Laturi oikkuilee... EDIT

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

Laturi oikkuilee... EDIT

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Tarina: Eräänä päivänä päätti autoni, että nyt on vika! No eikä mikä tahansa vika olekaan, vaan sähkövika. Ajajan sähkömiehen taidot huomioon ottaen auto päätti siis iskeä arkaan kohtaan. Autoni sytytti laturin merkkivalon palamaan, joskin himmeästi, ikään kuin lievästi ärsyttäen :evil: . Valo sammuin kun autostani herkisteli hiukan kierroksia. No, vastaiskuna kuljettaja perehtyi asiantuntija- apua :wink: käyttäen sähkömaailmaan, ja vika paikallistui :?: kuluneisiin hiiliin. Ja niin, hiilisarja vaihtoon, ja tarina sai onnelisen lopun :roll: .

Eheiiii... ei ei. No, kolme viikkoa päätti autoni toimia, kuten kuuluukin, mutta tänään aamulla oli taas se päivä, jolloin autoni otti taas tuon viheliäisen roolin :evil: . Kesken matkanteon syttyi tuo kirottu valo!!!!!! Joten...(jatko :?: )

Kuten olemme oppineet, tarinassa täytyy olla onnellinen loppu, mutta, ... miten :?: On selvää ettei lataa täysillä, ja samalla tavalla valo sammuu kun jengoja lisää. Minulle nuo sähköasiat ovat henkimaailman juttuja.... siis kysynkin, mitä voin tehdä muuta kuin kärrätä koko roska johkin ........!
Viimeksi muokannut mattipi, Ma 12.12.2005 18:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

osta koko uus vaihtolaturi.

esim motonetista. voit antaa vanhan tilalle, ja saat hyvityksen siitä. olikohan se jotain 50e..

pääsee kaikkein helpommalla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dansku kirjoitti:pääsee kaikkein helpommalla.
Samaa mieltä, se liukurengas ja laakerointi pitäisi uusia mikäli meinaa saada pitkäikäisen korjauksen.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 703#226703
Lisää tietoa: www.skg.fi
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Mahtaapa olla laturin liukupinnat lopussa. On vaihdettavissa. Maksaa jotain kympin luokkaa. Laturi purettava, jotta saa vaihdettua. Ei vaadi sähköosaamista muuten, kuin liukurenkaan tinaamisessa. Samalla kannattaa vaihtaa laakerit. Muuta kuluvaa osaahan näissä latureissa ei ole. Helpoin tapahan on tietenkin vaihtaa laturi uuteen.

muoks. Veskola kerkesi mua ennen, mutta näin se meneeeeeeeeeeee.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

....menee näin, tai sitten on vielä yksi mahdollisuus. Se, mikä oli omassani.
Laturin yhdessä liittimessä oli huono kosketus, ei muuta.
Kerkesin jo vaihtamaan säätimen+hiilet kahteen kertaan, ennen kuin vika löytyi. Johtoja kun ei tarvitse irrottaa säätimen vaihdon takia.
Siis, nyppäse se kolmen johdon liitin irti ja kurkkaa, josko olis hapettumaa.
Suihkauta vaikka CRC:tä ja laita takaisin. Kokeile, josko auttoi.
Minä sain tällä tavalla laturin kuntoon ilman vaihtoa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Joo, voihan se olla liitinvikakin. Liukurenkaan kulumisen näkee, jos kurkkaa säätimen aukosta. Noin 300 th liukurengas yleensä kestää.

Vai on Speden Nuhvissa 60 hp. Kateeksi käy, kun Verkussa on vain 26.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

aseva kirjoitti:Mahtaapa olla laturin liukupinnat lopussa. On vaihdettavissa. Maksaa jotain kympin luokkaa. Laturi purettava, jotta saa vaihdettua. Ei vaadi sähköosaamista muuten, kuin liukurenkaan tinaamisessa. Samalla kannattaa vaihtaa laakerit. Muuta kuluvaa osaahan näissä latureissa ei ole. Helpoin tapahan on tietenkin vaihtaa laturi uuteen.
Kun tuo liukurengas eli kollektori on vaidettu niin eikös se yleensä sorvata ettei hiilet jää värisemään jos se nyt ei olekaan ihan suora ?
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

aseva kirjoitti: Vai on Speden Nuhvissa 60 hp. Kateeksi käy, kun Verkussa on vain 26.
Juu, on. Tosin riittäisi vähempikin, kun on vain köykäsiä tupahommia.
Ei tarvitse enää kyntää :wink: .
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

Diagnoosiksi sopii..

