W124 Ajovalojen korkeussäätö lakkasi toimimasta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

W124 Ajovalojen korkeussäätö lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Kesän pimetessä huomasin, että ajovalot osoittavat turhan alas. Kojetaulun korkeussääto vaikutti vain hieman, ja nyt - jonkin ajan kuluttua - säätö ei vaikuta enää ollenkaan.

Irrotin alipaineletkun ennen ensimmäiseen valoon menoa, ja kyllä siinä jonkinlainen imu oli. Päällisin puolin kaikki näyttää muutenkin olevan kunnossa. Voiko vika olla liian vaisussa alipaineessa (ei ole oikein tuntumaaa, millainen imu siinä pitäisi olla), vai onko joku valon kalvo rikki?

Mitä muita laitteita alipainepumppu käyttää?
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: W124 Ajovalojen korkeussäätö lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja Soininen »

oheimala kirjoitti:Kesän pimetessä huomasin, että ajovalot osoittavat turhan alas. Kojetaulun korkeussääto vaikutti vain hieman, ja nyt - jonkin ajan kuluttua - säätö ei vaikuta enää ollenkaan.

Irrotin alipaineletkun ennen ensimmäiseen valoon menoa, ja kyllä siinä jonkinlainen imu oli. Päällisin puolin kaikki näyttää muutenkin olevan kunnossa. Voiko vika olla liian vaisussa alipaineessa (ei ole oikein tuntumaaa, millainen imu siinä pitäisi olla), vai onko joku valon kalvo rikki?

Mitä muita laitteita alipainepumppu käyttää?
Vaikeaa heittää lonkalta. Alipaine vuoto tai pumppuvika. Tämän sinä kyllä taisitkin jo tietää. Vika voi olla missäpäin järjestelmää tahansa.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ei ne millään pumpulla ole. :roll: Mitä luultavimmin letku irti jostain. Justiin korjailin samaa vikaa omasta Ceestä, letku irti umpiolta, tai poikki oikeastaan. Voi se säädinkin olla kaput.
PK234
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 14.01.2005 23:14

Viesti Kirjoittaja PK234 »

Minulla korkeussäätö temppuilee talvella. Pakkasella säätö hyytyy, mutta kun saa auton lämpimään talliin, niin taas toimii. Vaikuttaisi, että vettä on jossain. Mistäpä etsisin - ja miten tuon korjaisi. Paineilmalla :?:
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

HVM kirjoitti:Ei ne millään pumpulla ole. :roll: .
Mistä se Diesel ottaa alipaineen?
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Diesel ottaa alipaineen alipaine pumpusta joka sijaitsee siinä ohjaustehstajan alapuolella.
Aiemmassa mebessä oli sama vika, alipaine vuoto jossain päin lamppujen korkeuden säätöä.
Toinenkin ongelma tuli, auto ei sammunut kuin vaihteella tai 5-.10 sek jälkijunassa
Tumppasin koko järjestelmän ja säädin valot oikeaan korkeuteen.
Mebekin sammui taas heti kun avaimesta väänsi
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Niin, mitä muita laitteita sillä alipaineella käytellään? Dieselin sammutin jo mainittiinkin, entäs automaattilaatikko? Helpoisi kenties vika-analyysia jos muut toimivat. Ainakin dieseli sammuu hyvin, ja laatikko toimii kuten ennen.
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
vilippus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 17.11.2003 22:42

Viesti Kirjoittaja vilippus »

Minulla oli mennyt lampun sisältä alipaineletkun liitosputki poikki.
Porasin putken kokonaan pois ja laitoin pätkän jarruputkea liimalla lampun rungon läpivienniksi.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

oheimala kirjoitti:Niin, mitä muita laitteita sillä alipaineella käytellään? Dieselin sammutin jo mainittiinkin, entäs automaattilaatikko? Helpoisi kenties vika-analyysia jos muut toimivat. Ainakin dieseli sammuu hyvin, ja laatikko toimii kuten ennen.
Jep. Automaattilaatikkoa ohjtaan alipaineella. Sitten ainaki ilmastoiduissa malleissa joitakin ilmaläppiä ohjataan myös alipaineella. (mm. sisäkierto) Kylmätyhjäkäynnin korotus toimii myös alipaineella. Ainakin 200d:ssä (taitaa olla myös 250d:ssä) on tuo alipaine toiminen korotus. 300D:ssä on sähköinen ELR.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

soininen kirjoitti:
HVM kirjoitti:Ei ne millään pumpulla ole. :roll: .
Mistä se Diesel ottaa alipaineen?
Aivan, soininen, tunnustan. Korjasin niin innokkaasti omaa Ceetäni tässä topikissa että en huomannut kohdeauton olevan diesel ennen kuin nyt katsoin kysyjän allekirjoitusta. Tottakai dieselissä on alipainepumppu, selvähän tuo, mutta ajoin takaa sitä että ajovalojen korkeussäädön tarvitsemaa alipainetta ei oteta samalta alipainepumpulta jota keskuslukitus käyttää. En sitten tiedä liekö kysyjäkin tarkoittanut kyseistä pumppua, vaiko koneen pyörittämää "vuoristoratalutkutinta". :D Bensassahan tuo alipaine otetaan imusarjalta.
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja oheimala »

..no sitä lutkutinta meinasin...

Kaikki muu taitaa olla toimia kunnolla, joten on alettava etsimään vikaa valoista. Jos vaikka litistäisi yhden letkun kerrallaan umpeen, niin voisi selvitä.

Kiitos avusta.
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Minulla on vasemmalta puolelta letku tulpattu ennen umpiota, eli säätö toimii vain toisessa umpiossa. En ole vielä perehtynyt siihen säätömekanismiin sen kummemmin. Pitänee katsella kun kiireeltä ehtii mistä se vuotaa jos tulpan irroittaa ja letkun pistää paikoilleen.
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

HVM kirjoitti:
soininen kirjoitti:
HVM kirjoitti:Ei ne millään pumpulla ole. :roll: .
Mistä se Diesel ottaa alipaineen?
Aivan, soininen, tunnustan. Korjasin niin innokkaasti omaa Ceetäni tässä topikissa että en huomannut kohdeauton olevan diesel ennen kuin nyt katsoin kysyjän allekirjoitusta. Tottakai dieselissä on alipainepumppu, selvähän tuo, mutta ajoin takaa sitä että ajovalojen korkeussäädön tarvitsemaa alipainetta ei oteta samalta alipainepumpulta jota keskuslukitus käyttää. En sitten tiedä liekö kysyjäkin tarkoittanut kyseistä pumppua, vaiko koneen pyörittämää "vuoristoratalutkutinta". :D Bensassahan tuo alipaine otetaan imusarjalta.
Kuulostaa jo anteeksipyynnöltä. Savotassa sattuu. Bensiini vehkeet minä tunnenkin kuin omat taskuni... Hetkinen, ...mitäs minun taskussani onkaan...
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1189
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

itselläni ei myöskään toimi valojen korkeus säädin.

olen paikallistanut vian siihen läpyskään kojelaudan vasemmassa reunassa, missä korkeuden säädin on kiinni.

siihen liittimen taakse tulee 3 kovaa alipaine letkua.

muistaakseni keskimmäinen tulee konehuoneesta, ja sisältää jatkuvan alipaineen. ja reunimmaiset lähtee kumpikin omalle ompiolle.

säätörullan tehtävänä on säätää kuinka paljon alipainetta se päästää läpi reunimmaisiin letkuihuin.

jos alipaine lakkautetaan kokonaan korkeudensäätö järjestelmästä, tällöin ajovalot bongahtaa täysin yläasentoon.

alipaine vetää niitä vain alaspäin.

itselläni tämä läpyskä ei jostain syystä päästä alipainetta/ylipainettakaan läpi, vaikka olen kokeillut n.8baarin paineella. mikä lie häiriö sillä.. :lol:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

dansku kirjoitti:
jos alipaine lakkautetaan kokonaan korkeudensäätö järjestelmästä, tällöin ajovalot bongahtaa täysin yläasentoon.

alipaine vetää niitä vain alaspäin.
Toisinpäin. Eli alipaine "nostaa" valoja. Jos alipaine katoaa niin valot näyttää lähelle.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mika.T kirjoitti:
dansku kirjoitti:
jos alipaine lakkautetaan kokonaan korkeudensäätö järjestelmästä, tällöin ajovalot bongahtaa täysin yläasentoon.

alipaine vetää niitä vain alaspäin.
Toisinpäin. Eli alipaine "nostaa" valoja. Jos alipaine katoaa niin valot näyttää lähelle.
Toissapäivänä remontin tehneenä allekirjoitan tämän. Valot näyttävät nyt "0"-asennossa taivaalle kun säätö toimii. Pitäisi säädellä kun kerkeää...
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1189
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

sori.. muistihäiriö :oops:
Vastaa Viestiin