W111 280SE alipaineletkuista sekä kierroslukumittarista
W111 280SE alipaineletkuista sekä kierroslukumittarista
Chiltonin kirja ei kerro paljoa korin ym. asioista joten kysäisempä tässä tietääkö kukaan mitä tarkoitusta varten imusarjasta lähtee alipaineletku joka haarautuu kahtia mennäkseen rintapellin läpi molempiin jalkatiloihin. Ainakin apukuskin puolella se haarautuu vielä kahdeksi ja sukeltavat sitten jalkatilan sivuverhoilun väliin. En viitisinyt lähteä purkamaan verhoiluja ennen kuin kysäisen asiaa.
Kaiken lisäksi se imusarjassa oleva natsa oli tulpattu ruuvilla, eli koko alipainehässäkkä oli poissa pelistä. Onkohan tuo automallikohtainen (W111), moottorikohtainen (M130 ei saastemalli vielä) vaiko amerikan vientimalliin liittyen? Ensin ajattelin että autossa on keskuslukko mutta sehän toimii omalla pumpullaan jos sellainen olisi. Omistajan käsikirjakin on vaihtunut 3.5 litraisen kasikoneisen vastaavaan mutta siinäkään ei ollut osviittaa asiasta.
Toiseksi, satuttiin huomaamaan viime yönä (kyllä, koska puolenyön aikaan havaittiin että virranjakajan alipainesäätimen letkuliitännästä puuttui helmi sieltä juntturin alta ja sitä lähdettiin hakemaan kuorma-autokorjaamolta) että kierroslukumittari näyttää liian vähän. Nyt, tyhjäkäyntinopeudella n. 670 rpm rundikello näyttää noin tuhatta. Sehän toimii mekaanisesti (kuulemma) ja on korjattavissa. Vai luenko tuon vain "ominaisuudeksi", eihän se paljoa haittaa nyt kun asian tietää (eli se ilmoitettu huippunopeuskin näyttäisi olevan ihan realistinen kun asiaa katsoo uudesta näkökulmasta).
Kaiken lisäksi se imusarjassa oleva natsa oli tulpattu ruuvilla, eli koko alipainehässäkkä oli poissa pelistä. Onkohan tuo automallikohtainen (W111), moottorikohtainen (M130 ei saastemalli vielä) vaiko amerikan vientimalliin liittyen? Ensin ajattelin että autossa on keskuslukko mutta sehän toimii omalla pumpullaan jos sellainen olisi. Omistajan käsikirjakin on vaihtunut 3.5 litraisen kasikoneisen vastaavaan mutta siinäkään ei ollut osviittaa asiasta.
Toiseksi, satuttiin huomaamaan viime yönä (kyllä, koska puolenyön aikaan havaittiin että virranjakajan alipainesäätimen letkuliitännästä puuttui helmi sieltä juntturin alta ja sitä lähdettiin hakemaan kuorma-autokorjaamolta) että kierroslukumittari näyttää liian vähän. Nyt, tyhjäkäyntinopeudella n. 670 rpm rundikello näyttää noin tuhatta. Sehän toimii mekaanisesti (kuulemma) ja on korjattavissa. Vai luenko tuon vain "ominaisuudeksi", eihän se paljoa haittaa nyt kun asian tietää (eli se ilmoitettu huippunopeuskin näyttäisi olevan ihan realistinen kun asiaa katsoo uudesta näkökulmasta).