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Joo. Tuo liukupinta tiagnoosi sattuu kuin nenä päähän. Voihan se olla, että tulee kokeiltua laittaa uudet liukupinnat. Ei ole tapana päästä sieltä mistä aita on matalin, se yleensä verottaa (aikaisemmin :( ) lompakkoa enemmän. Kuuletta varmaan vielä tästä.... hyvää tai huonoa.... Huomenna varmaan varmistan diagnoosin ja laadin hoitotomenpidelistan :?
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Liukurenkaiden vaihtoon voi tarvita kohtuu hyvän ulosvetäjän tai jotain muuta
kättä pidempää.Voi äkkiä tulla vaihtolaturi selkeesti halvemmaks kuin
purkaa ja tapella noiden liukurenkaiden kanssa.

Mulla kanssa vastaava vika vanhan 200 sen "dannyn" kanssa
kun hain hiilet paikalliselta autosähkökorjaamolta oli asentajan
arvio tyly ettei uudet hiilet kauaa kestä.Mulla kuitenkin meni ensimmäisillä
hiilillä 80 tkm.
Liukurenkaiden vaihtotyöstä hinta arvio oli 50-60 euron luokkaa.
Kertoili että on yleensä tiukassa.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

Taidanpa siis...

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Taidan siis olla jo etukäteen viisas. Tuli kokemuksen omaavalta mielipide, että ei ihan tavallisilla kotivärkeillä tule kuin harmaita hiuksia ja sekundaa. Kuulenma kakskymppistä seuraavalla setelillä homma hoituu, joten vien laturin suosiolla autosähkökorjaamoon... ennenkaikkea voi toiminnan testata jo penkissä eikä tartte käyttää paikallaan... Näin onnellinen tarinan loppu on jopa mahdollinen :wink:
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

jytäkkä kirjoitti:Liukurenkaiden vaihtoon voi tarvita kohtuu hyvän ulosvetäjän tai jotain muuta
kättä pidempää.Voi äkkiä tulla vaihtolaturi selkeesti halvemmaks kuin
purkaa ja tapella noiden liukurenkaiden kanssa.

Mulla kanssa vastaava vika vanhan 200 sen "dannyn" kanssa
kun hain hiilet paikalliselta autosähkökorjaamolta oli asentajan
arvio tyly ettei uudet hiilet kauaa kestä.Mulla kuitenkin meni ensimmäisillä
hiilillä 80 tkm.
Liukurenkaiden vaihtotyöstä hinta arvio oli 50-60 euron luokkaa.
Kertoili että on yleensä tiukassa.
Puuko ja vasara. Halvin ulosvedin luikurenkaalle.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

jytäkkä kirjoitti:Liukurenkaiden vaihtoon voi tarvita kohtuu hyvän ulosvetäjän tai jotain muuta
kättä pidempää.Voi äkkiä tulla vaihtolaturi selkeesti halvemmaks kuin
purkaa ja tapella noiden liukurenkaiden kanssa.
Älkää nyt pelotelko ihmisiä . Ei siinä liukurenkaan vaihdossa ole sen ihmeempiä kuin missään muussakaan remontissa, vanhan renkaan voi vaikka särkee ja uus vain tilalle. Eihän siinä koko laturissa ole kuin muutama liikkuva osa. Turhaa maksaa motonetille tuosta tunnin työstä satoja euroja, paremman laturin saat kun itse teet sen työt. Ihminen sen korjaa kuitenkin jossain.

