Vetolevy ei kestä
Vetolevy ei kestä
Auto G ja moottori 123 617... 300 turbo diesel ja omalla automaatillaan. Konetta ei ole piristetty.
Mikä on kun vetolevy sanoo sopimuksensa irti melkein vuoden välein. Mikä voi johtaa siihen että se murenee.
Automaatin säädöt, voima vai jokin muu tekijä?
Mistä saa kestävämpi vetolevyjä kuin veho.
Mikä on kun vetolevy sanoo sopimuksensa irti melkein vuoden välein. Mikä voi johtaa siihen että se murenee.
Automaatin säädöt, voima vai jokin muu tekijä?
Mistä saa kestävämpi vetolevyjä kuin veho.
GD 300turbo aut -81
Ite kans taistelin tuon vetolevyn kestämättömyyden kanssa tuossa ässässä. syyksi lopulta paljastui se ettei moottorin perässä olevan laipan ja lohkon välissä ollut keskitystappeja. Eli laatikon akseli ei ollut samassa linjassa kampiakseliin nähden ja se väsytti vetolevyn vähän väliä rikki. (noin 300km)Vaatii ohjaintapit sekä lohkon ja moottorin takalaipan väliin ja laipan ja vaihteiston väliin. Ei kestä muuten.
Yleensä se murtuu ulkokehän pulttin reiistä, mut nyt en ole jaksanu vielä kattoa mistä kohdasta se nyt rävähti.
Laatikko ei vaihda mitenkään hienovaraisesti vaan lähinnä lyö ja yleensä kylmänä, voisko olla tuollakin merkitystä. (isommat renkaat autto myös tuohon vaihtamisen pehmenemiseen).
Laatikko ei vaihda mitenkään hienovaraisesti vaan lähinnä lyö ja yleensä kylmänä, voisko olla tuollakin merkitystä. (isommat renkaat autto myös tuohon vaihtamisen pehmenemiseen).
GD 300turbo aut -81
Katso ettei kampiakselin reikään ole unohtunut manuaalin silmälaakeria.
Se turbiinin "pilotti" eli tappi siinä etupuolella joka menee kampiakselin reikään hoitaa keskityksen, tarkista ettei reikä tai pilotti ole kulunut väljäksi.
Noi MikaT:n mainitsemat ohjuritapit kannattaa myös tarkistaa, Jos ei moottorin ja vaihteiston linjauksesta löydy vikaa tarkista turbiinin suoruus.
Jos se on niin paljon epätasapainossa että rasittaa vetolevyä niin paikallaan kaasua painettaessa jollain kierroksilla tärinä on huomattava. Tarkasta myös pultit joilla vauhtipyörä ja vetolevy on kiinni kampiakselin päässä, jos ne on jättäneet jälkiä turbiiniin on niissä liian korkea kanta.Tuhoaa vetolevyn jos ottavat kiinni. Sen turbiinin suoruuden saat tarkastettua sorvissa, pilotista varovasti kiinni pakkaan ja kärki kaulan reikään, pyöritä käsin ja tarkista että tallojen pinta jolla se tulee vetolevyyn kiinni ei heitä.Kun olet vaihtanut ehjän vetolevyn sovita pelkkää turbiinia kampiakselin päähän, pitää mennä voimaa käyttämättä niin syvälle että tallat on vetolevyssä kiinni.
JariN
Se turbiinin "pilotti" eli tappi siinä etupuolella joka menee kampiakselin reikään hoitaa keskityksen, tarkista ettei reikä tai pilotti ole kulunut väljäksi.
Noi MikaT:n mainitsemat ohjuritapit kannattaa myös tarkistaa, Jos ei moottorin ja vaihteiston linjauksesta löydy vikaa tarkista turbiinin suoruus.
Jos se on niin paljon epätasapainossa että rasittaa vetolevyä niin paikallaan kaasua painettaessa jollain kierroksilla tärinä on huomattava. Tarkasta myös pultit joilla vauhtipyörä ja vetolevy on kiinni kampiakselin päässä, jos ne on jättäneet jälkiä turbiiniin on niissä liian korkea kanta.Tuhoaa vetolevyn jos ottavat kiinni. Sen turbiinin suoruuden saat tarkastettua sorvissa, pilotista varovasti kiinni pakkaan ja kärki kaulan reikään, pyöritä käsin ja tarkista että tallojen pinta jolla se tulee vetolevyyn kiinni ei heitä.Kun olet vaihtanut ehjän vetolevyn sovita pelkkää turbiinia kampiakselin päähän, pitää mennä voimaa käyttämättä niin syvälle että tallat on vetolevyssä kiinni.
