300 tdt (124) sahauttaa lämpimänä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MrGallop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 03.08.2005 21:10
Paikkakunta: Oulu

300 tdt (124) sahauttaa lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja MrGallop »

Elikkäs seuraavanlaista ihmetyksen aihetta: 124 300tdt (reilu 300tkm ajettu)lähtee kylmästä heti käymään, mutta lämpimän vaatii pikkasen "sahata"(pari sekunttia)?? mistähän moinen. Nyt menee kyllä muutoinkin pa-suodattimet vaihtoon, poistuiskohan häiriö tuon jälkeen jos siellä vaikka valskaa jostain... onko muilla esiintynyt tällaista?
Viimeksi muokannut MrGallop, To 27.10.2005 21:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

väljä :wink:
MrGallop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 03.08.2005 21:10
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MrGallop »

Uusia havaintoja tälle saralle: eilkkäs auto vähäsen sahauttaa lämpimänä, nyt olen huomannut seuraavaa... Kun hehkun merkkivalo sammuu, niin odottaa vielä pari sekkaa ja sitten starttaa, niin hörähtää hyvin käymään??
Mitenhän se nuin, onko siellä hehkut jo entiset vai millanen näissä on tuo rele, vai mikäs tuota merkkivaloa ohjaa?
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Kannattaa varmaankin katsoa hehkureleen liittimien kunto, itsellä oli kontaktiongelma, tosin mulla vaikutti vain kylmäkäynnistykseen.
Hehkutkin voi mittauttaa helposti, haulla löytyy varmasti asiaa.
Koskas on venat säädetty viimeksi?
Vaikuttaa ainakin näissä vanhemmissa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1470
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Taitaa tuo sahauttaminen olla 6-sylinteristen ominaisuus. Mulla tekee samoin, kylmänä pärähtää välittömästi tulille, mutta lämpimänä saa avainta kääntää ainakin sekunnin. Sekuntikin on yllättävän pitkä aika. :)
Avatar
Toni.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 22.02.2005 18:39
Paikkakunta: kälviä

Viesti Kirjoittaja Toni.M »

Itsellä ei ainakaan hehkutus lopu siihen kun valo sammuu vaan hehkuu vielä n.10-15 sekkaa valon sammumisen jälkeen (kuuluu napsahdus kun hehku lyö pois päältä).
Ja lähtee aina heti käyntiin ei tarvi sahata. :D
MB 300E-24V-91(nykyään ST)
EX:S124 300tdt powered by pp-diesel(+300kw)
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Sahauttaminen

Viesti Kirjoittaja karjis »

Joo itselläni oli samanlainen ongelma w124 250D -89, eli viides hehku oli todennäköisesti alkuperäinen ja aivan finito.Vaihdoin hehkut ja sahaus loppu!

Ei tarvii olla kun uksi hehku pimeenä, niin johan sahauttaa. :shock:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Wikke kirjoitti:Taitaa tuo sahauttaminen olla 6-sylinteristen ominaisuus. Mulla tekee samoin, kylmänä pärähtää välittömästi tulille, mutta lämpimänä saa avainta kääntää ainakin sekunnin. Sekuntikin on yllättävän pitkä aika. :)
UPitaas tääkin, kun tuli aihe vastaan. Nimittäin täsmälleen samaa tekee omakin auto. Joku vaistonvarainen tapani on painaa kaasua käynnistäessä hiukan, mutta sahauksen pituuteen tuolla ei tunnu olevan väliä. Hetken odotus hehkuvalon sammuttua kuumalla koneella lyhentää käynnistysaikaa kyllä.

Olen tulkinnut tämän kyllä ominaisuudeksi, ei viaksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Hehkun merkkivalo sammuu etuajassa, tämä on tavanomaista.
Aika voi muuttua vanhemmiten liian lyhyeksi.

Merkkivalolla ja hehkuilla on eri ajastin ja tosiaan ne hehkut jatkavat
hehkumista valon sammumisen jälkeen. Voit hyvin jatkaa hehkuttamista
10-20 sekuntia valon sammumisen jälkeen. Oikein kylmällä kelillä
kannattaa tehdä tuplahehkutus, eli kun valo sammuu, odotat 20 sekuntia,
käännät virrat pois ja aloitat hehkutuksen alusta. Kun valo sammuu,
odotat 20 sekuntia ja käynnistät.

Muistaakseni jälkihehkutus on päällä minuutin moottorin käynnistyksen
jälkeen. Jos hehkutat, muttet käynnistä, hehkuuts kytkeytyy pois päältä
aikaisemmin eli 20 sekuntia valon sammumisen jälkeen.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JarkkoN kirjoitti: Muistaakseni jälkihehkutus on päällä minuutin moottorin käynnistyksen
jälkeen. Jos hehkutat, muttet käynnistä, hehkuuts kytkeytyy pois päältä
aikaisemmin eli 20 sekuntia valon sammumisen jälkeen.
Ei varmaan ole ihan minuuttia, mitä olen asiaa seuraillut, mutta 30 s ehkä hyvinkin.
Melkonen virtasyöppö kyllä, siinä valot kirkastuu ja lämppäri kiivastuu, kun hehkut lyövät pois päältä. :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Mulla loppu edesmenneessä TDT:ssä sahauttaminen lämpimänä siihen kun vaihdoin polttoaineen hienosuotimen pulti O-rekaan. Huomasi oikein kun uudella O-renkaalla pultin sai painaa reikäänsä ja vanhalla se meni sinne itsestään kun laittoi hollille, muutoin ei ilmavaivoja kyllä tuo aiheuttanut.

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1470
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Päivitystä omaankin tilanteeseen! Auto sahauttaa edelleen lämpimänä, pahimmillaan pari, kolmekin sekuntia. Käyntiin lähtee kuitenkin aina. Ja kuten Akullakin, kaasun painamisella ei ole väliä. Keväämmällä voisi kokeilla vaihtaa ne polttoaineletkujen o-renkaat ja katsoa mitä tapahtuu.
Vastaa Viestiin