W124 lämmöt täysillä / kierroslukumittari nollilla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pekka M.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 05.06.2003 10:27
Paikkakunta: Lohja

W124 lämmöt täysillä / kierroslukumittari nollilla

Viesti Kirjoittaja Pekka M. »

Pari ongelmaa on ilmennyt 88 mallin farkkuun ja tarttis jonkinlaita neuvoo?

Lämmityslaite työntää kokoajan kuumaa eikä säädy minnekkään?
Katoin ne venttiilit sisäkalut oli ok ja kun antaa sähköö naksuvat.
Oisko joku lämpötila anturi jossain päin vai mistä jatkais?

Samassa vehkeessä on kierroslukumittari lakannut toimimasta,
mittarissa oleva kello kyllä toimii.

Tämmösiä murheita, onneksi on talavi niin lämmintä tartteekin
mutta äkkiä se kesäkin tulee :D
Pekka M.
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Avatar
tupis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Su 20.04.2003 21:58
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja tupis »

en oo kyllä aivan varma, olisko tuolla taustapeilin yläpuolella olevassa sisävalon kulmassa se termostaatin haistelija.(anturi)
mulla ainakin kerran poltinta vaihtaessa pääsi alipaine letku sieltä irti, tuli sen jälkeen vain kuumaa ilmaa , ihmeteltiin kovasta ja eikun tarkistamaan asia niin vika oli siellä.
yritän kysyä asiaa huomenna yheltä autosähkäriltä.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: W124 lämmöt täysillä / kierroslukumittari nollilla

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pekka M. kirjoitti:Pari ongelmaa on ilmennyt 88 mallin farkkuun ja tarttis jonkinlaita neuvoo?

Lämmityslaite työntää kokoajan kuumaa eikä säädy minnekkään?
Katoin ne venttiilit sisäkalut oli ok ja kun antaa sähköö naksuvat.
Oisko joku lämpötila anturi jossain päin vai mistä jatkais?

Samassa vehkeessä on kierroslukumittari lakannut toimimasta,
mittarissa oleva kello kyllä toimii.

Tämmösiä murheita, onneksi on talavi niin lämmintä tartteekin
mutta äkkiä se kesäkin tulee :D
Kierroslukumittarin toimimattomuuden voi aiheuttaa ylijännitesuoja. Se voi olla rikki, sen päällä oleva sulake voi olla palanyt tai siinä voi olla vain kosketushäiriö.

Kyseinen rele löytyy akun takaa ja on n. 3 x 3 cm leveä ja 5 cm korkea, yleensä alumiinikuorinen.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 lämmöt täysillä / kierroslukumittari nollilla

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Pekka M. kirjoitti: Samassa vehkeessä on kierroslukumittari lakannut toimimasta,
mittarissa oleva kello kyllä toimii.
Voipi olla myös "kylmäjuotos" mittaristossa. Eräästä toisesta automerkistä korjasin toimimattoman nopeus- ja kulutusmittarin juottamalla kaikki näiden juotokset uudelleen. Niissä tyyppivikana on vanhemmiten juotosten pettäminen. Tiedä sitten kuinka yleistä mersuissa.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: W124 lämmöt täysillä / kierroslukumittari nollilla

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Petri M. kirjoitti:
Pekka M. kirjoitti: Samassa vehkeessä on kierroslukumittari lakannut toimimasta,
mittarissa oleva kello kyllä toimii.
Voipi olla myös "kylmäjuotos" mittaristossa. Eräästä toisesta automerkistä korjasin toimimattoman nopeus- ja kulutusmittarin juottamalla kaikki näiden juotokset uudelleen. Niissä tyyppivikana on vanhemmiten juotosten pettäminen. Tiedä sitten kuinka yleistä mersuissa.
Kyllä se vika on vain Volvoissa :twisted: 8)
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 lämmöt täysillä / kierroslukumittari nollilla

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Mauri H. kirjoitti:
Kyllä se vika on vain Volvoissa :twisted: 8)
Hehee :lol: kokemusta ei ole kuin Amazonista ja 240:stä...ja toisessa elektroniikkaa ei ole nimeksikään. Kyseessä oli tuo "teinibemari" E30-sarja.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: W124 lämmöt täysillä / kierroslukumittari nollilla

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Petri M. kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
Kyllä se vika on vain Volvoissa :twisted: 8)
Hehee :lol: kokemusta ei ole kuin Amazonista ja 240:stä...ja toisessa elektroniikkaa ei ole nimeksikään. Kyseessä oli tuo "teinibemari" E30-sarja.
Jaa, no sitten :?

