Hakea auto ja odottaa?
Hakea auto ja odottaa?
Terve, tuli mieleen tollainen asia ja ajattelin kysellä täältä mersupalstalta, miten homma oikein on?
Olen miettinyt hyväkuntoisen mersun ostamista 124-korista bensaa saksasta tai ruotsista. Rahaa on kuitenkin tietty määrä ja sillä tietyllä määrällä varmaan saisi joko:
-kohtuukuntoisen auton saksasta ja verot maksettua
-HYVÄkuntoisen auton saksasta, muttei veroja maksettua
-suomi-auton (joka tässä tapauksessa käy, jos vain hyvä löytyy)
Autolle ei ole välitöntä tarvetta, hakisin harraste/käyttöautoksi. Joten kannattaako odotella noiden verojen kanssa ja hakea auto saksasta seisomaan talliin vaikka vuodeksi/kahdeksi. Muuttuukohan tuo verotus yhtään tulevien vuosien aikana?
Toinen kysymys koskeekin sitten juuri tuota seisottamista.
Tallipaikka oisi, vaan ei lämmitetty. Miten auto reagoi, jos sen nakkaa talliin vuodeksi. Pitääkö sille tehdä mitään suuria ennen talliin laittoa? (esim konehuoneessa värkätä puristuksia vähemmälle/renkaat pois ja pukkien päälle) Paksu vaha päälle?
Ruostuuko auto yhtä helposti tallissa, entä pihalla lumen alla?
Eli mietin vaihtoehtoa, että haen nyt auton koko budjetilla, (jolloin saa luultavasti hyvän) pistän sen seisomaan ja odottamaan parempia aikoja/pulleampaa lompsaa.
Olen miettinyt hyväkuntoisen mersun ostamista 124-korista bensaa saksasta tai ruotsista. Rahaa on kuitenkin tietty määrä ja sillä tietyllä määrällä varmaan saisi joko:
-kohtuukuntoisen auton saksasta ja verot maksettua
-HYVÄkuntoisen auton saksasta, muttei veroja maksettua
-suomi-auton (joka tässä tapauksessa käy, jos vain hyvä löytyy)
Autolle ei ole välitöntä tarvetta, hakisin harraste/käyttöautoksi. Joten kannattaako odotella noiden verojen kanssa ja hakea auto saksasta seisomaan talliin vaikka vuodeksi/kahdeksi. Muuttuukohan tuo verotus yhtään tulevien vuosien aikana?
Toinen kysymys koskeekin sitten juuri tuota seisottamista.
Tallipaikka oisi, vaan ei lämmitetty. Miten auto reagoi, jos sen nakkaa talliin vuodeksi. Pitääkö sille tehdä mitään suuria ennen talliin laittoa? (esim konehuoneessa värkätä puristuksia vähemmälle/renkaat pois ja pukkien päälle) Paksu vaha päälle?
Ruostuuko auto yhtä helposti tallissa, entä pihalla lumen alla?
Eli mietin vaihtoehtoa, että haen nyt auton koko budjetilla, (jolloin saa luultavasti hyvän) pistän sen seisomaan ja odottamaan parempia aikoja/pulleampaa lompsaa.
Re: Hakea auto ja odottaa?
Ensiksikin: Tervetuloa Mersuforumille!
Kyllähän sitä pukeille laittaa voi ja muutakin ennakoivaa hoitoa tehdä. Itse peittelisin auton enkä sen suurempia optimoisi. Kylmässä tallissa vain on se ongelma, että kosteutta tiivistyy ja peitteestä tulee helposti vain lisäriesaa.
Tähän kun joku osaisi sanoa vuorenvarman vastauksen, niin siitä tiedosta mielellään vaikka vähän maksaisikin.Pä.H kirjoitti:...kannattaako odotella noiden verojen kanssa ja hakea auto saksasta seisomaan talliin vaikka vuodeksi/kahdeksi. Muuttuukohan tuo verotus yhtään tulevien vuosien aikana?...
Puslat saattavat kuivua jos auto ei liiku. Samoin akku saattaa sanoa työsopimuksensa irti. Tuon suurempia murheita tuskin vuodessa tulee.Pä.H kirjoitti:...Miten auto reagoi, jos sen nakkaa talliin vuodeksi...
Kyllähän sitä pukeille laittaa voi ja muutakin ennakoivaa hoitoa tehdä. Itse peittelisin auton enkä sen suurempia optimoisi. Kylmässä tallissa vain on se ongelma, että kosteutta tiivistyy ja peitteestä tulee helposti vain lisäriesaa.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Re: Hakea auto ja odottaa?
Tuohon pressutukseen on vaihtoehtona semmoinen, että jos tallissa ei ole niin väliä, että se auto näkyy, ennen seisontaa vahaa sen kunnolla ja ei laita sitä pressua, vaan antaa rauhassa pölyyntyä. Tästä on etuna se, että ei kosteus vaivaa, saa vaikkapa maalata vieressä, niin se auton yllä oleva pöly sitoo maalipölyn itseensä ja kun sen sitten joskus ottaa käyttöön, ei sille tarvitse kuin vähän letkua näyttää ja taas on buenoeerola kirjoitti:Kyllähän sitä pukeille laittaa voi ja muutakin ennakoivaa hoitoa tehdä. Itse peittelisin auton enkä sen suurempia optimoisi. Kylmässä tallissa vain on se ongelma, että kosteutta tiivistyy ja peitteestä tulee helposti vain lisäriesaa.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Seisotuksesta
Terve!
Jos autoa seisottaa kylmässä liiterissä useamman kuukauden, niin akku ainakin kannattaa kantaa lämpimään. Jos inspiraatiota riittää, niin auton voipi nosteilla pukeille. Renkaat ei tarvitse ilmassa olla, mutta hieman painoa jousien ja renkaiden päältä voi poistaa.
Vuosi on vielä sen verran lyhyt aika, ettei suuria 'makuuhaavoja' ehdi tulla. Jarrut saattavat jumittaa yms... Jos vain mahdollista, niin autolla voisi ajella pienen lenkin kerran pari vuodessa.
Mitä tulee tuohon veropolitiikkaan, niin maksulla ei ole kiire. Tuskin veroaste nykyisesta nousee... Ja harrasteikäisten autojen hinta ei Saksassakaan enää juuri laske mieluummin päinvastoin.
Eli, jos löydät haluamasi harrasteauton Saksasta, niin hae pois. Suomen kilpiin voit sen laittaa sitten, kun polte tielle käy liian kovaksi
Jos autoa seisottaa kylmässä liiterissä useamman kuukauden, niin akku ainakin kannattaa kantaa lämpimään. Jos inspiraatiota riittää, niin auton voipi nosteilla pukeille. Renkaat ei tarvitse ilmassa olla, mutta hieman painoa jousien ja renkaiden päältä voi poistaa.
Vuosi on vielä sen verran lyhyt aika, ettei suuria 'makuuhaavoja' ehdi tulla. Jarrut saattavat jumittaa yms... Jos vain mahdollista, niin autolla voisi ajella pienen lenkin kerran pari vuodessa.
Mitä tulee tuohon veropolitiikkaan, niin maksulla ei ole kiire. Tuskin veroaste nykyisesta nousee... Ja harrasteikäisten autojen hinta ei Saksassakaan enää juuri laske mieluummin päinvastoin.
Eli, jos löydät haluamasi harrasteauton Saksasta, niin hae pois. Suomen kilpiin voit sen laittaa sitten, kun polte tielle käy liian kovaksi

Terveisin
Tero
Tero
Veroista ja niiden maksamisesta
Pystyykö autoverot sitten maksamaan ilman vaikeuksia vaikka ½vuotta maahantuonnin jälkeen? Autoa tänä aikana ei tod. näk. pahemmin liikuteltaisi, mutta saisi ainakin säästettyä rahaa veroja varten (mikä masentava ajatus). Ja samalla saisi sitten säästettyä kohteen talviajolta, ainakin kerran.
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Re: Veroista ja niiden maksamisesta
Veroille ei kai saa ½ vuoden maksuaikaa eli pitäisi varautua siihen että verot pystyy maksamaan kun maksulappu tulee.Petteri75 kirjoitti:Pystyykö autoverot sitten maksamaan ilman vaikeuksia vaikka ½vuotta maahantuonnin jälkeen?
Jos auto on tuotu aiemmin maahan ja haet siihen verotuspäätöstä esim ½ vuoden päästä niin et myöskään saa siirtotarroja verotuspäätöksen käsittelyajalle. Näin oli ainakin joku vuosi sitten. Voipi aiheuttaa ketutusta kun pistät laput vetämään alkukesästä kelien ollessa parhaimmillaan ja saat verotuspäätöksen vasta syyssateilla...

So long, and thanks for all the fish
Re: Veroista ja niiden maksamisesta
Kun menet tulliin auton kanssa satamassa (maahantuotaessa) sinulle annetaan 2 vaihtoehtoa: otat ne ns 3 kk tarrat vakuutuksineen ajolupineen tai sitten vain niille päiville jotka tarvitset auton siirtelemiseen kotimaassa. Jos haluat verottaa auton myöhemmin (siis aivan milloin haluat) otat sen lyhytaikaisen ajoluvan, hinta on aina per päivä.Melitos kirjoitti:Veroille ei kai saa ½ vuoden maksuaikaa eli pitäisi varautua siihen että verot pystyy maksamaan kun maksulappu tulee.Petteri75 kirjoitti:Pystyykö autoverot sitten maksamaan ilman vaikeuksia vaikka ½vuotta maahantuonnin jälkeen?
Jos auto on tuotu aiemmin maahan ja haet siihen verotuspäätöstä esim ½ vuoden päästä niin et myöskään saa siirtotarroja verotuspäätöksen käsittelyajalle. Näin oli ainakin joku vuosi sitten. Voipi aiheuttaa ketutusta kun pistät laput vetämään alkukesästä kelien ollessa parhaimmillaan ja saat verotuspäätöksen vasta syyssateilla...
Sitten kun haluat maksaa verot, käyt tullissa; jotkut tullit haluaa nähdä auton, jotkut ei. Päätöksen nopeus riipuu ruuhkasta ja automallin harvinaisuudesta (eli markkina-arvon määrityksen helppous). Lappeenrannassa olen saanut päätökset W124 bensamersuista alle viikossa, Ural MP otti pari viikkoa ja sitten jenkkimaasturissa meni puolisentoista kuukautta. Kun veropäätös on postitettu niin se lankeaa maksuun, ole sitten kotona kun kirje tulee - muuten menee ulosottoon.
Niinhän se on että mikään ei ole niin varmaa kuin verot ja köyhän kuolema.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Dieselflosse kirjoitti:
niin akku ainakin kannattaa kantaa lämpimään.
Mistä sinä tälläistä olet saanut päähäsi, että lämpimään? Täyteen varattu akku säilyy parhaiten kylmässä, kaikkein pienin itsepurkaus on kylmässä. Akku säilyy parhaiten kylmässä.
niin akku ainakin kannattaa kantaa lämpimään.
Mistä sinä tälläistä olet saanut päähäsi, että lämpimään? Täyteen varattu akku säilyy parhaiten kylmässä, kaikkein pienin itsepurkaus on kylmässä. Akku säilyy parhaiten kylmässä.

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen