Ongelmia polttoaineen syötössä => Vika löytyi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
fellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 17.10.2004 08:17

Ongelmia polttoaineen syötössä => Vika löytyi

Viesti Kirjoittaja fellu »

W123 230Te, alkoi temppuilemaan polttoaineen syötön kanssa. Ensi oire oli se että auto sammui kesken ajon eikä lähtenyt millään käyntiin. Sitten kun oli seisonut jonkun aikaa niin toimi sen verran että sai ajettu parkkiin. Seuraavana päivänä toimi moitteemasti sen lyhyen matkan minkä ajoin, ainakin tässä vaiheessa lähti myös lämpimänä käyntiin normaalisti. Lyhyesti näyttää nyt siltä että kylmänä käynnistyy, ottaa kierroksia normaalisti ja sitten kun on ajanut joitain kilometrejä niin sammuu eikä käynnisty ennen kuin on odottanut jonkun ajan.

Vikaa on nyt ensin yritetty korjata polttoainesuotimen vaihdolla mutta näyttää siltä että siitä ei ole apua.

Missähän on polttoainepumpun rele?

Onko muita ideoita miten vika paikallistuisi?
Viimeksi muokannut fellu, La 05.11.2005 16:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Ongelmia polttoaineen syötössä

Viesti Kirjoittaja PM »

fellu kirjoitti:Missähän on polttoainepumpun rele?
Sulakerasian edessä pitäisi olla kotelo, josta rele löytyy; releen päällä teksti 4zyl ja joku kierrosluku. Onko varma että vika on bensansaannissa? Joskus meinaan viallinen sytytyspuola oireilee juuri noin.
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Vahva veikkaus puolalle myös täältä. Lämmetessään lopettaa toiminnan.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
fellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 17.10.2004 08:17

Viesti Kirjoittaja fellu »

Eipä se kyllä ole mitenkään varmaa onko vika juuri bensantulossa. Eräs veikkaus 90%, tuli tuossa äskettäin oli se että vika on ruiskunohjausyksikössä joka on apumiehenpuolella olevan sivukotelon alla?. Periaatteessa voisi puolavian kantaa puoltaa se että ainakin nyt kun se viimeksi sammui niin olin kuulevinani että bensapumppu oli toiminnassa ennen kuin sammui. Siinä täytynee nyt ajaa auto tallille ja yrittää katsoa/koekäyttää onko se nyt tietty tilanne missä vika tulee esille vai tuleeko se miten sattuu.
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Ohjainyksikkö joko toimii tai ei. Ohjainyksikkövika ei ole yleensä riippuvainen moottorin lämpötilasta (omat kokemukset). Esittäisin että tarkastat puolan, jakajan ja tulpanjohdot. Jos epäilet yhä pa-puolen ongelmaa niin tarkasta ainakin tankin korvausilman saanti.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

fellu kirjoitti:Eipä se kyllä ole mitenkään varmaa onko vika juuri bensantulossa. Eräs veikkaus 90%, tuli tuossa äskettäin oli se että vika on ruiskunohjausyksikössä joka on apumiehenpuolella olevan sivukotelon alla?. Periaatteessa voisi puolavian kantaa puoltaa se että ainakin nyt kun se viimeksi sammui niin olin kuulevinani että bensapumppu oli toiminnassa ennen kuin sammui. .
Ja kyllä mm. puola voi tehdä ikääntyessään tuota, että lämpimänä pätkäisee.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
fellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 17.10.2004 08:17

Viesti Kirjoittaja fellu »

No nyt on sytytyspuolta tutkittu ja näyttää siltä että olisi pitänytkin jo tutkia.

Auton käydessä puolanjohdon liikuttelu aiheutti häiriötä koneen käyntiin. Puolanjohdon ’tee se itse’ mittausten mukaan sytytyspuolan johdon resistanssi 0 Ohm ja kaupasta haetussa uudessa johdossa se oli jotain 7.3 Ohm. Merkkiäänellä mitaten yleismittari piippasi vanhassa johdossa kun uudessa ei piippausta tapahtunut?

Puolan ’tee se itse’ resistanssi puolilämpimällä koneella 9.1 ja lämpimällä 9.37 Ohmia.

Uuden sytytyspuolan johdon jälkeen ei sammumista tapahtunut, ainakaan niin kauan kunnes toisin todetaan. Seuraavaksi jos vielä pätkii niin lienee syytä vaihtaa puola ja tarkastella virranjakajankantta sekä sytytysjohtoja.


Muchas gracias neuvoista, toivottavasti vika oli näin yksinkertainen.
Avatar
fellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 17.10.2004 08:17

Viesti Kirjoittaja fellu »

Vika jatkuu...

Toimii ja ei toimi, eli näyttää siltä että kun moottorinlämpötila on noin 50 astetta ja silloin jos on tyhjäkäynnillä tai on vähän kaasua niin sammuu eikä käynnisty. Silloin kun sammuminen tapahtuu niin kone starttaa kun odottelee jonkin aikaa.

