Eheiiii... ei ei. No, kolme viikkoa päätti autoni toimia, kuten kuuluukin, mutta tänään aamulla oli taas se päivä, jolloin autoni otti taas tuon viheliäisen roolin

Kuten olemme oppineet, tarinassa täytyy olla onnellinen loppu, mutta, ... miten

Samaa mieltä, se liukurengas ja laakerointi pitäisi uusia mikäli meinaa saada pitkäikäisen korjauksen.dansku kirjoitti:pääsee kaikkein helpommalla.
Kun tuo liukurengas eli kollektori on vaidettu niin eikös se yleensä sorvata ettei hiilet jää värisemään jos se nyt ei olekaan ihan suora ?aseva kirjoitti:Mahtaapa olla laturin liukupinnat lopussa. On vaihdettavissa. Maksaa jotain kympin luokkaa. Laturi purettava, jotta saa vaihdettua. Ei vaadi sähköosaamista muuten, kuin liukurenkaan tinaamisessa. Samalla kannattaa vaihtaa laakerit. Muuta kuluvaa osaahan näissä latureissa ei ole. Helpoin tapahan on tietenkin vaihtaa laturi uuteen.
Puuko ja vasara. Halvin ulosvedin luikurenkaalle.jytäkkä kirjoitti:Liukurenkaiden vaihtoon voi tarvita kohtuu hyvän ulosvetäjän tai jotain muuta
kättä pidempää.Voi äkkiä tulla vaihtolaturi selkeesti halvemmaks kuin
purkaa ja tapella noiden liukurenkaiden kanssa.
Mulla kanssa vastaava vika vanhan 200 sen "dannyn" kanssa
kun hain hiilet paikalliselta autosähkökorjaamolta oli asentajan
arvio tyly ettei uudet hiilet kauaa kestä.Mulla kuitenkin meni ensimmäisillä
hiilillä 80 tkm.
Liukurenkaiden vaihtotyöstä hinta arvio oli 50-60 euron luokkaa.
Kertoili että on yleensä tiukassa.
Älkää nyt pelotelko ihmisiä . Ei siinä liukurenkaan vaihdossa ole sen ihmeempiä kuin missään muussakaan remontissa, vanhan renkaan voi vaikka särkee ja uus vain tilalle. Eihän siinä koko laturissa ole kuin muutama liikkuva osa. Turhaa maksaa motonetille tuosta tunnin työstä satoja euroja, paremman laturin saat kun itse teet sen työt. Ihminen sen korjaa kuitenkin jossain.jytäkkä kirjoitti:Liukurenkaiden vaihtoon voi tarvita kohtuu hyvän ulosvetäjän tai jotain muuta
Just näin. paitsi, että kyseessä on ilmeisesti liukurengas, jota luikurenkaaksi nimittelin. Murre on kainuu/pohjois-pohjanmaa. Mennee joskus iha sekasi.Timo J kirjoitti:Älkää nyt pelotelko ihmisiä . Ei siinä liukurenkaan vaihdossa ole sen ihmeempiä kuin missään muussakaan remontissa, vanhan renkaan voi vaikka särkee ja uus vain tilalle. Eihän siinä koko laturissa ole kuin muutama liikkuva osa. Turhaa maksaa motonetille tuosta tunnin työstä satoja euroja, paremman laturin saat kun itse teet sen työt. Ihminen sen korjaa kuitenkin jossain.jytäkkä kirjoitti:Liukurenkaiden vaihtoon voi tarvita kohtuu hyvän ulosvetäjän tai jotain muuta
PS. Liukurengasta ei tarvitse sorvailla, kuten joku tuossa kertoi.
PPS. Kollektori on tasavirtalaturin osa, vaihtovirtalaturissa tuo (saman näköinen) osa on liukurengas.
Eihän se pakko ole, mutta parempi tulee kun sen "sorvaa", ei tee ne hiilet jatkuvaa edestakas nytkytystä. Sen voi sorvauttaa autosähköpajallakin, heillä on siihen sopiva värkki tjms. Panee siis kokoon sorvausta vaikka valmiiksi ja kiikuttaa pajalle.Timo J kirjoitti:PS. Liukurengasta ei tarvitse sorvailla, kuten joku tuossa kertoi.
Taltalla ja vasarallaPK kirjoitti:Miten ja millä välineillä tuon vanhan liukurenkaan saa helpoiten rikkottua?
mattipi kirjoitti:Joo, tutkailin ongelmaa, ja taitaapa olla silviisii, että liukupinnat.... Taidan hyvästä kannustuksesta (kiitos!) huolimatta kääntyä spesialistien puoleen. Loppuviikosta laturi saa uudet laakerit ja liukupinnat. Ei tartte siis ainakaan uutta peliä laittaa. Kiitos avusta!
Ei pidä paikkaansa kaikilla laturimalleillakleitos kirjoitti: Ei tarvii asennuksen jälkeen sorvata= ne ovat koneistettu jo tehtaalla samaan keskiöön
Noissa 124 mersuissa on Boschin laturi ja minä ainakin puhuin siitä sorvaus hommasta juurikin noiden Boschilaisten latureiden korjaus kokemusten perusteella. Niissä ei ole tarvinnut koskaan sorvata liukurengasta.veskola kirjoitti: Mistähän laturista tässä muuten on kyse
SamoinTimo J kirjoitti:<...> on Boschin laturi ja minä ainakin puhuin siitä sorvaus hommasta juurikin noiden Boschilaisten latureiden korjaus kokemusten perusteella.
Ei, tuo on Bosch 143 (bosh: 0 123 510 075 mersu: 010 154 1602) eli 143 A laturi, löytyy tuosta mun V-mallista (OM601 kone kuitenkin) ja todellakin laakeri on tuossa akselilla ja sen jälkeen tulee vielä tuo liukurengas osuus.Timo J kirjoitti:Eipä ole tutun näköinen. Onko tuo 124 Boschin laturi ?
veskola kirjoitti:SamoinTimo J kirjoitti:<...> on Boschin laturi ja minä ainakin puhuin siitä sorvaus hommasta juurikin noiden Boschilaisten latureiden korjaus kokemusten perusteella.Boshilaisiahan on siis tehty eri maissa ja eri vuosina, ja ennen kaikkea eri tehoisina.
Onko se W124:n liukurengas tälläinen, Klick vai erilainen ?
Tuo nimittäin oli aika vipattava, ja alunperin ajattelin ettei mitään sorvausta jaksa tehdä mutta tein sitten "sorvauksen".