Kannentiiviste

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaitsu K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 16.07.2003 15:36
Paikkakunta: Jämsä

Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Kaitsu K »

Ternve

Seuraavana ohjelmassa on sitten kannen aukasu. Meinaan uusia kannentiivisteen, nostajat ja venttiilivarren kumit. Haeskelin tuossa tietoa projektista mutta empä hirveesti löytänyt. Ilmeisesti ainakin Hoon Maukka on tehny ittelleen kassiprojektin ja oli tuolla jotain juttua mahdollisista kuvistakin mutta empäs osannu niitä löytää.
Jos tämmöseen hommaan sais vähän tietoa eli tarviiko erikoisempia työkaluja hommata ja onko jotain "asia joka tehdään yleensä ensimmäisellä kerralla väärin" kokemuksia.
-300D -85
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Moro moro.

Joo, kuvia löytyy, ei vaan ole netissä, heitä vaikka privana mailiosoite niin laitan kuvia tuklemaan.

Kummempia vehkeitä ei taida tarvita, kunhan kansipultteihin sopivan avaimen löydät.

Asiantunteva kaveri on korvaamaton noissa remoissa, varsinkin jos itse on hiukan epäilevä omien kykyjen suhteen. Itsellä oli Veholla ennen töissä ollut kaveri tekemässä ja otteista huomasi ettei ollut ihan eka mersu jonka kone avautui... Kaikki oikeat momentitkin löytyivät vihosta heti.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Oletan että tarkoitat tuolla kannentiivisteellä venakopan tiivistettä :?: :roll:
Venttiilikoppahan lähtee helposti pois tieltä. Aiemmista keskusteluissa "tupis" kertoi vaihtaneensa venttiilivarren kumit itse :
tupis kirjoitti:M103 moottori kulutti mobilin rallyformulaa .0.7l. /1000km. ja epäilin ohjurin kumeja . Pöläytti savuja tyhjäkäynnillä niinpä.... :roll:
Tuli itse vaihdettua Ohjurin kumi. Kumit maksoi 2.2€ kpl.
vanhasta syttytulpasta pakeliitti pois ja sorvilla siihen ylä puolelle vähän isompi reikä, sopiva putki 15.cm. ja ilmaletkun pää(liitin) . tämä yhdistelmä juotettiin hopealla yhteen.eli vanhatulppa/putki/letkuliitin.
Otin venttiilikoppan pois, keinupukit pois, että venttiilin jouset saa pois.
tämä yhdistelmä sytytys tulpan reikään, ja paine päälle, laitoin 8 bar.
Sitten jousenkiristimellä venttiilin jousi kiinni ja venttiilin yläpäästä varovasti sokat pois. (kartio sokkia) jousi ylös ,varren kumin voi nyt vaihtaa .
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä , mulla loppui öljyn kulutus :wink:
Teetin tuon saman homman myös omaan autoon ja täytyy sanoa ihmeparantuminen! Ennen remppaa auto vei n. 1.2 litraa öljyä tuhannella kilometrillä ja tulpat olivat kaikki öljyisiä ja niihin paloi ns. "papukaijannokat". Jouduin puhdistamaan tulpat pari kertaa kun alkoi käymään viidellä pytyllä. Nyt 700 km kumien vaihdon jälkeen öljynpinta on hieman alarajan yläpuolella mihin se jäi ennen remppaa ja kas kummaa tulpat ovat siistit! tuohon 700 km mahtuu nopeaa ajamista 160-180 km/h joten öljynkulutus tuntui loppuvan kuin seinään.

