Ilmastointilaitteen periaate

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Ilmastointilaitteen periaate

Viesti Kirjoittaja Marde »

Sateinen sää tänään, joten mitenkäs vaikka ilmastointilaitteiston alkeet? :)

Lähdetään liikkeelle vaikka kompressorista ulostulo-eli korkeapainepuolelta. Kompressori ei koskaan pumppaa nestemäistä kylmäainetta vaan ainoastaan kaasuuntunutta. Eli kompurasta tulee ulos korkeapaineista kaasua, johon on sitoutunut lämpöä auton ohjaamosta. Tämä kaasuuntunut kylmäaine johdetaan lauhduttimen yläosaan ja sen läpi kulkiessaan kaasun lämpötila putoaa, siihen sitoutunut lämpöenergia johdetaan pois ja se muuttuu jälleen nestemäiseksi. Yleensä 1/3 lauhduttimesta, eli se alin osa on sisällöltään jo nestemäistä. Tässä vaiheessa tulee tarpeen se puhallinkin, koska luovutettu lämpö kulkeutuu auton jäähdyttäjään. Kuuma päivä, ilmastointi päällä ja visko vähän missä kunnossa sattuu, saattaa nostaa kummasti koneen lämpöjä.

Seuraavaksi tässä laitteistossa voisi olla kylmäainesäiliö/kuivain, voi sijaita korkea- tai matalapainepuolella, siis ennen tai jälkeen kompressoria. Nimensä mukaisesti toimii kylmäaineen varastona sekä poistaa kosteutta järjestelmästä... varmaan jokainen on nähnyt monessakin pakkauslaatikossa mukana tulleen pikku pussukan jossa lukee Silica-gel, kosteudenpoistajaa.

Seuraavaksi korkeapaineinen, nesteytetty kylmäaine saapuu venttiilin luokse, jonka nimi englanniksi on usein '(Thermostatic) expansion valve' ja se sijaitsee hyvin lähellä höyrystinkennoa, joka on kojelaudan sisällä. Kyseinen venttiili säätelee tarkasti jäähdytykseen tarvittavan ja höyrystimeen päästettävän kylmäaineen määrää. Apuna venttiilillä on höyrystimen ulostulopuolella oleva anturi, joka mittaa höyrystimessä kaasuuntuneen kylmäaineen lämpötilaa. Sen perusteella venttiili päästää oikean määrän ainetta höyrystimeen. Kyseisen venttiilin läpi kulkiessaan kylmäaine hajoaa hyvin pieniksi pisaroiksi jotta sen kaasuuntuminen olisi helppoa. Samalla siirrytään korkeapaineesta matalapaineeseen. Höyrystimessä kaasuun sitoutuu lämpöä, joka tulee höyrystinkennon läpi johdetusta ilmasta. Kennoon syötetty matalapaineinen neste riittävästi lämpöä imiessään muuttuu matalapaineiseksi kaasuksi, joka johdetaan ulos kennosta.

Kennon jälkeen matalapaineinen kaasu voitaisiin johtaa kuivaimeen, riippuen siitä onko kyseinen osa ennen tai jälkeen kompressoria. Joka tapauksessa se imeytyy kompressorin matalapainepuolelle, josta se siirtyy jälleen korkeapainepuolelle ja kierros on tehty. Lauhduttimessa taas luovutetaan kaasuun sitoutunut lämpö pois.

Järjestelmään tietenkin sisältyy lukuisia antureita ja katkaisijoita sen toiminnan varmistamiseksi, mutta tämä näin perusideana. Vesi järjestelmässä kylmäaineen kanssa muodostaa hydrokloridia, joka on happo... ei varmaan tarvitse kertoa mitä moinen tavara aiheuttaa.

Kas, aurinko paistaa taas... terkkuja kaikille :) Jos olen tehnyt jotain mokia edellisessä, niin korjata saa (ja pitääkin)... ei oppi ojaan kaada.
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

"Kennon jälkeen matalapaineinen kaasu voitaisiin johtaa kuivaimeen, riippuen siitä onko kyseinen osa ennen tai jälkeen kompressoria."

Sen verran korjausta, kuivain sijaitsee aina kompressorin
jälkeen korkeapaine puolella. Koska sen toiminta on tehokkaampaa paine puolella kuin "imu" linjassa (lue matalapaine puoli)
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Avatar
kasimb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 22.01.2005 13:46
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja kasimb »

Ei päivää ilman W126 vikoja: ilmastointi lakkasi kokonaan tuottamasta kylmää vaikka pumppu pyörii ja ainetta on sisällä oikea määrä. Kylmämies mittasi paineet imu ja painepuolelta ja samathan ne oli > pumppu on rikki. Pumppu maksaa 620€ ja kuivain alta satasen... onneksi kesä on jo ohitse.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!

www.hakalaperformance.fi

-89 560 SEC

-93 BMW 740i V8 Shadow Line

-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Eikö kimmo.s:llä ollut pumppu myytävänä.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vastaa Viestiin