Automaatin ongelmat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mviiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 16.09.2003 13:23
Paikkakunta: Haukipudas

Automaatin ongelmat

Viesti Kirjoittaja mviiri »

-89 300D automaatti vaihtaa kylmänä tosi terävästi ( kolahtamalla). Kun on ajanut jonkin matkaa, laatikko alkaa vaihtamaan normaalisti ilman kolauksia ja nykäyksiä. Onkohan vika mahdollisesti öljyissä, vai voiko olla jotain muutakin hämminkiä ( alipaineissa ym ? ).?

Edellisestä öljyjen vaihdosta ei ole tietoa, tarkoitus vaihtaa tällä viikolla.
CLA 250e
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Joo - kyllä kaikki alkaa siitä, että vaihdat öljyt ja suodattimen.
Ja lisäksi että öljyä on oikea määrä - ei liikaa, eikä liian vähän.
Mitataan kuumana tyhjäkäynnillä.

Onko öljyt muuten minkä väriset nyt ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Normaalia

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä se vaan on niin että kylmillä öljyillä ei automaatin toiminta ole ihan kaikkein parasta, mahdolliset kovat vaihtopaineet ja perän väljyys tietysti korostavat tätä asiaa.

Öljyt kannattaa tietysti vaihdattaa heti kun kerkeää, huonotkin öljyt tietysti vaikuttavat.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Oliskos tässä sittenkin kyse siitä, että paineet on säädetty aika kovalle mutta öljyt onkin melko finaalissa. Kylmänä öljyt ovat vielä kutakuinkin Ok, mutta kuumana niistä häviää viimeinenkin "jäntevyys" jolloin vaihdot väkisinkin pehmenevät.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
mviiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 16.09.2003 13:23
Paikkakunta: Haukipudas

Jos öljynvaihto ei auta

Viesti Kirjoittaja mviiri »

Kuinka noita paineita ym. voi säätää ? Näin jossain ohjeita, kuinka laatikon kyljestä voi säätää jotain ja myöskin konehuoneesta jotain alipainevipua ?
Toinen vaikutti luistoon ja toinen kai vaihtoajankohtaan ?

Mutta onnistuuko kotioloissa, vai vaatiiko koulutusta / aikaisempaa kokemusta ?
CLA 250e
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Jos öljynvaihto ei auta

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

mviiri kirjoitti:Kuinka noita paineita ym. voi säätää ? Näin jossain ohjeita, kuinka laatikon kyljestä voi säätää jotain ja myöskin konehuoneesta jotain alipainevipua ?
Toinen vaikutti luistoon ja toinen kai vaihtoajankohtaan ?

Mutta onnistuuko kotioloissa, vai vaatiiko koulutusta / aikaisempaa kokemusta ?
Joo, kotona voi säätää, konehuoneesta vaijerikireyttä, vaikuttaa siihen miten osakaasulla vaihtaa suurempaan / pienempään. Paineita ruuvataan laatikosta kuskin puolelta, tässä ohjeet:

http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... saato.html
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jep.
Osoitteesta tahtiklubi.servebeer.com löytyy ohje ja neuvot laatikon paineiden säätämiseksi. Se laatikon kyljestä löytyvä ruuvi on juuri se, millä säädetään luistoa.
Hiukan väärin sanottu tietysti tämäkin, luistaa loota ei saisi -- luisto tuhoaa sisuskalut suhteellisen nopeasti. Ennen ensimmäistäkään säätöä vaihdattaisin kyllä öljyt ja suodattimet ja havannoisin, miten sillä saa laatikon käytöstä korjattua.

Se konehuoneesta kaasuvivustolta lähtevä tanko tai vaijeri vaikuttaa siihen, miten pitkälle laatikko antaa vedättää ennen kuin se vaihtaa isommalle pykälälle. Mitä kireämpi tanko/vaijeri, sen ylempänä vaihtokohta. Samassa suhteessa lisääntyy myös laatikon herkkyys vaihtaa pienemmälle kaasua painettaessa, ilman että varsinaisesti käyteetään edes kickdownia.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin