Oliko biodieselkokemuksia?
Oliko biodieselkokemuksia?
Jotenkin biodiesel -hypeä ilmassa..
Haaveilen kesäauto 123 300Dstä ja olishan se metkaa kokeilla. Kysäisin eräältä asiaa opiskelevalta asiasta ja hän käski kääntymään tehtaitten puoleen. Ei helkkari, pitääkö alkaa lukiosaksalla ihmettelemään.
Että onko kukaan moista ihmettä uskaltautunut kokeilemaan Mersussa? Meneekö kaikki tiivisteet ynnä pletkut vaihtoon? Ja jos niin mistäs jotain sopivaa tilalle? Tulee mieleen ekan auton eli kuplavolkkarin kanssa eletyt kauhunhetket kun raukkaparka ei tykännyt lyijyttömästä bensasta ja päätti valuttaa haperosta bensaputkesta tavaraa suoraan kuumalle pakoputkistolle.
Haaveilen kesäauto 123 300Dstä ja olishan se metkaa kokeilla. Kysäisin eräältä asiaa opiskelevalta asiasta ja hän käski kääntymään tehtaitten puoleen. Ei helkkari, pitääkö alkaa lukiosaksalla ihmettelemään.
Että onko kukaan moista ihmettä uskaltautunut kokeilemaan Mersussa? Meneekö kaikki tiivisteet ynnä pletkut vaihtoon? Ja jos niin mistäs jotain sopivaa tilalle? Tulee mieleen ekan auton eli kuplavolkkarin kanssa eletyt kauhunhetket kun raukkaparka ei tykännyt lyijyttömästä bensasta ja päätti valuttaa haperosta bensaputkesta tavaraa suoraan kuumalle pakoputkistolle.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kokemusta on
Terve!
Kahdessa 124-mersussa on tuota saksalaista bioainetta käytetty. Molempien pumppujen o-renkaat ovat sanoneet sopimuksensa irti.
Eli, ilmeisesti luonnonkumirenkaat eivät siedä bioainetta. En tiedä, onko tuohon boschilaiseen pumppuun saatavilla keinokumisia o-renkaita, mutta ne lienevät edellytyksenä onnistuneelle luonnonmukaisuudelle.
Ongelma vielä korostuu sekakäyttäjillä. Jos ajelee välillä mineraalidieselillä ja välillä tuolla biovastaavalla, niin o-renkaat muuttuvat korpuksi alta aikayksikön.
Kun tuon tiivisteongelman hanskaa, niin biokama toimii mersussa vallan hyvin.
Kahdessa 124-mersussa on tuota saksalaista bioainetta käytetty. Molempien pumppujen o-renkaat ovat sanoneet sopimuksensa irti.
Eli, ilmeisesti luonnonkumirenkaat eivät siedä bioainetta. En tiedä, onko tuohon boschilaiseen pumppuun saatavilla keinokumisia o-renkaita, mutta ne lienevät edellytyksenä onnistuneelle luonnonmukaisuudelle.
Ongelma vielä korostuu sekakäyttäjillä. Jos ajelee välillä mineraalidieselillä ja välillä tuolla biovastaavalla, niin o-renkaat muuttuvat korpuksi alta aikayksikön.
Kun tuon tiivisteongelman hanskaa, niin biokama toimii mersussa vallan hyvin.
Terveisin
Tero
Tero
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllähän tuo tosiaan on aika helposti ratkaistavissa. Olisi myös mielenkiintoista tietää, mitä materiaalia on tällä hetkellä saatavilla oleva boschin orkkistiivistesetti. Sellaisen tuo dieselpaja, jossa teetin renkaiden vaihdon, laittoi.Perttu K kirjoitti:Ne O-renkaat on niin tavallisia kuiin olla ja osaa. Pitäisi ihmeenä jos ei hyrauliikkaliikkeestä viimeistään löytyisi oikeanlaisia.
Kokonaan toinen juttu on sitten letkut. Pitäisiköhän nekin koittaa korvata keinomateriaalilla...

