Mikä on kohtuus?
Mikä on kohtuus?
Asiani ei liity suoraan mersuun, mutta kysyn kuitenkin.
Vaimoni reilun vuoden ikäisen Polon kylkilistan alle kuskin puolen oveen tuli parkkipaikalla n. 15 cm:n naarmu, tai paremminkin painauma. Hyvin vaatimattoman näköinen. Oman meseni kyljessä ei olisi haitannut mitään.
Tekijä oli rehellinen ja odotti kunnes vaimoni tuli paikalle.
No, kysyin VW -liikkeestä kustannusarviota, kun kaveri lupasi maksaa käteisellä.
Olin lentää perseelleni, kun kuulin hinnan: 556 euroa!
Arvon asiantuntijat, onko arvio lähelläkään kohtuutta? Eikö tuolla hinnalla saisi jo kokonaan uuden oven?
Maalauksen osuus on 317,55 euroa.
Vaimoni reilun vuoden ikäisen Polon kylkilistan alle kuskin puolen oveen tuli parkkipaikalla n. 15 cm:n naarmu, tai paremminkin painauma. Hyvin vaatimattoman näköinen. Oman meseni kyljessä ei olisi haitannut mitään.
Tekijä oli rehellinen ja odotti kunnes vaimoni tuli paikalle.
No, kysyin VW -liikkeestä kustannusarviota, kun kaveri lupasi maksaa käteisellä.
Olin lentää perseelleni, kun kuulin hinnan: 556 euroa!
Arvon asiantuntijat, onko arvio lähelläkään kohtuutta? Eikö tuolla hinnalla saisi jo kokonaan uuden oven?
Maalauksen osuus on 317,55 euroa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Vaimo runttas entisellä Volvolla perä edellä sellaisen vanhan pienen Sutsugin kylkeen, Suzukista tipahti takapuskuri ja pieni naarmu/painauma takakurakaareen. Sopimus asiasta; korjauta kuntoon ja tuo lasku maksan pois lopputulema oli 338 ecua. Hämmästelin tosissani korjauksen hintaa nimittäin tuolla rahalla olisi jo melkein saanut koko kinnerin...
Volvoon ei tullut mitään. Tai kyllä, puskurin kulmasta lähti kurat.
Volvoon ei tullut mitään. Tai kyllä, puskurin kulmasta lähti kurat.
mbe220d
Älä oleta vaan vaadi ja tarkasta jälki...spede10 kirjoitti:Toki työ ja jälkikin on varmasti viimesen päälle hyvää, ainakin oletan niin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Eräässä radio-ohjelmassa kuulijat saivat soitttaa ja kysyä auton vakuutuksista (tai jostain vastaavasta aiheesta, en muista enää)
Studiossa oli vastaajia useampia, ja yhtenä juontajana nainen.
Hän kertoi peruuttaneensa omalla autollaan Kuplavolkkarin kylkeen, Kuplasta oli mennyt ovi huonoon kuntoon.
Syyllisyys oli selvä.
Kuplan omistaja oli sitten kertonut korjauksen kustannusarvion; 2000 mk.
Nainen kertoi naureskellen miten uskomaton hinta oli,
"sillähän ostaisi koko tuommoisen vanhan romun..."
Vakuutuksesta ei kuulemma "kannata ottaa" ja
"enhän minä tuommoisia rahoja maksa..."
En muista enää oliko juttu kesken.
Vihaksi pisti kuunnella, minä en ymmärrä millälailla kolhitun auton arvo liittyy korjauksen hintaan ?
Sama työ siinä on korjata halvemmankin auton kolarivauriot, eikö ?
Mikäli vakuutus maksaa, se joko lunastaa tai korjauttaa.
Jos syyllinen haluaa itse maksaa, homma menee niin että auto laitetaan kuntoon vaurion osalta ja lasku hänelle.
Kallistahan se on korjaus / maalaus, mitä pienempi vaurio sitä kalliimpi hinta.
Peilin taustan maalaus korin väriin reilusti yli 200 € eräässä maalaamossa, uskokaa tai älkää.
Studiossa oli vastaajia useampia, ja yhtenä juontajana nainen.
Hän kertoi peruuttaneensa omalla autollaan Kuplavolkkarin kylkeen, Kuplasta oli mennyt ovi huonoon kuntoon.
Syyllisyys oli selvä.
Kuplan omistaja oli sitten kertonut korjauksen kustannusarvion; 2000 mk.
Nainen kertoi naureskellen miten uskomaton hinta oli,
"sillähän ostaisi koko tuommoisen vanhan romun..."
Vakuutuksesta ei kuulemma "kannata ottaa" ja
"enhän minä tuommoisia rahoja maksa..."
En muista enää oliko juttu kesken.
Vihaksi pisti kuunnella, minä en ymmärrä millälailla kolhitun auton arvo liittyy korjauksen hintaan ?

