Moi!
Alkoi alipainepumppu (w124 2.0d) ääntämään ja kun pumpun päätyä/kantta painaa niin meteli vaimenee. Taitaa siis pumppu olla entinen?
Kannattaako nokkaketju vaihtaa samalla kerralla ja onko ketjun vaihto kuinka vaativa toimenpide?
Kuinka kireälle ketju pitää kiristää (onnistuuko maallikolta?) ja pitääkö kiristimet yms vaihtaa aina samalla?
Mitä muuta kannattaisi tarkistaa/vaihtaa samalla kerralla?
Alipainepumppu/nokkaketju W124 2.0D -88
Alipainepumpun vaihdossa ei ole mitään mikä liittyisi nokkaketjun vaihtoon.
Tarkista se "vuoristorata" kun vaihdat pumppua, eli siis se pinta johon pumpun laakeri vastaa.
Tarkista ennen pumpun vaihtoa onko hihnankiristimen pyörä suorassa, ellei ole ja hihna kitisee, vaihda samalla kiristimen keinun laakeri.
Jos kiristimen iskarin päätyheloissa on välystä, vaihda iskari, jos kiristinpyörän laakerissa, vaihda pyörä jne...jne...
Ketjun vaihto on erittäin helppo toimenpide, mutta se ei onnistu maallikolta - tai sanotaan niin ettei kannata riskeerata, eikä ketjun liittämiseen tarvittavaa työkalua ole kuin korjaamoilla.
Ketjunvaihdossa menee aikaa alle tunti.
paitsi että "E300TD" vaihtaa sen kymmeneen minuuttiin
Tarkista se "vuoristorata" kun vaihdat pumppua, eli siis se pinta johon pumpun laakeri vastaa.
Tarkista ennen pumpun vaihtoa onko hihnankiristimen pyörä suorassa, ellei ole ja hihna kitisee, vaihda samalla kiristimen keinun laakeri.
Jos kiristimen iskarin päätyheloissa on välystä, vaihda iskari, jos kiristinpyörän laakerissa, vaihda pyörä jne...jne...
Ketjun vaihto on erittäin helppo toimenpide, mutta se ei onnistu maallikolta - tai sanotaan niin ettei kannata riskeerata, eikä ketjun liittämiseen tarvittavaa työkalua ole kuin korjaamoilla.
Ketjunvaihdossa menee aikaa alle tunti.
paitsi että "E300TD" vaihtaa sen kymmeneen minuuttiin

Kiitos neuvoista. En ole vielä pahemmin päässyt eli joutunut tutustumaan mesen tai yleensäkkään diisseli-tekniikkaan. En ole edes tarkistanut kuinka paljon on purettavaa jotta pääsee pumppuun käsiksi....dealer kirjoitti:Alipainepumpun vaihdossa ei ole mitään mikä liittyisi nokkaketjun vaihtoon.
Tarkista se "vuoristorata" kun vaihdat pumppua, eli siis se pinta johon pumpun laakeri vastaa.
Tarkista ennen pumpun vaihtoa onko hihnankiristimen pyörä suorassa, ellei ole ja hihna kitisee, vaihda samalla kiristimen keinun laakeri..........

Pitääkö ketju sitten kovaakin ääntä kun se on kulunut?
Miten tunnistaa "turvallisemman" liukulaakeroidun pumpun?