:lol:
Playboy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 09.09.2003 14:04
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja Playboy »

tarkista sulakkeet!!!
Mulla oli sama juttu, eli tuli vaan kuumaa, oli yks sulake poikki. Vaihdoin sen ja taas pelaa!
Simo
Avatar
Pekka M.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 05.06.2003 10:27
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Pekka M. »

Kiitos vinkeistä ei ole paljoo ehtinyt katteleen vikaa mutta
sulakkeet oon katellu ja pyöritellyt läpi sieltä normaali paikasta.
Akun takaa en ole löytänyt sitä purkkia mutta täytyy koittaa katella ajan kanssa joku päivä, ja kaivella kytkentäkaavio josta hiukan vois pähkäillä missä vika.

T:P
Pekka M.
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pekka M. kirjoitti:Kiitos vinkeistä ei ole paljoo ehtinyt katteleen vikaa mutta
sulakkeet oon katellu ja pyöritellyt läpi sieltä normaali paikasta.
Akun takaa en ole löytänyt sitä purkkia mutta täytyy koittaa katella ajan kanssa joku päivä, ja kaivella kytkentäkaavio josta hiukan vois pähkäillä missä vika.

T:P
Joo, näyttää siltä että se ylijännitesuoja voi olla myös siellä sulakeboksin kupeessa, varsinkin noissa vanhemmissa dieseleissä kun ei ole mitään elektronista pumpun ohjausta, niin se akun takana oleva tila onkin aika lailla tyhjä.

Mutta kyllä sen tuntee, ei siellä pahemmin muita releitä ole joissa on sulake / sulakkeita päällä, mahdollisesti läpinäkyvän muovikannen alla.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: W124 lämmöt täysillä / kierroslukumittari nollilla

Viesti Kirjoittaja eerola »

Pekka M. kirjoitti:.. Samassa vehkeessä on kierroslukumittari lakannut toimimasta...
Minulla oli W124-automaatti jossa kierroslukumittari putosi aina välillä nolliin. Luulin tämän olevan jotenkin yhteyksissä ilmastointiin. Mutta syy olikin kickdownin releessä.


-T
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W124 lämmöt täysillä / kierroslukumittari nollilla

Viesti Kirjoittaja Janne »

[quote="Pekka M."]Pari ongelmaa on ilmennyt 88 mallin farkkuun ja tarttis jonkinlaita neuvoo?

Lämmityslaite työntää kokoajan kuumaa eikä säädy minnekkään?
Katoin ne venttiilit sisäkalut oli ok ja kun antaa sähköö naksuvat.
Oisko joku lämpötila anturi jossain päin vai mistä jatkais?

Itse selvittelin juuri samaista asiaa. Mullakin munaskuut olivat kunnossa. Nyt toimii muutenki.

Vaihtoehtoja:
- taustapeilin vieressä oleva termostaatti rikki. Kun sen ottaa pois niin työntää pelkkää kuumaa. Eli olisko termari sökä tai sen liitos huono?

- säädintaulu sökönä. Tässä tapauksessa tuntuisi ettei ole kyseessä se, koska on täysin totaalinen tilanne. Kannattaa tosin tarkistaa, että tauluun tuleva liitin on kunnolla kiinni ja heilutella liittimen piuhoja perinteisellä sähkömiehen otteella.