Sitten jos kone on käyntilämpöinen tai kylmä niin käy ja kukkuu, eikä nikottele kun painaa kaasua.

Tuleeko mitään ongelmia käynnin/käynnistymisen suhteen käyntilämpöisenä ei ole varmaa tietoa vielä mutta ainakin tähän mennessä näyttää siltä ettei?

Täytyy tässä nyt vielä tutkia ja yrittää selvittää mistä johtuu ennenkuin vie ammattilaisille.

Positiivista on se että tämä auto ei ole päivittäisessä käytössä mutta kuntoonhan se olisi saatava.

Virranjakajasta, puolasta, tulpanjohdoista, kaikki sähköliitokset mitkä liittyy sytytys/ruiskunohjaukseen, voisi löytyä syy sammuiluun. Tankin korvausilman saanti selvinnee ilman korkkia ajamalla?

Sytytystulpilla on ajettu alle 1500 km ja ne on ohjekirjan mukaiset Boschit.

Kylmäkäynnistys anturin? toiminnan testaus/sijainti, löytyykö muita ideoita?
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Autossa on ilmeisesti K-jetronic? Onko siinä joutokäynti ohjattu erillisellä joutokäyntisäätimellä jota ohjaa jonkinlainen boxi (kuten esim. omassa W126 380Se:ssä)?
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
fellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 17.10.2004 08:17

Viesti Kirjoittaja fellu »

Kyllä siinä on K-jetronic.

Joutokäynti on ruuvisäätöinen.

Tilasin nipun kulutusosia, aloitetaan puolan vaihdolla sitten kun sammuu seuraavan kerran.
Avatar
fellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 17.10.2004 08:17

Viesti Kirjoittaja fellu »

Vika vaivaa edelleen, se on positiivista että sammuminen ei ole enää satunnaista vaan lähes 100% varmaa. Kylmänä lähtee edelleen käyntiin, sitten kun on käynyt jonkun aikaa niin kuuluu pari kertaa tups tups ja edelleenkin kun on joutokäynnillä niin sammuu varsin pian. Tässä vaiheessa on yleensä moottorinlämpötila noin 40-50 astetta. Sitten lähtee hyvin käyntiin kun on odotellut jonkin aikaa mutta sammuu sekä tyhjäkäynnillä että myöskin kaasua painettaessa. Sitten kun monen yrityskerran jälkeen on koneen lämpötila lähellä normaalia 80 astetta niin pelaa kuin junan vessa eli ottaa kierroksia/käynnistyy/toimii normaalisti.

Puola/virranjakajan kansi/pyörijä vaihdettu, mielestäni vika ei ollut missään niistä. Kansi ja pyörijä olivat tosin aika kuluneet.

Mikähän on kts. kuvassa olevan anturin (pyöreä sähköliitin) toiminnan tarkoitus?. Liitinosa suhteessa anturiin on kiinnitykseltään huono.

Automaattiryypyn toiminnan tarkastus/testaus löytyykö kellään ideoita eli voisiko olla niin että moottorin sammumisen aiheuttaa liika liemi?

Heti sammumisen jälkeen ei sytytystulppa ehkä ole kovin märkä mutta kun on käynnistänyt pari kertaa niin silloin on kyllä märkä. Tulpan kipinä tässä vaiheessa on vielä tarkastamatta.

Ideoita?
Avatar
fellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 17.10.2004 08:17

Viesti Kirjoittaja fellu »

Puolan/virranjakajankannen/pyörijän vaihdon jälkeen auto toimi viikon sammahtelematta mutta sitten vika palasi.

Lisäksi olen vaihtanut uudet sytytystulpat ja johdot.

Vika jatkuu nyt käynnistyy kylmällä koneella ja käy hetken sitten sammuu eikä käynnisty. Tässä vaiheessa tulee kaikille pytyille kipinä ja jos ottaa sytytystulpan irti niin tulppa on kuivan näköinen.

Kylmä käynnistyksessä pysyy käynnissä noin minuutin tyhjäkäynnillä ja kun painaa kaasua niin voisi olla että koneen saisi käyntilämpöiseksi täydellä kaasulla mutta eihän se vikaa korjaa siten. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kaasua puoli kaasulle painettaessa toimii jonkin aikaa mutta sitten sammuu tups tups, ikään kuin ei saisi bensaa tai sytytys pätkisi.

Kokeiltu myös siten että käynnistää virta-avaimella pumppua kolme kertaa ja painaa kerran kaasupolkimen pohjaan ja sitten käynnistää normaalisti niin hörähtää käydä vähän aikaa.



Ideoita?
Avatar
fellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 17.10.2004 08:17

Viesti Kirjoittaja fellu »

Vika löytyi => sytytysboksi rikki. Uusi Boschin osa olisi ollut 420 euroa, tarvike -osalla selvisi huomattavasti halvemmalla eli se oli jotain 53 euroa.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Hienoa kun löytyi, kumma juttu että noiden osien uusiminenkin vaikutti tohon käyntiin.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Vastaa Viestiin