W211 omatoiminen huolto, mahdotontako?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

W211 omatoiminen huolto, mahdotontako?

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Oikeassahan se Tuikku oli, vaikken silloin vielä itsellenikään sitä myöntänyt; salakavalan maltillisesti alkanut autokuume yltyi sellaisiin lukemiin, ettei aspiriini ja kylmät suihkut enää auttaneet :oops:

Hommattiin kakkosautoksi jälkituontina E220 CDI -02.

Vaan nytpä on sormi suussa huoltojen suhteen. Eihän tuossa ole edes mittatikkua öljylle! Viikonloppuna asentelin lohkolämmittimen ja manailin letku-, putki- ja johtohässäköitä :evil: . Kyllä 124 on sentään selkeää tekniikkaa :roll:

Asiaan:

Pystyykö tuohon kohtuudella tekemään perushuollot itse:
- Öljyt?
- Suodattimet?
- Jarrupalat / levyt (sähköjarrut !)?
- Iskarit?
- Hihnat?
- yms.?

Minkä tasoinen scantool tarvitaan (esim. jarrujen takia)? -vai tarvitaanko?

Loppuuko kaikki takuut (mm. koritakuu) automaattisesti, jos on itse huollettu?

Onko jotain muita "pommeja", joiden takia takuu tms. asioiden takia kannattaisi maksaa Veholle huolloista?

Olen kait vähän jääräpäinen (ja tuon ostoksen jälkeen vähissä rahoissakin), mutta kirvelee maksaa Vehon taksoja normaaleista huolloista. Ja kismittää jo etukäteen ajatus siitä, että huoltoon pitää ajan varauksen lisäksi auto jotenkin viedä ja hakea. Ja järjestää kyyditys huollon ajaksi :evil:

Mittarissa on 77.000 km ja seuraavaan huoltoon 3900 km. Assyst E, mitä se sitten tarkoittaneekaan...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Mariini
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Aika iso huolto luvassa kun kirjain on E. Muistaakseni ne oli A:sta H: hon asti...

Öljymäärän mittaus on ajotietokoneen kautta, jarruihin ei pysty kajoamaan ilman värkkejä, ne pitää laittaa tuutimaan kun vaihtelee paloja. Eihän se Veho pakkopaikka välttämättä ole, AD, Bosch etc ketjut tekee myös, jos on vaan paikkakunnalla?

Eiköhän Jack osaa tarkemmin sanoa mitä kikkoja se vaatii, tämä yleishuomioina...
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Jack »

Terve paloviita, onnittelut uuden auton johdosta.

noista huolloista ajattelin sanoa sen mitä nyt äkkiseltään tulee mieleen/osaan sanoa.

Kaikki työt voi tehdä toki itse, tiettyyn rajaan asti.
Öljyn vaihto (yleensä imemällä) /öljynsuodattimen vaihto (tähän käy sama avain kuin muihinkin malleihin, esim w210 / w203, erikoisavain kuitenkin)
Toki isoilla pihdeillä voi yrittää avata sitä suodattimen kantta ja varmaan onnistuukin, mutta kyllähän se jäljet jättää muovikanteen.

Iskunvaimentimia ei ole liiemmilti näillä leveysasteilla ainakaan vaihdettu.
parit ilmajouset taakse (farmari) on tullut vaihdettua. tähän tarvitaan testeri, lähinnä uuden ilmajousen (palkeen) rajojen ajamiseen / ynnä muuhun säätöön.
Muut iskunvaimentimet vaihtuu normaalisti (olettaen toki että on riittävästi työkaluja, en nyt kuollakseni muista tarviiko siihen mitään erikoistyökaluja, ei muistaakseni)

Hihan vaihto on yhtähelppo kuin muissakin malleissa, mielestäni uudempiin on helpompi kuin vaikkapa w124:siin.
17mm 12 kulmainen pitkähylsy ja räikkä, noilla se yleensä vaihtuu, kiristimessä on paikka tuolle hylsylle. ( 6-kulmainen ei käy).

Jarrut.. noh kaikkea ei pitäs kertoa, omaa leipäänsä syö tässä =)

jarrulevyjen ja palojen vaihto onnistuu ilman testeriä.
MUTTA, jos on pakko itse mennä niitä näpläämään niin noudata EHDOTTOMASTI seuraavaa paria neuvoa.

auto nosturille/muulle alustalle missä työ tehdään kokonaisuudessaan alusta loppuun.
ovet kiinni, avaimet käteen, lukitse auto, avaimet taskuun.
Odota noin minuutti ennenkuin aloitat työn. elä MISSÄÄN vaiheessa avaa auton ovia tai sulje /laita kiinni luukkuja / tai avaa keskuslukitusta.
kun avaat jarrusatulan, on hyvä laittaa joku palikka jarrumännän eteen, jotta mäntä, vahingon sattuessa ei pääse työntymään ulos satulasta(tod,näk näin ei käy, mutta ei vara venettä kaada)

mitä takuu asioihin tulee, niin vehon huollossa käytetyillä autoilla ainoastaan on täysi takuu /mobilo takuu /koritakuu.
tarkoittaen sitä että, aina kun auto käy "veholla " huollossa, niin huoltovihkoon merkitään edellä mainittuihin kohtiin ruksit, tarkoittaen sitä että siitä hetkestä seuraavaan huoltoon on takuu voimassa.
normaalia takuuta tuo ei kai täysin poista, mutta asiaa kannattaa tiedustella paikallisesta merkkikorjaamosta.
silloin tällöin olisi kyllä hyvä mielestäni käyttää se auto "merkkikorjaamossa",.

sinuna käyttäisin juurikin tämän seuraavan huollon siellä, tod näk siihen pitää vaihtaa polttoaineen suodatin ainakin.
Kirjain itsessään ei kerro kuinka "laaja" se huolto on , W211 voi näyttää vaikka B -huoltoa joka yleensä on ollut iso huolto, mutta se voi olla "a-huollon tasoa" w211 mallissa.
auto kertoo osaavalle erityisen koodin /numero/kirjain sarjan joka sanelee huollon tarpeen, tämä koodi löytyy mittaristosta.
ja tämä koodi syötetään WIS joka kertoo tulostaa sen perusteella huoltokaavakkeen.
on mahdollista myös itse ottaa selville mitä siinä huollossa on, mutta se on taas eriasia, enkä tässä kerkeä sitä kertomaan, meinana kello on jo 16:10 työaika loppui 16:00.

Jarrunesteet, niihin älä edes yritä koskea/vaihtaa.

ai niin, siinä autossa on muutama "aktio" mikä sille pitäisi tehdä, nämä suoritetaan veloituksessa.
eli sinuna tekisin seuraavasti :
soitat ja tilaat huoltoajan (juuri tämä seuraava huolto) veholta, ja samalla kerrot että tarkistaavat onko tähän autoon tehty kaikki _kuuluvat_ aktiot, jos ei , niin pyydä tekemään (veloituksessa tietenkin ? )
ja pyydät soittamaan jos huollossa ilmenee jotain "isompaa" =)

kysy lisää jos jotain jäi epäselväksi

terveisin jaska

ps: n 6 litraa öljyä kun laitat, niin riittää. (eikä mene ainakaan yli)
itse ajelen polkupyörällä :D
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja paloviita »

KIITOS!!! :D

ps. mitähän nuo aktiot voisivat tässä tapauksessa olla...?

pps. onko CDI:n ilmaamisessa jotain jippoja, joita tulisi tietää polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Ainakin omassa CDI:ssä kannattaa lorauttaa suodatin täyteen naftaa, jolloin lähtee vähän paremmin käyntiin. Muuten tuntuu, että saa moottoria sahata ylenmäärin. Mm. viimeksi auoin suuttimien putkia, että auto joskus käynnistyisi, kun unohdin kokonaan tuon suodattimen täytön itse. :roll:
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija

paloviita kirjoitti:KIITOS!!! :D

ps. mitähän nuo aktiot voisivat tässä tapauksessa olla...?

