossa, 22:n puristussuhde kyllä lämmittää ilman ihan kivasti.
Viimeksi muokannut Mauri H., Ma 19.12.2005 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Oikein kovilla pakkasilla vois peittää koko keulaa jonkin verran ettei vedä liikaa kylmää konehuoneeseen. Ahtopaineet voi karata liian ylös, tuo on ainoa vaara jonka tuosta keksin.

Tuokaan ei ole vaarana jos riittävän iso hukkaportti, ja toisaalta kovalla pakkasella harva muutenkaan polkee autoaan liikaa.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, itsellä on ollut dieseleissä tapana peittää melkein koko keula yli 15 asteen pakkasilla polttoaineensuodatinta suojellakseni viimalta, samalla se cooleri sitten on peittynyt, ei sitä talvella kyllä tarvitsekaan.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

kannattaa peittää, niin lämmöt nousee paljon nopeammin. yli 30 asteen pakkasella huomasin, että kun ei cooleri olut peitettynä, niin meinasi ajon jälkeen tyhjäkäynnillä alkaa kakomaan. Olisiko mahdollista, että meinasi jäätää kennoa ja kun pysäytti, niin kone yski kun sai vettä keuhkoihinsa?
Vastaa Viestiin