Vetolevy ei kestä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tumi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 11:36
Paikkakunta: Jns

Vetolevy ei kestä

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Auto G ja moottori 123 617... 300 turbo diesel ja omalla automaatillaan. Konetta ei ole piristetty.
Mikä on kun vetolevy sanoo sopimuksensa irti melkein vuoden välein. Mikä voi johtaa siihen että se murenee.
Automaatin säädöt, voima vai jokin muu tekijä?

Mistä saa kestävämpi vetolevyjä kuin veho.
GD 300turbo aut -81
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Mistä kohtaa se murtuu?

JariN
Avatar
ajs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 06.09.2005 15:47
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja ajs »

turbiinin epätasapaino
turbiinin kaula kiero/laakeri väljä tai muuten viallinen
kampiakselin tasopinta kiero
vetolevy ei keskity kampiakseliin
turbiini työntää vetolevyä
hiljaa hyvä tulee,jos tulee....
liian monta subarua..
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ite kans taistelin tuon vetolevyn kestämättömyyden kanssa tuossa ässässä. syyksi lopulta paljastui se ettei moottorin perässä olevan laipan ja lohkon välissä ollut keskitystappeja. Eli laatikon akseli ei ollut samassa linjassa kampiakseliin nähden ja se väsytti vetolevyn vähän väliä rikki. (noin 300km)Vaatii ohjaintapit sekä lohkon ja moottorin takalaipan väliin ja laipan ja vaihteiston väliin. Ei kestä muuten.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Yllättävän keposen näköinen muuten tuo automaatin vetolevy ja vauhtipyörä, ainakin OM603:ssa Turbossa. Ihme, kun ne kestää kuitenkin jopa superturbokäytön. Eihän se vetolevykään ole turbiinissa kiinni, kuin kuudella kahdeksan millin pultilla, tosin 12.9 lujuuksilla.
Avatar
Tumi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 11:36
Paikkakunta: Jns

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Yleensä se murtuu ulkokehän pulttin reiistä, mut nyt en ole jaksanu vielä kattoa mistä kohdasta se nyt rävähti.
Laatikko ei vaihda mitenkään hienovaraisesti vaan lähinnä lyö ja yleensä kylmänä, voisko olla tuollakin merkitystä. (isommat renkaat autto myös tuohon vaihtamisen pehmenemiseen).
GD 300turbo aut -81
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Katso ettei kampiakselin reikään ole unohtunut manuaalin silmälaakeria.
Se turbiinin "pilotti" eli tappi siinä etupuolella joka menee kampiakselin reikään hoitaa keskityksen, tarkista ettei reikä tai pilotti ole kulunut väljäksi.
Noi MikaT:n mainitsemat ohjuritapit kannattaa myös tarkistaa, Jos ei moottorin ja vaihteiston linjauksesta löydy vikaa tarkista turbiinin suoruus.
Jos se on niin paljon epätasapainossa että rasittaa vetolevyä niin paikallaan kaasua painettaessa jollain kierroksilla tärinä on huomattava. Tarkasta myös pultit joilla vauhtipyörä ja vetolevy on kiinni kampiakselin päässä, jos ne on jättäneet jälkiä turbiiniin on niissä liian korkea kanta.Tuhoaa vetolevyn jos ottavat kiinni. Sen turbiinin suoruuden saat tarkastettua sorvissa, pilotista varovasti kiinni pakkaan ja kärki kaulan reikään, pyöritä käsin ja tarkista että tallojen pinta jolla se tulee vetolevyyn kiinni ei heitä.Kun olet vaihtanut ehjän vetolevyn sovita pelkkää turbiinia kampiakselin päähän, pitää mennä voimaa käyttämättä niin syvälle että tallat on vetolevyssä kiinni.

JariN
Avatar
Tumi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 11:36
Paikkakunta: Jns

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Niin helppo se on yleensä ollu purkaa ja kasata mitään ei ole tarvinnu väkisin vääntää. Osat loksahtelevat lähinnä paikoilleen. Sovituksen siis pitäs olla oikeat. Toki käytöstä johtuvaa kulumistahan siellä on varmasti tapahtunu. Tosin välillä tuntuu että se laatikko ei luista yhtään vaan jytkii vaihteet julmasti päälle. Miksi mersu ei osaa tehdä pehmeästi vaihtavaa automaattia?
Rupesin vaan miettimään että josko se laatikko ei ole tarpeeks tiukasti kiinni moottorissa. Vetolevyn pultitkaan ei muistaakseni ollu kuin 10.8 eika siellä ollu välissä kuin ruuvilukitetta. Nordlockit saattas auttaa myös.
No pistetään kuntoon ja katotaan miten pitkälle seuraavaks päästään.
GD 300turbo aut -81
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä sen laatikon saa säätämällä vaihtamaan nätisti. Omissa automaateissa on normaali 8.8 pultit ilman mitään lukitteita. Hyvin pysyy.
Avatar
Tumi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 11:36
Paikkakunta: Jns

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Joo selvä syy miksi vetolevy ei kestä, johtu varmastikkin siitä että osa vaihdelaatikon ja mottorin välisistä pulteista oli kadonnu. Eli siellä oli käytetty liian lyhyitä pultteja ja osa kierteistä oli hävinny pulttien kanssa. Hyvä hyvä ja kansa taputti karvaisia käsiään.
GD 300turbo aut -81
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Saako sulla se laatikko varmasti alipaineohjauksen pumpulta, ku rysäyttämällä vaihtaa?
Yhellä ukolla meni letukasta laatikon kuori poikki, ku oli alipaine letku irti.
Vetäs pakin pääle, laatikko käytti täysiä paineita ja POX.
Avatar
Tumi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 11:36
Paikkakunta: Jns