- taustapeilin termostaatilta lähtee putki apukuskin puolen A-pilaria pitkin hanskalokeron takaa lämppäri"keskukseen". Tämän ylhäältä, termarilta tulevan putken, lämppäri"keskuksessa" olevan kiinnityskohdan vierestä lähtee toinen putki oikealle ja on siellä kiinni "jossakin". En tiedä missä, koska sinne ei näe. Itselläni tämä liitos oli irti ja kun sen laittoi kiinni, niin on toiminut kuin enkeli. Luulin, että kyseessä on jokin kondenssiveden poistoletku, mutta olin väärässä.

Eli ensin katsoisin termostaatin ja sen putkiliitoksen sieltä ylhäältä, sitten ottaisin hanskalokeron irti ja katsoisin, että ylhäältä tuleva putki on kiinni lämppärikeskuksessa ja siitä vierestä oikealle lähtevä putki on kiinni molemmista päistään.
Jollei toimi niin säädinpaneli irti ja liitosten yleistä kopistelua.
Jollei vieläkään toimi, niin sitten Veholle mittauttamaan säädintaulu, josko vika olisi siellä. Ottavat siitä noin 20-30 eur.

HUOM. Jos autosi on alkuperäisellä kattoluukulla (joskus myös muissa malleissa) varustettu, niin taustapeilin vierestä lähtevä letku päättyy hanskalokeron takana pieneen sähköilmapuhaltimeen. Jos tämä puhallin on pimeänä niin tulee turhan kuumaa.
Eli kun ajaa Mersulla ikkunat auki niin lämppäri työntää kuumaa. Tämä on estettävissä tällä puhaltimella. Sille on piuha ja liitin valmiina. Purkuosana 20 eur.

Lyhyestä virsi kaunis....
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
J-PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:00
Paikkakunta: Lapeenranta/Vantaa

Viesti Kirjoittaja J-PK »

Ohhoh,irroitin (turhaan) hanskalokeron omasta 300D:stä (-90) etsiessäni syytä lokeron ikuiseen valoon ja vaihtaessani merkkilamppuja ilmasuuttimien peukalopyöriin.Ihmettelin hanskalokeron takana olevaa n.10mm kumiletkua,joka ei mennyt minnekään.Lämönsäädöt kyllä toimii ihan oikein.Mikähän letku se oikein oli?Ja missäs se imupumppu sitten ois/minne hukkunut?

ihmettelee:J-Pk
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

J-PK kirjoitti:Ohhoh,irroitin (turhaan) hanskalokeron omasta 300D:stä (-90) etsiessäni syytä lokeron ikuiseen valoon ja vaihtaessani merkkilamppuja ilmasuuttimien peukalopyöriin.Ihmettelin hanskalokeron takana olevaa n.10mm kumiletkua,joka ei mennyt minnekään.Lämönsäädöt kyllä toimii ihan oikein.Mikähän letku se oikein oli?Ja missäs se imupumppu sitten ois/minne hukkunut?

ihmettelee:J-Pk
Niissä on ainakin kolmea eri versiota.
1. Ylhäältä tuleva letku päättyy imupumppuun (yleensä kattoluukulliset)
2. Ilman imupumppua eli letku vapaana, kuten sinulla on.
3. Letku menee sinne lämppärikeskukseen, kuten minulla.

En tiedä vaikka olisi vielä olemassa muitakin versioita....
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Pekka M. kirjoitti:Kiitos vinkeistä ei ole paljoo ehtinyt katteleen vikaa mutta
sulakkeet oon katellu ja pyöritellyt läpi sieltä normaali paikasta.
Akun takaa en ole löytänyt sitä purkkia mutta täytyy koittaa katella ajan kanssa joku päivä, ja kaivella kytkentäkaavio josta hiukan vois pähkäillä missä vika.
T:P
Älä pyörittele sulakkeita, vaan heitä se lämpöventtiilien sulake helvettiin, ja laita UUSI tilalle... Et ole ainoa, joka katselee, että sulake on ehjä, eli vika EI VOI olla siinä..... Aika yleistä, että se on RIKKI vaikka NÄYTTÄÄ ehjältä. Ylijännitesuojalla EI OLE MITÄÄN tekemistä lämmityslaitteen kanssa, vaikka jotkut niin kovasti koitavat väittää :D MISSÄÄN mersussa ylijännitesuojalla EI ole mitään tekemistä lämmitylaitteen kanssa... Tämä kuuluu taas siihen sarjaan, että koitetaan ensin ITSE korjata, ja laitetaan rahaa "korjaukseen" satoja euroja ja sitten mennään korjaamolle, jossa todetaan joku sulakkeen palaminen... Siitä siten velotetaan 20 euroa ei työstä vaan taidosta, niin sitten rutistaan, että miten minuutin työstä voi noin paljon pyytää.. Ja ensin itse on hakattu rahaa kaikkeen turhaan, kun ei ole itsetunto antanut periksi mennä asiantuntevalle korjaamolle :evil: .... Tämä ei ole mikään vitsi, vaan todellista usein todettua "järjen"juoksua.... Etehän ota HERNETTÄ nenäänne, ettehän :(
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Asennetta?

