w201 Jarrut jumii lämmetessä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

w201 Jarrut jumii lämmetessä

Viesti Kirjoittaja Migself »

perkels! sen nykimis episodin lisäksi tuli muutakin vikaa.. huomasin että ajaessani alkaa jarrut pikkuhiljaa jumia!! etuvanteet menee ihan kuumaksi ja jarrupölyä on pölykapseli puolillaan! mistä johtuu moinen?? kylmänä pelittää oikein sujuvasti ja jopa erinomaisesti! mutta kun vähän aikaa ajelee alkaa jarruttamaan menoa jo tosissaan! äsken heitin lunta vanteeseen ja oikein sihahti! kohta on jarrupalojen/levyjen vaihto edessä.... mistä moinen voi johtua!?
2.3 l
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Vaihda jarrunesteet ensimmäiseksi.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

mjo33400 kirjoitti:Vaihda jarrunesteet ensimmäiseksi.
juuri näin.

Tuo saattaa auttaa. Muussa tapauksessa joudut avaamana jarrusylinterit ja herkistämään niitä.Sylintereissä saattaa olla vettä ja ruostetta joka jumittaa ne. Jos alkaa jumittamaan, niin pika-apu on antaa jarrujen jäähtyä>autaa yleensä seuraavaan jarrutukseen asti. :roll:
W210 290TD T
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Tutkippa miten se jarrupala elää siinä kaliperissa, ettei se ole liian piukalla. Jos se on tiukka, niin pikkuisen viilaa tai mirkeliä palan rungon kylkeen niin avot. Mutta jos ne männät todellakin jumittuu, kannatta tarkistaa suojakumien kunto ja todellakin ne jarrunesteet. Jos suojakumeissa on reikiä/vettä jarrunesteessä, se syövyttää männät tosi nopeasti ja tämän jälkeen jumittaminen on arkipäivää.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

mitenkä se tuo jarruneste voi vaikuttaa tuohon jumimiseen??
2.3 l
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

mjo33400 kirjoitti:Vaihda jarrunesteet ensimmäiseksi.
Taitaa olla myöhäistä vaihdella nesteitä, jos jarrut jumittelevat jo.
Tuo herkistelykin on hieman samaa kuin kusisi pakkasella housuunsa. Hetken lämmittää ja kohta on entistä kylmempi. - Satulat menossa vaihtoon.

Jos nesteet vaihtaa 3 - 4 vuoden välein, niin ei sylintereitä/satuloita tarvitse ehkä koskaan vaihtaa. Nesteiden vaihto-operaatio onnistuu kaikilta, jos saa renkaan irti ja ilmausnipan auki. Yksinkin onnistuu: Nippa auki letku nipasta pulloon ja kun on valunut desin verran huolehtien, että säiliö on koko ajan piripinnassa ainakin takapäätä hoidettaessa, nippa kiinni ja seuraava nippa käsittelyyn. Järjestys: Oikea taka, vasen taka, oikea etu, vasen etu.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Migself kirjoitti:mitenkä se tuo jarruneste voi vaikuttaa tuohon jumimiseen??
Jarruneste ajan myötä sitoo vettä itseensä, jonka johdosta sylinterien ja mäntien pinta syöpyy ja näin ollen alkaa takkuamaan. Eli mahdollista on, jos riittävän aikaisin huomaa oireet, saada vielä kaliperit pelastettua. Tämä on niitä asioita, joita voi ennakoida huollolla, mutta huollon puutteella satulat pysyvät suht tuoreina, valitettavasti. :cry:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

aseva kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:Vaihda jarrunesteet ensimmäiseksi.

Järjestys: Oikea taka, vasen taka, oikea etu, vasen etu.

ööö tota, eikö se oikea järjestys oo oikea taka, vasen etu, vasen taka, oikea etu?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

pera8x kirjoitti:ööö tota, eikö se oikea järjestys oo oikea taka, vasen etu, vasen taka, oikea etu?
Ei ole... Vaan aikaisemmin mainittu. OT, VT, OE, VE.[/quote]
Passat Variant 1.9TDI 2001
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Vaihda kumit niihin mäntiin, hierase ruosteet pois ja sivele vesivaseliinia,