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W111 280SE alipaineletkuista sekä kierroslukumittarista
Jaa toimii vai? En tiedä 111:stä mitään, mutta 123:ssa ainakin lukot toimii koneen alipaineella. W124:ssä on lukoille oma pumppu.karra kirjoitti:Ensin ajattelin että autossa on keskuslukko mutta sehän toimii omalla pumpullaan jos sellainen olisi.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Re: W111 280SE alipaineletkuista sekä kierroslukumittarista
Niin tuo väitteeni perustui juuri W126/124 tietämykseeni. Oviin menee kyllä suojattu "nippu" mutta luulin sen olevan sähkölasinnostimien johdotuksia vaan. Makes sense eli tutkailempa lisää. Mutta millä ilveellä ne alipaineet pysyy siellä järjestelmässä pitkiä aikoja, vai eikö ne pysykkäänSivonen kirjoitti:Jaa toimii vai? En tiedä 111:stä mitään, mutta 123:ssa ainakin lukot toimii koneen alipaineella. W124:ssä on lukoille oma pumppu.karra kirjoitti:Ensin ajattelin että autossa on keskuslukko mutta sehän toimii omalla pumpullaan jos sellainen olisi.

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W111 280SE alipaineletkuista sekä kierroslukumittarista
Vanhemmissa mersuissa keskuslukituksen alipaine otetaan imusarjasta.karra kirjoitti:Niin tuo väitteeni perustui juuri W126/124 tietämykseeni. Oviin menee kyllä suojattu "nippu" mutta luulin sen olevan sähkölasinnostimien johdotuksia vaan. Makes sense eli tutkailempa lisää. Mutta millä ilveellä ne alipaineet pysyy siellä järjestelmässä pitkiä aikoja, vai eikö ne pysykkäänSivonen kirjoitti:Jaa toimii vai? En tiedä 111:stä mitään, mutta 123:ssa ainakin lukot toimii koneen alipaineella. W124:ssä on lukoille oma pumppu.karra kirjoitti:Ensin ajattelin että autossa on keskuslukko mutta sehän toimii omalla pumpullaan jos sellainen olisi.
Alipainesysteemissä on alipaineakku jonka avulla keskuslukitus toimii ainakin jonkin aikaa vaikka kone ei ole käynnissä.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Coupen penkkien selkänojan lukitus toimii alipaineella.
Molempien etupenkkien alla on sylinteri, joka lukitsee selkänojat kun auto on käynnissä (=alipainetta imusarjasta!). Jos haluaa kaataa penkit auton käydessä, pitää painaa nappia b-pylväässä.
W111 Coupe oli ensimmäinen, jossa Mersu käytti tuota systeemiä (220SEb:ssä vielä mekaaninen lukitus).
Molempien etupenkkien alla on sylinteri, joka lukitsee selkänojat kun auto on käynnissä (=alipainetta imusarjasta!). Jos haluaa kaataa penkit auton käydessä, pitää painaa nappia b-pylväässä.
W111 Coupe oli ensimmäinen, jossa Mersu käytti tuota systeemiä (220SEb:ssä vielä mekaaninen lukitus).
Minun autossa on kylläkin selkänojien kaato sillä pitkähköllä vivulla, eli mekaanisesti lukittu.arttu220 kirjoitti:Coupen penkkien selkänojan lukitus toimii alipaineella. W111 Coupe oli ensimmäinen, jossa Mersu käytti tuota systeemiä (220SEb:ssä vielä mekaaninen lukitus).
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Kyllä Arttu lienee oikeassa. C114:ssa on sama systeemi. Minullakin letku tosin on tulpattu, ilmeisesti edelliset omistajat (sinulla ja minulla) eivät ole jaksaneet etsiä vuotokohtaa. Tai jotain vastaavaa.
Systeemi ei tosin ole kovin monimutkainen. Imusarjasta tulee alipaine, se menee kahden päästöventtiilin kautta (ovien sähkökatkaisijan yhteydessä oleva pilli sekä B-pilarin nappi) ja siitä sitten penkin alle. Siellä on kumisylinteri, joka vetää lukon koukut kiinni. Tarkoitus on korjata tuo systeemi kunhan jaksan.
Jos sinulla on joku vipuviritys, niin se on tosiaan viritys. Tai sitten jostain vanhasta mallista napattu. Olen nähnyt vastaavia virityksiä. Omassa autossani ei ole mitään lukkoa, eikä katsastusmies ole koskaan mitään sanonut.
