D-Jetronicin ohjainyksikön ongelmat

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Juhani P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 09.08.2005 15:03
Paikkakunta: Jyväskylä

D-Jetronicin ohjainyksikön ongelmat

Viesti Kirjoittaja Juhani P »

Kun olen tuota omaa vanhustani ylläpitänyt, niin olen huomannut, että Boschin D-jetronic ei ole mikään kaikkein helpoimpia hoidettavia, ainakaan vanhemmiten. Omaani on jo vaihdettu huomattava määrä(kalliita) osia, mutta nyt menikin sitten todennäköisesti ohjainyksikkö, kun kaikki muut osat on testattu ja laitettu.
Onhan tuo tekniikan vaihto ollut mielessä jo kauan, mutta nyt se taitaa olla ajankohtaisempaa, kuin aiemmin, kun auto ei enää toimi. Ihan mukava olisi kyllä saada vanhakin tekniikka pelaamaan, vaikka vain ihan mielenkiinnon takia.
Ongelmana on nyt se, että vehje jättää satunnaisia sylintereitä ilman polttoainetta, tai vaihtoehtoisesti antaa sitä liikaa ja luonnollisesti käynti silloin ontuu.
Katselin netistä ulkomaisilta sivuilta keskusteluja asian tiimoilta ja vaikuttaa olevan aika yleinen ongelma tuon ohjaimen kanssa(siis apukuskin jalkatilan yläpuolella rintapellissä oleva iso peltilaatikko).
Olisiko tuohon D-jettiin missään parempaa ohjainta, tai käykö ylipäätään mistään muusta autosta D-jetronicin ohjain 350meseen? En viitsi alkaa päivittämään nykyiseen moottoriin uudempaa Jetronicia, koska kuitenkin tekniikan vaihto jossakin vaiheessa odottaa.
Tähän autoon nimenomaan eurooppaversioon(siis samaan ruiskutyyppiin)on ainakin kahdella eri Boschin "miljoonanumerolla" mokomia ohjainbokseja olemassa, tiedä sitten, mitä eroavaisuuksia niissä on. Jenkkiversioissa on luultavasti vielä joitakin omia saastemääräyksistä johtuvia muunnoksiaan.

Päällisin puolinhan nuo ohjaimet on kaikki samanlaisia. Toinen vaihtoehto tehdasuuden boksin sijaan olis sitten, et jos jollakin olis "joutilaana" tuollainen ohjain, niin olisin erittäin kiinnostunut ostamaan sellaisen. Autoni on -75 SLC ja 3,5 -litrainen, kuten kai jo monessa viestissä on esille tullutkin, kun olen muihin asioihin apua kysellyt ja saanutkin. Kiitos aktiiveille! :)

Sen verran vielä, että autoa on testautettu, joten on oletettavaa, että vika tosiaan on juuri ohjaimessa.

Onko muuten kenelläkään tarkempaa tietoa kyseisestä ohjainyksiköstä, eli mikä nimenomainen komponentti sieltä yleensä hajoaa? Voisin jopa yrittää korjata sitä.

Laatikossahan on muistaakseni kaksi piirilevyä, joissa melko peruskomponentteja, transistoreita, vastuksia, ym. normaalia.
En ole itse mikään erityinen elektroniikkaosaaja, joten jonkinlaiset hyvät neuvot olisi tarpeen. Komponenttien vaihto onnistuisi kyllä, jos vain joku osaisi kertoa, mistä kannattaa alkaa.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Mitenkäs tälläinen idea että tekisi siihen alkuperäisten poksin sisään tietokoneella ohjelmoitavan megaskuirtin? Pari anturia joutuu lisäämään(ei välttämättä), sekä imusarjan paine pitää viedä putkella sinne poksille. Onko sinulla muuten noi suuttimet hyvässä kunnossa?
So long and thanks for all the fish
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Parhaiten siinä toimii juuri tuo 350:n oma, mutta tuli tuossa viimevuonna entisessä C107:ssa testattua mm. 450 usa-versio ja 450 eurooppa, molemmat toimivat kohtuu moitteettomasti.
(kohtuu=polttoaineenkulutus ei lisääntynyt enään, normaalista 20L /100km, kaupunkiajoa ). kotoa löytyy vielä ainakin toimiva 450 usa-version boksi ja muutama rikkonainen 350:n boksi, sekä 280:n yksikkö.

Parissa, kolmessa viikossa saisin luultavasti sellaisen 350:n boksin hommattua myös....myös kaikkia muita d-jetronicin osia löytyy....

Luultavin vika boksissa on pääteasteen transistorit, tai kuivuneet kondensaattorit.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ei liity asiaan, mutta Alppilan autohuollosta Helsingistä löytynee vielä tietoa D-Jeteistä. Lieneekö ainoa paja peräti Suomessa, missä vanhojen Boshien päälle ymmärretään?

www.alppilanautohuolto.fi
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Juhani P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 09.08.2005 15:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Juhani P »

Kiitos taas kerran keskusteluun osallistuneille! Tästä on hyvä jatkaa.

Heikki H:n kommenttiin "Mitenkäs tälläinen idea että tekisi siihen alkuperäisten poksin sisään tietokoneella ohjelmoitavan megaskuirtin? Pari anturia joutuu lisäämään(ei välttämättä), sekä imusarjan paine pitää viedä putkella sinne poksille. Onko sinulla muuten noi suuttimet hyvässä kunnossa?"
Mielenkiintoinen idea. Pitänee miettiä tuota ratkaisua, vois olla ihan hyväkin. Ja luultavasti ainakin vanhaa parempi.
Suuttimet on ultraäänipuhdistettu ja sen jälkeen testattu ja toimivat hyvin.

Unskin kommenttiin: "Parissa, kolmessa viikossa saisin luultavasti sellaisen 350:n boksin hommattua myös....myös kaikkia muita d-jetronicin osia löytyy....
Luultavin vika boksissa on pääteasteen transistorit, tai kuivuneet kondensaattorit."
Tuo ehjä boksi olisi varmaan paras hankinta, mutta tutkin ihan mielenkiinnosta ensin näillä saamillani ohjeilla tuota vanhaa. Pitänee ottaa Unskiin yhteyttä, jos ei ala toimimaan toivotulla tavalla, niin voisin mielelläni ostaa sitten ehjän ohjaimen vanhan tilalle.
Timo L:lle vielä, että oikeastaan tuo epäilystäsi huolimatta sen verran liittyy asiaan, että on hyvä tietää, että jostakin vielä löytyy D-Jetronic -osaamista. Joten kiitoksia tiedosta! On vaan harmillisen kaukana täältä Keski-Suomesta tuo Alppilan autohuolto, mutta onhan rahtikuljetus keksitty. Testaisivatkohan pelkän irtoboksin tuolla?
Avatar
markok1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 28.05.2003 17:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja markok1 »

Minullakin oli ongelmia boxin kanssa 2 vuotta sitten. Oli piirilevy katkennut. Ainakin silloin Venetmäellä oli bokseja jonkin verran.
Annoin silloin sen rikki menneen w111:lle. En ole kuullut saiko hän sitä korjattua.

terv.
Marko
MB 350SL -72
MB A170CDI -99
EX-MB 300E -91
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

unski kirjoitti:
Luultavin vika boksissa on kuivuneet kondensaattorit.
On muuten yleistä vanhoissa elektroniikka laitteissa
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Onko mahdollista saada kuvaa poksin kortista hyvällä resoluutiolla ja molemmilta puolilta? :roll: Vois piirtää kytkentäkuvan niin sen jälkeen korjaus on helppoa. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Ongelmana on, että olen purkanut noita muutaman ja jopa samalla Bosch numerolla varustetuissa on täysin eri sarjan piirilevyt....tämän hetkisten eri piirilevyjen lay-outtien määrä kylläkin vasta 4..... lisäksi 4,6 ja 8 sylinterisissä myös on oma lay-outtinsa... mutta mikäli virtaa riittää...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

tuolta voi hakea D-jetronicin alta vähän ideaa versioista yms. toiminnasta..
http://members.rennlist.com/pbanders/index.html
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Vaikka layout on erinlainen niin tuskimpa niissä hirveän paljon on eroja, voisi helposti päivittää kun saa aina erinlaisen kortin ja näkis sit niiden eron. Kunhan vaan sais yhden tehtyä niin olisi pohja valmiina. :lol:

Unski kerkesi jo väliin, hyvä linkki. Äkkipäätä kolmea katsellessa ei kyllä mitään radikaaleja eroja kytkennässä ole eli kun yhden piirtää niin on helppo lisätä erinlaisuuksia valmiiseen pohjaan ja saada näin jokaisesta versiosta omat kuvat.
Viimeksi muokannut mjo33400, Pe 02.09.2005 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

kunhan kotiin ehdin saatan kuvata mm. 350:n, 450 USA version ja 280:n...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jään mielenkiinnolla odottamaan.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Hei unski! Tosta linkistähän löyty kytkikset. Tollasesta piirilevystä ja sen toiminnasta ei tarvitse tietää mitään ja silti pystyy vian hakemaan esille helposti. Esim. transistoreja ei tarvitse irroittaa kortilta, ne pystyy mittaamaan mun teterillä suoraan kytkennästä. Lyyttejäkään en ensimäisestä kuvasta löytänyt kuin kolme ja nekin tantaaleja. Piirustusteknisesti noi kuvat voi piirtää vieläkin luettavampaan muotoon. Korttihan on täynnä passiivikomponentteja ei mitään ihmeellistä erikoiskomponentteja. Veikkaisin poksien valmistusajan noin 60-70 luku, ehkä vielä 80 luvullakin, mutta en usko. :lol:

PS. Mitä tommonen poksi maksaa uutena. Noi osat mitkä kenties on rikki maksaa noin 50 centistä 5 euroon/kpl.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Noin 2700€ .... tuo on siis porsche 914:n boksi. Tehty 4-sylinteriselle. 6-8 on samanlainen rakenne tietysti komponenttejä enemmän. Huomioi myös tehotransistorit jäähdytyslevyn sisässä kotelossa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

On huomioitu, taitaa olla vanhat TFK:t tai vastaavat, ainakin tutun näköisiä jo 60 luvulta. :lol:

PS. En minä mikään vanha vielä ole. :roll: :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vastaa Viestiin