PS. Liukurengasta ei tarvitse sorvailla, kuten joku tuossa kertoi.
PPS. Kollektori on tasavirtalaturin osa, vaihtovirtalaturissa tuo (saman näköinen) osa on liukurengas.
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Timo J kirjoitti:
jytäkkä kirjoitti:Liukurenkaiden vaihtoon voi tarvita kohtuu hyvän ulosvetäjän tai jotain muuta
kättä pidempää.Voi äkkiä tulla vaihtolaturi selkeesti halvemmaks kuin
purkaa ja tapella noiden liukurenkaiden kanssa.
Älkää nyt pelotelko ihmisiä . Ei siinä liukurenkaan vaihdossa ole sen ihmeempiä kuin missään muussakaan remontissa, vanhan renkaan voi vaikka särkee ja uus vain tilalle. Eihän siinä koko laturissa ole kuin muutama liikkuva osa. Turhaa maksaa motonetille tuosta tunnin työstä satoja euroja, paremman laturin saat kun itse teet sen työt. Ihminen sen korjaa kuitenkin jossain.

PS. Liukurengasta ei tarvitse sorvailla, kuten joku tuossa kertoi.
PPS. Kollektori on tasavirtalaturin osa, vaihtovirtalaturissa tuo (saman näköinen) osa on liukurengas.
Just näin. paitsi, että kyseessä on ilmeisesti liukurengas, jota luikurenkaaksi nimittelin. Murre on kainuu/pohjois-pohjanmaa. Mennee joskus iha sekasi.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Timo J kirjoitti:PS. Liukurengasta ei tarvitse sorvailla, kuten joku tuossa kertoi.
Eihän se pakko ole, mutta parempi tulee kun sen "sorvaa", ei tee ne hiilet jatkuvaa edestakas nytkytystä. Sen voi sorvauttaa autosähköpajallakin, heillä on siihen sopiva värkki tjms. Panee siis kokoon sorvausta vaikka valmiiksi ja kiikuttaa pajalle.

"Sorvaus" onnistuu ihan kotikonstein viilan avulla, tuolla antamassani linkissä on jopa videota aiheesta.

Laakereiden irroituksessa tarvitaan ulosvetäjiä, liukurengas lähtee irti hajottamalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: To 10.04.2003 13:15

Viesti Kirjoittaja PK »

Miten ja millä välineillä tuon vanhan liukurenkaan saa helpoiten rikkottua?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

PK kirjoitti:Miten ja millä välineillä tuon vanhan liukurenkaan saa helpoiten rikkottua?
Taltalla ja vasaralla :roll:

En nyt tiedä onko se rakenne samanlainen kuin tuossa minun 143 A laturissa mutta mikäli on niin tee se varovasti, sillä se käämi menee siellä liukurengastötterön juuressa ja laturi on pilalla mikäli poikkaset sen käämin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

Sairauksena..

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Joo, tutkailin ongelmaa, ja taitaapa olla silviisii, että liukupinnat.... Taidan hyvästä kannustuksesta (kiitos!) huolimatta kääntyä spesialistien puoleen. Loppuviikosta laturi saa uudet laakerit ja liukupinnat. Ei tartte siis ainakaan uutta peliä laittaa. Kiitos avusta!
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Re: Sairauksena..

Viesti Kirjoittaja kleitos »

mattipi kirjoitti:Joo, tutkailin ongelmaa, ja taitaapa olla silviisii, että liukupinnat.... Taidan hyvästä kannustuksesta (kiitos!) huolimatta kääntyä spesialistien puoleen. Loppuviikosta laturi saa uudet laakerit ja liukupinnat. Ei tartte siis ainakaan uutta peliä laittaa. Kiitos avusta!
:wink: Terve ja hyvää itsenäisyyspäivää vaan kaikille :D Mutta asiaan= olen vaihtanut kymmeniä liukurengaspaketteja Boschin ja muihinkin latureihin. Irroittanut olen ne aina pienellä ulosvetäjällä ankkurinollessa kiinni esim. ruuvipenkissä ja kolvilla käämien juotokset auki :idea: Ei tarvii asennuksen jälkeen sorvata= ne ovat koneistettu jo tehtaalla samaan keskiöön :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Sairauksena..

