Tarkistettavat kohdat MB W123 300D -82

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Tarkistettavat kohdat MB W123 300D -82

Viesti Kirjoittaja Malm »

Heips,

Olen tässä ajatellut että huomenissa menisin katsomaan otsikon mukaista autoa -> http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=418292
Kyseessä siis yli 600tkm ajettu vanaha taksi. Ja olen jo omistajan kanssa vaihtanut sanasen muutaman.

Kertokaas mitä kannattaa katsella. Itse ajatustasolla olen miettinyt että ensin ajelen koeajon, sen jälkeen kuuntelen mottia, tsekkaan huohottaako pahasti.
Öljytäyttökorkista kai näkee onko nesteet sekaisin? Tuleeko siihen harmaata lillua?

Sitten voisin silmäillä C-pilarin tuuletusaukkoja, näyttääkö ehyiltä ulkoapäin, tämän jälkeen voisin raottaa takapenkin selkänojaa, näkyykö vesivalumia. Tunkinreiät käyn läpi, pohjaa kattelen mitä nyt ilman nosturia voi katella, samalla kattelen jos näkyy onko laatikko ja perä kuivia. Sitten voisi vaikka kurkata vararenkaan alle, onko siellä pahasti ruostetta.

Eniten mietityttää nimenomaan tuo moottori. Sitä ei kuulemma ole rempattu mutta öljyt on vaihdet miesmuistiin aina 10 000km välein ja käytetty Mobilin Delwacia sekä alkuperäisiä suodattimia. Voihan noinki ajettu motti tieten olla ihan kunnossa ?

Sisustan kunnolla ei hirvesti väliä ole, kunhan ei ihan resu...

Ajatus rupeaa taas katkeilemaan mutta kertoikaahan omia mielipiteitä ja jos joku tuntee/tietää auton niin saa kertoa. :)


ps. Kuukauden jaksoin nissanilla ajella :)
Viimeksi muokannut Malm, To 10.09.2009 16:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

oven tiivisteitten alle kannattaa katella... ja sit peräpäähän noista lahoaa ensimmäisenä.
mut toisaalta tuo maksaa tonnin ja pitää tajuta ko tommosta menee kattoon ettei se oo uusi!!
eli jos on leima ja tarttee tommosta autoo ni kauppa kii,kestää siinä sanomista ollakki...yleensä jos oikee kolahtelee montuissa ni on jo pelti pois perästä
power is nothing without control...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Eihän tuo nyt aivan lohduttomalta vaikuta... vanhalla taksilla toki pohja on aina riski sinänsä, yritä katso myös takatukivarret.

Moottori saattaa hyvinkin olla tikissä vielä noilla kilsoilla, mitä nyt savutusta saattaa esiintyä, tutki katsastuspaperit. Moottorin käyntiäänestä voit päätellä paljon...Mitään ylimääräisiä sivuääniä ei luonnollisesti kuulu olla, eikä tuon uudemman 617:n kuulu juuri klopistakaan, ellei ole sitten tosi väljä. Mutta älä turhaan pelkää jos auto tuntuu koeajolla laiskalta, voi olla vain käytön puutetta.

Mainitsemistasi ruostekohdista C-pilari nyt ei auto lahota pahinten, kyllä se sieltä pohjasta lähtee, useimmiten vielä jalkatilojen alueelta, helppo tsekata, esim matot pois a vot. Lokarinkaarien kulmat ja kotelonpäät yritä kattella rauhassa, takapyörän taakse jää semmoinen yleinen puhkiruostumiskohta, pohjaanlyöntikumin kiinnityskohta. Jos ovien alareunat on pahasti ruostunut, niin ettei tiivistettä tai tiivisteuraa ole lainkaan, kuuluu tietysti sisätiloihin ikävästi enemmän tiemelu, ei ne ovet juuri muualta ruostu, kuin sieltä alhaalta.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

raul kirjoitti: ei ne ovet juuri muualta ruostu, kuin sieltä alhaalta.
Ovet ruostuu myös ylempien kromilistojen alta...kylkikromien pyöreistä rei'istä mikäli niitä on joskus otettu irti maalausta varten...etuhelmapeltien saumat...takavilkkujen kohdalla kylkihitsaussaumat....kardaanitunneli vaihteiston kohdalla...taka- ja etulasin tiivisteen reunat jne.

