pohdiskelua aiheesta OM617 nokalle..

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

pohdiskelua aiheesta OM617 nokalle..

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Pystärihammasta kolottaa. Helpottakaa ankaraa pohtimisen tuskaa ja lausukaa mielipidettä/neuvoa seuraavasta:

Tiedossa olisi kesä- ja perhejuhlakäyttöön passeli ryhdikäs 115 vm. 1971 200 alkuperäisellä ja arveluttavalla pensakoneella. Dieselpataan lapsena pudonneena käyn jaakopinpainia itseni kanssa: ostaako jostain mielo OM617 ja suorittaa dieselöinti ja luopua alkuperäisyydestä. Tosin mittaristoon en kajoa ym. joten palautettavissahan tuo joskus varmaan olisi.

- miksi 115 OM617 on 80 hv ja 123 OM617 88 hv.?

- mitenkä on sovitettavissa pystäriin 123sen OM617 pikahehkuineen ohjaustehostimineen ja millähän konstilla hehkutus olisi paras järjestää?

- Loota menee varmaan uusiksi, mitäs tämä aiheuttaa?

- Riittääkö OM617:n vääntö alkuperäisen perän kanssa, vai pitääkö pumppu lähettää ropeloitavaksi?

Tai sitten on ryhdyttävä elämään ajatuksen kanssa, että jostain löytyy W123 300D, joka saa toisiin aatoksiin. Mutta kun pystäri olisi samaa vuosikertaa kuin itsekin.. :roll:
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Re: pohdiskelua aiheesta OM617 nokalle..

Viesti Kirjoittaja sooppa »

[quote="PKivireki"]Pystärihammasta kolottaa. Helpottakaa ankaraa pohtimisen tuskaa ja lausukaa mielipidettä/neuvoa seuraavasta:

Tiedossa olisi kesä- ja perhejuhlakäyttöön passeli ryhdikäs 115 vm. 1971 200 alkuperäisellä ja arveluttavalla pensakoneella. Dieselpataan lapsena pudonneena käyn jaakopinpainia itseni kanssa: ostaako jostain mielo OM617 ja suorittaa dieselöinti ja luopua alkuperäisyydestä. Tosin mittaristoon en kajoa ym. joten palautettavissahan tuo joskus varmaan olisi.

- miksi 115 OM617 on 80 hv ja 123 OM617 88 hv.?

- mitenkä on sovitettavissa pystäriin 123sen OM617 pikahehkuineen ohjaustehostimineen ja millähän konstilla hehkutus olisi paras järjestää?

- Loota menee varmaan uusiksi, mitäs tämä aiheuttaa?

- Riittääkö OM617:n vääntö alkuperäisen perän kanssa, vai pitääkö pumppu lähettää ropeloitavaksi?

Jos oikein muistan niin noissa koneissa on erona ainakin männänhalkasija,esikammiot ja nokka-akseli.Pystärin kolmesatanen on mun tietääkseni ollut aina avainstartilla eli eikös tuo hehkujen vaihto riitä? (mulla on omas 220d nuppistarttivehkees pikahehkut).Tehostettu simpukka voi olla hankala löytää jos ei sitten uudemmista modifioi,pumppu voi sopia w123sesta.Laatikko pitää vaihtaa diesel-malliseen eli bensamalleis startti on simpukan vieres? ja dieselis pakosarjan puolella. :roll:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14241
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pystärissä käytetty 80 hv versio on sama kuin ensimmäisten sarjojen W123-300 D. 8 lisähevosvoimaa tulivat vasta 80-l. alussa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: pohdiskelua aiheesta OM617 nokalle..

Viesti Kirjoittaja Aku P »

sooppa kirjoitti:Pystärin kolmesatanen on mun tietääkseni ollut aina avainstartilla:
Muistat ihan oikein.
(Lueskelen tässä juuri ko. mallin kone-esittelyä vanhasta teeämmästä...)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tulisiko pystäri päivittäiseen ajoon vai ns kesäautoksi? Jos sillä ajetaan vähän niin mielestäni kannattaa tarkkaan laskea kannattaako alkaa moottoria vaihtamaan. Diesel on kyllä mukavampi, mutta silti tuolla vaihtomoottorin hinnalla ja vaihtovaivan edestä ajaa pari kesää bensanakin. Toisaalta jos tuo 200 on ehjä, kaikki osat löytyy ja on kunnostettavissa niin ehkä kannattaisi etsiä valmiiksi "pilattu" koneenvaihtopystäri tai suoraan 3.0 -niitäkin silloin tällöin markkinoilla liikkuu. Harvassa alkavat alkuperäisyksilöt olemaan.

123:n moottorinkin saanee paikoilleen, kun tekee laipat öljynsuodattimelle tai lyö vanhan mallisen suodattimenjalan paikoilleen. Ohjaustehostimen pumppu ei välttämättä mahdu paikoilleen paitsi jos akku on rintapellin lähellä apukuskin puolella kuten muistelen 200:ssa olevan. Dieselpystäreissä akku on 123:n mallisen ohjaustehostimen pumpun tiellä ja pumpun joutuu askartelemaan hankalaan paikkaan alipainepumpun alle. Sekin on tullut laitettua, mutten suosittele kenellekkään. :roll: Hehkutuksen voi ottaa releineen yms tilpehööreineen luovuttajayksilöstä. Vaatii askartelua, mutta fiksu systeemi lienee mahdollista toteuttaa.