Terveisin
Tero
Tero
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Eikös se ole niin että veroton polttoaine on värjätty jotta se tunnistetaan. Venäjän dieselpolttoaineessa ei taida olla väriainetta, ja sillähän päästellään Suomessa "täysiä". Jos kotona keittelee rypsidieseliä niin ei kai siinä mitään.Jani Anttila kirjoitti:Kiinni jää testissä jos on kotipolttoset bioaineet. Kaupallisesti saatavien luulisi olevan värjättyjä. Kotipolttajille ongelmana lienee väriaineiden saatavuus/korkea hinta.
Saako kotona tislata bensiiniä, jos omistaisi sopivat laitteet? Mites jos tekisi pirtua, ja käyttäisi sitä bensamoottorisen auton osittaisena (tai muuttaisi moottorin täysin etanolilla toimivaksi) polttoaineena? Ei taida pirtua saada tislata, edes polttoaineeksi.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Niinpä se taitaa ollakkin. Mitähän mä ajattelin...karra kirjoitti:Eikös se ole niin että veroton polttoaine on värjätty jotta se tunnistetaan. Venäjän dieselpolttoaineessa ei taida olla väriainetta, ja sillähän päästellään Suomessa "täysiä". Jos kotona keittelee rypsidieseliä niin ei kai siinä mitään.Jani Anttila kirjoitti:Kiinni jää testissä jos on kotipolttoset bioaineet. Kaupallisesti saatavien luulisi olevan värjättyjä. Kotipolttajille ongelmana lienee väriaineiden saatavuus/korkea hinta.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Eli jos sattumalta jossain tekisin biodieseliä, niin vain ja ainoastaan lämmityskäyttöönBiodiesel.fi kirjoitti:Valmisteverotus Suomessa
1. Valmisteveron määrät
Dieselmoottorikäyttö (liikenne)
Biodieselistä on suoritettava runsasrikkisen dieselöljyn valmistevero 34,59 senttiä litralta, vaikka se on lähes rikitöntä. Valmistevero on, kun fossiilista dieselöljyä alhaisempi energiasisältö otetaan huomioon, 16,8 % korkeampi kuin vähäisen määrän rikkiä sisältävän fossiilisen dieselöljyn valmistevero. Tämä johtuu siitä, ettei biodiesel (RME, FAME) kuulu tullitariffin nimikkeeseen 2710.
Dieselmoottorikäyttö (työkoneet)
Biodieselistä on suoritettava kevyen polttoöljyn valmistevero 7,06 senttiä litralta.
Lain mukaan tämä biodiesel on tehtävä tunnistettavaksi. Tähän liittyy kaksi käytännön pulmaa. Hyväksytyt tunnistamisaineet eivät sekoitu biodieseliin. Toiseksi tunnistamisaineita on yleensä saatavissa ainoastaan 1000 kg:n erinä, joka riittää paikallistuotannossa moneksi sadaksi vuodeksi.
Lämmityskäyttö
Biodiesel on valmisteverotonta, kun se käytetään lämmityksessä. Sitä ei myöskään tarvitse tehdä tunnistettavaksi.

Lueskelin muutama viikko Hesarista (tai jostain muusta) juttua loimaalaisesta (tai jossain muualla asuvasta, dementia nääs) maajussista, joka valmistaa biodieseltislauslaitteita ja myy siinä sivussa myös itse polttoainetta.
Tankkaavat kuulemma katsastusta varten monet, savunmuodostus on vissiin sitten pienempää. Pitäisi mennä ekskursiolle ihmettelemään..
Tankkaavat kuulemma katsastusta varten monet, savunmuodostus on vissiin sitten pienempää. Pitäisi mennä ekskursiolle ihmettelemään..
Biodiesel
Tsekkaa Limetti oy, olisiko www.limetti.fi tai jotain sinnepäin kotisivut.
Sieltä saat laitteet.
Itse ajelin kymmenisen vuotta sitten jonkin verran kylmäpuristetulla sinappiöljyllä. olds 350 dieselissä toimi suht hyvin ilman mitään muutoksia.
Sieltä saat laitteet.
Itse ajelin kymmenisen vuotta sitten jonkin verran kylmäpuristetulla sinappiöljyllä. olds 350 dieselissä toimi suht hyvin ilman mitään muutoksia.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Biodiesel
Onko tuo noin periaatteessa mankelin läpi työnnettyjä sinapinsiemeniä? Ja tietysti roskat suodatettunahentar kirjoitti: Itse ajelin kymmenisen vuotta sitten jonkin verran kylmäpuristetulla sinappiöljyllä.

Terveisin
Tero
Tero
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Löytyykö markkinoilta (edes yksityisiltä) "biodieseliä", jota on heti tankattavissa OM606 -turbodiesel -koneeseen ilman teknisiä ongelmia?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Tässä olisi ehkä yksi kokeilijan vaihtoehto. Tosin takeita ei voi antaa miten pitemmässä käytössä nuo kumitiivisteet reagoi.Ari66 kirjoitti:Löytyykö markkinoilta (edes yksityisiltä) "biodieseliä", jota on heti tankattavissa OM606 -turbodiesel -koneeseen ilman teknisiä ongelmia?
http://www.vegoleum.fi/index_fin.htm
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
95 senttiä litraltaJS kirjoitti:Tässä olisi ehkä yksi kokeilijan vaihtoehto. Tosin takeita ei voi antaa miten pitemmässä käytössä nuo kumitiivisteet reagoi.Ari66 kirjoitti:Löytyykö markkinoilta (edes yksityisiltä) "biodieseliä", jota on heti tankattavissa OM606 -turbodiesel -koneeseen ilman teknisiä ongelmia?
http://www.vegoleum.fi/index_fin.htm

Joo-o... riskillä ja tuolla hinnalla.... ihan niin vihreä en vielä ole....
Taidanpa odotella polttoaineiden hinnanlaskua tai tilata K-Maatalous-Raudasta 3-5000 litran farmarisäiliön.
Polttoöljylle.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Kannattaa tilata 1000 litraa dieseliä nin sen saa jo rahtivapaasti kotio tuotuna.
On ollut tarkoituksena ostaa kotio tommonen säiliö ja sinne naftaa. On kaikki meitin mäellä olevat nelipyöräiset nakuja paitsi lada
On ollut tarkoituksena ostaa kotio tommonen säiliö ja sinne naftaa. On kaikki meitin mäellä olevat nelipyöräiset nakuja paitsi lada

S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Yheksälläkymmenelläviielläsentillä se on ihan sama....JP74 kirjoitti:Talvikäytössä lienee jonkin verran ongelmia noilla biodieseleillä? Ei kestä käsittääkseni pakkasta kovinkaan hyvin.