Yksi w123 laitettiin viimeisen päälle kuntoon uudet etulokasuojat, takakaaret, ovet vaihdettiin, paikkoja konehuoneeseen jne. mutta takaa kun otettiin jälkeen päin matot irti oli kuitenkin ruostunut takajalkatilassa sisältäpäin kotelosta läpi...

Tuossa muuten huono valokuvasta otettu kuva autosta :)

Kuva
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Joo eli takaovista kun sen kromisen ikkunalistan kun nostaa irti, niin usein saattaa löytyä muuten näkymättömiä ylläreitä.

Ja sitten vielä mätääntymisistä, jos sais sen verta persettä nostettua, että näkis takaa apurungon yläpuoliset alueet ja poikittaispalkin kondiksen. Lattiamatot kannattaa tosiaan ottaa kokonaan pois ja tsekata sisältä käsin tilanne myös kynnyskoteloiden puolelta.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olennaista on tarkistaa ruosteet auton alta, juuri niin kuin Leka kertoi.

Kilometreistä ei kannata välittää, eihän millään dieselmersulla ole ajettu seitsemääsataatuhatta.
Ihan sama onko vuosimalli -82 vai -92 niin se 500000-600000 km on mittarissa vanhoissa takseissa. :?
wiimax.fi
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Entinen taksikuski kertoi, että vanhemmilla w124 koppasilla ajettiin se puolmillii taksikäytössä. w123:silla varmaan samanverran.
Mikä pilari on muuten tuo c-pilari?
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

dealer kirjoitti:Olennaista on tarkistaa ruosteet auton alta, juuri niin kuin Leka kertoi.

Kilometreistä ei kannata välittää, eihän millään dieselmersulla ole ajettu seitsemääsataatuhatta.
Ihan sama onko vuosimalli -82 vai -92 niin se 500000-600000 km on mittarissa vanhoissa takseissa. :?

Jep samaa olen minäkin ihmetellyt :lol:

Romppareiden moottoreillakaan ei ole ajettu ikinä yli 60 000km ...ihmejuttu :?:
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Haisuli kirjoitti:^Entinen taksikuski kertoi, että vanhemmilla w124 koppasilla ajettiin se puolmillii taksikäytössä. w123:silla varmaan samanverran.
Mikä pilari on muuten tuo c-pilari?
Kuva
Viimeksi muokannut raul, La 18.04.2015 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kontin sivustatkin mätänevät oikeastaan kaikista jo sanottujen lisäksi. Etupyörän kotelot kannattaa katsoa ylhäältä, sieltäkin löytyy usein reikiä. Koneen huohotuksen saa kaikkein helpoiten selville ottamalla käydessä pois öljyntäyttökorkin ja kokeilemalla siitä paljonko puhaltaa. Laiskuus noilla kilometreillä riippuu siitä onko sitä poljettu, jos ei ole on varmasti laiska kerta kerää paljon karstaa ja menee tukkoon.
Tuohon hintaan kyllä sitten pitää olla ihan ilman ainuttakaan ruostereikää kyllä :wink: On meinaan sen verta kallis kapistus...
rtd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 31.03.2004 09:56
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja rtd »

Edelleen myynnissä... Kiitokset mainostamisesta. :)

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

Ja hinta tosiaan laskenut tuosta alkuperäisestä ilmoituksesta ja kilometrit lisääntyneet.
MB W124 300D Turbo 1993
ex MB W123 300D 1982
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: Tarkistettavat kohdat MB W123 300D -82

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Mun mielestä tuon hintaluokan autoja ei pitäisi niin hirveästi "katsella", vaan lyödä rahat reilusti myyjän kouraan jos auto on sellainen, että ei ole erityistä syytä miksi ei itse tulisi sen kanssa toimeen.

Ruosteen kanssa kannattaa olla siine mielessä tarkkana, että miettii selviääkö mahdollisista ruostetöistä.

Osiahan tuollaiseen peliin on helppo saada, eivätkä ole ylitsepääsemättömän kalliita.
Vastaa Viestiin