w201 Jarrut jumii lämmetessä
w201 Jarrut jumii lämmetessä
perkels! sen nykimis episodin lisäksi tuli muutakin vikaa.. huomasin että ajaessani alkaa jarrut pikkuhiljaa jumia!! etuvanteet menee ihan kuumaksi ja jarrupölyä on pölykapseli puolillaan! mistä johtuu moinen?? kylmänä pelittää oikein sujuvasti ja jopa erinomaisesti! mutta kun vähän aikaa ajelee alkaa jarruttamaan menoa jo tosissaan! äsken heitin lunta vanteeseen ja oikein sihahti! kohta on jarrupalojen/levyjen vaihto edessä.... mistä moinen voi johtua!?
2.3 l
juuri näin.mjo33400 kirjoitti:Vaihda jarrunesteet ensimmäiseksi.
Tuo saattaa auttaa. Muussa tapauksessa joudut avaamana jarrusylinterit ja herkistämään niitä.Sylintereissä saattaa olla vettä ja ruostetta joka jumittaa ne. Jos alkaa jumittamaan, niin pika-apu on antaa jarrujen jäähtyä>autaa yleensä seuraavaan jarrutukseen asti.

W210 290TD T
Tutkippa miten se jarrupala elää siinä kaliperissa, ettei se ole liian piukalla. Jos se on tiukka, niin pikkuisen viilaa tai mirkeliä palan rungon kylkeen niin avot. Mutta jos ne männät todellakin jumittuu, kannatta tarkistaa suojakumien kunto ja todellakin ne jarrunesteet. Jos suojakumeissa on reikiä/vettä jarrunesteessä, se syövyttää männät tosi nopeasti ja tämän jälkeen jumittaminen on arkipäivää.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Taitaa olla myöhäistä vaihdella nesteitä, jos jarrut jumittelevat jo.mjo33400 kirjoitti:Vaihda jarrunesteet ensimmäiseksi.
Tuo herkistelykin on hieman samaa kuin kusisi pakkasella housuunsa. Hetken lämmittää ja kohta on entistä kylmempi. - Satulat menossa vaihtoon.
Jos nesteet vaihtaa 3 - 4 vuoden välein, niin ei sylintereitä/satuloita tarvitse ehkä koskaan vaihtaa. Nesteiden vaihto-operaatio onnistuu kaikilta, jos saa renkaan irti ja ilmausnipan auki. Yksinkin onnistuu: Nippa auki letku nipasta pulloon ja kun on valunut desin verran huolehtien, että säiliö on koko ajan piripinnassa ainakin takapäätä hoidettaessa, nippa kiinni ja seuraava nippa käsittelyyn. Järjestys: Oikea taka, vasen taka, oikea etu, vasen etu.
Ajokit:
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Jarruneste ajan myötä sitoo vettä itseensä, jonka johdosta sylinterien ja mäntien pinta syöpyy ja näin ollen alkaa takkuamaan. Eli mahdollista on, jos riittävän aikaisin huomaa oireet, saada vielä kaliperit pelastettua. Tämä on niitä asioita, joita voi ennakoida huollolla, mutta huollon puutteella satulat pysyvät suht tuoreina, valitettavasti.Migself kirjoitti:mitenkä se tuo jarruneste voi vaikuttaa tuohon jumimiseen??

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Vaihda kumit niihin mäntiin, hierase ruosteet pois ja sivele vesivaseliinia,
ensiapuna voit herkistellä mäntiä vaikka puupalikoiden ja vinkan avulla, puristaen niitä sisään, ja painamalla niitä hieman ulos varovasti jarrupoljinta painamalla (mutta ei liikaa) sekä hiasta mäntiä hienolla paperilla ja putsaat ne vaikka pensselillä ja naftalla, jonka jälkeen sitä vesivaseliinia sipaisu
ensiapuna voit herkistellä mäntiä vaikka puupalikoiden ja vinkan avulla, puristaen niitä sisään, ja painamalla niitä hieman ulos varovasti jarrupoljinta painamalla (mutta ei liikaa) sekä hiasta mäntiä hienolla paperilla ja putsaat ne vaikka pensselillä ja naftalla, jonka jälkeen sitä vesivaseliinia sipaisu
Aiheen aloittaja ei ole maininnut, että esim. täristää jarruttaessa, joka yleensä aiheutuu jumittavista männistä, mutta mainitsi, että jarrut alkaa "jumimaan". Kun jarrunesteen seassa on vettä ja kaikkea muuta paskaa, niin neste jarruttaessa laajenee ja aiheuttaa mäntien ulostyötymisen ja jarrut jumittaa.
Vaihda ne nesteet.
PS. Männät sulla on ainakin herkät kertomastasi päätellen.
Vaihda ne nesteet.
PS. Männät sulla on ainakin herkät kertomastasi päätellen.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Benzo kirjoitti:
ensiapuna voit herkistellä mäntiä vaikka puupalikoiden ja vinkan avulla, puristaen niitä sisään, ja painamalla niitä hieman ulos varovasti jarrupoljinta painamalla (mutta ei liikaa) sekä hiasta mäntiä hienolla paperilla ja putsaat ne vaikka pensselillä ja naftalla, jonka jälkeen sitä vesivaseliinia sipaisu.
Ihmetyttää, mitä varten mäntien ulospullautusta arastellaan niin paljon, kun puhdistushomman pystyy tekemään paljon helpommin, kun ne männät on kädessä. Hiotaan männät ja sylinterin pinnat ja vaihdetaan mäntien kumit ja kasaus sekä ilmaus. Se on siinä ja kaikki paikat on kunnossa.
PS. Lukkopihdit kumiletkuun kun mäntä on ulkona.
ensiapuna voit herkistellä mäntiä vaikka puupalikoiden ja vinkan avulla, puristaen niitä sisään, ja painamalla niitä hieman ulos varovasti jarrupoljinta painamalla (mutta ei liikaa) sekä hiasta mäntiä hienolla paperilla ja putsaat ne vaikka pensselillä ja naftalla, jonka jälkeen sitä vesivaseliinia sipaisu.
Ihmetyttää, mitä varten mäntien ulospullautusta arastellaan niin paljon, kun puhdistushomman pystyy tekemään paljon helpommin, kun ne männät on kädessä. Hiotaan männät ja sylinterin pinnat ja vaihdetaan mäntien kumit ja kasaus sekä ilmaus. Se on siinä ja kaikki paikat on kunnossa.

PS. Lukkopihdit kumiletkuun kun mäntä on ulkona.

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
mullakin jämähti repsikan puolen etujarru kerran.....vika oli tukkeutuneessa jarruputkessa
se oli tukkeutunut sen "kumiputken" kohdalta, sinne kun työnsi rautalangan niin alko tihkuun vähä nestettä...ikinä ennen en oo vastaavaa kuullu/nähny
irtoaako jostain jotain "tauhkaa" sinne jarruputkiin, vai tukkiiko vanhat nesteet putket ihan totaalisesti? 



hmm. eilen olin tulossa mökiltä kotia päin, niin keskellä kaupunkia alkoi jarrut mennä jumiin ja samalla se nykiminenkin alkoi.. ei suotta vituttanu..
mutta, jarrupoljin menee ihan kovaksi ku jarrut alkaa jumia.. sitten kun sain tuskissani auton liikkeelle (oli muutan tiukassa ne jarrut) niin ajattelin että perkel ajetaan vaikka ei ois kohta enää jarrujakaan. niin kohta helpotti taas!! miks menee kovaks tuo poljin?? jarrutehostin paskana?

mutta, jarrupoljin menee ihan kovaksi ku jarrut alkaa jumia.. sitten kun sain tuskissani auton liikkeelle (oli muutan tiukassa ne jarrut) niin ajattelin että perkel ajetaan vaikka ei ois kohta enää jarrujakaan. niin kohta helpotti taas!! miks menee kovaks tuo poljin?? jarrutehostin paskana?
2.3 l
vosko vika olla jarrutehostimessa jos moottori saa sieltä kautta ilmaa niin se ei käy kunnolla ja jarrut voi ruveta ryppyilemään meidän 190 meni tehostin ja kaikki jarrut olivat joskus aina vähän päällä ja lähtivät pois kun jarrupoljinta noisti ajon aikana.
190 2.5D turbo.
Sprinter 308 cdi.
vaimolla s203 200cdi.
Sprinter 308 cdi.
vaimolla s203 200cdi.