Kuinka kestää mersun kansi keittämistä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Kuinka kestää mersun kansi keittämistä?

Viesti Kirjoittaja veppe »

Rouva unohti, ettei tuossa ole tällä hetkellä flektiä paikallaan. Oli odottelemassa minua työpaikan pihalla auto käyden (saikin odottaa melkein puoli tuntia :roll: ) ja touhus tenavien kanssa jotain. Sitten soitti hätääntyneenä, että mikähän tähän nyt tuli kun käryää ja savua nousee pellin alta - oli sammuttanut auton :evil:

No eipä mitä, sehän oli nostellut lämmöt tappiin. Hetimiten väänsin alkajaisiksi lämmöt ja puhaltimen täysille. Hetken päästä käynnistin auton (kun lämmöt oli laskeneet satasen paikkeille). Muutaman desin oli ehtinyt vettä poistella ylivuotoletkun kautta, lämmöt oli tapissaan ehkä enintään minuutin ajan. Ei varmaan kuitenkaan tarvi vielä yöunia menettää?

Tuo keittelyhän saattaa tietty vaan tehdä hyvää, irtoaa ylimääräiset karstat koneesta, kun käytetään hiukan kuumempana välillä :lol:

Toisaalta siinä jo nostaja(t) sen verran napsuttelee, jotta on ollut ajatusta vaihtaa. Samalla vaihtais kannentiivisteen ja nokkaketjun. Ja taas tuloo remontille hintaa... :roll: Vaan tällä kertaa vois kuittailla vaimolle, että sun vika :twisted:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

keittää

Viesti Kirjoittaja esko »

kiehutin superturboa reilut 10 kertaa....
reilun 2.0 bar paineilla tehoa + 400 hv tehoilla holset 40 :llä....
kannentiivisteen vaihto mutta kansi ei ollut halki mittauksesta
huolimatta, venttiilihionta, oikaisu ja baaanalle.....

kuullaan
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Oikeestaan siis tarkoitin ihan vain pahvin kestoa :lol: En epäilekään tuon kannen kestoa. Vai sainko vain uuden huolenaiheen :shock: :lol:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

veppe kirjoitti:Oikeestaan siis tarkoitin ihan vain pahvin kestoa :lol: En epäilekään tuon kannen kestoa. Vai sainko vain uuden huolenaiheen :shock: :lol:
lyö flekti paikolleen
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Re: keittää

Viesti Kirjoittaja nokileka »

esko kirjoitti:kiehutin superturboa reilut 10 kertaa....
reilun 2.0 bar paineilla tehoa + 400 hv tehoilla holset 40 :llä....
kannentiivisteen vaihto mutta kansi ei ollut halki mittauksesta
huolimatta, venttiilihionta, oikaisu ja baaanalle.....

kuullaan
kuullaan :roll:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1302
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kokemusta on keittämisestä 2-3 kertaa,Kahdella eri autolla.Mitään seuraamuksia ei tullut.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

nokileka kirjoitti:lyö flekti paikolleen
Ei nyt vielä tuon takia :lol:

Täytyy eka yrittää selvittää se, mistä se flektin vatkaaminen johtuu. Onko vesipumpusta akselin pesä väljä vaiko viskosta akselin jatke jotenkin mutkalla... Kun ei saa kiristämällä välystä loppumaan ja aina vaan vatkaa flekti :?
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Keitin tuon oman koneen viime talvena penkissä oikein perusteellisesti. Männät suli, mutta kannentiiviste ja kansi jäivät ehjiksi. Melkoisen luja tuo mersun kannentiiviste on keittämistä vastaan. Tosin ei tuo ihan herkästi keitäkkään.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Ari kirjoitti:Kokemusta on keittämisestä 2-3 kertaa,Kahdella eri autolla.Mitään seuraamuksia ei tullut.
Niin eiköhän tuokin ole täysin riippuvainen siitä että kuinka kauan sillä keitetyllä koneella vielä ajetaan...kaiken saa p*skaksi kun tarpeeksi kauan sohloo...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Jeps, ylipäätään normaalioloissa ei mersun pitäisi koskaan keittääkään. Ainakaan minulla ei saa normaaliajolla lämpöjä nousemaan edes yli 100 asteen niin, etteikö vielä saisi lämppärillä viilenemään. Ja luulen, että rouvakin muistaa jatkossa tarkkailla lämpömittaria hiukan tarkemmin :lol:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Keitti moottoritielle

Viesti Kirjoittaja kekes »

Tulipahan mokattua,jätin pahvin syylärin eteen ja moottoritiellä
huomasin vasta kun höyryä tuli pellin alta,että nyt kuumeni,mittari tapissa 120 ja tien sivuun,letku oli ilmeisesti paineessa irronnut termostaatin kotelosta ja nesteet pihalle.
Aika paljon näkyi olevan moskaa,joka ilmeisesti oli nesteen mukana tullut pihalle.
Ei muuta kuin hinausauto ja Heleniukselle Sääksjärvelle,ei enää suostunut lähtemään käyntiin,lupasi kyllä,mutta onkohan jotain pahempaa tiedossa
kuin uudet nesteet,kansipahvi,kansi?
Heti Helenius moitti ja sanoi,että ei pahvia saa laittaa suoraan jäähdyttimen eteen vaan maskin eteen.
Sen sit kuule huomenna,pelottaa vähän mitä sieltä tulee...

Kyseessä ao.auto malli.
Viimeksi muokannut kekes, Ke 31.01.2007 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Pari vuotta sitten soitti asikas, jotta varmaan laturi rikki, kun syttyi latauksen merkkivalo. Sanoin, että ajelehan pajalle, niin katsotaan. Tuli sellaisen tunnin pästä. Pelti auki ja nestettä oli konehuone valtoimenaan. 70 kilsan matkan oli ajanut ilman remmiä. Olin ihan varma, että kansipahvi ainakin tohjona. Mitäs vielä. Uusi remmi paikoilleen ja nestettä sisään. Ei paineita, kävi hyvin. Ja sitten takas baanalle. Asiakas soitti seuraavana päivänä ja kertoi ajaneen 500 kilsaa ja tarkkaillut nestepintaa ja paineita. Ei ongelmaa. Auto 123 200D
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

aseva kirjoitti:Auto 123 200D
ko. vehkeessä ajoviima pyörittää tuulettajan siipiä ja siivet sitten vesipumppua. :D

Itellä kävi vastaava tapaus parikesää sitten aamuyöstä kun olin turvesuolta tulossa kotia... Latausvalo sytty ja arvasin että meni remmi poikki.

Reipasta satasta kun ajeli niin lämmöt pysyi hyvin 90asteessa... Risteykseen tultaessa pomppasi punaselle. :D

Ja taas raakasti kiihdytys sataseen niin lämmöt laski tasasessa vauhdissa pikkuhiljaa 90asteeseen. :D
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

No niin,auto taas kunnossa,oli mennyt termostaatin kotelo rikki syylärin puolelta letkun pidike(metallia) jäänyt letkun sisään,nyt on uusi metallinen termostaatin kotelo.
Samoin vaihdettiin termostaatti,nesteet tietty ja virranjakajan kansi + pyörijä.
Jakajan kansi olikin jo vaihdon tarpeessa,on ollut mielessä vaihtaa.
Oli päässyt jäähdytysnestettä sisälle jakajaan ja sen takia ei käynnistynyt.
Ei ilmeisesti muuta vikaa,Autokorjaamo J.Helenius hoiti hommat.
Samalla Helenius huomasi,että lämmityslaitteen kiertovesipumppu ei toiminut,sekin uusittiin,se ilmeisesti ei ole aivan pakollinen,koska en ole huomannut puutetta,lämpöä on riittänyt,mutta ei kai se turhaankaan ole.
Tuliskos lämpöä nopeammin kabiiniin.

Enpä enää laita pahvia suoraan syylärin eteen,en taida laittaa ollenkaan,ei tartte pelätä vastaavaa.

Kiitokset Heleniukselle asiantuntevasta korjauksesta ja hyvä opastus oli kun hain auton,näytettiin vanhat osat ja eriteltiin vielä laskulle.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Oululainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Oululainen »

Samalla Helenius huomasi,että lämmityslaitteen kiertovesipumppu ei toiminut,sekin uusittiin,se ilmeisesti ei ole aivan pakollinen,koska en ole huomannut puutetta,lämpöä on riittänyt,mutta ei kai se turhaankaan ole.
Tuliskos lämpöä nopeammin kabiiniin.
Toimii myös taukolämppärinä eikä auton tarvitse olla käynnissä, toki vain rajallisen ajan.
Vastaa Viestiin