Viesti Kirjoittaja veskola »

kleitos kirjoitti: Ei tarvii asennuksen jälkeen sorvata= ne ovat koneistettu jo tehtaalla samaan keskiöön :shock:
Ei pidä paikkaansa kaikilla laturimalleilla :roll: Heiton näkee paljaalla silmällä ja muovirunkoinen liukurengas ei voi olla luonnostaan keskeinen. Mikäli asennuksen jälkeen toteaa renkaan keskeisyyden ei kannata sorvata, mutta mikäli on epäkeskeinen niin sitten sorvataan.

Liukurenkaan runko on ainakin noissa uudemmissa lakattu/liimattu ankkuriin kiinni, joten ehjänä se ei lähde irti ja irroittaminen on sitä lakan talttaamista, jotta saa edes käämien päät näkyviin (Kuva kertoo enemmän mistä on kyse).

Pistäppä kuva tuosta renkaasta niin nähdään millainen se on, volkkarissa on taasen aivan erilainen liukurengas, näyttäisi olevan huomattavasti helpommin vaihdettavissa, vaikka molemmissa on sama bosh valmistajana. Toinen on tehty GB:ssä ja toinen ties missä.

Nämä 90-luvun lopun laturit ovat taasen niin työläitä korjata, ettei autosähkökorjaamo rupea työhön, tai ehkä rupeaa mutta hinnaksi tulee useita satoja euroja.

Mistähän laturista tässä muuten on kyse :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Re: Sairauksena..

Viesti Kirjoittaja Timo J »

veskola kirjoitti: Mistähän laturista tässä muuten on kyse :roll:
Noissa 124 mersuissa on Boschin laturi ja minä ainakin puhuin siitä sorvaus hommasta juurikin noiden Boschilaisten latureiden korjaus kokemusten perusteella. Niissä ei ole tarvinnut koskaan sorvata liukurengasta.
Itse on korjattu niin henkilöautojen kuin kuorma-autojenkin laturit, ja ovat sen saman kestäneet kuin " tehdaskorjatut " vaihtolaturit .

Sitä en kiistä etteikö joissain latureissa tarvii sorvailla, ja eihän se iso homma ole siivu pyyhkäistä kaikista jos on pelit ja vehkeet. Ei se sorvaus tilannetta pahenna.
Kuulosti vaan niin laturi-kauppiaan dramatisoinnilta, ja sorruin tuolle yleistämisen livettävälle tielle.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Sairauksena..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Timo J kirjoitti:<...> on Boschin laturi ja minä ainakin puhuin siitä sorvaus hommasta juurikin noiden Boschilaisten latureiden korjaus kokemusten perusteella.
Samoin :roll: Boshilaisiahan on siis tehty eri maissa ja eri vuosina, ja ennen kaikkea eri tehoisina.

Onko se W124:n liukurengas tälläinen, Klick vai erilainen ?

Tuo nimittäin oli aika vipattava, ja alunperin ajattelin ettei mitään sorvausta jaksa tehdä mutta tein sitten "sorvauksen".
Viimeksi muokannut veskola, Ti 06.12.2005 20:25. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Eipä ole tutun näköinen. Onko tuo 124 Boschin laturi ?

Ne laturit mitä olen korjaillut, ovat olleet rakeenteeltaan sellaisia ,että laakeri on ollut akselin päässä.
Tuossa sinun kuvaamassa rakeenteessa se vipattaminen voi johtua jo pelkästään kierosta akselin päästä (joka pääsee vipattamaan vapaana)

Joutuuko tässä tekemään itsekin laturi rempan kun tuo asia alko vaivaamaan...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Timo J kirjoitti:Eipä ole tutun näköinen. Onko tuo 124 Boschin laturi ?
Ei, tuo on Bosch 143 (bosh: 0 123 510 075 mersu: 010 154 1602) eli 143 A laturi, löytyy tuosta mun V-mallista (OM601 kone kuitenkin) ja todellakin laakeri on tuossa akselilla ja sen jälkeen tulee vielä tuo liukurengas osuus.

