Virtalukko vai mikä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Virtalukko vai mikä?

Viesti Kirjoittaja PM »

Taas meinas X:n kerran jättää tien päälle. Avain kääntyi 1- ja 2-asentoon, mutta ei millään ilveellä starttiin asti. Loppujen lopuks vääntelyn, kääntelyn ja erinäisen hytkytyksen jälkeen kosla lähti käyntiin. Sen jälkeen toimi taas ihan normaalisti, niin normaalilla kuin huoltoavaimellakin. Eli alkaiskohan se virtalukon patruuna, lukkosylinteri mikälie sen virallinen nimi onkaan, olemaan lopussa? Mitäköhän moinen mahtaa kustantaa, onko hyllytavaraa ja eroaako vaihtotyö jotenkin palstalla useastikin puiduista 124/201-malleista? :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

halpa..

Viesti Kirjoittaja peteracing »

se on tosi halpa ja helppo juttu vaihtaa...mutta vain niin kauan ku se kääntyy asentoon 1!!!! se pitäs vaihtaa ennenku se jumii asentoon nolla...sit joutuu töihin,mulla teki sen viime kesänä. hävettää vaa pukata mersua traileriin :wink:
power is nothing without control...
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Re: halpa..

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

peteracing kirjoitti:se on tosi halpa ja helppo juttu vaihtaa...mutta vain niin kauan ku se kääntyy asentoon 1!!!! se pitäs vaihtaa ennenku se jumii asentoon nolla...sit joutuu töihin,mulla teki sen viime kesänä. hävettää vaa pukata mersua traileriin :wink:
Jumi se mullakin muinoin tuohon nolla-asentoon. Napakoita(lue, valtavia) iskuja vain siihen runko-osaan, niin johan vääntyi avain ykösasentoon. Ei traileria mokomaan tarvita..

Joo, Pasi,vaihda vaan se virtalukko.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Virtalukko vai mikä?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

PM kirjoitti:Mitäköhän moinen mahtaa kustantaa, onko hyllytavaraa ja eroaako vaihtotyö jotenkin palstalla useastikin puiduista 124/201-malleista? :roll:
Eikös siinä ole lukon renkaan juuressa ne kaksi pistepuikon mentävää reikää myös 126:ssa, muistikuva olisi näin, vaikka lukonympärystää ei ole suurennuslasin kanssa tullut tiirattuakaan. Pitikös se avain olla II-asennossa vai riittikö I-asento ja kun puikot painaa silloin sisään, niin sylinterin saakin vetää sitten kepeästi ulos.

Mulla on hyllyssä yksi käyttämätön virtalukon pohja / ohjauslukko -yhdistelmämurkula, jos saat jotain enemmänkin rikottua rempan yhteydessä :shock: :lol: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: halpa..

Viesti Kirjoittaja E300TD »

peteracing kirjoitti: helppo juttu vaihtaa...mutta vain niin kauan ku se kääntyy asentoon 1!!!!
Tarkoitat varmaan 2- asentoa... :lol:

Saattaa vika olla myös virtalukon rungossa. Tappi joka kääntää sähköpohjaa saattaa olla katkeamispisteessä. Hyvin yleistä.
Viimeksi muokannut E300TD, Ke 08.06.2005 16:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Re: halpa..

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

E300TD kirjoitti:
peteracing kirjoitti: helppo juttu vaihtaa...mutta vain niin kauan ku se kääntyy asentoon 1!!!!
Tarkoitat varmaan 2- asentoa... :lol:
I-asennossa niitä lukkopatruunoita on rautalankatappien avustamina ulosvedelty..
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: halpa..

