kysymyksiä w123 syöttöpumpusta/tehottomuudesta

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

kysymyksiä w123 syöttöpumpusta/tehottomuudesta

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Nyt alkaa kyllä vit......maan tuo mersun hengettömyys.Suuttimilla on ajettu 100tkm ja pumpulla penkissä säädön jälkeen noin 50tkm.Pumppu siis vaihettu toiseen kun joku entisistä omistajista ei ollut viitsinyt lisäillä öljyä pumppuu ja alkoi koko kone käymään kuin v8.Minkälaisia oireita tulee kun pumpusta hajoaa se sammutinkalvo? Tuonkin olen alkuperäiseen pumppuun aikoinaan vaihtanut mutta enpä muista miksi.Väljä koneen ei pitäisi noilla (392tkm) kilometreillä olla.Käynnistyy hyvin,käy hyvin.Alaväännöt kateissa,kiihtyvyys traktorin tasoa ja huiput 125km/h jonka saamiseen saa hämmentää keppiä urakalla.Tukossa ei ole ja soppaa kuluu +10l/100km.Mustaa pukkaa kinnatessa mutta ei niin ettei taakse näe.Pitäishän tuon kulkea saman kun 240d koska sama välitys murikassa.Koneena siis 220d ja nuppistarttipumpulla. :evil:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Mulla on jonkin verran kokemuksia samanlaisesta koneesta, tosin on vielä vanhempaa versiota, eli on pystylamppusessa. Minulla ainakin sitkeyttä koneessa on tehoonsa nähden hyvin, ei öhköttele vaikka kierrokset tippuisivat hyvinkin alas. Mittariin kerää tasamaalla noin 140km/h.
Onkohan ruiskutuksen ajoitus sinulla kohdallaan? Ei missään pyörässä jarru tai pyöränlaakeri ahdista kulkua :roll:
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

oisko..

Viesti Kirjoittaja peteracing »

syöttöä liikaa? tai pumpun ajotus ihan metässä?
kyllä mulla o kaikki menny 150 ja on ollu oikeestikin huonoja välillä.
onko suihkut koeponnistettu?
kerran mulla oli 200:nen joka kulki ostaessa 110,mut jo ensimmäisellä helsingin reissulla tullessa 150 :wink: tais olla vähä tukossa..
power is nothing without control...
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

tarkista venttiilin välykset
dodge dart 1967
Avatar
^Club
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 289
Liittynyt: To 20.01.2005 22:46
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja ^Club »

Joo mulla on kanssa aika tiukassa, että saa sen yli 120km/h ylitettyä. Mutta vetää hyvin omasta mielestä ei jyrise/täristä isolla vaihteella pienillä nopeuksilla. Mutta kun ei kulje niin ei kulje :lol: Ja itellä on kanssa tuo nuppistartilla oleva vehje elikkäs käsittääkseni 220D.
Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97

Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: oisko..

Viesti Kirjoittaja Aku P »

peteracing kirjoitti:syöttöä liikaa? tai pumpun ajotus ihan metässä?
kyllä mulla o kaikki menny 150 ja on ollu oikeestikin huonoja välillä.
onko suihkut koeponnistettu?
kerran mulla oli 200:nen joka kulki ostaessa 110,mut jo ensimmäisellä helsingin reissulla tullessa 150 :wink: tais olla vähä tukossa..
Jep. Meikkukin on kerran ollut 200D:n (w123) kyydissä, joka otti 5 päällä sen 160 km/h mittarinopeutta. Menihän siihen toki hetki aikaa...

Ajoituksista täällä on puhuttu ja ne lienevätkin tsekkaamisen arvoiset. Entä jakoketju, jos se on venynyt, niin vaikutus nokka-akselin ajoitukseen alkaa olla jossain kohdassa kulkuunkin vaikuttava.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: kysymyksiä w123 syöttöpumpusta/tehottomuudesta