JariN
Niin helppo se on yleensä ollu purkaa ja kasata mitään ei ole tarvinnu väkisin vääntää. Osat loksahtelevat lähinnä paikoilleen. Sovituksen siis pitäs olla oikeat. Toki käytöstä johtuvaa kulumistahan siellä on varmasti tapahtunu. Tosin välillä tuntuu että se laatikko ei luista yhtään vaan jytkii vaihteet julmasti päälle. Miksi mersu ei osaa tehdä pehmeästi vaihtavaa automaattia?
Rupesin vaan miettimään että josko se laatikko ei ole tarpeeks tiukasti kiinni moottorissa. Vetolevyn pultitkaan ei muistaakseni ollu kuin 10.8 eika siellä ollu välissä kuin ruuvilukitetta. Nordlockit saattas auttaa myös.
No pistetään kuntoon ja katotaan miten pitkälle seuraavaks päästään.
Rupesin vaan miettimään että josko se laatikko ei ole tarpeeks tiukasti kiinni moottorissa. Vetolevyn pultitkaan ei muistaakseni ollu kuin 10.8 eika siellä ollu välissä kuin ruuvilukitetta. Nordlockit saattas auttaa myös.
No pistetään kuntoon ja katotaan miten pitkälle seuraavaks päästään.
GD 300turbo aut -81
No kun nyt kysyit tuota niin en ittekkään ole enää varma. Kyllä se alipaineen samasta letkusta ottaa kuin jarrutehostinkin... en ole varma, tarkastan!Rässi66 kirjoitti:Saako sulla se laatikko varmasti alipaineohjauksen pumpulta, ku rysäyttämällä vaihtaa?
Yhellä ukolla meni letukasta laatikon kuori poikki, ku oli alipaine letku irti.
Vetäs pakin pääle, laatikko käytti täysiä paineita ja POX.
GD 300turbo aut -81
Vielä heppoisempi väykyssä ja sekin on mulla kestänytJP74 kirjoitti:Yllättävän keposen näköinen muuten tuo automaatin vetolevy ja vauhtipyörä, ainakin OM603:ssa Turbossa. Ihme, kun ne kestää kuitenkin jopa superturbokäytön. Eihän se vetolevykään ole turbiinissa kiinni, kuin kuudella kahdeksan millin pultilla, tosin 12.9 lujuuksilla.

Kertokaapas nyt tyhmälle mikä se vetolevy oikein on, olen mennyt sormeilemaan autoni noita herkkiä paikkoja tietämättä aiheesta tuo taivaallista, ja tälläinen sieltä löytyi.XUX63 kirjoitti:Vielä heppoisempi väykyssä ja sekin on mulla kestänyt

Aivan aluksi kun luin superturbojuttuja ajattelin, että automaattilla varustetussa autossa on jokin ihmeen vetolevy, ja manuaalissa vauhtipyörä sen tilalla. höh... no se siten kuten näytti olevan, että automaatissa on tuo samainen vauhtipyörä, mutta siinä on tuo ihmeellinen hassu pellinpala, (joka on vetolevy?) Miksi se on olemassa, mikset turbiinia voi pultata suoraan vauhtipyörään kiinni, ja tiukkaan ?
Miksi se vetolevy pitää tehdä niin heikoksi, että se hajoaa ??? *ymmällään*
No en mä noista mitään tiedä mutta yritetään valaista:
-Tota MB:n vetolevy / vauhtipyörä yhdistelmää ei löydy monestakaan muunmerkkisestä autosta, yleensä niissä on pelkkä peltinen vetolevy,startin hammaskehä on joko vetolevyn ulkoreunassa tai turbiinissa.
-Vetolevy on tarpeen koska tuota turbiinia olisi käytännössä mahdoton saada kampiakselin päähän suoraan, jos sen kaula joka pyörittää laatikon öljypumppua heittäisi kympinkin niin pumpun hela, stefa ja pumppu olisi aika pian entisiä.Tai kaula poikki. Siis jos vetolevyä ei olisi. Toinen asia on jotta turbiinit on yleensä
hitsattu kokoon, ja mikään hitsauskonetta maistanut kappale ei ole yleensä hitsauksen jälkeen absoluuttisen suora. Jotkut tehtaalla asennetut turbiinitkin ovat uskomattoman "vempuloita", puhumattakaan osasta ns."tehdaskorjatuista" ,on niitä kyllä hyviäkin. MB:n turbiinit ovat yleensä kyllä parhaasta päästä suoruudeltaan.