115 200:n perä on 3.69 ja minulla samanlainen oli menestyksekkäästi 220D:n perässä joten varmasti sopii 300D koneellekin. Pystärin 240D 3.0:ssakin on alkuperäisenä vieläkin harvempi 3.46 eli tuo 3.69 on ehken jopa hieman liian tiheä kun mersuissa ei tunnetusti ole vakiona ainakaan liian harvoja periä ollut.

Toisaalta jos moottoria haluat alkaa välttämättä vaihtamaan, niin miksi ei sitten samantien selvittäisi käykö konetilaan OM601 tai uudempi... :P

Niin ja pumppu kannattaa ehdottomasti lähettää ropeloitavaksi jos dieseliin vaihdat.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Niinku aiemmin mainittukin niin dieselmallin laatikko+lyhempi kardaanin etupätkä. Perä kannattaa vaihtaa HARVEMPAAN, mutta ei pakko. Jos 123sen koneen laittaa nii öljynputsarin joutuu siirtää laippojen avulla eri paikkaan ja käytännössä tämä voi tarkoittaa sitä,että akku saa siirtyä takakonttiin. Vanhanmallin putsarin jalalle ei ole 123sen koneessa valmista paikkaa. Ohjaustehostin ei käy 123sesta vaan täytyy olla pystärin tehostin tai sitte täytyy tyytyä tehostamattomaan ohjaukseen. Moottorin korvakkeita on vaikea löytää pystäriin kolmelitraselle joten ne joutuu tod.näk. tehdä ite. Sammuttimen toteutukseen on useita eri vaihtoehtoja:tod.näk.3 litrasen pystärin virtalukkoa ei löydy(123sen virtalukko ei passaa), mutta sen avulla ois helpoin toteuttaa sammutin alipaineella niinkuin alkuperäisessäkin, yks vaihtoehto sitte on laittaa magneettiventtiili tuohon alipainejuttuun, jota ohjataan virtalukolla ja sitte on vielä vaihtoehto niinku mulla, eli nuppistartti, josta menee sammutusvaijeri pumpun sammutusvipuun. Kaasuvivustoa joutuu muuttaa tai tehdä vaijerilla toimivaksi. Hehku ei oo mikään ongelma, jos on uudemman mallin 123sen kone missä ns.pienet hehkut nii hehkun voi laittaa suoraan tarpeeksi ison releen kautta( ja käytännössä tämä onnistuu helposti nuppistartilla ohjaten), pitää vain huolen ettei liian kauaa pidä hehkua päällä. Tietysti paras vaihtoehto on käyttää oikeanlaista hehkurelettä, mutta uudet on ainaki aika kalliita.

On tuosa vähä askartelemista, muttei mitään ylitsepääsemätöntä. Ja samallahan sen koneen turbottaiski ku alkaa värkätä :) .
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

No jos laatikon joutuu vaihtaan niin eikö kannattais ettiä jostain 603/6 sinne reikähän.
So long and thanks for all the fish
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Ja multa löytyy tuollasen 300d pystärin naftapumppu,koneistettu kampiakseli,venakoppa ja kansi josta puuttuu hehkut ja suuttimet. :wink:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Kiitoksia ripeistä ja asiallisista vastauksista!

Nyt tuntuu siltä ettei alkuperäistä parane parannella. Tuumatunti edessä, 115 on ikäänkuin korvamerkitty minulle, mutta bensiinikäyttöistä kulkuneuvoa täytyy punnita pitkään.. Vaihtokoneen hankinta joka tapauksessa kait edessä. Hämmästelin muuten vuosi-pari sitten ko. vehkeen ohjaustehostinta; onkin muuten 123sen ohjaustehostin kiinni.

Toisella, Jyväskylän suunnan kaverilla taasen on entinen taksi 123 200D päivittäiskäytössä - ilman ohjaustehostinta (minä kun luulin että Suomeen on tuotu 123sia vaan tehostimen kanssa). Herkästi hikoilevana henkilönä en sillä kaupunkiajoa mielelläni ajele. :D
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Noo mulla on 8 vuoden kokemus tehostamattomuudesta,205/55/15 kumeista ja pienikehäisestä ralliratista.Ei tuota nyt niin hankala ohjata ole. :wink:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

PKivireki kirjoitti:Hämmästelin muuten vuosi-pari sitten ko. vehkeen ohjaustehostinta; onkin muuten 123sen ohjaustehostin kiinni.
Kiinnostais tietää miten ko. asennus on voitu toteuttaa? Muutenhan tuo passaa heittämällä melkein, MUTTA simpukasta lähtevä ohjainvarsi(siis se mihin raidetankojen päät tulee kiinni) on 123sessa erilainen ja pystärin ko. varsi(ainakaan tehostamattomasta simpukasta) ei 123sen simpukkaan passaa(erilaiset poorit). Tuohon ongelmaan ku löytys helppo ratkaisu niin mullaki menis äkkiä tehostin paikoilleen.