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Hemingway kirjoitti:
E300TD kirjoitti:
peteracing kirjoitti: helppo juttu vaihtaa...mutta vain niin kauan ku se kääntyy asentoon 1!!!!
Tarkoitat varmaan 2- asentoa... :lol:
I-asennossa niitä lukkopatruunoita on rautalankatappien avustamina ulosvedelty..
Myönnän erehdykseni.... se on ykkös-asento, eli niin sanottu radio-asento!!! :?
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kyllähän se koko illan taas toimi ihan normaalisti, vaan fiksua lienee vaihtaa. EPC:n mukaan tuohon pitäisi muka sopia W123:sen avainpatruuna (alustanumeroon A496759 asti), uudempiin menee sitten sama kuin 124/201:seen, voiko pitää paikkaansa? :shock: Sinänsä hyvä juttu, vanhan mallinen on KL:ssä 35€ ja uusi malli 60€ vai voiskohan siihen laittaa tommosen uudemmankin? Akku kannattanee varmaan muuten kytkeä irti virtalukkoa renatessa...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Hmmm... Itsellä jää joskus se starttaus asento löytymättä, eli se hehkutuskohta on viimeinen.
Renkkaamalla sitte starttaaki. Taitaa olla pohja sökö.
Jos nykäsee sen sylinterin irti, niin varmaan sitten silmällä näkeekin jo tilanteen?
Avatar
jussi77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ma 16.05.2005 22:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Joo, se virtalukon patruuna.. Viime talvena jäi lukko jumiin kokonaan. Työ maksoi hämeenlinnassa merkkiliikkessä 15€ ja orginaali lukko 78,75€. Että sellaista :roll:
Nykyiset:
S210 270cdi A -00


Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Hiukan on myös avaimesta kiinni, notta takkuaako vai ei. Kulunut avain saattaa kivestää joissain paikoissa, vaikka luulisi, että yhtä matkaa lukon kanssa kuluessaan ne ovat todella yhteensovitettu pari, lihallisesti ajatellen komponenttien istuvuus on ainakin n. 10 avioliittovuotta vastaavaa luokkaa. :shock: :lol:

Omassa koslassa tuppasi avain lievästi nahnistamaan ajoittain, myös flekti otti ja lopetti toimintansa pariin otteeseen kesken ajon (on merkki myös virtalukon pohjan kulahtamisesta). Avainta hiplaamalla virrat palautuivat.
Kun tilasin - tosin muista syistä - uuden avaimen, niin lukkokin alkoi pelata sen myötä kuin ajatus :) .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

joo...

Viesti Kirjoittaja peteracing »

ei kannata värkätä tyhjää tommosen pikkujutun kans...uus patruuna vaa sisään ni o sit uudet avaimetki...
power is nothing without control...
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Sen verran tarvii vielä kysyä tuosta terminologiasta että kun puhutaan virtalukon pohjasta niin tarkoitetaanko silloin ohjauslukon sähköpohjaa eli tämän näköistä osaa? Ohjauslukon runkojakin näyttää olevan saatavilla, minkäs takia niitä joutuu vaihtamaan?

Samalla rysäyksellä siihen tuon pohjankin (30€) vois vaihtaa. Kerran on jäänyt propelli käynnistymättä, silloin saattoi tosin oireilla jo orastava laturivikakin. Tuo pohja on muuten 202:sen osia, alkaa oleen aikas sekasikiö. :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Kyllä, tuo on sähköpohja, eli virtalukon(sähkö)pohja.

Ohjauslukon runkoja vaihdellaan esim. jos se tappi joka kääntää sähköpohjaa, menee poikki. Se on yllättävän yleistä... :lol:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

PM kirjoitti: Ohjauslukon runkojakin näyttää olevan saatavilla, minkäs takia niitä joutuu vaihtamaan?
Jos vaikka Alfred Nussi yrittää väkipakolla päästä väliaikaisesti Mersusi haltijaksi ja käyttää voimatyökaluja tavoitteen saavuttamiseksi. Saattaa siitä joku parissa sadassa vuodessa kuluva osa tai klipsutinkin löytyä :shock: Tuollainen uusi runko tuli hankittua sulovileeniperiaatteella. Painaa muuten pirusti kokoisekseen se häkkyrä - enemmän kuin kaksi ylätukivartta yhteensä :shock: :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo kirjoitti:Painaa muuten pirusti kokoisekseen se häkkyrä - enemmän kuin kaksi ylätukivartta yhteensä :shock: :lol:
Ooh... Vaihdoitteko tukivarretkin molemmille puolille ja vielä KL-hintaan? Ja vakaajan kumitkin samalla? Kohta alan oleen kateellinen. :twisted: :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

PM kirjoitti: Ooh... Vaihdoitteko tukivarretkin molemmille puolille ja vielä KL-hintaan? Ja vakaajan kumitkin samalla? Kohta alan oleen kateellinen. :twisted: :lol:
KL:n hintaan toki, mutta sen verran on sekä pankkikorttia että naamataulua kevään mittaan tuossa puodissa kulutettu, että alkavat alennusprosentit olemaan jo sitä kertaluokkaa, ettei Motonettiin viitsi aina erikseen lähteä :shock: .