-Vielä koneen ja laatikon linjauskaan harvoin on absoluuttisen suora, siinä vielä yksi syy vetolevylle.
-Vetolevyn Lontoonkielinen nimi,"flex plate", kuvaa sen tehtävää ehkä paremmin.
-Ei noi vetolevyt ole heikkoja, niiden hajoamiselle on aina jokin syy, suuren osan tuossa aikaisemmassa vastauksessa jo luettelin.Sen on tarkoitus vain siirtää vetoa, kampiakselin päähän menevä "pilotti" hoitaa keskityksen.Mikään vaihteen päälle sylkäisevä laatikko ei oikein asennettua vetolevyä riko, kuin myöskään ei kaavelia, paitsi jos ensin painaa kaasun pohjaan ja sen jälkeen kytkee vaihteen. Ja tuskin sittenkään.Tommonen ohut peltinen vetolevy kestää uskomattomia voimia.Ei saa rikki superturboilla. Jos oikein asennettu.
Toivottavasti selvitti asiaa, jos haluat käytännön demonstraation niin pistä YV:tä, ollaan melkein naapureita.
JariN
-Tota MB:n vetolevy / vauhtipyörä yhdistelmää ei löydy monestakaan muunmerkkisestä autosta, yleensä niissä on pelkkä peltinen vetolevy,startin hammaskehä on joko vetolevyn ulkoreunassa tai turbiinissa.
-Vetolevy on tarpeen koska tuota turbiinia olisi käytännössä mahdoton saada kampiakselin päähän suoraan, jos sen kaula joka pyörittää laatikon öljypumppua heittäisi kympinkin niin pumpun hela, stefa ja pumppu olisi aika pian entisiä.Tai kaula poikki. Siis jos vetolevyä ei olisi. Toinen asia on jotta turbiinit on yleensä
hitsattu kokoon, ja mikään hitsauskonetta maistanut kappale ei ole yleensä hitsauksen jälkeen absoluuttisen suora. Jotkut tehtaalla asennetut turbiinitkin ovat uskomattoman "vempuloita", puhumattakaan osasta ns."tehdaskorjatuista" ,on niitä kyllä hyviäkin. MB:n turbiinit ovat yleensä kyllä parhaasta päästä suoruudeltaan.
-Vielä koneen ja laatikon linjauskaan harvoin on absoluuttisen suora, siinä vielä yksi syy vetolevylle.
-Vetolevyn Lontoonkielinen nimi,"flex plate", kuvaa sen tehtävää ehkä paremmin.
-Ei noi vetolevyt ole heikkoja, niiden hajoamiselle on aina jokin syy, suuren osan tuossa aikaisemmassa vastauksessa jo luettelin.Sen on tarkoitus vain siirtää vetoa, kampiakselin päähän menevä "pilotti" hoitaa keskityksen.Mikään vaihteen päälle sylkäisevä laatikko ei oikein asennettua vetolevyä riko, kuin myöskään ei kaavelia, paitsi jos ensin painaa kaasun pohjaan ja sen jälkeen kytkee vaihteen. Ja tuskin sittenkään.Tommonen ohut peltinen vetolevy kestää uskomattomia voimia.Ei saa rikki superturboilla. Jos oikein asennettu.
Toivottavasti selvitti asiaa, jos haluat käytännön demonstraation niin pistä YV:tä, ollaan melkein naapureita.
JariN
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Tosiaan usein vetolevy on kiinni paljon tavallista vauhtipyörää ohuemmassa teräskiekossa jonka ulkoreunalla on sitten startin hammaskehä. Alla esimerkkinä kuva Cadillacin V8-moottorin takapäästä.
http://us1.webpublications.com.au/stati ... 69_6mg.jpg
Tässä vielä Porsche 928:sta. Tässä Porschessa tosin vetolevyn jatkeena on suoraan kardaaniakseli koska vaihteisto on taka-akselin yhteydessä. Rakenne on kuitenkin ihan samanlainen useassa automaattiautossa ja tuohon akselin tilalle kiinnittyykin turbiini.
http://members.rennlist.com/v1uhoh/flexplate.jpg
http://us1.webpublications.com.au/stati ... 69_6mg.jpg
Tässä vielä Porsche 928:sta. Tässä Porschessa tosin vetolevyn jatkeena on suoraan kardaaniakseli koska vaihteisto on taka-akselin yhteydessä. Rakenne on kuitenkin ihan samanlainen useassa automaattiautossa ja tuohon akselin tilalle kiinnittyykin turbiini.
http://members.rennlist.com/v1uhoh/flexplate.jpg
So long, and thanks for all the fish