Oliko biodieselkokemuksia?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Oliko biodieselkokemuksia?

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Jotenkin biodiesel -hypeä ilmassa..

Haaveilen kesäauto 123 300Dstä ja olishan se metkaa kokeilla. Kysäisin eräältä asiaa opiskelevalta asiasta ja hän käski kääntymään tehtaitten puoleen. Ei helkkari, pitääkö alkaa lukiosaksalla ihmettelemään.

Että onko kukaan moista ihmettä uskaltautunut kokeilemaan Mersussa? Meneekö kaikki tiivisteet ynnä pletkut vaihtoon? Ja jos niin mistäs jotain sopivaa tilalle? Tulee mieleen ekan auton eli kuplavolkkarin kanssa eletyt kauhunhetket kun raukkaparka ei tykännyt lyijyttömästä bensasta ja päätti valuttaa haperosta bensaputkesta tavaraa suoraan kuumalle pakoputkistolle.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kokemusta on

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Kahdessa 124-mersussa on tuota saksalaista bioainetta käytetty. Molempien pumppujen o-renkaat ovat sanoneet sopimuksensa irti.

Eli, ilmeisesti luonnonkumirenkaat eivät siedä bioainetta. En tiedä, onko tuohon boschilaiseen pumppuun saatavilla keinokumisia o-renkaita, mutta ne lienevät edellytyksenä onnistuneelle luonnonmukaisuudelle.

Ongelma vielä korostuu sekakäyttäjillä. Jos ajelee välillä mineraalidieselillä ja välillä tuolla biovastaavalla, niin o-renkaat muuttuvat korpuksi alta aikayksikön.

Kun tuon tiivisteongelman hanskaa, niin biokama toimii mersussa vallan hyvin.
Terveisin
Tero
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ne O-renkaat on niin tavallisia kuiin olla ja osaa. Pitäisi ihmeenä jos ei hyrauliikkaliikkeestä viimeistään löytyisi oikeanlaisia.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Perttu K kirjoitti:Ne O-renkaat on niin tavallisia kuiin olla ja osaa. Pitäisi ihmeenä jos ei hyrauliikkaliikkeestä viimeistään löytyisi oikeanlaisia.
Kyllähän tuo tosiaan on aika helposti ratkaistavissa. Olisi myös mielenkiintoista tietää, mitä materiaalia on tällä hetkellä saatavilla oleva boschin orkkistiivistesetti. Sellaisen tuo dieselpaja, jossa teetin renkaiden vaihdon, laittoi.

Kokonaan toinen juttu on sitten letkut. Pitäisiköhän nekin koittaa korvata keinomateriaalilla... :roll:
Terveisin
Tero
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ainakin ne, jotka minulla on varalta on aivan tavallisia, mustia O-renkaita. Eipä nuo toisaalta maksakaan oikeastaan mitään. Ilmeisesti synteettisesta kumista tehdyt kestäisivät. Hydrauliliikkeestä vain mallin kanssa hakemaan.
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Tulipa mieleen hauska kysymys..... Miten mahtaa olla noiden Tullin löpötestien laita olla. Paljastaako ne jos ajelee rypsillä :) ? Tai sen, jos osa polttoaineesta on rypsiä ?
MB C180 vm -95
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Kiinni jää testissä jos on kotipolttoset bioaineet. Kaupallisesti saatavien luulisi olevan värjättyjä. Kotipolttajille ongelmana lienee väriaineiden saatavuus/korkea hinta.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Mä luulen että mannersuomessa LP on enemmän kiinnostunut polttoaineesta kuin tulli. Ruotsin raja on asia erikseen.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Jani Anttila kirjoitti:Kiinni jää testissä jos on kotipolttoset bioaineet. Kaupallisesti saatavien luulisi olevan värjättyjä. Kotipolttajille ongelmana lienee väriaineiden saatavuus/korkea hinta.
Eikös se ole niin että veroton polttoaine on värjätty jotta se tunnistetaan. Venäjän dieselpolttoaineessa ei taida olla väriainetta, ja sillähän päästellään Suomessa "täysiä". Jos kotona keittelee rypsidieseliä niin ei kai siinä mitään.

Saako kotona tislata bensiiniä, jos omistaisi sopivat laitteet? Mites jos tekisi pirtua, ja käyttäisi sitä bensamoottorisen auton osittaisena (tai muuttaisi moottorin täysin etanolilla toimivaksi) polttoaineena? Ei taida pirtua saada tislata, edes polttoaineeksi.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

karra kirjoitti:
Jani Anttila kirjoitti:Kiinni jää testissä jos on kotipolttoset bioaineet. Kaupallisesti saatavien luulisi olevan värjättyjä. Kotipolttajille ongelmana lienee väriaineiden saatavuus/korkea hinta.
Eikös se ole niin että veroton polttoaine on värjätty jotta se tunnistetaan. Venäjän dieselpolttoaineessa ei taida olla väriainetta, ja sillähän päästellään Suomessa "täysiä". Jos kotona keittelee rypsidieseliä niin ei kai siinä mitään.
Niinpä se taitaa ollakkin. Mitähän mä ajattelin...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

karra kirjoitti:Ei taida pirtua saada tislata, edes polttoaineeksi.
Eikä puhdistusaineeksi. Lupa tuohon tarvivitaan, eikä sitä todennäköisesti myönnetä :x

Kaasua ja sentään saa tuottaa (muuten pitäisi kontroloida ruokavaliotakin :wink: ), muttei silläkään saa autoa liikuttaa ilman lupia...
Terveisin
Tero
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Biodiesel.fi kirjoitti:Valmisteverotus Suomessa

1. Valmisteveron määrät

Dieselmoottorikäyttö (liikenne)

Biodieselistä on suoritettava runsasrikkisen dieselöljyn valmistevero 34,59 senttiä litralta, vaikka se on lähes rikitöntä. Valmistevero on, kun fossiilista dieselöljyä alhaisempi energiasisältö otetaan huomioon, 16,8 % korkeampi kuin vähäisen määrän rikkiä sisältävän fossiilisen dieselöljyn valmistevero. Tämä johtuu siitä, ettei biodiesel (RME, FAME) kuulu tullitariffin nimikkeeseen 2710.

Dieselmoottorikäyttö (työkoneet)

Biodieselistä on suoritettava kevyen polttoöljyn valmistevero 7,06 senttiä litralta.

Lain mukaan tämä biodiesel on tehtävä tunnistettavaksi. Tähän liittyy kaksi käytännön pulmaa. Hyväksytyt tunnistamisaineet eivät sekoitu biodieseliin. Toiseksi tunnistamisaineita on yleensä saatavissa ainoastaan 1000 kg:n erinä, joka riittää paikallistuotannossa moneksi sadaksi vuodeksi.

Lämmityskäyttö

Biodiesel on valmisteverotonta, kun se käytetään lämmityksessä. Sitä ei myöskään tarvitse tehdä tunnistettavaksi
.
Eli jos sattumalta jossain tekisin biodieseliä, niin vain ja ainoastaan lämmityskäyttöön ;)
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Lueskelin muutama viikko Hesarista (tai jostain muusta) juttua loimaalaisesta (tai jossain muualla asuvasta, dementia nääs) maajussista, joka valmistaa biodieseltislauslaitteita ja myy siinä sivussa myös itse polttoainetta.

Tankkaavat kuulemma katsastusta varten monet, savunmuodostus on vissiin sitten pienempää. Pitäisi mennä ekskursiolle ihmettelemään..
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 356
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Biodiesel

Viesti Kirjoittaja hentar »

Tsekkaa Limetti oy, olisiko www.limetti.fi tai jotain sinnepäin kotisivut.
Sieltä saat laitteet.
Itse ajelin kymmenisen vuotta sitten jonkin verran kylmäpuristetulla sinappiöljyllä. olds 350 dieselissä toimi suht hyvin ilman mitään muutoksia.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Biodiesel

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

hentar kirjoitti: Itse ajelin kymmenisen vuotta sitten jonkin verran kylmäpuristetulla sinappiöljyllä.
Onko tuo noin periaatteessa mankelin läpi työnnettyjä sinapinsiemeniä? Ja tietysti roskat suodatettuna :lol:
Terveisin
Tero
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 356
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Jees, sitähän se. Väinö Laiho on alan pioneereja suomessa. Ajellut omatekoisilla jo tosi kauan
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Löytyykö markkinoilta (edes yksityisiltä) "biodieseliä", jota on heti tankattavissa OM606 -turbodiesel -koneeseen ilman teknisiä ongelmia?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Ari66 kirjoitti:Löytyykö markkinoilta (edes yksityisiltä) "biodieseliä", jota on heti tankattavissa OM606 -turbodiesel -koneeseen ilman teknisiä ongelmia?
Tässä olisi ehkä yksi kokeilijan vaihtoehto. Tosin takeita ei voi antaa miten pitemmässä käytössä nuo kumitiivisteet reagoi.

http://www.vegoleum.fi/index_fin.htm
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

JS kirjoitti:
Ari66 kirjoitti:Löytyykö markkinoilta (edes yksityisiltä) "biodieseliä", jota on heti tankattavissa OM606 -turbodiesel -koneeseen ilman teknisiä ongelmia?
Tässä olisi ehkä yksi kokeilijan vaihtoehto. Tosin takeita ei voi antaa miten pitemmässä käytössä nuo kumitiivisteet reagoi.

http://www.vegoleum.fi/index_fin.htm
95 senttiä litralta :shock:
Joo-o... riskillä ja tuolla hinnalla.... ihan niin vihreä en vielä ole....