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

sooppa kirjoitti:Nyt alkaa kyllä vit......maan tuo mersun hengettömyys.Suuttimilla on ajettu 100tkm ja pumpulla penkissä säädön jälkeen noin 50tkm.Pumppu siis vaihettu toiseen kun joku entisistä omistajista ei ollut viitsinyt lisäillä öljyä pumppuu ja alkoi koko kone käymään kuin v8.Minkälaisia oireita tulee kun pumpusta hajoaa se sammutinkalvo? Tuonkin olen alkuperäiseen pumppuun aikoinaan vaihtanut mutta enpä muista miksi.Väljä koneen ei pitäisi noilla (392tkm) kilometreillä olla.Käynnistyy hyvin,käy hyvin.Alaväännöt kateissa,kiihtyvyys traktorin tasoa ja huiput 125km/h jonka saamiseen saa hämmentää keppiä urakalla.Tukossa ei ole ja soppaa kuluu +10l/100km.Mustaa pukkaa kinnatessa mutta ei niin ettei taakse näe.Pitäishän tuon kulkea saman kun 240d koska sama välitys murikassa.Koneena siis 220d ja nuppistarttipumpulla. :evil:
Ettei olisi se ajoitus liian aikaisella. Meikäläisen koneessa ajoitus katsottiin pajalla ensin siitä reiällisestä lattaraudan palasta kun olisi pitänyt katsoa viisarista. Ajoitus olikin sitten luokkaa 40 EYKK ja silloin oli tehot hukassa turbostakin ja savutti paljon... Käyntiin se lähtee kuulemma vaikka missä asennossa. Ajoitusohjeet löytyy täältä forumilta jostain.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Re: kysymyksiä w123 syöttöpumpusta/tehottomuudesta

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Noi venttiilit pitäis kattoa mutta appiukko on sairaslomalla joten niitä alkuperäisiä työkaluja ei saa lainattua ja muilla en viitsi alkaa pelleilemään.Suuttimet on uusittu ja penkissä säädetty silloin 100tkm sitten ja tuo pumppu on peräisin pystylampusta ja avattiin/säädettiin penkissä ennen asennusta jolloin tarkistettiin ajoitus.Nokkaketju on uusittu 270tkm kohalla joten vika ei voi olla siinäkään.Viime kesänä otti mittariin aika kevyesti 145km/h porukka kyydissä,nyt ei puhettakaan.Tuo naftan kulutus ihmetyttää.Ennen on päässyt tankillisella 600km,nyt noin 500km.Kaupunkiajossa menee hyvin mutta maantiellä hemmetinmoista huudattamista.Aiemmin tuossa on ollut lievää lämpöongelmaa eli kinnattaessa lämmöt noussu mutta nyt kesän poljennan jälkeen pysyy 85 asteessa.Olishan tuo mukava turbottaa mutta pitkäaikainen seisottaminen ei onnistu,pitää olla viikot ajossa(tästä kiitokset 3-vuorotyölle). :evil:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Samoilla linjoilla ollaan. Ajoitus tulisi tarkastaa, jos ei siitä, niin venttiilit olisi hyvä tsiikata. Koneen maksimikierrokset vaikuttavat tuohon vedottomuuteen paljon!
Niitä saa lisää säätämälla pumppua.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Jos sielä joku venttiili kantaa niin pitää sellasta tsup tsup ääntä. Ja jos on venttiilit karstaset ja kaipais lippausta nii kone pitää semmosta räläkätystä ku polkasee kaasun ajossa pohjaan. Venttiilin välyksien säätöön ei tarvi mitään erikoistyökaluja(paitsi sen liuskamitan) jos ottaa suutinputket irti.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Antti M. kirjoitti:Jos sielä joku venttiili kantaa niin pitää sellasta tsup tsup ääntä. Ja jos on venttiilit karstaset ja kaipais lippausta nii kone pitää semmosta räläkätystä ku polkasee kaasun ajossa pohjaan. Venttiilin välyksien säätöön ei tarvi mitään erikoistyökaluja(paitsi sen liuskamitan) jos ottaa suutinputket irti.
Ei niitä putkiakaan tartte irroittaa, vähän mielikuvitusta niin johan onnistuu vaikka isolla bahco jakarilla :lol:
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Ja venttiilien säädössä kannattaa varoa, ettei venttiili pääse pyörähtämään, muutoin kestää sen asettuminen paikoilleen puolisen vuotta. Mersun venat eivät pyöri koneen käydessä itsekseen.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Vastaa Viestiin