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Rässi66 kirjoitti:Saako sulla se laatikko varmasti alipaineohjauksen pumpulta, ku rysäyttämällä vaihtaa?
Yhellä ukolla meni letukasta laatikon kuori poikki, ku oli alipaine letku irti.
Vetäs pakin pääle, laatikko käytti täysiä paineita ja POX.
No kun nyt kysyit tuota niin en ittekkään ole enää varma. Kyllä se alipaineen samasta letkusta ottaa kuin jarrutehostinkin... en ole varma, tarkastan!
GD 300turbo aut -81
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

JP74 kirjoitti:Yllättävän keposen näköinen muuten tuo automaatin vetolevy ja vauhtipyörä, ainakin OM603:ssa Turbossa. Ihme, kun ne kestää kuitenkin jopa superturbokäytön. Eihän se vetolevykään ole turbiinissa kiinni, kuin kuudella kahdeksan millin pultilla, tosin 12.9 lujuuksilla.
Vielä heppoisempi väykyssä ja sekin on mulla kestänyt :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

XUX63 kirjoitti:Vielä heppoisempi väykyssä ja sekin on mulla kestänyt :lol:
Kertokaapas nyt tyhmälle mikä se vetolevy oikein on, olen mennyt sormeilemaan autoni noita herkkiä paikkoja tietämättä aiheesta tuo taivaallista, ja tälläinen sieltä löytyi.

Kuva

Aivan aluksi kun luin superturbojuttuja ajattelin, että automaattilla varustetussa autossa on jokin ihmeen vetolevy, ja manuaalissa vauhtipyörä sen tilalla. höh... no se siten kuten näytti olevan, että automaatissa on tuo samainen vauhtipyörä, mutta siinä on tuo ihmeellinen hassu pellinpala, (joka on vetolevy?) Miksi se on olemassa, mikset turbiinia voi pultata suoraan vauhtipyörään kiinni, ja tiukkaan ?

Miksi se vetolevy pitää tehdä niin heikoksi, että se hajoaa ??? *ymmällään*
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

No en mä noista mitään tiedä mutta yritetään valaista:

-Tota MB:n vetolevy / vauhtipyörä yhdistelmää ei löydy monestakaan muunmerkkisestä autosta, yleensä niissä on pelkkä peltinen vetolevy,startin hammaskehä on joko vetolevyn ulkoreunassa tai turbiinissa.
-Vetolevy on tarpeen koska tuota turbiinia olisi käytännössä mahdoton saada kampiakselin päähän suoraan, jos sen kaula joka pyörittää laatikon öljypumppua heittäisi kympinkin niin pumpun hela, stefa ja pumppu olisi aika pian entisiä.Tai kaula poikki. Siis jos vetolevyä ei olisi. Toinen asia on jotta turbiinit on yleensä
hitsattu kokoon, ja mikään hitsauskonetta maistanut kappale ei ole yleensä hitsauksen jälkeen absoluuttisen suora. Jotkut tehtaalla asennetut turbiinitkin ovat uskomattoman "vempuloita", puhumattakaan osasta ns."tehdaskorjatuista" ,on niitä kyllä hyviäkin. MB:n turbiinit ovat yleensä kyllä parhaasta päästä suoruudeltaan.
-Vielä koneen ja laatikon linjauskaan harvoin on absoluuttisen suora, siinä vielä yksi syy vetolevylle.
-Vetolevyn Lontoonkielinen nimi,"flex plate", kuvaa sen tehtävää ehkä paremmin.
-Ei noi vetolevyt ole heikkoja, niiden hajoamiselle on aina jokin syy, suuren osan tuossa aikaisemmassa vastauksessa jo luettelin.Sen on tarkoitus vain siirtää vetoa, kampiakselin päähän menevä "pilotti" hoitaa keskityksen.Mikään vaihteen päälle sylkäisevä laatikko ei oikein asennettua vetolevyä riko, kuin myöskään ei kaavelia, paitsi jos ensin painaa kaasun pohjaan ja sen jälkeen kytkee vaihteen. Ja tuskin sittenkään.Tommonen ohut peltinen vetolevy kestää uskomattomia voimia.Ei saa rikki superturboilla. Jos oikein asennettu.
Toivottavasti selvitti asiaa, jos haluat käytännön demonstraation niin pistä YV:tä, ollaan melkein naapureita.

JariN
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Tosiaan usein vetolevy on kiinni paljon tavallista vauhtipyörää ohuemmassa teräskiekossa jonka ulkoreunalla on sitten startin hammaskehä. Alla esimerkkinä kuva Cadillacin V8-moottorin takapäästä.

http://us1.webpublications.com.au/stati ... 69_6mg.jpg

Tässä vielä Porsche 928:sta. Tässä Porschessa tosin vetolevyn jatkeena on suoraan kardaaniakseli koska vaihteisto on taka-akselin yhteydessä. Rakenne on kuitenkin ihan samanlainen useassa automaattiautossa ja tuohon akselin tilalle kiinnittyykin turbiini.

http://members.rennlist.com/v1uhoh/flexplate.jpg
So long, and thanks for all the fish
Vastaa Viestiin