Solex 4A1, ei käy kylmänä --jopas käy

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Solex 4A1, ei käy kylmänä --jopas käy

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Mitäköhän kannattaisi ensimmäisenä tarkistaa, kun 250:sen kone ei pysy kylmänä käynnissä? Oli sitten tolpassa lämmitetty tai ei, niin moottorin lämmöt pitää nostattaa n. 60 asteeseen ennen kuin pysyy käynnissä tyhjäkäynnillä.

Auto on siis W123 250 ja kaasutin Solex 4A1. Tuore tuttavuus, enkä ole juuri kaasuttimien kanssa muutenkaan temunnut. Tutkiskelin kyllä räjäytyskuvia ja muuta mm. tuolta: http://www.ruddies-berlin.de/ mutta en tiedä mitkä kaikki jutut mahdollisesti vaikuttavat asiaan. Automaattiryyppy varmasti mutta muutakin lienee koska konetta täytyy kaasutella viisikin minuuttia ennen kuin pysyy käynnissä. Lämminilmaletku ilmanputsariin näkyy puuttuvan eli imuilma on aina saman lämpöistä.

Toinen ongelma on, että kone ei vastaa kaasuun kunnolla. Isommalla kaasulla kyllä, mutta tyhjäkäynniltä lähtiessä tai maltillisesti kaasua nostaessa saa poljinta painaa pitkän matkaa ennen kuin mitään tapahtuu, ja sitten kun tapahtuu niin nykäisee aika äkillisesti.
Viimeksi muokannut A. Hara, Ti 20.12.2005 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Avatar
[jimi]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 24.08.2005 11:28
Paikkakunta: k-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja [jimi] »

onko kaasuttimessas automaattiryyppy? pierburgin kaasuttimet on ainaski tehny samaa ku sen ryypyn rele on hajonnu. :roll:
www.mersuforum.fi
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

[jimi] kirjoitti:onko kaasuttimessas automaattiryyppy? pierburgin kaasuttimet on ainaski tehny samaa ku sen ryypyn rele on hajonnu. :roll:
Onhan siinä. Mutta onko relettä, sitäpä en tähän hätään tiedä. Varmasti ryypyssä on vikaa, mutta varmasti myös muualla.

Solexin tunteva paja Tampereella olisi myös hyvä tieto, vaikka ajattelinkin ensin tutkia mitä on tehtävissä itse - särkemättä laitetta enempää. Jotain huoltoa kaasuttimelle on tehty kyllä hiljattain, päätellen uutukaisista ruuveista ym. siellä täällä, mutta ei se kunnossa ole.
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Itse itseäni täydentäen, taisi tulla kaasutin kuntoon kun löytyi oikea tekijä. Josta raportoinkin tuolla:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=31440
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Avatar
postimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: La 06.12.2003 16:06
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja postimies »

A. Hara kirjoitti:Itse itseäni täydentäen, taisi tulla kaasutin kuntoon kun löytyi oikea tekijä. Josta raportoinkin tuolla:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=31440" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko tähän kellään ratkaisuja. Oma autoni 280C kävi kaasutinhuollossa säädettävänä, mutta tähän ei äkkiseltään löytynyt ratkaisua kaasutingurulta. Auto käy kylmänä todella huonosti, mutta lämpimänä kuin unelma.
SLK200 -96 & C 200 Coupé -16
Vastaa Viestiin