Ei vaivaa meikäläisen moottoria.....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Hiukan asiaa sivuten, sarjassa edullisia polttoaineita. Ainakin w123 toimii pelkällä jäteöljyllä kesäkelissä aivan hyvin. Tietysti hiukan enemmän savutti, mutta ei juuri normaalia enemmän. Kun dieseliä on vaikkapa puolet seassa, ei huomaa käytännössä mitään eroa. Tietysti hyvä, jos käytettävä öljy on hiukan seissyttä ja kotoisin jostai moottorista. Peräöljyt yms ovat turhan kankeita.
Ei toimi talvella. Kokeiltu yli kymmenen vuotta sitten kaverin serkun vaimon tutun kummin autossa....
Ei toimi talvella. Kokeiltu yli kymmenen vuotta sitten kaverin serkun vaimon tutun kummin autossa....

- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Tarkennetaanpa kysymystä
Löytyykö löpön mittarihintaan (n. 0,70cent) tai alle olevaa korvaavaa polttoainetta OM606-turbodieselille ?

Löytyykö löpön mittarihintaan (n. 0,70cent) tai alle olevaa korvaavaa polttoainetta OM606-turbodieselille ?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Tuskimpa. Kuten olettekin jo huomanneet niin nuo mittarihinnat ovat yleensä 1€ ja rapiat, joten ovat nuo biohemmotkin laskeneet 1+ fortum ja hinta ylöspäin.Ari66 kirjoitti:Tarkennetaanpa kysymystä![]()
Löytyykö löpön mittarihintaan (n. 0,70cent) tai alle olevaa korvaavaa polttoainetta OM606-turbodieselille ?

Pitää tässä pistää omat liemet kehittelyyn. Kun saisi vielä velipojan kylvään rypsit.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Jaaha.JS kirjoitti:Kuten olettekin jo huomanneet niin nuo mittarihinnat ovat yleensä 1€ ja rapiat, joten ovat nuo biohemmotkin laskeneet 1+ fortum ja hinta ylöspäin.
Tänään nimittäin tuli tankattua omalla kohdallani Kaikkien Aikojen Kalleinta Dieseliä, litrahinta 1,059

Eikös hintojen pitänyt laskea jo, eikä nousta???
Terveisin nimimerkki: "taloyhtiön tankilleko seuraavaksi"

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Olipa muuten tänään juttua paikallislehdessä (Pohjolan Sanomat), että tuossa rajan takana (Haparanda, Övertorneå) on myyty etanolia ja biodieseliä jo pitkään.
Taisi olla ainakin 1 kruunun halvempi litrahinta perinteiseen verrattuna. Etanolissa muistaakseni 15 % bensiiniä seassa ja biodiesel rapsiöljyn ja perinteisen dieselöljyn sekoitus, ei kuulemma tarvi muutoksia tekniikkaan tuo biodiesel. Bensavehkeissä olisi tarve muokata sytytysjärjestelmää.
Taisi olla ainakin 1 kruunun halvempi litrahinta perinteiseen verrattuna. Etanolissa muistaakseni 15 % bensiiniä seassa ja biodiesel rapsiöljyn ja perinteisen dieselöljyn sekoitus, ei kuulemma tarvi muutoksia tekniikkaan tuo biodiesel. Bensavehkeissä olisi tarve muokata sytytysjärjestelmää.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
Itse en ole ostanut nesteeltä dieseliä moneen vuoteen ja syy siihen on nuomattavasti kalliimmat hinnat keskimäärin!PKivireki kirjoitti:OT: Jyväskylän Savelan Neste eilen aamulla: DIESEL / 1.103 € / l.![]()
Täytyy vaihtaa yrityksen kortti vaikka ST1seen..
Hyvä linkki polttoaineiden hintojen seurantaan http://www.polttoaine.net
Itekkin luin mielenkiinnolla tuota juttua kunnes törmäsin hintaan. Ei paljoakaan halvempaa ollut tuo biodiisel kuin normaalikaan.Julli kirjoitti:Olipa muuten tänään juttua paikallislehdessä (Pohjolan Sanomat), että tuossa rajan takana (Haparanda, Övertorneå) on myyty etanolia ja biodieseliä jo pitkään.
Taisi olla ainakin 1 kruunun halvempi litrahinta perinteiseen verrattuna. Etanolissa muistaakseni 15 % bensiiniä seassa ja biodiesel rapsiöljyn ja perinteisen dieselöljyn sekoitus, ei kuulemma tarvi muutoksia tekniikkaan tuo biodiesel. Bensavehkeissä olisi tarve muokata sytytysjärjestelmää.