Kyllä molemmat ylätukivarret vaihdettiin kumeineen, pyöränlaakeri vain vasemmalle, kun oikeassa ei ollut piiruakaan klappia. Samalla viskattiin eteen matalimmat mahdolliset jousikumit, ehkä tuo keula aavistuksen laski ihan silmämitallakin.
Ei muuten ole ylätukivarren vaihto pahakaan rasti - aika tarkka tunti kahdelta ukolta. Repsikan puoleltahan joutuu ensin purkamaan pois akun telineineen sekä pesunestäsäiliön. No siihen mahtui myös jousikumin vaihto.

Vakaajakumit yläpuolelta vaihdettin jo silloin jousi/iskarisavotan yhteydessä. Uudet alapallot ovat vielä taskunpohjalla :shock: odottamassa vuoroaan. Otin ne varmuuden vuoksi, mutta vanhoista ei saatu houkuteltua väljää vaihtamisen edellyttämiseksi.

Raidetankojen päät sipaistaan uusiksi vielä ensi viikolla - yhdessä on alkava horo, sanoi ainakin katsastusmies. Kai noi voi laittaa sitten kaikki kertapieraisulla - 10€ ketale, tällä kertaa ehkä Motonetistä. Sitten vielä 4-pyöräsuuntaus jälkiruuaksi, niin eiköhän kesätie taas maita.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Varsin kivuttomastihan tuo avainpatruunan vaihto sujui, oli vähän liiankin helppo homma; tuossa 123/126-mallisessa lukossahan on vain yksi reikä, johon tarvii klemmaria sorkkia. Menin sitten puupäänä irrottamaan sen virtalukkoa ympäröivän kuminriekaleen eikä sitä tietysti saa paikalleen ilman virtalukon peitelevyn irrotusta. :x Eli, miten tuo peitelevy lähtee W126:ssa irti mitään rikkomatta tai naarmuttamatta?

Ps. Tarvikeosa 35€, alkuperäisosa 44€ (valmistettu Intiassa) :roll:

Ps2. Öljynvaihdosta ei tullut mitään, suodattimen sentään sain irti metrisillä putkitongeilla mutta paineilmalla joskus viime vuosituhannella kiinnivedetty öljypohjan proppu ei auennu millään vehkeillä, ei edes luvannu, muljaantu ihan pyöreeks -> huomenna imuvaihtajaa ostaan...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Näyttäsi olevan kiinni vähän samalla periaatteella kuin muutkin peitelevyt, esim. etuovissa olevat peitelevyt penkkien sähkösäätöjen katkaisijoille tms...
Itse nostaisin varovasti levyä lastan kärjellä ylös ensin tuolta nastojen puolelta. Ne jos ovat niin pitkät, että levy menee pahasti vinoon ennen kuin klipsut hölläävät ja levyn pääsee kääntämään ulos, niin sitten täytyy kääntää klipsulipareita jollain ohkasella vermeellä keskelle päin ja sitten nostaa koko hoitoa tasaisesti kummastakin päästä. Ei taida "avaa oven lukon kieli luottokortilla" -metodi toimia, kun väkäset ovat noin päin :shock: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ja älkää niitä avaimia suutarista hakeko vaan suoraan veholta niin saa alkuperäis avaimen. Suutarin avaimet tuppaavat olla kopioita kuluneesta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 822
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi !

Itse tappelin viime viikonloppuna tuon virtalukon patruunan kanssa ja en saanut sitä irti. Auto W123 300 D vm. 83 (3. sarja) Olenhan ymmärtänyt oikein prosessin ?

- akkukaapeli irti
- krominen peiterengas pois
- avain asentoon 1
- rautalanka / klemmari / vastaava siihen patruunan peitelevyssä olevaan reikään ja painetta em. työkalulle
- avaimesta vetämällä patruuna pois

Tuossa selailin vain aiempia aihetta sivuavin keskusteluja ja siellä joku suositteli tuon irrotusvälineen kärjen teroittamistakin

Rattilukko ei autossani toimi, voisiko tällä olla mitään osaa/arpaa virtalukon patruunan irtoamiseen ? Tuohon epäilen syyksi varastusyritystä, jossa lukko olisi murrettu.

Ymmärsin, että pitäisi lähteä kevyesti tuota reikää sorkkimalla.

