kierroksilta tyhjäkäynnille... sammuu!! W124 E300D

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

kierroksilta tyhjäkäynnille... sammuu!! W124 E300D

Viesti Kirjoittaja felmit »

Ajaessa tulee tilanteita, että pitää höllätä kaasupolkimesta ja polkaista kytkinpoljin pohjaan... :shock: Auto sammuu.
Ei ole esim. mukavaa vaihtaa vaihteita. Vai opettelisiko rallikuskisi, että vaihtaisi vauhdissa...
Aikaisemmin ongelma esiintyi ainoastaan moottorin ollessa vielä alle käyntilämpötilan ja kylmäkone päällä.
Mutta nyt myös käyntilämpöisenä

Toisin sanoen kieroksilta tyhjäkäynnille... sammuu!!
Kierrokset käyvät jossain 300 rpm tienoilla ja jos ei sammukaan, kierrokset nousee välittömästi tasaiseen normaaliin tyhjäkäyntiin.
Mistä vikaa etsimään?

Autohan oli W124 E300D. (moniventiilikone)

Ps. Aiemmin ajattelin sen olevan imuvuotoja polttoaineessa, mutta se ei ole ongelmaa ratkaisut. Tilanne parani, muttei ongelmaa poistanut.
autodidakti
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Nyppää ELR:n piuha pumpun perästä irti ja katso kuinka käyttäytyy..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

veppe kirjoitti:Nyppää ELR:n piuha pumpun perästä irti ja katso kuinka käyttäytyy..
Kierrokset laskee merkittävästi!
Liitin käy paikoilleen kumminkin päin ja vaikutus on sama.
Eli niiaus tyhjäkäynnille on edelleen liian syvä.

Tutkistelin noitakin aikaisemman yrityksen juttuja http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3869#83869.
Yhden johdon vaihdoin jo kokonaan, oli kymmeniä senttejä pelkkää kuparisydäntä. Ne johdot, mitkä menee tiukkaan pakettiin vaikuttaisivat paremmilta. Vaikka kuori murentuisi ympäriltä, ei virrankulkusuunnan muutoksia ilmeiseti pääse enää tapahtumaan.
Eli summarun: vika ei ole sähköjohdoissa, eikä imuvuodoissa!
autodidakti
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Vika on tyhjäkäynnin säädössä. Moottorin tulisi käydä ilman valoja ja muuta kuormaa, ELR-johto irti, normaalia tyhjäkäyntiä. Otappa siis johto irti ja säädä tyhjäkäynti normaaliksi, sitten johto kiinni ja ajoon.
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

alipaine pumppu

Viesti Kirjoittaja karjis »

Vika voisi olla alipaine pumpussa! Kokeile alipaine säädintä(oma oletus en musita miksikä kutsutaan) joka on imusarjan alla, jonka keskelle menee alipaineletku.
Toinen mahdollisuus on polttoainetankin korvausilmaputki tukossa tai liian tiivis korkki. Omassa oli alkukesästä korvausilman kanssa ongelmia ja asettui sittemmin kun sain korvausilman kuntoon.
Sitten vika voisi myös olla polttoaineen kierrätys pumpussa :arrow: moottori tukehtuu liiallisen polttoaineen saannissa, koska palautus ei pelaa.
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: alipaine pumppu

Viesti Kirjoittaja veppe »

karjis kirjoitti:Vika voisi olla alipaine pumpussa! Kokeile alipaine säädintä(oma oletus en musita miksikä kutsutaan) joka on imusarjan alla, jonka keskelle menee alipaineletku.
Toinen mahdollisuus on polttoainetankin korvausilmaputki tukossa tai liian tiivis korkki. Omassa oli alkukesästä korvausilman kanssa ongelmia ja asettui sittemmin kun sain korvausilman kuntoon.
Sitten vika voisi myös olla polttoaineen kierrätys pumpussa :arrow: moottori tukehtuu liiallisen polttoaineen saannissa, koska palautus ei pelaa.
Alipainepuolella ei kai vika voi olla autoissa, joissa on ELR. Ei ole alipainesäädintä, vaan säätö tapahtuu sähköisesti ELR:n ohjaamana.
Korvausilma voisi olla yksi mahdollinen, tosin itsellä ei tämä ollut syynä. Itsellä teki siis viime talvena pari kertaa sammumistempun, kun olin yhtä kyytiä ajanut 200 km => sammui, kun tulin Kärsämäen liikenneympyrään ja painoin kytkimen pohjaan. Ei ollut alipainetta tankissa.

Diesel ei taida liikaan polttoaineeseen varsinaisesti tukehtua. Mitä enempi saa polttoainetta, sitä enempi on kierroksia. Eli jos saisi liikaa polttoainetta, se minun mielestäni vain nostaisi kierroksia! Pumppuhan ei kuitenkaan määräänsä enempää syötä moottorille, eli ei voi tulla "liikarikastusta", kuten bensa-autoissa, joissa tyhjäkäynnillä moottori ei saa ilmaa niin paljon. Dieselissä taas ilmaa tulee aina vapaasti..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Perttu K kirjoitti:Vika on tyhjäkäynnin säädössä. Moottorin tulisi käydä ilman valoja ja muuta kuormaa, ELR-johto irti, normaalia tyhjäkäyntiä. Otappa siis johto irti ja säädä tyhjäkäynti normaaliksi, sitten johto kiinni ja ajoon.
Täytyypä yrittää tämä!
Tutkaillessani havaitsin, että huohotin putket ventiilikopan päällä ovat osittain murtuneet ja ilmaa pääsee imusarjaan sitäkin kautta!
En tiedä haittaako, mutta tilasin uudet. Saksasta asti lähettävät :?:
autodidakti
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Oletko varma, ettei siinä huohotinputkessa ollut vain se solumuovilämmöneristin murtunut. Itse putkihan taitaa olla kovaa muovia, ei kai kovin usein murru? Kumiletkut, jotka menee siinä imusarjan päällä murtuilevat vanhemmiten, jos niitä irrottelee.

