-84 500SE:n lämpöongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

-84 500SE:n lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja jarski »

Meinaa tuo S:ssä pitää lämpöjä vähän turhan korkealla, maantiellä pysyvät jotenkuten normaalissa, mutta jos yhtään hidastaa menoa, niin alkavat nousta. Paikallaan ei tarvitse käyttää kuin muutama minuutti, niin lämmöt on jo yli 100:n. Kokeilin tuossa seuraavaa. Otin tuulettajan pois kokonaan ja käytin autoa, kunnes lämmöt oli 100:ssa. Sitten kokeilemaan kädellä jäähdytintä. Oli reunoista semmoiset 10cm siivut tulikuumia, mutta keskeltä ihan viileä :arrow: jäähdytin tukossa sisäisesti?..

Saako sitä mitenkään auki enää?

Olen kokeillut jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta pelkkään jäähdyttimeen ja laskenut vettä varmaa 200litraa "väärään" suuntaan, ei auttanut, jämähtänyt kunnolla tukkoon :(

Tuli mieleen, kun jäähdytin on Behrin tekosia ja siinä on se parempi kiinnitys päädyille, jonka voisi saada avattua ja vielä koottuakin, niin jos avaisi toisen päädyn ja puhdistaisi mekaanisesti ne pillit sieltä?...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
S.K.P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 05.10.2004 17:02

Re: -84 500SE:n lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja S.K.P »

Itse kokeilisin sitruunahapolla sitä kyylarin puhdistusta. käsittääkseni ns. "jäähdytinputsaineet" ei tehoa kattilakiveen/tms, joten sitruunahappo voisi olla ratkaisu. olen tömännyt mersun tehtaan huolto-ohjeissa ko. aineeseen, missä käskettiin käyttää sitä säännöllisesti kalkkeutumien välttämiseksi(näiltä sivuilta joku linkki, oli enklanniksi). overdriven foorumilla on aiheesta myös jutskailtu...mutta jos löytyy reilu 500e uuteen syylariin, niin "helpommalla" pääset! :wink:
" Mersu-entusiasti"
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Ebaystä saa uusia syylareita 149€:lla, taitaa tosin olla mallia tarvike mutta kaippa se asiansa ajaa sekin. :roll:

Ps. Onnittelut uuden hankinnan johdosta. Eikös tuo ole sama peli, jota Tomi S. kävi koeajamassa taannoin?

Ps2. Sulla taitaa olla mun vanhat peltivanteet. :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tilasin uuden jäähdyttimen, maksaa 190€. Vanhaa voisi kokeilla liotella ja puhdistaa...

Kiitos onnitteluista. Sitä en tiedä onko sama auto mitä Tomi S. on kokeillut, mutta heinäkuun puolivälissä ostin tuon. Kuvia näkyy allekirjoituksen kautta.

Ainakin kaksi vanteista oli huippusuoria, huomenissa olisi tarkoitus tasapainottaa loput. :roll:
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Nyt on uusi jäähdytin paikoillaan. Eipä lämpene enää joutavia 8) Eikä pöhisekään enään, kun on sellainen visko paikoillaan, mikä ei ole jumittinut...

Tuossa kokeilin purkaa yhtä joutavaa Behr-merkkistä jäähdytintä, siitä sai päädyn irti nätisti ja saa varmasti takaisinkin, en viitsinyt naputella kokonaan kiinni. Päädyn ja kennon välissä on kuminen tiiviste. Täytyy kokeilla purkamista, puhdistamista ja kokoamista tuolle vanhalle Ässän jäähdyttimelle. Jääpähän varalle sitten, jos homma onnistuu.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Vastaa Viestiin