Automaatin toimintatapa 260 E

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nikkelimarkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 24.05.2003 15:09
Paikkakunta: Etelä-Häme

Automaatin toimintatapa 260 E

Viesti Kirjoittaja Nikkelimarkka »

Voisiko joku valaista miten a-laatikko toimii normaalissa rauhallisessa ajossa ? Mun mielestä vaihtoja on vain 2 eli lähteekö kakosella liikkeelle ? Kieerosluku sadassa km/h on karvan yli 3000 eli normaali luin jostai aikaisemmasta topicista. Saako automaatin pysäköidä pelkästään P vaihteen varaan kaltevassa paikassa ?

Paniikkijarrutukset kahdella tossulla alkavat olla muisto vain....
ML 320 cdi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Automaatin toimintatapa 260 E

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nikkelimarkka kirjoitti:Voisiko joku valaista miten a-laatikko toimii normaalissa rauhallisessa ajossa ? Mun mielestä vaihtoja on vain 2 eli lähteekö kakosella liikkeelle ? .
Kyllä. Kepin ollessa D- tai 3-pykälässä normaalin rauhallinen lähtö tapahtuu 2-vaihteella. Vasta valitsimen ollessa 2-asennossa auto lähtee liikkeelle ykkösellä, ja tällöin laatikko antaa vedättää ykkösellä "punaviivalle" asti ennen kakkoselle vaihtamista.
Ja tämä tieto siis koskee vain näitä bensakoneiden laatikoita, mm. turbodieselin automaatti 124-sarjassa lähtee aina 1-vaihteella.
Nikkelimarkka kirjoitti: Kieerosluku sadassa km/h on karvan yli 3000 eli normaali luin jostai aikaisemmasta topicista. Saako automaatin pysäköidä pelkästään P vaihteen varaan kaltevassa paikassa ?
Jep. Kierrosluku on normaali, nelosvaihde kun on välitykseltään suora.

Mieluusti ei kovin kaltevaan paikkaan kannata jättää pelkän P-pykälän varaan, se vaihteiston lukitseva hammas ei ole kovin järeä eikä pysäköintijarruksi suunniteltu. Mieluiten tee niin, että painat jalkajarrulla auton seisahduksiin, sitten vasemmalla jalalla seisontajarrun pohjaan ja vasta viimeiseksi siirrät valitsimen P-asentoon. Seisontajarrua kannattaa käyttää ihan siksikin, että käyttämättömänä se helposti alkaa jumitella. Itse jätän pelkän P-pykälän varaan vain käytännössä ihan tasamaalla.
Viimeksi muokannut Aku P, La 24.09.2005 16:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Juu, kakkosella lähtee siviililähdöissä. Jos laitat lapun lattiaan, löytyy se ykkönenkin.
P:llä tulee pysäköityä aina, tasaselle ja kaltevalle.
Olis sitä pysäköintijarruakin hyvä käyttää aina välissä, kun se on katsastusvaruste.
Jos ei muuta niin ajele joskus pihatie p-jarru vähän päällä, niin puhdistuu pinnat.
Vastaa Viestiin