Kumma, että lähettävät Saksasta asti. KL:ssä on varastossa ainakin noita kumiputkia + tiivistettä hyllytavarana..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

pumpun sisältä perus tyhjäkäynti kohdalleen ELR ei pysty sitä täysin korjaamaan koska siinä on pieni viive
maksimi syötön lisäys korjaa myös tuon tyhjäkäynnin jos on liian pienellä ja joitain hepoja voi tulla lisää :lol:
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Kiitos asiantuntijoille!!!!!!!!!!!!!!!! :D
Nyt alkoi tuntumaan siltä, että sammuilu on ohi mennyt asia kesken ajon.
Perustyhjäkäynti kohdalle! Oikohan oikea ruuvi? :roll: Meinaan, kansia en alkanut aukomaan!
Miltei kuvan keskellä; 13 mm lenkillä lukkomutteri auki ja 6 mm lenkillä 3/4 kierrosta ruuvia aukipäin.
Jos nyt ottaa ELR piuhan irti, ei ole muutosta tyhjäkäynnissä!

Kuva


Miksi vaihdoin sähköjohtoja:
Kuva


--------------------------------------------------------------------------------
Oletko varma, ettei siinä huohotinputkessa ollut vain se solumuovilämmöneristin murtunut. Itse putkihan taitaa olla kovaa muovia, ei kai kovin usein murru? Kumiletkut, jotka menee siinä imusarjan päällä murtuilevat vanhemmiten, jos niitä irrottelee.

Kumma, että lähettävät Saksasta asti. KL:ssä on varastossa ainakin noita kumiputkia + tiivistettä hyllytavarana..
Enpä ole! Huomenna tulee osat, sitten selviää.
Miksi vaihdatin niin herkästi; kokemus osittanut, että kovettuvat ajan mittaan ja tulevat vaihtoon joka tapauksessa. Ilmeisesti ketjun vaihdon yhteydessä niitä oli jouduttu irroittelemaan ja öljyä oli alkanut tihkumaan ventiilikopan päälle.
Miksi Vehosta, on nuo KL-kaupat matkan päässä, viimeksi ostin osia Rovaniemen KL-varaosista ja Veho on nurkalla...
autodidakti
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

felmit kirjoitti:Kiitos asiantuntijoille!!!!!!!!!!!!!!!! :D
Nyt alkoi tuntumaan siltä, että sammuilu on ohi mennyt asia kesken ajon.
Perustyhjäkäynti kohdalle! Oikohan oikea ruuvi?
Jep. Oikea ruuvi on. tuo on tyhjäkäynnin hienosäätö. pumpun sisällä on siten tyhjäkäynnin karkea säätö
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Mika.T kirjoitti:Jep. Oikea ruuvi on. tuo on tyhjäkäynnin hienosäätö. pumpun sisällä on siten tyhjäkäynnin karkea säätö
Nyt saa yönsäkin nukkua!
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

veppe kirjoitti:Kumma, että lähettävät Saksasta asti. KL:ssä on varastossa ainakin noita kumiputkia + tiivistettä hyllytavarana..
Hinnassa ei ollut kyllä eroa
Vehossa kumiosat 48,80 €
KL:ssa 14848-TP huohotinputkiston kumiosat OM606 Hinta: 49,50 EUR

Tosin Alppilan autosähkö olisi myynyt vieläkin edukkaammin. HÖH!

Vanhat kumit olivatkin aivan kivikovia ja murtuneita. Varsinkin pienet kumiset kulmakappaleet juuri imuputkien päällä.
Muoviholkien päällä ei ole mitään solkumia. Nittä ei tosiaan tarvitse vaihtaa.
autodidakti
turnipe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 10.07.2005 07:20
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja turnipe »

tuli tuosta pumpun kuvasta mieleen,että mikä merkitys sillä alemmalla "solenoidilla" on. sen allahan on syöttöruuvi kun purkaa sen kannen pois. päällimmäisen mötikän alla on se tyhjäkäynnin karkee säätö mut se alempi.. sattui pumppua kännissä roplatessa sellainen pieni moka kun laitoin sitä alempaa takas paikoilleen ja sehän ei suostunu menemään sinne sovitulle paikalle suosiolla niin jalluhörppy ja sitten vasaraa vaan. sinnehän se sitten meni, mutta ei kestänyt lyöntiä ja sisälmykset tulivat möykystä ulos.
no nukuttuani yön yli ja selviteltyä hieman nuppia aloitin alusta ja otin möykyn hoitoon. laitoin sisälle muutaman prikan ja sitten täytin kolon sikapaskalla.
eli nyt se alempi möykky on todellakin disabloituna ja auto pelaa kuin unelma.
tehot kasvoi huomattavasti. tosin syöttöä lisäsin jonku 1.5 kieppiä ja max kierroksia sen 500rpm.

jallun voimaa...
w124 ja ponton.
Avatar
PP D
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 21.11.2003 10:27
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PP D »

Se alempi solenoidi on ns nykimisenestolaite. Sen tappaminen ei tuo jos ei vähennäkkään tehoa, saattaa tulla inhottavampi ajaa......
Vastaa Viestiin