-Daaz
Systeemi ei tosin ole kovin monimutkainen. Imusarjasta tulee alipaine, se menee kahden päästöventtiilin kautta (ovien sähkökatkaisijan yhteydessä oleva pilli sekä B-pilarin nappi) ja siitä sitten penkin alle. Siellä on kumisylinteri, joka vetää lukon koukut kiinni. Tarkoitus on korjata tuo systeemi kunhan jaksan.

Jos sinulla on joku vipuviritys, niin se on tosiaan viritys. Tai sitten jostain vanhasta mallista napattu. Olen nähnyt vastaavia virityksiä. Omassa autossani ei ole mitään lukkoa, eikä katsastusmies ole koskaan mitään sanonut.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Minun mielestäni kierrosmittari w111 280 coupessa on jo sähköinen (ainakin minulla sellainen on hyllyssä) w111 220 coupessani se on vielä mekaaninen.
Eniten epäilisin noiden alipaineletkujen liittyvän tosiaan keskuslukkon. FDH:n lehdessä (saksalainen Mercedes-kerho) oli ohjeet kuinka se asennetaan w111:n jälkikäteen. Voisin ehtiessäni vilkaista mistä letkujen kuuluu alunperin kulkea.
Eniten epäilisin noiden alipaineletkujen liittyvän tosiaan keskuslukkon. FDH:n lehdessä (saksalainen Mercedes-kerho) oli ohjeet kuinka se asennetaan w111:n jälkikäteen. Voisin ehtiessäni vilkaista mistä letkujen kuuluu alunperin kulkea.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Juu, hyvin todennäköistä on, että alipainejärjestelmä on poistunut pelistä ja autoon on vaihdettu 220:n penkit tai ainakin penkin rungot.
Näin aikanaan yhden 220SEb Coupen, johon oli ympätty sedanin penkit ilman kaatomahdollisuutta. Piti veivata pyörästä selkänojaa pystyyn, että pääsi jotenkin takapenkille...
Näin aikanaan yhden 220SEb Coupen, johon oli ympätty sedanin penkit ilman kaatomahdollisuutta. Piti veivata pyörästä selkänojaa pystyyn, että pääsi jotenkin takapenkille...

Jos kierroslukumittari onkin sähköinen niin saattaa olla että sitä on muuteltu/säädelty/vaihdettu neloskoneisen vastaavaan. Kun se näyttää juuri 50 % enemmin eli 4 --> 6 sylinteriä. Eikös se mittari ota herätteen puolan toimintataajuudesta, eikä esim yhden sylinterin kipinän perusteellaunski kirjoitti:Minun mielestäni kierrosmittari w111 280 coupessa on jo sähköinen (ainakin minulla sellainen on hyllyssä) w111 220 coupessani se on vielä mekaaninen.
Eniten epäilisin noiden alipaineletkujen liittyvän tosiaan keskuslukkon. FDH:n lehdessä (saksalainen Mercedes-kerho) oli ohjeet kuinka se asennetaan w111:n jälkikäteen. Voisin ehtiessäni vilkaista mistä letkujen kuuluu alunperin kulkea.

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
ainakaan vielä -66 250 Seb:ssä ei kuvien mukaan ollut tuota alipaineella toimivaa selkänojan vapautinta:
http://www.w111.net/html/matze_250.html
sisäkuvasta näkee vapautuksen käsivivun.
samoin oheisesta -66:n kuvasta
http://www.sternschuppen.de/html/250rest_innen.html
kun taas -70:ssä 280 SE 3.5 vipu näyttää puuttuvan:
http://www.w111.net/html/guenter280_01.html
tästä nopea johtopäätös
: välillä -66 - -70 on tuo lukitussysteemi muutettu. Ilmeisesti juuri 280Seb:hen.
Systeemin olemassaolon voi myös varmistaa ovessa olevasta sisävalokatkaisijasta, joka toimii myös tuon lukituksen vapauttajana, katkaisijaan on ympätty jatkeeksi venttiili joka katkasee alipaineen selkänojan lukituksesta. Katkaisijan rungossa on pienet kynnet, jolla se pysyy paikallaan. Ts. katkaisja on vain painamalla asnnusrei'ässään (ainakin w107 -72:ssa ja w114:ssä). Katkaisijan voi vetää varovasti sen verran ulos, että reijästä pystyy tihrustamaan taskulampun kanssa, josko katkaisijassa on venttiili. Näin ainakin w107:ssa.
Keskuslukon olemassaolon voi ainakin todeta "bensaluukusta" joka myös lukittuu keskuslukon avulla, lukkosylinteri on kiinnitetty luukkuun.
http://www.w111.net/html/matze_250.html
sisäkuvasta näkee vapautuksen käsivivun.
samoin oheisesta -66:n kuvasta
http://www.sternschuppen.de/html/250rest_innen.html
kun taas -70:ssä 280 SE 3.5 vipu näyttää puuttuvan:
http://www.w111.net/html/guenter280_01.html
tästä nopea johtopäätös

Systeemin olemassaolon voi myös varmistaa ovessa olevasta sisävalokatkaisijasta, joka toimii myös tuon lukituksen vapauttajana, katkaisijaan on ympätty jatkeeksi venttiili joka katkasee alipaineen selkänojan lukituksesta. Katkaisijan rungossa on pienet kynnet, jolla se pysyy paikallaan. Ts. katkaisja on vain painamalla asnnusrei'ässään (ainakin w107 -72:ssa ja w114:ssä). Katkaisijan voi vetää varovasti sen verran ulos, että reijästä pystyy tihrustamaan taskulampun kanssa, josko katkaisijassa on venttiili. Näin ainakin w107:ssa.
Keskuslukon olemassaolon voi ainakin todeta "bensaluukusta" joka myös lukittuu keskuslukon avulla, lukkosylinteri on kiinnitetty luukkuun.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Piti oikein tarkistaa, etten puhu mutu-tuntua...
220SEb, vain mekaaninen lukitus
250SE runkonumeroon 88751 asti mekaaninen, numerosta 88752 lähtien vakuumi (muutama poikkeus molemmin puolin em. vaihtokohtaa, löytyy EPC:ltä!)
280SE kaikissa vakuumi, järjestelmästä kahta versiota, vaihtuu runkonumerossa 2794
220SEb, vain mekaaninen lukitus
250SE runkonumeroon 88751 asti mekaaninen, numerosta 88752 lähtien vakuumi (muutama poikkeus molemmin puolin em. vaihtokohtaa, löytyy EPC:ltä!)
280SE kaikissa vakuumi, järjestelmästä kahta versiota, vaihtuu runkonumerossa 2794
hyvä tietää tuo "vaihtohetki".250SE runkonumeroon 88751 asti mekaaninen, numerosta 88752 lähtien vakuumi (muutama poikkeus molemmin puolin em. vaihtokohtaa, löytyy EPC:ltä!)
Se kierrosmittarin vaijeri , mikäli sellainen on 6-koneessa, lähtee venttiilikopan vasemmalta puolelta, kannen yläpuolelta, nokkaketjun ja virranjakajan takaa, suoraan ylöspäin.
Vanhat sähkömittarit muuten toimivat usein miten sattuu. Kannattaisi ehkä mitata ehkä pari tarkistuspistettä toimivalla mittarilla. Tuossa mallissa kun ei vielä ole ylikierrosrajoitinta., tuo M130 kun on toimiessaan oikein melko kierrosherkkä kone....jos vaikka kaasuvivusto vanhuuttaan juuttuu kiinni.....on sattunut itselle.