Taidanpa odotella polttoaineiden hinnanlaskua tai tilata K-Maatalous-Raudasta 3-5000 litran farmarisäiliön.
Polttoöljylle.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Kannattaa tilata 1000 litraa dieseliä nin sen saa jo rahtivapaasti kotio tuotuna.
On ollut tarkoituksena ostaa kotio tommonen säiliö ja sinne naftaa. On kaikki meitin mäellä olevat nelipyöräiset nakuja paitsi lada :lol:
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Talvikäytössä lienee jonkin verran ongelmia noilla biodieseleillä? Ei kestä käsittääkseni pakkasta kovinkaan hyvin.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

JP74 kirjoitti:Talvikäytössä lienee jonkin verran ongelmia noilla biodieseleillä? Ei kestä käsittääkseni pakkasta kovinkaan hyvin.
Yheksälläkymmenelläviielläsentillä se on ihan sama.... :roll:
Ei vaivaa meikäläisen moottoria.....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Hiukan asiaa sivuten, sarjassa edullisia polttoaineita. Ainakin w123 toimii pelkällä jäteöljyllä kesäkelissä aivan hyvin. Tietysti hiukan enemmän savutti, mutta ei juuri normaalia enemmän. Kun dieseliä on vaikkapa puolet seassa, ei huomaa käytännössä mitään eroa. Tietysti hyvä, jos käytettävä öljy on hiukan seissyttä ja kotoisin jostai moottorista. Peräöljyt yms ovat turhan kankeita.

Ei toimi talvella. Kokeiltu yli kymmenen vuotta sitten kaverin serkun vaimon tutun kummin autossa.... :wink:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tarkennetaanpa kysymystä :D

Löytyykö löpön mittarihintaan (n. 0,70cent) tai alle olevaa korvaavaa polttoainetta OM606-turbodieselille ?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Ari66 kirjoitti:Tarkennetaanpa kysymystä :D

Löytyykö löpön mittarihintaan (n. 0,70cent) tai alle olevaa korvaavaa polttoainetta OM606-turbodieselille ?
Tuskimpa. Kuten olettekin jo huomanneet niin nuo mittarihinnat ovat yleensä 1€ ja rapiat, joten ovat nuo biohemmotkin laskeneet 1+ fortum ja hinta ylöspäin.

:roll:

Pitää tässä pistää omat liemet kehittelyyn. Kun saisi vielä velipojan kylvään rypsit.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

JS kirjoitti:Kuten olettekin jo huomanneet niin nuo mittarihinnat ovat yleensä 1€ ja rapiat, joten ovat nuo biohemmotkin laskeneet 1+ fortum ja hinta ylöspäin.
Jaaha.
Tänään nimittäin tuli tankattua omalla kohdallani Kaikkien Aikojen Kalleinta Dieseliä, litrahinta 1,059 :shock:

Eikös hintojen pitänyt laskea jo, eikä nousta???



Terveisin nimimerkki: "taloyhtiön tankilleko seuraavaksi" :?:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

OT: Jyväskylän Savelan Neste eilen aamulla: DIESEL / 1.103 € / l. :shock:

Täytyy vaihtaa yrityksen kortti vaikka ST1seen..
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Olipa muuten tänään juttua paikallislehdessä (Pohjolan Sanomat), että tuossa rajan takana (Haparanda, Övertorneå) on myyty etanolia ja biodieseliä jo pitkään.
Taisi olla ainakin 1 kruunun halvempi litrahinta perinteiseen verrattuna. Etanolissa muistaakseni 15 % bensiiniä seassa ja biodiesel rapsiöljyn ja perinteisen dieselöljyn sekoitus, ei kuulemma tarvi muutoksia tekniikkaan tuo biodiesel. Bensavehkeissä olisi tarve muokata sytytysjärjestelmää.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

PKivireki kirjoitti:OT: Jyväskylän Savelan Neste eilen aamulla: DIESEL / 1.103 € / l. :shock:

Täytyy vaihtaa yrityksen kortti vaikka ST1seen..
Itse en ole ostanut nesteeltä dieseliä moneen vuoteen ja syy siihen on nuomattavasti kalliimmat hinnat keskimäärin!
Hyvä linkki polttoaineiden hintojen seurantaan http://www.polttoaine.net
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Julli kirjoitti:Olipa muuten tänään juttua paikallislehdessä (Pohjolan Sanomat), että tuossa rajan takana (Haparanda, Övertorneå) on myyty etanolia ja biodieseliä jo pitkään.
Taisi olla ainakin 1 kruunun halvempi litrahinta perinteiseen verrattuna. Etanolissa muistaakseni 15 % bensiiniä seassa ja biodiesel rapsiöljyn ja perinteisen dieselöljyn sekoitus, ei kuulemma tarvi muutoksia tekniikkaan tuo biodiesel. Bensavehkeissä olisi tarve muokata sytytysjärjestelmää.
Itekkin luin mielenkiinnolla tuota juttua kunnes törmäsin hintaan. Ei paljoakaan halvempaa ollut tuo biodiisel kuin normaalikaan. :? Eli ei kannata tästä muutaman kymmenen kilometrin päästä lähteä hakemaan :D
Vastaa Viestiin