pps. onko CDI:n ilmaamisessa jotain jippoja, joita tulisi tietää polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä?
Kyllä se kannattaa täyttää, vaikkapa fortella, jos ei dieselillä.
lähtee toki käyntiin vaikka olisi tyhjä, mutta saa kohtuullisen pitkään startata.

aktio tai parikin pitää tehdä (siis tod näk, pitää tehdä, jos ei ole tehty, niin kuin oletan) SBC jarruyksikköön.
johtosarja aktio, jonka yhteydessä tarkistetaan myös sbc;n uusin päivitys , päivitetään jos ei ole jo uusin versio.

sitten taisi olla vedenpoistokanavien putkien muuttaminen/poistaminen (sisälokasuojan takana edessä).

nuo tulee äkkiseltään mieleen.

jaska
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Nuilla kilometreilä itselläni tuli juuri tuo polttoainesuodattimen vaihto (80 000), lieneekö tuo kirjain juuri sen merkkinä.

Vaikka itse olen (laiskuuttanikin) jättänyt aina kaiken liikkeen hoidettavaksi, niin tiedän kyllä käytetyn pariakin keinoa, joilla sitä huoltohintaa saisi hiukan laskettua.

Siis peräkonttiin omat öljyt, suodattimet yms.
Sopii, että jotain vähemmän merkittävä jätetään tekemättä, valojen suuntaus etc. Jotka voi halutesssaan tehdä itsekkin.
Tehtävät työt, ja hinnankin voi sopia jo etukäteen.

Huollattaminen on yksi osa auton omistamisen iloista.
Eri merkeillä eri hintaista, mutta ei minulla ole koskaan ollut kahta samanhintaista huoltoa, vaikka jonkun verran nuita on tullut käytettyä.
Paljon ajavalle loppujen lopuksi aikas merkittäväkin menoerä.

Vaan ainapa nuo on saanut kaikki rahansa menemään, ei ole, kun kerran elämässä ollut velanpuutetta ja sekin loppui äkkiä, kun erään auton ostin. :?:

Sen jälkeen kait on jäävi moittimaan huoltojen hintoja, kun kaikkeen muuhun asiaan liittyvään "tarpeellisen" saa menemään about kymmenkertaisia summia huoltoon verrattuna.
Se vielä odottaa sinuakin, paloviita :lol: , joten turhaan nyt enää pyristelet koukussa, kun se on jo nieltynä kitusiin asti. Ahkerasti vaan ylitöitä.

Se läppäri/ohjelmisto/kaapeli - asia kiinnostaa varmaan täällä minunkin lisäksi monia muitakin, eiköhän sitten tehdä sopiva kimppatilaus asiasta, kunhan sopiva sysdeemi löytyy.

Ai niin...
Onnea vaan uudelle cdi-untuvikolle.
Kyllä se siitä. :wink:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija

niin mitä noihin "ei virallinen " testeri hommiin tulee.
kyllä niillä varmaan ne vikakoodit voi lukea ja nollatakkin
mutta kunhan ei erehdy siihen harhaluuloon että tälläisellä testerillä voisi harjoittaa auton korjausta.
se että siellä on joku vikakoodi ei tarkoita sitä että kyseinen osa olisi edes viallinen.
tuntuu että vähemmän ja vähemmän näissä uusissa olisi enää "selviä" vikakoodeja , tyyliin " tämä osa on rikki, vaihda se."

mutta eihän sitä koskaan tiedä =)

toivottavasti saatte toimivan testerin, tai vikakoodinluku laitteen, kumpiko se nyt sitten on, jos autoa ja sen komponentteja ei kuitenkaan moisella laitteella voi _Testata_. :D
Vastaa Viestiin