ensiapuna voit herkistellä mäntiä vaikka puupalikoiden ja vinkan avulla, puristaen niitä sisään, ja painamalla niitä hieman ulos varovasti jarrupoljinta painamalla (mutta ei liikaa) sekä hiasta mäntiä hienolla paperilla ja putsaat ne vaikka pensselillä ja naftalla, jonka jälkeen sitä vesivaseliinia sipaisu
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Aiheen aloittaja ei ole maininnut, että esim. täristää jarruttaessa, joka yleensä aiheutuu jumittavista männistä, mutta mainitsi, että jarrut alkaa "jumimaan". Kun jarrunesteen seassa on vettä ja kaikkea muuta paskaa, niin neste jarruttaessa laajenee ja aiheuttaa mäntien ulostyötymisen ja jarrut jumittaa.
Vaihda ne nesteet.
PS. Männät sulla on ainakin herkät kertomastasi päätellen.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Benzo kirjoitti:
ensiapuna voit herkistellä mäntiä vaikka puupalikoiden ja vinkan avulla, puristaen niitä sisään, ja painamalla niitä hieman ulos varovasti jarrupoljinta painamalla (mutta ei liikaa) sekä hiasta mäntiä hienolla paperilla ja putsaat ne vaikka pensselillä ja naftalla, jonka jälkeen sitä vesivaseliinia sipaisu.

Ihmetyttää, mitä varten mäntien ulospullautusta arastellaan niin paljon, kun puhdistushomman pystyy tekemään paljon helpommin, kun ne männät on kädessä. Hiotaan männät ja sylinterin pinnat ja vaihdetaan mäntien kumit ja kasaus sekä ilmaus. Se on siinä ja kaikki paikat on kunnossa. :lol:
PS. Lukkopihdit kumiletkuun kun mäntä on ulkona. :wink:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

mnjoo.. tuossa siis kun ajaa pitempään. ja vaikka heittää vapaalle, tuntee selvästi sen jarrutuksen. vika ilmenee etusissa, ei takasissa.
2.3 l
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Mulla oli jarrupalojen runko ruostunut ja aiheutti täten sen, että jarrupala ei palautunut, vaikka sylinteri palautu normaalisti! Tsekkaa että palat eivät jää jumiin ja laahaa sen takia!
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

pääsylinterissä jotain vikaa. ei päästä paineita pois, kun jarru on ylhäällä. ookko räplänny pääsylinteriä? voisko olla esim väärin päin? kerran kasasin väärinpäin ja ihmettelin, että kun ei vaan toimi. jumitti just samanlailla.
W201 250DT 20V
w201 190E
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

mullakin jämähti repsikan puolen etujarru kerran.....vika oli tukkeutuneessa jarruputkessa :shock: se oli tukkeutunut sen "kumiputken" kohdalta, sinne kun työnsi rautalangan niin alko tihkuun vähä nestettä...ikinä ennen en oo vastaavaa kuullu/nähny :? irtoaako jostain jotain "tauhkaa" sinne jarruputkiin, vai tukkiiko vanhat nesteet putket ihan totaalisesti? :oops:
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

hmm. eilen olin tulossa mökiltä kotia päin, niin keskellä kaupunkia alkoi jarrut mennä jumiin ja samalla se nykiminenkin alkoi.. ei suotta vituttanu.. :evil:
mutta, jarrupoljin menee ihan kovaksi ku jarrut alkaa jumia.. sitten kun sain tuskissani auton liikkeelle (oli muutan tiukassa ne jarrut) niin ajattelin että perkel ajetaan vaikka ei ois kohta enää jarrujakaan. niin kohta helpotti taas!! miks menee kovaks tuo poljin?? jarrutehostin paskana?
2.3 l
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Kait se poljin kovettuu kun ei yhtään pääse nestettä sylintereihin pumppaamaan, ovat täynnä ja kiinni levyissä. Suosittelen huoltoa hetimiten. Joskus löi jumiin ja jarrulevy kun oli aivan punainen=sikakuuma, rupes hälykellot päässä soimaan. Tulipalovaarakin olemassa.
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

kannattaa tarkistaa ne kumiset jarruletkut.
kyllä niitä menee tukkoon ihan kohtuullisesti, ei olisi siis mikään ihme jos tälläinen vika on. (vanhemmissa mersuissa ainakin on nähty tälläistä)


jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
red devil
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 10.12.2005 18:22
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja red devil »

vosko vika olla jarrutehostimessa jos moottori saa sieltä kautta ilmaa niin se ei käy kunnolla ja jarrut voi ruveta ryppyilemään meidän 190 meni tehostin ja kaikki jarrut olivat joskus aina vähän päällä ja lähtivät pois kun jarrupoljinta noisti ajon aikana.
190 2.5D turbo.
Sprinter 308 cdi.
vaimolla s203 200cdi.
tommy1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.09.2004 21:32

Viesti Kirjoittaja tommy1 »

olisko pääsylinterin mäntä säädetty semmoseeen kohtaan ettei salli nesteen pääsyä säiliöön?eli ei pääse riittävän taakse,otappa ruuvari ym,ja kokeile meneekö männät yhtään sisään satuloissa.jarruletkuunkin voi tulla sisälle pussi ja mennä tukkoon,mutta se ei koveta poljinta.
Vastaa Viestiin