Automaatin öljystä+muuta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Automaatin öljystä+muuta

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Nyt kun on ilmat kylmenneet niin on laatikko alkanut
kylmänä oireilemaan. Kylmänä vaihdot tapahtuvat järkyttävän korkeilla
kierroksilla (yli 3000rpm). Öljyt on vaihdettu 20 tkm sitten ja pysyy kirkkaana.
Merkkinä on mobil ATF 220. Lämpimänä laatikko pelaa hyvin.
ketuttaa kun kylmä kone huutaa. :evil:

Onko tämä niitä "alimman kastin" öljyjä? Onko MB:n oma öljy kaikista paras
kaikissa olosuhteissa vai mikä?

Voiko pieni kuristus öljynjäähdytys putkessa vaikuttaa moisella tavalla (syyläriin menevää putkea on paikattu hieman pienemmällä halkisijalla olevalla putkella)?

Kertokaahan kokemuksia. Niitä varmasti riittää täällä...

hakusanat: automaatin öljy öljyt automaatti
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Eikös joissain malleissa ole tarkoituksellistakin, että laatikko vaihtaa kylmänä myöhemmin ?
Kone nopeammin normaaliin käyntilämpötilaan = saasteet vähemmäksi tai jotain sinne päin.... :roll:

Oma ainakin käyttäytyy juuri noin.


Edit:
Tässä jotain juttua, tiedä sitten osuuko kohdalleen tässä tapauksessa:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... kylm%E4%2A
Viimeksi muokannut Ari66, Ma 17.10.2005 18:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: A-laatikon öljystä+muuta

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei niissä laatikon öljyissä mitään kastijakoa ole, kannattaa laatikkoon laittaa sellainen öljy, joka sinne on luokiteltu ja suositeltu. Ilmeisesti tuohonkin sopii se castrolin transmax Z, jota itse käytin ja tietysti se mersun öljy sieltä KL varaosista. En kyllä tuota mobilin öljyä olisi uskaltanut laittaa kun ei sinne semmoista kuulu pistää. [Miksi ? en tiedä]

Sitten nuo laatikot ovat sellaisa, että kylmänä luistattavat turbiinia, kunnes tietty käyntilämpötila on saavutettu. Ainakin itselläni on usein 2500 rpm kunnes moottorinlämpömittari ohittaa sen 60 asteen kohdaan niin se tipahtaa ~2000 rpm, tuo tietty riippuu ajonopeudesta.
kipaak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 17.12.2004 00:51
Paikkakunta: Oulu

Re: A-laatikon öljystä+muuta

Viesti Kirjoittaja kipaak »

Spudenius kirjoitti:Nyt kun on ilmat kylmenneet niin on laatikko alkanut
kylmänä oireilemaan. Kylmänä vaihdot tapahtuvat järkyttävän korkeilla
kierroksilla (yli 3000rpm). Öljyt on vaihdettu 20 tkm sitten ja pysyy kirkkaana.
Merkkinä on mobil ATF 220. Lämpimänä laatikko pelaa hyvin.
ketuttaa kun kylmä kone huutaa. :evil:

Onko tämä niitä "alimman kastin" öljyjä? Onko MB:n oma öljy kaikista paras
kaikissa olosuhteissa vai mikä?

Voiko pieni kuristus öljynjäähdytys putkessa vaikuttaa moisella tavalla (syyläriin menevää putkea on paikattu hieman pienemmällä halkisijalla olevalla putkella)?

Kertokaahan kokemuksia. Niitä varmasti riittää täällä...

Synteettiset ATF öljyt korjaa jonkin verran tuota vaivaa. Mutta johonkin vuosimallin tulee lämpö kytkin kun moottorin lämpö on 40astetta niin kytkee alipaineen normaliksi sitä ennen antaa korkeampaa alipainetta. Mutta saattaa olla vaikka pumpussa vikaa vaatii kylmänä kaasupolinta liian syvälle kulkeakseen ja laatikon ohjaus vetää vaihtoja sen myötä pitkäksi.
Kimmo
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Pumpussa ei kyllä ole vikaa. Se on keväällä säädetty PP-dieselissä. Ei
kai 602.961 koneessa ole moista termariohjattua alipainetta???

Mistä tietää sopivimmat öljyt? Onko esim. Mobilin synt. ATF sopivaa? Onko
olemassa listaa sopivista öljyistä?