Klick

Ilmeisesti W124:ssä on se samantyylinen kuin volkkareissa ja liukurengaskin on jämäkämpi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

No hyvä että asia tuli esille.
Myönnän kyllä etten ollut ennen kuullut siitä sorvauksesta, mutta nyt olen ja uskon kyllä sen tarpeenkin (tosiaan) tuollaisissa rakenteissa missä liukurengas on ulokkeena laakerilta.
Hyvällä havainto materiaalilla oli osuutta asiaan.
(umpiluuhun ei mene jos ei nää tai tunne) :shock:
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Re: Sairauksena..

Viesti Kirjoittaja kleitos »

veskola kirjoitti:
Timo J kirjoitti:<...> on Boschin laturi ja minä ainakin puhuin siitä sorvaus hommasta juurikin noiden Boschilaisten latureiden korjaus kokemusten perusteella.
Samoin :roll: Boshilaisiahan on siis tehty eri maissa ja eri vuosina, ja ennen kaikkea eri tehoisina.

Onko se W124:n liukurengas tälläinen, Klick vai erilainen ?

Tuo nimittäin oli aika vipattava, ja alunperin ajattelin ettei mitään sorvausta jaksa tehdä mutta tein sitten "sorvauksen".
:roll: Terve! Tuo kuva oli varmaankin loppuun kuluneesta liukurengaspaketista ja vielä hiilipään laakeri poistettuna :?: Ps. Oletko joskus katsonut laturin sisään sen pyöriessä= montako 1/100 milliä ne hiilet siellä hyppivät :?: = Nehän ovat vielä jousikuormitteisia :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Sairauksena..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä, kuvassa oli vanha liukurengas, siitäkin voi päätellä, että pelkällä hiilien vaihdolla ei täydellistä korjausta tehdä. Hiilipään laakeri on paikoillaan, siis molemmat laakerit ovat paikoillaan. Katsokaas nuo kuvat tuolta niin ei tarvitse kaikkia erikseen linkittää tänne.

Tässä vaiheessa renkaanvaihdon jälkeen kun laturi on taas miltei kasassa voi pyörittää laturia käsin tai jollain moottorilla. Tällöin silmämääräisesti näkee, että liukurengas vipattaa, heitto on kuitenkin useampia millin kymmenyksiä.

Heittohan ei tee muuta kuin lisää hiilien ja renkaan kulumista ja aiheuttaa hieman enemmän kitkaa. Käyttöiässä tuo saattaa olla 300 tkm -> 200 tkm eli useimmilla käyttäjillä täysin merkityksetöntä, mutta mikäli autolla ajetaan se 200 tkm vuoteen niin sitten tai jos se on vaikkapa ammattiajossa, ambulanssi, taxi tjms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

huomiseen..

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Huomenna ehdin tsekkaamaan ton laturin paremmin... Laitan mallin tänne ja perjantaina ois tarkoitus käyttää pajalla..
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Michi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 23.02.2005 10:33

W202 laturi ongelma?

Viesti Kirjoittaja Michi »

Tänään aamulla mittaristoon ilmestyi akun varoitusvalo.No kävin hakemassa uuden akun vanhan tilalle,eikä varoitusvalo lakannut palamasta.Volttimittaria ei sattunut olemaan.Onko hiilet laturista finaalissa vai missä vika? Onko vastaavia kokemuksia?
C250TD -97
Avatar
ammattimies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 06.10.2005 23:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ammattimies »

sammuiko auto? vai eikö virta vielä loppunut?
Voi olla hiilet, säätäjä, hihna poikki. tms
Mittaa lataus jännite.. ja tarkasta hihna.
Entiset:
W124 300 TE -90
W115 2.2 -71
W201 super200d -85
w201 super 300turbo
Nykyiset:
309 paku. om603 turbo. Aut.
W124 St Om606. Coupe
208 Sprinter -04
Vastaa Viestiin