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

MikaH kirjoitti: Tämä ei ole mikään vitsi, vaan todellista usein todettua "järjen"juoksua.... Etehän ota HERNETTÄ nenäänne, ettehän :(
Entä veditkö itse? Vai miksi pyrit mollaamaan toisia?
Tuolla asenteella tämä palsta lopahtaa, kun kukaan ei enää viitsi kirjoittaa, jos se palkitaan irvailulla.

Eiköhän kaikille ole eduksi, että ongelmia selvitellään eri kanteiltaan, jopa sellaisilta, mitkä ei tuossa nimenomaisessa tapauksessa ole asiaan vaikuttavia. Jos sinä et sitä tietoa tarvitse, niin ei sinun kaiketi ole pakko kommentoidakaan?

Esimekiksi jo pelkästään tieto siitä, lämppärin termostaatin anturi löytyy takapeilin juuresta voi toisessa tapauksessa olla arvokaskin, vaikka se ei tuohon vikaan vaikuttaisikaan. Ja jo sen vuoksi tuokin tieto ansaitsi tulla kerrotuksi.

Hyvää Uutta Vuotta kuitenkin. Sinullekin, MikaH...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

MikaH kirjoitti:Ylijännitesuojalla EI OLE MITÄÄN tekemistä lämmityslaitteen kanssa, vaikka jotkut niin kovasti koitavat väittää :D MISSÄÄN mersussa ylijännitesuojalla EI ole mitään tekemistä lämmitylaitteen kanssa... Tämä kuuluu taas siihen sarjaan, että koitetaan ensin ITSE korjata, ja laitetaan rahaa "korjaukseen" satoja euroja ja sitten mennään korjaamolle, jossa todetaan joku sulakkeen palaminen... Siitä siten velotetaan 20 euroa ei työstä vaan taidosta, niin sitten rutistaan, että miten minuutin työstä voi noin paljon pyytää.. Ja ensin itse on hakattu rahaa kaikkeen turhaan, kun ei ole itsetunto antanut periksi mennä asiantuntevalle korjaamolle :evil: .... Tämä ei ole mikään vitsi, vaan todellista usein todettua "järjen"juoksua.... Etehän ota HERNETTÄ nenäänne, ettehän :(
Heh heh, minähän sanoin että kierroslukumittarin toimimattomuuden voi aiheuttaa ylijännitesuoja, kukaan ei väittänyt että se ylijännitesuoja liittyisi MILLÄÄN tavalla lämppäriin, luehan koko viestiketju HUOLELLA ennen kuin alat avautumaan. Muutenkin hiukan positiivisemmalla tyylillä saa paljon hyvää aikaan, tuollainen v*ttuilu ei aiheuta kuin närää.

Ylijännitesuojan vaikutukset ovat aika hyvin selvillä, kun sen kanssa tuli tapeltua aika lailla tuossa kesällä.

Oman auton lämmöt-täysillä-ongelma selvisi lämppärin ohjauspaneelin vaihdolla.
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Re: Asennetta?

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Nöyrin anteeksipyyntöni kaikille joita asiattomilla kirjoituksillani loukkasin. Koitan pitää tästedes mölyt mahassani.
Ja hyvää uuttavuotta kaikille!!!
Vastaa Viestiin