W201 käynnistysviive

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

W201 käynnistysviive

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Hakukoneelta en löytänyt aivan vastaavaa asiaa, joten tässä kyssäri:
Potilas W201 1.8 ruisku -92 aj. 250tkm. Kone toimii muuten "kuin uusi" mutta kun se on seissyt yli 4 tuntia niin ei iske tulille ennen startti on pyörinyt n. 4 sekuntia. Ulkolämpötilalla ei ole merkitystä käynnistyvyyteen vuoden aikana, jonka MB on meitä palvellut. Lämpimänä tai vähän aikaa seisseenä käynnistyy salamana.
Onko jollain kokemusta/korjausehdotusta? Arvaukseni on että bensan paine karkaa ja uuden luominen kestää tuon ajan.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W201 käynnistysviive

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jasu24 kirjoitti:Arvaukseni on että bensan paine karkaa ja uuden luominen kestää tuon ajan.
Oletko kokeillut, käynnistyykö paremmin, jos kääntää virrat päälle ja odottaa pumpun pysähtymistä ennen käynnistystä? Varmuuden vuoksi voisi virtoja käyttää päällä parikin kertaa. Näin toimiessa pitäisi paineiden olla optimaalisella tasolla starttausta varten.

Miten lie kylmäkäynnistyssuutin. Toimiikohan se?

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Kyllä, sytytysvirtaa olen pitänyt päällä 10-20 sekuntia, mutta ilman havaittavaa vaikutusta. Tosin uusintaa en ole koettanut.
Kylmäkäynnistyssuutinta ei ole tarkistettu eikä juuri mitään muuta normihuollon lisäksi en ole tehnyt. Talvella se kuitenkin potki käyntiin samalla lailla myös ilman lohkista, joten luulisin sen olevan ok.
Avatar
Insinörtti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Insinörtti »

Mulla samaa ongelmaa...
Auto myös W201 -92 ja 247tkm ajettu :shock:

En ole "kiireiltäni" ehtiny ongelmaan perehtyä kun kuitenkin on aina lopulta käynnistynyt ja kun todennäkösesti tuosta tekniikka vaihtuu johonkin vähän pirteempään ensi keväänä :twisted:

Joo mutta sen verta omasta ajattelin kuitenkin kertoa, että mulla mm. sytkässä käytännössä kaikki "kulutusosat" uutta -> ei vaikutusta huonoon käynnistyvyyteen :evil:
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Samoin vaihdoin kaikki pyörijästä kynttilöihin kun kerran yski kostealla. Auto käynnistyy aina kerrasta eli ei mistään fataalista ole kyse, mutta olisi kiva saada "ominaisuus" hävitettyä.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W201 käynnistysviive

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jasu24 kirjoitti:Hakukoneelta en löytänyt aivan vastaavaa asiaa, joten tässä kyssäri:
Potilas W201 1.8 ruisku -92 aj. 250tkm. Kone toimii muuten "kuin uusi" mutta kun se on seissyt yli 4 tuntia niin ei iske tulille ennen startti on pyörinyt n. 4 sekuntia. Ulkolämpötilalla ei ole merkitystä käynnistyvyyteen vuoden aikana, jonka MB on meitä palvellut. Lämpimänä tai vähän aikaa seisseenä käynnistyy salamana.
Onko jollain kokemusta/korjausehdotusta? Arvaukseni on että bensan paine karkaa ja uuden luominen kestää tuon ajan.
Tekis taas mieli neuvoa tarkistamaan ECU:n ylivirtasuojan sulake.... Toivottavasti ei nimetä ECU:n ylivirtasuojan sulakkeen viralliseksi tarkistajaksi :)

Minkälaisiahan päästöjä mersu päästelee?
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Päästöt olivat edellisessä katsastuksessa ok, "ominaisuus" on ollut jo kahden katsastuksen ajan. Mistä tuon ylivirtasuojan löytää?
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jasu24 kirjoitti:Päästöt olivat edellisessä katsastuksessa ok, "ominaisuus" on ollut jo kahden katsastuksen ajan. Mistä tuon ylivirtasuojan löytää?
Akun takana on muovinen suojalevy, se pois (taitaa olla yhdellä ruuvilla kiinni), lisäksi joutuu irroittelemaan muistaakseni niitä kumisia tiivisteitä. Muovilevyn takana on sitten ECU (suurin mutikka ja lähinnä kojelautaa). ECU:sta seuraava osa vasemmalle (edestäpäin katsottuna) on se ECU:n ylivirtasuoja. Siinä on avattava muovinen läpinäkyvä kansi, avaa se kansi niin saat sulakkeen irti (10A). Jos otat koko mokkulan irti niin takaisinlaitto saattaa olla hankalaa kun johtosarjan liitin antaa myöten ja sormet ei yllä painamaan vastaan. Älä siis irroita koko mokkulaa vain kansi auki ja tarkista sulake.

Samalla vaivalla ota irti se polttoainepumpun rele siitä vielä enemmän vasemmalta. Aukaise se (pohjalevy ottaa kiinni muovikuoren uriin) ja tarkista tinaukset. Tinausten pettäminen on tyypillistä ja parempi tarkistaa kuin olla tarkistamatta jos kerta akun taakse kurkistaa muutenkin.

http://personal.inet.fi/private/juke/te ... %20ECU.jpg
http://personal.inet.fi/private/juke/temp/bensarele.jpg
MJK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja MJK »

Niin tai sitten kun ylijännitereleestä on yksi diodi katki niin ECU ei ole ollenkaan käytössä. Kun ei saa käyttöjännitettä, näin siis meillä oli. (johtaa mm. siihen ettei EHA&kiihdytysrikastin eikä kk-rikastin ole käytössä. EHA siis hoitaa kiihdytysrikastinta, ja on siis järjestelmäpaineen säädin, taino järjestelmäpaineesta en ole varma, mutta kuitenkin painetta säätää. Joka siis kiihdytystilanteessa hieman laskee painetta jolloin soppa menee rikkaammalle.).

Näin muistelisin menevän. Ja etten turhaan naputtele niin itsehän painin edelleen käynnistysongelman kanssa, eli pirusti saa veivata ennenkuin käynnistyy. Tai sitten hörähtää hyvin mutta tukehtuu, 3 suutinta uusittu. Kaikki paineet tarkistettu, määräjakaja putsattu, tulpat vaihdettu, ECU:a tutkittu(toimii niinkuin pitää), EHA:a tutkittu, kk-suutin tutkittu, kiihytysrikastuskaan ei temppuile. EIkä vuotokaan ole kyseessä, joten nyt on enään yksi mahdollisuus että tuo ainoa suutin joka on vaihtamatta niin temppuilee. Kuitenkin soppapaineet häviää, tosin vain lämpimänä.

Että ei tuo elämä ole aina ihan helppoa näitten mersujen kanssa, varsinkaan KE-jetillä varustetun kanssa.

EDIT: siis tuossa esimerkki siitä, kun itse ei varsinaisesti osaa/tiedä- Ja kun boschin ruiskuexperttikään ei tiedä(eikä osaa sanoa että tuleeko kuntoon).
"Muista piestä vaimo ja koira kerran viikossa, ne kuitenkin pettää tai suunnittelee jotain"
Vastaa Viestiin