Noista nostajien vaihdosta osaa varmaan joku kertoa lisää.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Eiköhän Katisu K. meinaa ihan sylinterikantta aukaista, sen tiiviste kyllä kannattaa ajoissa uusia jos konetta muutenkin on avaamassa.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Juu ajattelin vaan kun luetteli nuo nostajat ja kumit että kyseessä olisi vain yläpuolinen remppa. :roll:
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Kaitsu K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 16.07.2003 15:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu K »

oujee

Kyllä se menee kannentiiviste vaihtoon. Falskailee nimittäin nestettä sieltä pakosarjan alta.
Noi venttiilivarren kumit ajattelin vaihdattaa esim. Tammerissa kun tarvii se kansi kuitenkin viedä sinne tarkistettavaksi.
Kyllähän tuolta korjausoppaasta löytyy kiristysmonentit ja kiristysjärjestys. Onkos noi kannen pultit kuusiokolo kannalla vai jotain muuta.
-300D -85
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kaitsu K kirjoitti:oujee

Kyllä se menee kannentiiviste vaihtoon. Falskailee nimittäin nestettä sieltä pakosarjan alta.
Noi venttiilivarren kumit ajattelin vaihdattaa esim. Tammerissa kun tarvii se kansi kuitenkin viedä sinne tarkistettavaksi.
Kyllähän tuolta korjausoppaasta löytyy kiristysmonentit ja kiristysjärjestys. Onkos noi kannen pultit kuusiokolo kannalla vai jotain muuta.
Ne oli sellaisella hassulla Torx-typpisellä jossa taisi olla 10 tai 12 sakaraa...
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Mauri H. kirjoitti: Ne oli sellaisella hassulla Torx-typpisellä jossa taisi olla 10 tai 12 sakaraa...
12 sakaraa ja sitten sen hylsyn täytyy olla sellainen pitkän mallinen. Tai hylsyn pitää olla erittäin ohut. Kannessa on muutama pultti syvällä ja tavallisen mittainen hylsy ottaa reunoista kiinni, eikä näin ollen yletä pohjaan. Kokemukset on nelos koneista, mutta en usko, että pitemmissa koneissa on eroa.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Kaitsu K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 16.07.2003 15:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu K »

Kiitos

Naapurista löytykin semmonen tähtiavainsarja.
avaimet on ehkä noin 5cm pitkiä katotaan riittääkö.
Aina sitä on kaikki hommat saatu jotenkin tehtyä mutta kyllä tämmönen info on aika mahtavaa kun tietää etukäteen mitä on odotettavissa.
-300D -85
Avatar
akuaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 19.05.2003 13:57
Paikkakunta: Lappi

Kansirempasta...

Viesti Kirjoittaja akuaku »

Kun alat tuota kantta kerran auki käyttämään, niin kannattaa samalla höyläyttää kansi suoraksi ja hioa/koneistaa venttiilit.

Ja koko tiivistesarja tietenkin uusiksi, sillä se ei todellakaan mikään kallis ollut ainakaan KL- varaosissa,,,ja uudet kansipultit tietenkin. :wink:

Mites mersun kansi muuten, vaatiiko jälkikiristyksen??
Itse kun olen tuosta kysellyt ns, ammattimiehiltä, niin joka toinen jälkikiristäisi ja joka toinen ei.....ottaa siitä sitten selvää... :?
Japsit jo kolunnut, tämäkö hyväkö?
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Re: Kansirempasta...

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

akuaku kirjoitti: Mites mersun kansi muuten, vaatiiko jälkikiristyksen??
Itse kun olen tuosta kysellyt ns, ammattimiehiltä, niin joka toinen jälkikiristäisi ja joka toinen ei.....ottaa siitä sitten selvää... :?
Ei tarvi kiristää. Kannessa käytetään ns. venytys pultteja (tai jotain sellaista), eli pultit on kavennettu keskeltä. Pultti kiristetään tiettyyn momenttiin ja sen jälkeen käytetään kiristyksessä asteita.
Pultti kiristetään pultin ylemmän ja alemman myötörajan välimaastoon. Pultti elää kannen mukana pysyen sopivalla kireydellä. Tämän takia onkin tärkeää että pultit vaihdetaan aina uusiin.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Vastaa Viestiin