W203 käynnistyy huonosti lämmitettynä. nyt toimii

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:21

W203 käynnistyy huonosti lämmitettynä. nyt toimii

Viesti Kirjoittaja Jox »

Mikähän mahtaisi olla ongelmana, kun tuo kompressori peli käynnistyy huonosti jos on ollut roikannokassa?
Esim. tänä aamuna oli -7 pakkasta, auto oli lämmityksessä noin 1h verran, (letkulämmitin+sisätilanlämmitin) käynnistäessä ei jaksanut jäädä käyntiin vaan startti jäi starttaamaan kunnes painoi kaasua, alkoi käydä kunnon tyhjäkäyntiä.
Muuten käynnistyy hyvin kylmä moottori sekä lämpimäksi ajettu moottori, vika ilmenee vain jos on lämmittäny vähän aikaa autoa.

Tuntuu siltä kuin "systeemi" luulisi moottorin olevan lämmin ja käynnistäisi sitä kuin lämmintä moottoria, vaan todellisuudessa koko moottori ei ole lämmin eikä siksi jaksa jäädä pyörimään.
Onkohan tuolla jossain anturia tai vastaavaa joka "haistelee" moottorin lämpötilaa ja sen mukaan päättää onko kyseessä kylmäkäynnistys vai lämpimäksi ajetun moottorin käynnistys?
Viimeksi muokannut Jox, Ma 23.01.2006 14:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W205 220d autom. AMG -15

Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W203 käynnistyy huonosti lämmitettynä

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Joxi kirjoitti:Tuntuu siltä kuin "systeemi" luulisi moottorin olevan lämmin ja käynnistäisi sitä kuin lämmintä moottoria, vaan todellisuudessa koko moottori ei ole lämmin eikä siksi jaksa jäädä pyörimään.
Tämmöisiä ongelmia taisi olla joissakin uudemmissa volskuissa ja syynä oli juuri tuo epäilemäsi. Letkulämppäri lämmittää jotain anturia, joka uskottelee älylaatikolle moottorin olevan kuuma (~ 60 °C). Laatikko jakelee pensaa sen mukaan, eikä kottero ota tulta.

Nämä uudet autot eivät taida olla suunniteltu tänne napapiirille, koska niissä ei näytä olevan asennusmahdollisuutta muille kuin letku-, infrapuna-, ym. humpuukilämmittimille. :(

t.
Risto
E500 – 211.070
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Työkaverin Audi A4 turbossa vm 2002 oli samaa ongelmaa. Sillä oli kans letkulämppäri ja käynnistyminen kehno "lämmitetyllä" moottorilla. Jollakin kommervenkillä saivat sen pelaamaan. Pitää kysellä häneltä asiasta tarkemmin....
MB C180 vm -95
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä vika on juuri siinä, että lämmitit liikaa. "shitroen" merkkisissä laitteissa on samaa vikaa kovilla pakkasilla. Jos lämmität 2-tuntia, niin ei syty, kun ootat 5min ilman roikkaa niin lähtee.

Moottori säätää sopat ja kipunat moottorin lämpötilan mukaan ja tulos on juuri tuo.

Paitsi että kompressori w203:een saa ihan oikean lohkolämmittimen sinne pakosarjan väliin jonne ei nää eikä kuule. Lämmittimen loppu numero on defalla muistaakseni 263 tai 267 kun taas muihin mersuihin lohkis on 265 loppunen. Muutaman tommosen on joskus joutunu laittaan...
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:21

Viesti Kirjoittaja Jox »

Jaa, on se sit tehokas toi letkulämppäri, koska yksi päivä -2 asteen pakkasella oli vajaa puolituntia lämmityksessä niin eipä meinannut lähtä sillonkaan käymään. Eihän tuota tarvitsisi lämmittää näin pikku pakkasilla, mutta kun on tuo sisätilanlämmitin, niin onse mukava lähtä lämpimällä autolla liikkeelle.

Ja ainoa keinoko sitten olisi vaihtaa letkulämmittimen tilalle oikea lohkolämmitin?
Tohon asennettiin nimenomaan siksi letkulämppäri, kun sen sai helpommin asennettua.
Varmaan imusarjan joutus purkamaan pois tieltä, jos aikoisi saada tonne sen lohkoläppärin?

Tossa Ex. W203:ssa 180:ssä oli myös letkulämppäri, mut siinä ei ollut käynnistys vaikeuksia.

Missähän tämä lämpötilaa haisteleva anturi sijaitsee? Tuo letkuläppärihän on alavesiletkussa.
W205 220d autom. AMG -15

Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Avatar
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:21

Viesti Kirjoittaja Jox »

No niin nyt sit käynnistäessä kylmänä alko palamaan mittaristossa keltanen moottorin symboli. Käynnistyy hyvin siis kun ei lämmitä ja toimii hyvin auto, mikäs nyt sit lie vialla? Ei auttanut vaikka käytti akunkaapelia irti, palaa valo jatkuvasti mittaristossa.
W205 220d autom. AMG -15

Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18187
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Testeriin vaan.
wiimax.fi
Avatar
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:21

Viesti Kirjoittaja Jox »

Tosta letkuläppäristä vielä, et minkälainen systeemi se on? Voiko sen asentaa väärinpäin? Meinaan et jos siellä ois joku venttiili joka estäs toisenpuolen lämmityksen ja näin lämmön pääsyn anturille, ja nyt jos tuo on asennettu väärinpäin niin lämmittää vettä letkun yläpuolelta.
W205 220d autom. AMG -15

Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18187
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole kuin suora putki ja vastus sisällä.
wiimax.fi
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Audiin on laittaneet kiertovesi pumpun pyörimään samalla kuin lohkolämppäri päällä. Silloin lämpenee tasaisemmin eikä ongelmia käyntiin lähdön kanssa! Eli webaston pumppu ja akkulaturi letkulämppärin kanssa toimimaan yhtä aikaa. Ainakin S4:sen v8:n kanssa ei muuta mahdollisuutta :cry:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Joxi kirjoitti:No niin nyt sit käynnistäessä kylmänä alko palamaan mittaristossa keltanen moottorin symboli. Käynnistyy hyvin siis kun ei lämmitä ja toimii hyvin auto, mikäs nyt sit lie vialla? Ei auttanut vaikka käytti akunkaapelia irti, palaa valo jatkuvasti mittaristossa.

Mulla syttyi se sama valo tässä päivänä muutamana, kun oli pakkasta relusti yli -20 astetta, ja kesälaatua tankissa. Polttoaine hyytyi suodattimeen, ja se "vika ruiskutusjärjestelmässä" syttyi. Suuttimilta siis loppui polttoaine.

No kun olin jossain jeerassa, enkä viikkoon päässyt ihmisten ilmoille, niin muutaman päivän ajun jälkeen se sammui itsestään, kunhan ilmeisesti järjestelmän mielestä oli riittävästi tullut "onnistuneita" starttauksia.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

"Ja ainoa keinoko sitten olisi vaihtaa letkulämmittimen tilalle oikea lohkolämmitin?
Tohon asennettiin nimenomaan siksi letkulämppäri, kun sen sai helpommin asennettua.
Varmaan imusarjan joutus purkamaan pois tieltä, jos aikoisi saada tonne sen lohkoläppärin? "

Sitä en osaa sanoa auttaako lohkiksen asentaminen, mutta mitään ei tarvitse purkaa sen asentamiseksi. Se on vaan niin ......... paikassa siellä PAKOsarjan alla. Sinne ei näe eikä kuule, mutta sinne sen saa laitettua. Peltitulppa pitää irrota eka yrittämällä! Muuten tulee vaikeaa, tosin siihenkin on konstit.
Joku mersupurkaamo??
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

ja uudemmassa kompura mallissa pitää irroittaa metallinenputki edestä(olikohan ilmastoinnin putki) että pääsee laittamaan vastuksen paikalleen.
mutta kyllähän se vähän ahdas paikka on , vipalla olen lyönyt lommin pois pakosarjan /letkujen/ säiliöiden välistä yläviitosta. (erittäin ahdas väli lyödä)


jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
Nekalan Jarmo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 17.01.2005 00:10

Samoja ongelmia.

Viesti Kirjoittaja Nekalan Jarmo »

Mulla w202 C280 ja sama onkelma käynnistyvyydessä (lohkolämmitin). Kuitenkin jos lämmittää 2h tai mieluusti vielä enemmän niin lähtee taas normaalisti käyntiin, kun lohko kerkee jo lämmetä kauttaaltaan. Työpaikalla täytyy siis miettiä lämmittääkö vai ei, koska tolpat lämpee vain 45min. Muuten käynnistyy aina tosi hyvin. Lämpötila-anturia ja vastuksen paikkoja on huono lähtee siirtämään. :?
kahvistelija
Avatar
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:21

Viesti Kirjoittaja Jox »

Pakosarjan ilmapuhalluksen takaiskuventtiili meni uusiks, tuo siis aiheutti sen valon syttymisen mittaristoon.
Tuo letkulämmitin ongelma ratkee sit varmaan ainoastaan sillä että, asentaa lohkolämmittimen.
W205 220d autom. AMG -15

Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Avatar
Eco
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 05.01.2005 19:59
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eco »

Itse asennutin Veholla lokilämmittimen. Laittoivat sen "alakautta" paikoilleen.
Tuli vasemmalle puolelle lohkoon imusarjan alle. On kuulemma mielenkiintoinen asennettava...
3 tuntia töitä+osat
Pari tuntia roikassa ja koneen lämmöt startatessa n. 60C
Ei ole ainakaan vielä temppuillut. Koputtaa puuta...
mikal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Ma 03.01.2005 20:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mikal »

Mulla kans lohkölämmitin ja toimii vaikka on väliin koko päivän piuhassa.

Mutta...
Tänään sytty taas pitkästä aikaa se moottorin vika valo. viimeks oli lambda rikki
Mikähän siellä taas kiukuttelee vaikka muuten toimii ihan hyvin.. perk.. :evil:
W201 - 92
Ex Mercedes-benz w639 - 06
Ex w203 - 04
Ex w203 - 01
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

hmm joo

w203 (bensamoottori) omistajille.
Monta kertaa antaa lambda vian testeri, kuitenkaan tällä ongelma ei korjaannu.
vikakoodina on myös sytytyskatkoksia.

moottorinohjainlaitteen päivitys on sellainen mitä kannattaa kysellä, jos ei muuta...*wink wink*

*tuntematon asentaja*
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:21

Viesti Kirjoittaja Jox »

Nyt sit on vaihdettu lohkolämmitin ton letkulämppärin tilalle. Tuli sinne imusarjan alapuolelle, startti pois jotta sai tilaa asennukselle. Jäädään odottelee pakkasia, niin nähdään miten pelaa nyt. Tosiaan 2,5h homma tuo oli.
W205 220d autom. AMG -15

Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Vastaa Viestiin