Itse ajattelin ruuvata omaani M110:n "järjettömän" sytytyksen. Saa sitten ylikierrossuojan, sekä paranee tuo käyntivarmuus hiukan. Ainakin oma ruisku antaa niin topakka seosta starttihetkellä, ettei alkuperäinen sytytysjärjestelmä jaksa enää sytyttää kunnolla joka sylinterissä. (Kylmäkäynnistyssuutin on jo poissa käytöstä)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Ei taida olla omassa vaijerikäyttöä, vaijeria en ole nähnyt kun venttiilikoppa on ollut auki pari kertaa. Pitää tutkailla noita kierroslukemia vielä tarkemmin, sekä selvittää tuo selkänojien lukitus - kunhan nyt taas kerkeää...kotikylmiö sanoi eilen työsopimuksen irti kaiken muun kiireen keskelläunski kirjoitti:Se kierrosmittarin vaijeri , mikäli sellainen on 6-koneessa, lähtee venttiilikopan vasemmalta puolelta, kannen yläpuolelta, nokkaketjun ja virranjakajan takaa, suoraan ylöspäin.
Vanhat sähkömittarit muuten toimivat usein miten sattuu. Kannattaisi ehkä mitata ehkä pari tarkistuspistettä toimivalla mittarilla. Tuossa mallissa kun ei vielä ole ylikierrosrajoitinta., tuo M130 kun on toimiessaan oikein melko kierrosherkkä kone....jos vaikka kaasuvivusto vanhuuttaan juuttuu kiinni.....on sattunut itselle.

Et olisi unski halukas luopumaan omasta vara(osa) mittarista, jos sattuisin tarvitsemaan...tai sitten hyväksyn kierrosnäytön virheen ns. ominaisuutena?
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Hommasin sen mittarin itselleni koneenvaihtoa varten. Se nyt kuitenkin venyy, niin voisin sen myydäkkin.
Tuli huudettua se EBAY:stä n. vuosi sitten. Kromikehys ja lasi on moitteeton. Mokoma oli vain tosi kallis, siitä pitäisi saada 165€.
Tuli huudettua se EBAY:stä n. vuosi sitten. Kromikehys ja lasi on moitteeton. Mokoma oli vain tosi kallis, siitä pitäisi saada 165€.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Jep, hyvä tietää. Pitää vissiin yrittää ostaa sellainen kunnollinen korjauskäsikirja eli Shop Manual, niitä kuulemma on aina silloin tällöin eBayssa tarjolla. Ei tarvisi aina sitten kysellä että miten mikäkin (korin) osa purkautuu. Saan kaveriltani varmaan mittariston irroitusohjeet tähän hätään, jos en täältä haulla löydä.unski kirjoitti:Hommasin sen mittarin itselleni koneenvaihtoa varten. Se nyt kuitenkin venyy, niin voisin sen myydäkkin.
Tuli huudettua se EBAY:stä n. vuosi sitten. Kromikehys ja lasi on moitteeton. Mokoma oli vain tosi kallis, siitä pitäisi saada 165€.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Nopeus- / kierrosmittarin irrotus.
- Jenkkiläisittäin: akun plus-kenkä irti (tärkeää, oikosulkujen mahdollisuus suuri)
- koetaulun alapaneli irti.
- survotaan käsi näin syntyneestä aukosta ylöspäin kohti mittaristoa.
- käsi seitsemästä kohtaa taivuttaen hivutetaan sormia mittareita kohti
- kun mittari tuntuu sormissa, aloitetaan sormilla mittarin tunnustelu
- mittari on kiinnitetty metallisella hieman mittaria leveämmällä u-raudalla, joka vetää mittarin kehystä vasten ulkopuolelta. U-rauta tukeutuu vastaavasti kehyksen sisäpuoleen.
- u-rauta on kiinnitetty kahdella tiheäuraisella sormimutterilla, jotka tulisi voida löysätä sormin....äärimmäisen kivuliasta.
-lisäilona menee u-raudan läpi toinen mittarivalojen johto, joten syytä irrottaa rauta varovaisesti.