Vastauksista kiitollisena,


T: Wade


PM kirjoitti:Varsin kivuttomastihan tuo avainpatruunan vaihto sujui, oli vähän liiankin helppo homma; tuossa 123/126-mallisessa lukossahan on vain yksi reikä, johon tarvii klemmaria sorkkia. Menin sitten puupäänä irrottamaan sen virtalukkoa ympäröivän kuminriekaleen eikä sitä tietysti saa paikalleen ilman virtalukon peitelevyn irrotusta. :x Eli, miten tuo peitelevy lähtee W126:ssa irti mitään rikkomatta tai naarmuttamatta?

Ps. Tarvikeosa 35€, alkuperäisosa 44€ (valmistettu Intiassa)

Ps2. Öljynvaihdosta ei tullut mitään, suodattimen sentään sain irti metrisillä putkitongeilla mutta paineilmalla joskus viime vuosituhannella kiinnivedetty öljypohjan proppu ei auennu millään vehkeillä, ei edes luvannu, muljaantu ihan pyöreeks -> huomenna imuvaihtajaa ostaan...
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Tuossakin on linkki

Viesti Kirjoittaja HannuS »

[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Wade kirjoitti:Moi !

Itse tappelin viime viikonloppuna tuon virtalukon patruunan kanssa ja en saanut sitä irti. Auto W123 300 D vm. 83 (3. sarja) Olenhan ymmärtänyt oikein prosessin ?

- akkukaapeli irti
- krominen peiterengas pois
- avain asentoon 1
- rautalanka / klemmari / vastaava siihen patruunan peitelevyssä olevaan reikään ja painetta em. työkalulle
- avaimesta vetämällä patruuna pois

Tuossa selailin vain aiempia aihetta sivuavin keskusteluja ja siellä joku suositteli tuon irrotusvälineen kärjen teroittamistakin

Rattilukko ei autossani toimi, voisiko tällä olla mitään osaa/arpaa virtalukon patruunan irtoamiseen ? Tuohon epäilen syyksi varastusyritystä, jossa lukko olisi murrettu.

Ymmärsin, että pitäisi lähteä kevyesti tuota reikää sorkkimalla.

Vastauksista kiitollisena,


T: Wade
Siis eikös W123:sessa pyöritellä virtalukon hela pois? Puikko patruunan peitelevyssä olevaan reikään ja sitte ruuvataan vain hela pois. Tämän jälkeen lähtee virtalukon sylinteri.

Toisin kun W124:sessa se hela ja patruuna lähtee vetämällä kun laittaa puikot paikalleen.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re:

Viesti Kirjoittaja karra »

E300TD kirjoitti:
Wade kirjoitti:Moi !

Itse tappelin viime viikonloppuna tuon virtalukon patruunan kanssa ja en saanut sitä irti. Auto W123 300 D vm. 83 (3. sarja) Olenhan ymmärtänyt oikein prosessin ?

- akkukaapeli irti
- krominen peiterengas pois
- avain asentoon 1
- rautalanka / klemmari / vastaava siihen patruunan peitelevyssä olevaan reikään ja painetta em. työkalulle
- avaimesta vetämällä patruuna pois

Tuossa selailin vain aiempia aihetta sivuavin keskusteluja ja siellä joku suositteli tuon irrotusvälineen kärjen teroittamistakin

Rattilukko ei autossani toimi, voisiko tällä olla mitään osaa/arpaa virtalukon patruunan irtoamiseen ? Tuohon epäilen syyksi varastusyritystä, jossa lukko olisi murrettu.

Ymmärsin, että pitäisi lähteä kevyesti tuota reikää sorkkimalla.

Vastauksista kiitollisena,


T: Wade
Siis eikös W123:sessa pyöritellä virtalukon hela pois? Puikko patruunan peitelevyssä olevaan reikään ja sitte ruuvataan vain hela pois. Tämän jälkeen lähtee virtalukon sylinteri.

Toisin kun W124:sessa se hela ja patruuna lähtee vetämällä kun laittaa puikot paikalleen.
Vanha aihe, mutta akuutti. Tähän asti tehty W126:ssa ylläolevan kaavan mukaan. Panssarihela siis pyöritetty irti.

Mutta, kun uusi patruuna ei mene enää takaisin siten että suostuisi kääntymään. Kokeilin ilman sitä helaa sekä uudella että erittäin takkuisella vanhalla, ei vaan enää kumpikaan mene sinne pohjaan asti. Tai ainakaan siten että suostuis toimimaan.

Avain kääntyy irrallisessa patruunassa kyllä.

Mutta, kun katson sinne patruunapesään pohjalle niin vaikuttaa kuin se olisi kääntynyt 180 astetta, eli sieltä töröttävä kiilamainen lipare osuu patruunassa vastapuolelle, siihen missä on valettu 126-alkuinen osanumero. Se kiilan pesäkolo jää taasen vastaavasti vastapuollele.

Eihän se pohja ole voinut itsestään kääntyä? En ole koskenut rattiin enkä muljutellut vanhaa patruunaa ulosvedettäessä. Ois tossa kuviakin mutta jos joku tietäs niin kiva olis jatkaa asennusta. Voihan sieltä patruunapesän pohjasta kait ruuvarilla/ruuvareilla käännellä niin saisi tuntumaa missä asennossa on :roll: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: RE

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

PM kirjoitti:Sen verran tarvii vielä kysyä tuosta terminologiasta että kun puhutaan virtalukon pohjasta niin tarkoitetaanko silloin ohjauslukon sähköpohjaa eli tämän näköistä osaa? Ohjauslukon runkojakin näyttää olevan saatavilla, minkäs takia niitä joutuu vaihtamaan?

Samalla rysäyksellä siihen tuon pohjankin (30€) vois vaihtaa. Kerran on jäänyt propelli käynnistymättä, silloin saattoi tosin oireilla jo orastava laturivikakin. Tuo pohja on muuten 202:sen osia, alkaa oleen aikas sekasikiö. :lol:
kertokaapa nyt mistä osotteesta löytyy noin näppäriä kuvia osista? kuten tossa edellä, ja se peitelevyn kuva?? :shock:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Virtalukko vai mikä?

Viesti Kirjoittaja karra »

Muutama JuuTuubi video aiheesta, eli W116, W123 ja W107 virtalukoista:

http://www.youtube.com/watch?v=H2kAIA2-sZ8" onclick="window.open(this.href);return false; tässä W123 (ja W126 patruunan irroitus)

http://www.youtube.com/watch?v=0Cna1KJo ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false; tässä itse virtalukkoasetelman toiminnasta

http://www.youtube.com/watch?v=V5FQEkCf ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false; W116 virtalukon toimintaperiaatetta ja ohjetta

http://www.youtube.com/watch?v=7F0HdB1B ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false; W116 patruunan vaihdosta

http://www.youtube.com/watch?v=sfeCYrF2 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false; tässä porataan SL:n virtalukon pesää :lol:

W116 patruunapesän pohja näyttäisi olevan hieman erinäköinen kuin W126, ja muistakaan pätkistä en nähnyt mihin asentoon se pesän pohja jäi :| . P*rkele sentään. Pitää vaan vissiin käännellä sieltä patruunapesän pohjasta ja kokeilla miten se liikkuu.

Perinteisesti aina kun tekee jotain ennalta ehkäisevää niin jotain menee rikki, nyt meni jo se peitelevy - PM tuossa yllä oli todennut ja muinoin että sitä ei saa ehjänä irti :evil: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Virtalukko vai mikä?

Viesti Kirjoittaja karra »

Onnistui!

Kattelin vielä noita videoita ja ajattelin vaan kokeilla, ensin ilman panssarihelaa. Pelasi. Sitten helan kanssa, se ei ollut mennyt ihan pohjaan ensin ja sen pitää olla oikeassa kohdassa kun piikki vedetään pois. Lukkokielen korkein kohta tarraa juuri helan uraan ja estää helan kiertymisen ellei piikki ole pohjassa. Ja piikin reiät ei ole linjassa muutoin kun asennossa 1.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Virtalukko vai mikä?

Viesti Kirjoittaja karra »

Omia remonttikuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Putsasin sen "patruunapesän", siellä oli kaikenlaista mustaa töhnää. Sumutin sinne aseöljyä ja sitten paineilmaa perään. Putsailin rievuilla sekä pumpulipuikolla ja lopuksi suhautin uudestaan aseöljyä. Lukkopatruuna en tietysti öljynnyt. Laitoin panssariholkin kiereteseen hieman sprayvaseliinia.

Tuo lukon ympäryslevyn vasen ylempi tappi katkesi siis, alemmasta sain peltilukkoprikan kammettua irti mutta sen levyn joutuu varmaan jollain liimalla kiinnittämään vasemmasta reunastaan. Niin, kampesin oikealta ensin kiinnikkeet irti, sitten kun vedin vasenta reunaa ulos niin toinen tappi katkesi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin