W111 coupe 1968 jarrutehostimesta

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

W111 coupe 1968 jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kävikin sitten tänään niin että tehostin alkoi oikuttelemaan, eli jarrua painettaessa moottorin kierrokset nousee ja tehostustuntuma oli aika heikko.

Tarkistin tietenkin tehostimelle menevän alipaineletkun, takaiskuventtiilin sekä liitokset. Ne oli OK joten imin ja puhaltelin toisella letkulla sitä tehostinta ja kun jarrua painaa samalla niin sisälle kuului suhinaa. Eli kalvossa on reikä tai muuta vastaavaa, sillä on kai jonkinlainen venttiilikin?

Mersun tehostimia voi kuulemma purkaa, ne puoliskot erkanee kun vähän kiertää niin koloset vapautuu. Oma tehostin näyttää jotenkin "prässätyltä" mutta voihan sekin olla purettavaa mallia. Jos se purkautuu niin niitä sisäkaluja saa varmaan erikseen, mutta mitenköhän noin vanhaan löytyy?

Jos jollain olisi autooni sopiva tehostin niin saattaisin ostaa pois. Tehostimen halkaisija on noin 22 cm ja syvyys (laipasta laippaan) noin 16 cm. Etulaippa (siis pääsylinteri) on kahdella pultilla ja se taustapuolen "jalka" on neljällä pultilla.

Kuka osaa kertoa mitä tehostimen alipaineletkussa tekee sellainen muovinen "sakkakuppi", se on letkun alimmassa kohdassa ja näyttää toimivan jonkinlaisena "vedenerottimena" tms?

Niin, tehostinta voi tarjota puhelimessakin 040-7371240.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Varaosa-aapinen nimesi sen "sakkakupin" separaattoriksi, siis veden ja moskan erotin.

Siiheksi kun löydät ehjän alkuperäisen tehostajan voit ruuvata siihen w123:n tehostajan sen pitäisi sopia heittämällä. Uusi maksaa Saksassa 300-500€
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tänään potilas on otettu kirurgiseen hoitoon. Viallinen sisäelin irroitettiin ja nostettiin hoitopöydälle tarkastelua varten. Ei siinä ollut paljon tarkasteltavaa, kävin sitten noutamassa vaihto-elimen. Elimen luovuttajana toimi W123 250 bensa mersu, oli jo purettu irti valmiiksi. Mittasimme kaikki mitattavissa olevat mitat ja tehostin sopinee paikalleen, mutta koska on litteämpi niin jarruputkia joutuu hieman taivuttamaan sillä pääsylinteri siirtyy noin 4 cm taaksepäin.

Osien sopivuus todennetaan huomenna, annan maalin kuivua yön yli ennen asennusta - "kylmä"asennus näytti että palikat asettunee oikeille paikoilleen lukuunottamatta noita jarruputkien liitäntöjä.

Tehostimen alta rintapellistä löytyi hieman "vaurioitunutta kudosta" eli alkavaa korroosiota mikä tuli samalla putsattua ja maalattua. Oli vanha pääsylinteri vuotanut nesteensä tehostimen sisäänkin, saattaapi olla vaikuttanut tehostimen rikkoutumiseen sekin. Uusi tehostin näyttää kuivalta sisältäpäin. Merkki onkin nyt Bendix sen orkkis Alfred Tevesin sijaan.

Niin, pääsylinteri on ollut aiemmin auki, päätellen muttereiden kirkkaudesta sekä ehjästä maalista. Jos tuo bendiksi asettuu hyvin siihen niin voihan senkin antaa olla siinä ainakin jonkun tovin, jos yrittäisi purkaa tuon vanhan servo boosterin ja ehjätä uudella kalvolla...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Tamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1010
Liittynyt: Su 05.06.2005 22:43
Paikkakunta: Tornio

w111 j-tehostin

Viesti Kirjoittaja Tamppa »

Terve !

vieläkö etsit jarrutehostinta w111 coupeen.
sellanen löytyis yksi kpl. hinta sille 150€.
tarvitko muuta osaa ?

Tarmo
040-5198261
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w111 j-tehostin

Viesti Kirjoittaja karra »

Tpohjo kirjoitti:Terve !

vieläkö etsit jarrutehostinta w111 coupeen.
Moikka! Kiitos tarjouksesta kuitenkin, pitää soitella vaikka paremmalla ajalla muista tarpeista. Jotain pientä olisi: kuten aiemmin esillä ollut sulakerasian kansi, pyyhkijänsulat ja nyt vaikka kuskin puolen lämmityslaitteen hana...

Potilas on toistaiseksi pelastettu. W123:n Bendix jarrutehostin sopi paikalleen ja istuu siellä erittäin siististi. Onneksi tämä tehostin on malliltaan vanhan oloinen eli sellainen lieriö, voi antaa olla rauhassa paikoillaan. Ohessa kuva uudesta tehostimesta:

http://img14.imgspot.com/u/05/227/16/P1010013.JPG

Uusin tietenkin samalla sen alipaineletkun, siihen tuli teräsvahvisteinen kangaspäällysteinen musta letku jonka ostin hydrauliikkaliikkeestä. Ainut mikä piti tehdä oli tehostimen puoleiseen päähän sovite, koska uuden tehostimen letku oli aavistuksen pienempi. Jätin yksinkertaisesti pätkän sitä valkoista muoviletkua nippaan ja työnsin uuden letkun vaan sen päälle. Vanhan malliset peltiklemmarit korvasin uusilla letkuklemmareilla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin