Alipainepumppu/nokkaketju W124 2.0D -88

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
borco
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 02.03.2005 16:36
Paikkakunta: wasa

Alipainepumppu/nokkaketju W124 2.0D -88

Viesti Kirjoittaja borco »

Moi!

Alkoi alipainepumppu (w124 2.0d) ääntämään ja kun pumpun päätyä/kantta painaa niin meteli vaimenee. Taitaa siis pumppu olla entinen?

Kannattaako nokkaketju vaihtaa samalla kerralla ja onko ketjun vaihto kuinka vaativa toimenpide?

Kuinka kireälle ketju pitää kiristää (onnistuuko maallikolta?) ja pitääkö kiristimet yms vaihtaa aina samalla?

Mitä muuta kannattaisi tarkistaa/vaihtaa samalla kerralla?
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Tarkista vuoristoradan kunto.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18105
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alipainepumpun vaihdossa ei ole mitään mikä liittyisi nokkaketjun vaihtoon.
Tarkista se "vuoristorata" kun vaihdat pumppua, eli siis se pinta johon pumpun laakeri vastaa.

Tarkista ennen pumpun vaihtoa onko hihnankiristimen pyörä suorassa, ellei ole ja hihna kitisee, vaihda samalla kiristimen keinun laakeri.
Jos kiristimen iskarin päätyheloissa on välystä, vaihda iskari, jos kiristinpyörän laakerissa, vaihda pyörä jne...jne...

Ketjun vaihto on erittäin helppo toimenpide, mutta se ei onnistu maallikolta - tai sanotaan niin ettei kannata riskeerata, eikä ketjun liittämiseen tarvittavaa työkalua ole kuin korjaamoilla.

Ketjunvaihdossa menee aikaa alle tunti.
paitsi että "E300TD" vaihtaa sen kymmeneen minuuttiin :D
Avatar
borco
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 02.03.2005 16:36
Paikkakunta: wasa

Viesti Kirjoittaja borco »

dealer kirjoitti:Alipainepumpun vaihdossa ei ole mitään mikä liittyisi nokkaketjun vaihtoon.
Tarkista se "vuoristorata" kun vaihdat pumppua, eli siis se pinta johon pumpun laakeri vastaa.

Tarkista ennen pumpun vaihtoa onko hihnankiristimen pyörä suorassa, ellei ole ja hihna kitisee, vaihda samalla kiristimen keinun laakeri..........
Kiitos neuvoista. En ole vielä pahemmin päässyt eli joutunut tutustumaan mesen tai yleensäkkään diisseli-tekniikkaan. En ole edes tarkistanut kuinka paljon on purettavaa jotta pääsee pumppuun käsiksi.... :?:

Pitääkö ketju sitten kovaakin ääntä kun se on kulunut?

Miten tunnistaa "turvallisemman" liukulaakeroidun pumpun?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Päälisin puolin siitä, että se on kasattu ruuveilla ja se "vaarallinen" niittaamalla. Kun pumpun ottaa irti, niin erohan näkyy suoraan siitä laakerista. Toisessa on kuulalaakeri, joka näyttääkin siltä, että kohta se räsähtää. :shock: Toisessa liukulaakeri. Uudet pumputhan ovat sitä turvalllista mallia.
Avatar
borco
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 02.03.2005 16:36
Paikkakunta: wasa

Viesti Kirjoittaja borco »

Kiitos avusta. Nyt pitäisi vielä löytää edullinen ja vähän käytetty pumppu jostain...
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Eikös KL:stä saa tosi vähän käytettyjä :roll: :lol:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
PP D
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 21.11.2003 10:27
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PP D »

[quote="Perttu K"]Päälisin puolin siitä, että se on kasattu ruuveilla ja se "vaarallinen" niittaamalla.

Ei täysin pidä paikkaansa, on tullut vastaan kumpaakin mallia sekä ruuveilla että niiteillä kasattuna.
Vastaa Viestiin