Sama työ siinä on korjata halvemmankin auton kolarivauriot, eikö ?

Mikäli vakuutus maksaa, se joko lunastaa tai korjauttaa.
Jos syyllinen haluaa itse maksaa, homma menee niin että auto laitetaan kuntoon vaurion osalta ja lasku hänelle.
Kallistahan se on korjaus / maalaus, mitä pienempi vaurio sitä kalliimpi hinta.
Peilin taustan maalaus korin väriin reilusti yli 200 € eräässä maalaamossa, uskokaa tai älkää.

wiimax.fi
Minulla on paraikaa menossa vähän samanlainen kiista entisen akan kanssa. Särki p****le viimetalvena puskurin tuosta minun farmarista. Autoputkolassa uuden laitto kokonaisuudessaan noin 1022 euroa.
Nyt kitisee summan suuruutta...
Ensi viikolla pitää vissiin mennä asianajajan juttusille, kun ei rupea noita rahoja kuulumaan.
Nyt kitisee summan suuruutta...
Ensi viikolla pitää vissiin mennä asianajajan juttusille, kun ei rupea noita rahoja kuulumaan.

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
No, oli se ikäkin tuossa aloitusjutussa. Siis hiukan yli vuoden ikäinen auto.juha kirjoitti:Et kertonut minkä ikäinen polo, painauman kuvakin kertoisi paljon vamman laadusta. Potkase lommo ulos sisäpuolelta ja cleanerilla naarmut piiloon. Ota 150e siltä kaverilta rahaa lommon korjauksesta
Omatoiminen korjaaminen onnistuu kyllä, samoin maalaaminen. Mutta, mutta kun auton on käytännössä uusi. Jos joskus alkaa kukkimaan juuri painauman kohdalta, niin kalliiksi se tulee omakin työ.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Re: Mikä on kohtuus?
Minun mielestä tuollaiset hinnat noin vähäpätöisen vahingon korjaamisesta on jonkinlaista bisneksen tekoa vahingolla. Kai siitä jotkut autokorjaamot hyötyy.
Itse maalasin autotallissa tänään Mersun oven. Muistaakseni litran maalipurkki Unicaa maksoi jotain n. 20 euroa ja hyvälaatuinen sivellin jotain 8 euron tietämillä.
Aika hyvää jälkeä näytti tulevan. Ajattelin vetästä siveltimellä uuden maalipinnan koko autoon, niin on taas komian näköinen. Jos ei työlle laske hintaa, niin ei koko auton maalaaminen maksa kuin jonkun kymmenen euroa. Pahimmassa tapauksessa voin joutua ostamaan toisen purkin maalia ja arkin vesihiomapaperia...
Mielestäni vahingoista ei tulisi hyötyä kenenkään.
Itse maalasin autotallissa tänään Mersun oven. Muistaakseni litran maalipurkki Unicaa maksoi jotain n. 20 euroa ja hyvälaatuinen sivellin jotain 8 euron tietämillä.
Aika hyvää jälkeä näytti tulevan. Ajattelin vetästä siveltimellä uuden maalipinnan koko autoon, niin on taas komian näköinen. Jos ei työlle laske hintaa, niin ei koko auton maalaaminen maksa kuin jonkun kymmenen euroa. Pahimmassa tapauksessa voin joutua ostamaan toisen purkin maalia ja arkin vesihiomapaperia...
Mielestäni vahingoista ei tulisi hyötyä kenenkään.
Re: Mikä on kohtuus?
Joo, tuolla lailla pitäisi autot maalatakin. Teittä on Jori kaksi oikeaa Mersun tehokäyttäjää Asikkalassa. Tiedät kai sen toisen? Asustelee Vesivehmaalla.Jori Ravantti kirjoitti:Minun mielestä tuollaiset hinnat noin vähäpätöisen vahingon korjaamisesta on jonkinlaista bisneksen tekoa vahingolla. Kai siitä jotkut autokorjaamot hyötyy.
Itse maalasin autotallissa tänään Mersun oven. Muistaakseni litran maalipurkki Unicaa maksoi jotain n. 20 euroa ja hyvälaatuinen sivellin jotain 8 euron tietämillä.
Aika hyvää jälkeä näytti tulevan. Ajattelin vetästä siveltimellä uuden maalipinnan koko autoon, niin on taas komian näköinen. Jos ei työlle laske hintaa, niin ei koko auton maalaaminen maksa kuin jonkun kymmenen euroa. Pahimmassa tapauksessa voin joutua ostamaan toisen purkin maalia ja arkin vesihiomapaperia...
Mielestäni vahingoista ei tulisi hyötyä kenenkään.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Re: Mikä on kohtuus?
Tulee mieleen sellainen mies, jolla on pystylamppu Mersu oliko nyt 240:nen dieseli, johon on asennettu jälkiasennuksena turbospede10 kirjoitti:Joo, tuolla lailla pitäisi autot maalatakin. Teittä on Jori kaksi oikeaa Mersun tehokäyttäjää Asikkalassa. Tiedät kai sen toisen? Asustelee Vesivehmaalla.

Mä olisin tarvinnu eilen varusteena vinssiä kun käänsin autoa ympäri peräkärry perässä tarkoituksena ajaa viistosti pienen ojan yli, johon se jäi sutimaan kun vauhtia oli liian vähän ja toinen takapyörä jäi ilmaan. Onneksi sattui virvoitusjuomalla varustettua nuorisoa työntämään.
PS: Mulla on myös vuosia sitten hankittu sähköruisku. En tiedä onko siinä jälki mitenkään maatamullistavan hyvä, mutta se on ainakin nopea, eikä yhden auton maalaamisessa kauan kerkiä vanhenemaan. Jos esim. "matkailuvetonaula" Päijännetalon isolle parkkipaikalle laitettaisiin kymmenen autoa teipattuna ja lasit suojattuna, niin mä voisin sähköruiskulla maalata ne kaikki käden käänteessä!

Itse annoin edellisellä autollani pienen pusun uuden Golfin perään. Minulla oli ennestään jo edellisessä vahingossa (satasen vauhdissa tuli koira tielle) vaurioitunut puskuri, otin silloin könttänä, mutta en ehtinyt vielä korjata.. Tällä kertaa meni sitten jo lyhty ja puskurikin säpäleiksi. Joten omalta osalta ei isoa "lisävahinkoa" tullut. Golfiin tuli noin 5 cm pitkä naarmu puskuriin, oli vain Cordoban konepelti just noussut puskurin päälle ja pienen naarmun teki.
Ajattelin maksaa rouvalle satasen-pari kipurahaa, mutta kun ei kuulemma käynyt, kun on firman (VIP mehutehdas) auto ja aina ostetaan Laakkoselta. Pitää korjata kuntoon. No, ajattelin, että ehkä sen vielä kestää maksaa. Kustannusarvio: n. 800 euroa
Pitää kuulemma käyttää puskuri irti ja tarkistaa, onko muutakin vaurioitunut, puskurin maalaus jne. jne. En sitten viitsinyt rahapussia kaivella, vaan maksoin osamaksulla - liikennevakuutuksesta. Tuosta oli mielestäni jo kohtuus kaukana 
Ajattelin maksaa rouvalle satasen-pari kipurahaa, mutta kun ei kuulemma käynyt, kun on firman (VIP mehutehdas) auto ja aina ostetaan Laakkoselta. Pitää korjata kuntoon. No, ajattelin, että ehkä sen vielä kestää maksaa. Kustannusarvio: n. 800 euroa


ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Mikä on kohtuus?
Auto on intohimojen kohde monessa mielessä. Siitä johtuen koetaan autoon liittyvät asiat usein hyvin omakohtaisesti. Varsinkin korjaukset saavat vireille helposti keskustelua. Toki monet muutkin arkielämään liittyvät asiat koetaan samoin ja voidaan kyseenalaistaa minkä tahansa ammattikunnan hinnoittelu - ovatko esimerkiksi parturimaksut tai taksien kilometrikorvaukset kohtuullisia?
Mikä on sitten kohtuus? Toiselle se on samasta vauriosta Kossupullon hinta ja toisen mielestä vakuutusyhtiöiden käyttämän Cabas-järjestelmän määrittelemä korjaushinta vastaa todellisia kustannuksia.
Pienen vaurion korjaaminen on suhteessa kalliimpaa suureen verrattuna, koska pienikin työ vaatii valmistelevia toimenpiteitä. Lisäksi vanhan auton korjaaminen on yhtä työlästä (usein työläämpää) kuin uudenkin, ja siinä voi tosiaan tulla helposti pienellekin korjaukselle hintaa halvan menopelin verran. Voiko sillä perusteella sitten vaatia jonkun tekemään työtään normaalia halvemmalla?
Aikoinaan kolariarvion tekeminen oli hyvin yksilöllistä ja se perustui pääsääntöisesti arviomiehen näkemykseen ja kokemukseen - toki arvion tekemiseen osallistui useimmiten myös korjaaja/korjaamon työnjohtaja. Tuohon aikaan samankaltaisen vaurion hinnat saattoivat keskenään poiketa suurestikin toisistaan. Tuon epäkohdan korjaamiseksi vakuutusyhtiöt alkoivat parisen vuosikymmentä sitten käyttää arviolaskennassa Cabas-järjestelmää. Se perustuu tutkittuun ja kokeiltuun tietoon kolarikorjauksista, ja sillä voidaan suhteellisen tarkasti määritellä korjauksen hinta riippumatta siitä minkä yhtiön arviomies sen tekee. Väitän, että arviot sillä tehtynä saavutetaan kohtuullinen oikeudenmukaisuus eri asiakkaiden kesken.
Mikä on sitten kohtuus? Toiselle se on samasta vauriosta Kossupullon hinta ja toisen mielestä vakuutusyhtiöiden käyttämän Cabas-järjestelmän määrittelemä korjaushinta vastaa todellisia kustannuksia.
Pienen vaurion korjaaminen on suhteessa kalliimpaa suureen verrattuna, koska pienikin työ vaatii valmistelevia toimenpiteitä. Lisäksi vanhan auton korjaaminen on yhtä työlästä (usein työläämpää) kuin uudenkin, ja siinä voi tosiaan tulla helposti pienellekin korjaukselle hintaa halvan menopelin verran. Voiko sillä perusteella sitten vaatia jonkun tekemään työtään normaalia halvemmalla?
Aikoinaan kolariarvion tekeminen oli hyvin yksilöllistä ja se perustui pääsääntöisesti arviomiehen näkemykseen ja kokemukseen - toki arvion tekemiseen osallistui useimmiten myös korjaaja/korjaamon työnjohtaja. Tuohon aikaan samankaltaisen vaurion hinnat saattoivat keskenään poiketa suurestikin toisistaan. Tuon epäkohdan korjaamiseksi vakuutusyhtiöt alkoivat parisen vuosikymmentä sitten käyttää arviolaskennassa Cabas-järjestelmää. Se perustuu tutkittuun ja kokeiltuun tietoon kolarikorjauksista, ja sillä voidaan suhteellisen tarkasti määritellä korjauksen hinta riippumatta siitä minkä yhtiön arviomies sen tekee. Väitän, että arviot sillä tehtynä saavutetaan kohtuullinen oikeudenmukaisuus eri asiakkaiden kesken.
Omassa tapauksessani en oikeastaan tarkoittanut kohtuuttomuudella sitä, mitä se työ ym. siinä maksaa. No, toki Laakkosen hinta sille oli aika kohtuuton, olisi pitänyt ottaa vakuutusyhtiöltä mieluummin se korjausarvio
Minä lähinnä sillä, kun kaverille olisi kelvannut satanen "kipurahaa", mutta auton omistajuussuhteen takia tämä ei kelvannutkaan. Naarmu siinä puskurissa oli nimittäin niin mitätön, että itse olisin hyvinkin sataseen tyytynyt...

Minä lähinnä sillä, kun kaverille olisi kelvannut satanen "kipurahaa", mutta auton omistajuussuhteen takia tämä ei kelvannutkaan. Naarmu siinä puskurissa oli nimittäin niin mitätön, että itse olisin hyvinkin sataseen tyytynyt...
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
näin se homma etenee
[quote="Generig"Pienelläkin vammalla on valitettavasti melkein samat työvaiheet kuin isommalla joten pienissä vaurioissa hinta tosiaan kohoaa helposti yllättävän isoksi. Esim ehdotetulla painauman takaisin "lumpsauttamalla" ei vauriota yleensä voi korjata koska pelti venyy siinä haaveritilanteessa.[/quote]
Mulla kävi mustassa edustusautossani niin vallitettavasti, että vasen etummainen tunkin kiinnityspisteistä pääsi pettämään ruosteisuutensa vuoksi ja tunkki painoi varsin reippaankokoisen lommon kuskinoven ja etupyörän välissä olevaan peltiin.
Eipä ole haitannut juuri mitenkään. Jotta saan auton vimosen päälle taas edustuskuntoon, niin taidampa ruuvata pellin kuitenkin irti, painan lommon takaisin ja samalla kun maalaan auton luultavasti lakkasiveltimellä, niin maalaan myös lommokohdan uudestaan.
Kun kaikki toimisivat samoin, olisi vakuutusmaksut pienempiä.
Muutenkin auton korjaushommat helpottuvat aika paljon kun ei ole niin ensiarvoisen tärkeää miltä jokin kohta näyttää kunhan se toimii ja kestää.
PS: Viimetalvena en viitsinyt pestä autoa kertaakaan!
Mulla kävi mustassa edustusautossani niin vallitettavasti, että vasen etummainen tunkin kiinnityspisteistä pääsi pettämään ruosteisuutensa vuoksi ja tunkki painoi varsin reippaankokoisen lommon kuskinoven ja etupyörän välissä olevaan peltiin.
Eipä ole haitannut juuri mitenkään. Jotta saan auton vimosen päälle taas edustuskuntoon, niin taidampa ruuvata pellin kuitenkin irti, painan lommon takaisin ja samalla kun maalaan auton luultavasti lakkasiveltimellä, niin maalaan myös lommokohdan uudestaan.
Kun kaikki toimisivat samoin, olisi vakuutusmaksut pienempiä.
Muutenkin auton korjaushommat helpottuvat aika paljon kun ei ole niin ensiarvoisen tärkeää miltä jokin kohta näyttää kunhan se toimii ja kestää.
PS: Viimetalvena en viitsinyt pestä autoa kertaakaan!
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Halpaa.... Hesassa taitaa olla tuntiliksat merkkiliikkeissä pitkälti yli 80e....spede10 kirjoitti:Tuntihinta on laskelmassa 68 euroa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
siteraatisin suaxr5t kirjoitti:koskeekos tämä ohje myös sivellin maalaustatimi-lin kirjoitti:metallihohto maalissa vaikuttaa värin sävyyn miten maalaa,eli jos ei vedä märkiä kerroksia niin sävy on vaaleenpi,siis sitä massa väriä.lopus nopee pölytys kerros niin kiteet leviää parenmin!

itellä joskus alussa kun ei ollu kanttia vetää märäks niin huomas kun oma jälki oli vaaleenpi sävynen,varsinkin jos on hopeanharmaa väri niin siinä huomaa tosi selvästi!
W210 220D