- kun ruuvit on irti voidaan mittari vetää varovaisesti ulos poterostaan, mikäli kyseessä on sähköinen kierrosmittari
- muutoin joudutaan vielä kopeloimaan auki mittarin vaijeri, joka on normaaliin tapaan tiukasti kierteillään.
- asennus takaisin päinvastaisessa järjestyksessä, äärimmäisen tuskaisesti....
- Onnea matkaan, itsellä meni ensimmäisellä kertaa n. 1h ja paljon kirosanoja....
p.s. Haynesin korjausoppaassa asia oli kuitattu ykskantaan: irroita klipsit ja vaijeri, tyrkkää mittari ulos.... helppoa.....?
- Jenkkiläisittäin: akun plus-kenkä irti (tärkeää, oikosulkujen mahdollisuus suuri)
- koetaulun alapaneli irti.
- survotaan käsi näin syntyneestä aukosta ylöspäin kohti mittaristoa.
- käsi seitsemästä kohtaa taivuttaen hivutetaan sormia mittareita kohti
- kun mittari tuntuu sormissa, aloitetaan sormilla mittarin tunnustelu
- mittari on kiinnitetty metallisella hieman mittaria leveämmällä u-raudalla, joka vetää mittarin kehystä vasten ulkopuolelta. U-rauta tukeutuu vastaavasti kehyksen sisäpuoleen.
- u-rauta on kiinnitetty kahdella tiheäuraisella sormimutterilla, jotka tulisi voida löysätä sormin....äärimmäisen kivuliasta.
-lisäilona menee u-raudan läpi toinen mittarivalojen johto, joten syytä irrottaa rauta varovaisesti.
- kun ruuvit on irti voidaan mittari vetää varovaisesti ulos poterostaan, mikäli kyseessä on sähköinen kierrosmittari
- muutoin joudutaan vielä kopeloimaan auki mittarin vaijeri, joka on normaaliin tapaan tiukasti kierteillään.
- asennus takaisin päinvastaisessa järjestyksessä, äärimmäisen tuskaisesti....

- Onnea matkaan, itsellä meni ensimmäisellä kertaa n. 1h ja paljon kirosanoja....
p.s. Haynesin korjausoppaassa asia oli kuitattu ykskantaan: irroita klipsit ja vaijeri, tyrkkää mittari ulos.... helppoa.....?
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Kiitokset, suoritin homman kertaalleen tuohon ylläolevaan vaiheeseen asti kun irroitin ja kiinnitin kaojelaudan puuverhouksia. Menin asennuksessa siitä mistä aita oli alin, eli oikeanpuoleisen pitkän puupanelin vasen mutteri ei tullut kunnolla kiinni, koska irroitettaessa se nuljahti siitä aukosta vaan läpi, ja asensin sen samalla lailla takaisin. Kun tiukkailin muita muttereita niin se vasen pää muljahti ulos, eikä ole nyt ihan viimeisen päälle kiinni.unski kirjoitti:Nopeus- / kierrosmittarin irrotus.
- Jenkkiläisittäin: akun plus-kenkä irti (tärkeää, oikosulkujen mahdollisuus suuri)
- koetaulun alapaneli irti.
- survotaan käsi näin syntyneestä aukosta ylöspäin kohti mittaristoa.
- käsi seitsemästä kohtaa taivuttaen hivutetaan sormia mittareita kohti
- Onnea matkaan, itsellä meni ensimmäisellä kertaa n. 1h ja paljon kirosanoja....
p.s. Haynesin korjausoppaassa asia oli kuitattu ykskantaan: irroita klipsit ja vaijeri, tyrkkää mittari ulos.... helppoa.....?
Taisikin käsi olla vasta viidellä kohtaa mutkalla...joka tapauksessa kuivuneet sormenpäät verillä ja ranteet naarmuilla oli tulos. Ja kaiken lisäksi piti varoa sitä uutta lakkapintaa mikä teki asennuksesta kertaluokkaa työläämmän.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224