Mites ne öljyt kiertää siellä laatikossa, meneekö kaikki öljy aina syylärin läpi,
vain osittain vai osittain kun on tarpeeks lämmennyt vai miten?
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Spudenius kirjoitti:Mistä tietää sopivimmat öljyt? Onko esim. Mobilin synt. ATF sopivaa? Onko
olemassa listaa sopivista öljyistä?
www.castrol.fi löytyy suosituksia, luonnollisesti ne osuvat usein castrolin omiin merkkeihin. Sitten on korjauskäsikirjat, Veho, tunnetut mersutietäjät korjaamoilla, tämä forumi jne jne
Spudenius kirjoitti:Pumpussa ei kyllä ole vikaa. Se on keväällä säädetty PP-dieselissä. Ei
kai 602.961 koneessa ole moista termariohjattua alipainetta???
Minulle kertoi tuo merkkikorjaamon Pate, että rivipumpussakin olisi termostaatti, joka muuttaa syöttöä. En uskonut moista juttua, korjatkoot joku jos semmoinen oikeasti on. Syötön muuttaminen muuttaa polkimen asentoa, kuten yllä esitettiin jne.
Spudenius kirjoitti:Mites ne öljyt kiertää siellä laatikossa, meneekö kaikki öljy aina syylärin läpi, vain osittain vai osittain kun on tarpeeks lämmennyt vai miten?
Hyvä kysymys, tätä olen itsekkin pohtinut enkä saanut selville...minulla kun on tuo ylimitoitettu jäähdytin. Toisaalta kun se "jäähdytin" onkin itseasiassa lämmitin, mikäli jäähdytinneste on lämpimämpää kuin öljyt niin eipä väliä vakioautossa. No tuo ei nyt kuitenkaan vaikuta tai tee ongelmaa autoon, oli siellä semmoinen tai ei.
kipaak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 17.12.2004 00:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kipaak »

veskola kirjoitti:
Spudenius kirjoitti:Mistä tietää sopivimmat öljyt? Onko esim. Mobilin synt. ATF sopivaa? Onko
olemassa listaa sopivista öljyistä?
www.castrol.fi löytyy suosituksia, luonnollisesti ne osuvat usein castrolin omiin merkkeihin. Sitten on korjauskäsikirjat, Veho, tunnetut mersutietäjät korjaamoilla, tämä forumi jne jne
Spudenius kirjoitti:Pumpussa ei kyllä ole vikaa. Se on keväällä säädetty PP-dieselissä. Ei
kai 602.961 koneessa ole moista termariohjattua alipainetta???
Minulle kertoi tuo merkkikorjaamon Pate, että rivipumpussakin olisi termostaatti, joka muuttaa syöttöä. En uskonut moista juttua, korjatkoot joku jos semmoinen oikeasti on. Syötön muuttaminen muuttaa polkimen asentoa, kuten yllä esitettiin jne.
Spudenius kirjoitti:Mites ne öljyt kiertää siellä laatikossa, meneekö kaikki öljy aina syylärin läpi, vain osittain vai osittain kun on tarpeeks lämmennyt vai miten?
Hyvä kysymys, tätä olen itsekkin pohtinut enkä saanut selville...minulla kun on tuo ylimitoitettu jäähdytin. Toisaalta kun se "jäähdytin" onkin itseasiassa lämmitin, mikäli jäähdytinneste on lämpimämpää kuin öljyt niin eipä väliä vakioautossa. No tuo ei nyt kuitenkaan vaikuta tai tee ongelmaa autoon, oli siellä semmoinen tai ei.
Se lämpökytkin selviää kun seurailee niitä alipaine pillejä käykö mutkan moottorinkyljessä, termarikotelossa tai meneekö sähköiseen venttiiliin. Mobilin Synteettistä ATF:ää olen käyttänyt n.12eur litra. Vielä niistä vedoista turbo koneet on joskus kylmänä niin kuin kuminauhan perässä, tehot tulee hieman viiveellä. Laatikossa on myös säätö jos venyttelee liian pitkälle tai vaihtaa aikaisi. Sijaitsee laatikon ventiilikoneistossa edessä "muistaakseni 3mm" kuusiokolo auki kierrettäessä vaihto venyy ja kiinnipäin aikaistuu. Tarvii laskea vain äljyt pois ja avata öljypohjan ruuveja senverta että etureuna kallistuu alas niin pystyy tekeen siitä. Huom!! öljypohjan ruuvit kiinni meisseli kahvalla ettei tule öljyvuotoja kun pohja taipuu piloille.
Kimmo
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Thanks. Eiköhän näillä tiedoilla lähde homma purkautumaan....
MB W201 2.5 TURBO
Vastaa Viestiin