Ja toisekseen kuulemma ei pitäis 123sen ja 115sen tehostettua simpukkaa ja pumppua voida vaihtaa ristiin.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Antti M. kirjoitti:
PKivireki kirjoitti:Hämmästelin muuten vuosi-pari sitten ko. vehkeen ohjaustehostinta; onkin muuten 123sen ohjaustehostin kiinni.
Kiinnostais tietää miten ko. asennus on voitu toteuttaa? Muutenhan tuo passaa heittämällä melkein, MUTTA simpukasta lähtevä ohjainvarsi(siis se mihin raidetankojen päät tulee kiinni) on 123sessa erilainen ja pystärin ko. varsi(ainakaan tehostamattomasta simpukasta)..
En ole varma oliko tuossa 115 alunperin tehostinta. Mutta ellei dementia ole tehnyt tepposia niin muistan elävästi herra Asentajan maininneen ohjaustehostimen olleen ylijäämä-123sen osia.. Soittelenpa herralle huomenna niin saadaan selkoa.
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

eikös alkusarjan 123 käy tehostin ja simpukka w115
dodge dart 1967
Avatar
Wilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 23.09.2005 13:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wilhu »

Eikös niitä w116:n ohjaustehostimia ole asenneltu pystäreihin, vai onko vaikea asentaa? Kiinnostava aihe, kun vois itsekin harkita tehostajan lisäystä.
W124 300D Ex: W115 240D
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

115 ja 123 simpukoista

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Minulla on pystärissä kiinni erään ambulanssipystärin tehostettu ohjaussimpukka jonka osanumero alkaa 116. Siinä on kiinnityspisteet sekä 116:seen että 115:seen ja mitä ilmeisemmin myös 123:seen.

Kuvaa:
Kuva

Yllä tehostettu simpukka monella kiinnityspisteellä ja alla pystärin tehostamaton alkuperäissimpukka.

Peijakas kun ei ole kuvaa 123:n tehostetusta simpukasta tullut otettua vaikka sellainenkin tuolla tallissa majailee. Selviäisi se varren pituus, mikä ei minunkaan mielestäni ole ihan sama kuin 123.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Wilhu kirjoitti:Eikös niitä w116:n ohjaustehostimia ole asenneltu pystäreihin, vai onko vaikea asentaa? Kiinnostava aihe, kun vois itsekin harkita tehostajan lisäystä.
Ei tuo simpukan vaihtaminen vaikeaa ollut, mutta tehostinpumpun asentaminen ainakin diesel-malleihin on jo työläämpi juttu.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Ei tuo simpukan vaihtaminen vaikeaa ollut, mutta tehostinpumpun asentaminen ainakin diesel-malleihin on jo työläämpi juttu.[/quote]

Kuinka niin? alumiinipidike lohkoon kiinni ja se naftasuodattimen jalka siirtää siihen,moniurahihnapyörä kampiakselin päähän ja pumppu+letkut kiinni? :shock:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

meikäläinen kirjoitti:Ei tuo simpukan vaihtaminen vaikeaa ollut, mutta tehostinpumpun asentaminen ainakin diesel-malleihin on jo työläämpi juttu.
sooppa kirjoitti: Kuinka niin? alumiinipidike lohkoon kiinni ja se naftasuodattimen jalka siirtää siihen,moniurahihnapyörä kampiakselin päähän ja pumppu+letkut kiinni? :shock:
Diesel-pystäreissä akku on tiellä, jolloin tehostinpumppu ei mahdu samaan paikkaan kuin 123:ssa. Jos pumpun laittaa alipainepumpun alle originaalipaikalle niin jollei sopivia kiinnityskilkkeitä ole saatavilla joutuu kiinnikkeet tekemään itse ja siinä on ähräämistä ahtaassa paikassa. Vaikka kiinnityspalat löytyisivätkin ongelmana on asentaminen ahtaaseen väliin. Viimeinen vaihtoehto on siirtää akku eri paikkaan, mitä ehkä kokeilisin jos olisin laittamassa ohjaustehostinta jälkikäteen dieselpystäriin.

Kaikenkaikkiaan asennusta voi käsittääkseni luonnehtia työlääksi. :wink:

Tuossapa kuvaa paikasta:
Kuva


Edit: En tiedä missä ohjaustehostinpumppu 116:ssa sijaitsee, mutta jos tulee samoille seuduille kiinni niin kiinnityspisteet saattavat sopiva pystäriinkin.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

santtu kirjoitti:eikös alkusarjan 123 käy tehostin ja simpukka w115
Alkusarjan yhdistelmää koitin sovittaa eli ei käy. Tuo varsi on muistaakseni lähinnä eri mallinen W115sessa ja W123sessa.

Akkuhan on helppo siirtää takakonttiin niin ei ole tiellä. :)
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Ja sitäpaitsi olin väärässä; se tehostaja olikin 115 varaosa-autosta eikä 123sesta..
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Näyttää olevan aika lähelle samas paikas kun w123 bensamalleissa. :wink:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Vastaa Viestiin