olisi tarkoitus talvenaikana tehdä jousipuristin työkalu.
samalla voisi tehdä useamman kappaleen jos olisi kiinnostuneita
toki koe käytän sen itse ensin ettei tarvii kenenkään ostaa ihan sikaa säkissä mallia
hinta on vielä avoin,se riippuu montako tehdään.
mistä saa ja mitä maksanee kaupassa sellaiset vehkeet,kannattaako niitä
ruveta edes tekemään.
hiljaa hyvä tulee,jos tulee....
liian monta subarua..
Niin, jos siitä tulee kestävä, turvallinen ja se sopii W123/124/126/140/201-malleihin eikä sen hinta ylitä sataa euroa, ostan moisen ehdottomasti. Voin perustaa sitten Tampereen alueelle valtuutetun jousivaihtopajan, öö 30€/tunti?
PM kirjoitti:Niin, jos siitä tulee kestävä, turvallinen ja se sopii W123/124/126/140/201-malleihin eikä sen hinta ylitä sataa euroa, ostan moisen ehdottomasti.
pitää tehdä kuvaa koneistajalle,ja kysellä se mitä puristin tulee maksamaan.
raaka-aineesta ei tingitä,edes hinnan kustannuksella............
ne pilipali työkalut uskotaan jo ennestään.
tuo on kyllä hyvä näkökohta että jousien vaihto on aika edullinen oikeassa
paikassa.
hiljaa hyvä tulee,jos tulee....
liian monta subarua..
onhan se "yleismallin"puristin halvallakin saatavana.
kierretankoa,lattarautaa ja pari mutteria.kulut varmaan jää 10 euroon..........
ok asiaan,jos jostain semmoinen halpa/edullinen laite löytyy niin kiinnostaa semmoinen minuakin.
tietty toiminta tapa pitäisi olla sama kuin orkkiksessa.
hiljaa hyvä tulee,jos tulee....
liian monta subarua..
PM kirjoitti:Niin, jos siitä tulee kestävä, turvallinen ja se sopii W123/124/126/140/201-malleihin eikä sen hinta ylitä sataa euroa, ostan moisen ehdottomasti.
Teetkö peltitöitä samaan hintaan..jos tuon ite mikin
PM kirjoitti:Niin, jos siitä tulee kestävä, turvallinen ja se sopii W123/124/126/140/201-malleihin eikä sen hinta ylitä sataa euroa, ostan moisen ehdottomasti. Voin perustaa sitten Tampereen alueelle valtuutetun jousivaihtopajan, öö 30€/tunti?
MikaVeee kirjoitti:Teetkö peltitöitä samaan hintaan..jos tuon ite mikin
Meikä on tainnut hitsata yhden hyllykön "Hitlerin niiteillä" ja rautasahan varren että hyvin on hommat hallussa. Kellarista löytyy voimavirtaa ja tulityökortti on ollut vasta parisen vuotta ummessa. Armeijassakin taisin hitsata, poltin vääntyi ässälle ja joku puhu jostain takatulesta jotain vaikka ei edes paukuttanut sillon yhtään?
Katsastusmies oli tänään sitä mieltä että jotain pitää tehdä ja vielä kuukauden sisällä. Pitää vissiin ottaa mikki käteen ja sohasta "pika-paikat", jos
sitten ens kesänä tekisin ne oikeen kunnolla..
PM kirjoitti:
Meikä on tainnut hitsata yhden hyllykön "Hitlerin niiteillä" ja rautasahan varren että hyvin on hommat hallussa. Kellarista löytyy voimavirtaa ja tulityökortti on ollut vasta parisen vuotta ummessa. Armeijassakin taisin hitsata, poltin vääntyi ässälle ja joku puhu jostain takatulesta jotain vaikka ei edes paukuttanut sillon yhtään?
Aattelinpas tekaista samalla periaatteella toimivan puristimen itse.
Täytyy tehdä prototyyppi omaan käyttöön ensin ja katsella sitten paljonko
sellaisesta pitäis saada. Uskoisin että 100-150 EUR kieppeillä olis ihan mahdollinen riippuen tilausmäärästä y.m.
Montaako eri halkaisijaa olevaa jousta mersuissa on? Ainakin kaksi työkalun
kuvasta päätellen. Onkohan etu ja takajousilla halkaisijaeroa vai onko
erisuuruiset lautaset eri malleihin?
Jos joku tietää niin kertokaa ihmeessä. Muuten ruvetaan mittailemaan eri
mallien jousihalkaisijoita.
Puristin ei varmaan tule olemaan yhtä hyvän näköinen. Yhtä vahva kylläkin...
Takapyörän laakerityökalu on kans suunnitteilla jos kiinnostusta löytyy...
Lautasia on tosiaan kahta kokoa, pienempi sopii mm. W201, W202, W124 ja isompi ainakin W116, W123, W126, W140, lautasten tarkkoja mittoja ei tietenkään löydy mistään.
Klannin speksejä
Compression Range 110-317mm
Working Travel 207mm
Overall tool length 263mm
Drive 19mm hex
Max Load 26,000 N
Breaking Point 120,000N
Weight 4.8Kg
sain hankittua alkuperäisen puristimen ja kaikki lautaset
homma ei ole ihan helppo jos jotain pitää kestää.
kunhan aikaa jää niin puran sen puristimen ja tutkin tarkemmin sen rakenteen.
hiljaa hyvä tulee,jos tulee....
liian monta subarua..
Tekaisin itselle alkuperäismallia mukaellen puristimen 16mm kierretangosta ja 8mm latasta . Tuli väkisinkin kolsu vehje koska puristuspisteet latassa on saatava keinuviksi kierretankoon nähden, muuten ei istu kunnolla jouseen. Kolosin siksi lattaa ellipsin muotoisten reikien kapeilta sivuilta, jotta ohjaa kiristystangon kohdalleen keskelle reikää tangossa olevasta olkapäästä. ja vastaavasti mutterin alle tulevan laatan keskellä olevasta palteesta. Koloamisen vuoksi vahvistin lattaa 6mm tangon pätkillä , jotka samalla estävät lattojen liian liukumisen jousen sisältäpäin. Kuten sanottu kolsun näköiset ja 200D vakio jousilla myös vähän hankala ja hidas käyttää . Madallusjousilla toimii ihmeen hyvin. Harrastehommiin riittävän hyvät ja takuulla riittävän lujat. Jos tekoaikaa ei lasketa hinta reilusti alle kympin ja kierretankoa vielä jäi toisenkin tarpeiksi. Puolen tunnin jousien vaihtoon tästä versiosta ei kylläkään ole
odotellaan että milloin saadaan ensimmäinen tuolta toisesta paikasta.
ei niitä kannata kahdessa paikkaa ruveta vääntämään,varsinkaan kun sain itselle ihan originaalit puristimet hommattua
hiljaa hyvä tulee,jos tulee....
liian monta subarua..