Tämän kirjoitelman tarkoitus on avata usein keskusteluissa esiintyvää Star-termiä ja sen taustoja.
Lyhykäisyydessään: Star tai Star Diagnosis System (SDS) on mersujen vikadiagnostiikkaan käytetty järjestelmä, joka koostuu itse testeristä eli auton ja tietokoneen välille tulevasta laitteesta sekä tietokoneohjelmistosta.
Lyhyt katsaus historiaan
Ensimmäiset vikamuistilla varustetut ohjainlaitteet tulivat mersuihin 80-luvun puolivälin tienoilla mm. ABS-jarrujen ja KE-jetin muodossa. Näiden diagnostiikka toimi yksinkertaisesti joko laskemalla vikavalon välähdyksiä tai diagnostiikkasignaalin pulssinleveyttä mittaamalla. "Vikakoodinlukijaksi" riitti siis yksinkertaisimmillaan pieni polttimo piuhojen päässä tai normaali oskilloskooppi, vaikka mersun virallinen ohje suositteleekin käyttämään Boschin valmistamaa, korjaamokäyttöön suunniteltua "Motortesteriä", näistä lisätietoa mm. tuolla https://www.bosch-classic.com/de/en/pro ... equipment/ (kts. esim. MOT 002.00).
Ysärille tultaessa elektroniikka kehittyi huimaa vauhtia ja viimeistään W140:n julkaisun lähestyessä tarvittiin tehokkaampia konsteja ohjainlaitteiden kanssa kommunikointiin.
Tässä kohtaa kuvioihin astuu laite nimeltä Hand Held Tester tai lyhyesti HHT.
Hienolaatuinen VHS:ltä digitoitu opetusvideo HHT:n toiminnasta:
https://www.youtube.com/watch?v=4IiFe7_fytI
Käsittäkseni HHT osaa lukea noiden 80-luvun mallien pulssimallisia vikasignaaleja sekä sitten kommunikoida digitaalisesti 90-lukulaisen boksien kanssa. HHT:n toiminnallisuudet riippuu tuosta "moduulista" joka sisältää autokohtaisia testiohjelmia, noita moduuleja on lukuisia erilaisia ja ilman sitä tuo laite on hyödytön. (Jos joku on nähnyt tuollaisen HHT:n jossain myynnissä järjelliseen hintaan niin allekirjoittanut voisi ostaa hyllyyn koristeeksi, ebayn neljän tonnin hintoja en viitsi kyllä ihan maksaa

Ensimmäinen STAR
2000-luvulle tultaessa HHT:n rajat alkoivat tulla vastaan uusien mallisarjojen myötä ja taas tarvittiin jotain järeämpää tekniikkaa. Ensimmäinen Star-järjestelmä on julkaistu jossain 2000-luvun alkuvuosina (joku varmaan osaa kertoa tarkemman ajankohdan?). Järjestelmä koostui IBM Thinkpadista ja auton ja tietokoneen välille tulevasta multiplekseristä johtoineen. Multiplekseri-nimitys tarkoittaa sitä, että laite osaa itse valita oikean diagnostiikkapinnin 38-nastaisesta pistokkeesta sen mukaan, mihin ohjainlaitteeseen haluaa yhdistää (esim. moottorinohjaus nastasta 4, jarrujärjestelmät pinnistä 6 jne.).
Star-tietokoneella Windowsin päällä pyörivä ohjelma oli nimeltään Diagnosis Assistance System tai lyhennettynä DAS. DAS:n yksi isommista eduista oli se, että se sisälsi vikakoodien selitteiden lisäksi myös ohjattuja vianhakupolkuja ja muita ohjeita vianetsintään sekä livedatan luvussa luettujen arvojen oheen usein myös tavoitearvot, kun HHT:n rajoitetusta kapasiteetista johtuen nämä piti etsiä korjaamokäsikirjasta tai myöhemmin WIS:stä (Workshop Information System).
DAS:siin ei kuitenkaan ole lisätty tukea kuin niille ohjainlaitteille, jotka ovat olleet uusia tai uudehkoja sen julkaisun aikaan. Tarkoittaako tämä siis sitä, että vanhempien moduulien kanssa pitää kommunikoida edelleen käyttäen HHT:tä? Tähän käyttöön on onneksi kehitetty HHTWIN-ohjelma, joka tuli Starin mukana. HHTWIN pyrkii siis emuloimaan HHT:n toimintaa käyttöliittymää myöden ja näin Starilla pystyy lukemaan myös noita vanhempia ohjainlaitteita. Osassa autoista jotkut ohjainlaitteet ovat tuettuja DASsissa ja DAS osaa näiden kohdalla avata HHTWIN:n automaattisesti, joidenkin mallien kohdalla taas diagnostiikka tapahtuu kokonaan HHTWIN:n puolella.
C3? SDconnect? Xentry? Eli mikä?
Star-laitteisto ja ohjelmisto on päivittynyt vuosien varrella moneen otteeseen. Laitteistoista tunnetuimpia ovat tablettipohjaiset järjestelmät Compact3 ja Compact4, näistä ensimmäisen kanssa käytettiin sarjaporttiin tulevaa PartD-multiplekseriä ja jälkimmäisen kanssa SDConnectia, joka yhdistyy tietokoneeseen joko langallisella tai langattomalla verkkoyhteydellä. Compact3 ja 4 ovat siis normaaleja Windows-tietokoneita, ja monesti näkeekin em. multiplekserejä käytettävän myös muunmallisten tietokoneiden kanssa, ainoa varsinainen rajoite on tuon PartD:n tarvitsema sarjaportti ja siksi usein sen kaveriksi onkin valikoitunut Dellin D630-läppäri, joka taitaa olla yksi viimeisistä sarjaportillisista kannettavista. SDConnectin pystyy taas yhdistämään lähes mihin tahansa tietokoneeseen joko suoraan tai sitten koti/korjaamoverkon välityksellä. Uusin Star-laitteisto on nimeltään Xentry Kit, joka sisältää Xentry Tab -tietokoneen ohjelmistoineen ja Xentry VCI -multiplekserin. Tälläisen voi hankkia esim tuolta (taitaa vaatia korjaamon/y-tunnuksen ja minimi sopimuksen kesto on 42kk, jonkin jenkkilähteen mukaan kokonaishinta on noin 40 tuhatta) https://xentry-shop.mercedes-benz.com/e ... KIT-4.html
Isoin päivitys Starin sisältämään ohjelmistoon onkin nimenomaan 2009 tullut Xentry, joka on taas käyttöliittymällisesti harppaus modernimpaan suuntaan DAS:siin verrattuna. Xentry puolestaan tukee 204, 212 ja sitä uudempia malleja, ja sitä vanhempien mallien diagnoosi tapahtuu edelleen DASsin avulla. Diagnoosi on tarkoitettu aloitettavaksi aina Xentryn kautta ja Xentry käynnistää DAS:sin tarvittaessa, jos valittu automalli sitä vaatii. Parhaimmillaan ketju voi siis mennä Xentry -> DAS -> HHTWIN. Kaikki uusimmat ohjelmistoversiot eivät kuitenkaan enää sisällä HHTWINiä, joka on 16-bittinen ohjelma eikä suostu enää toimimaan 64-bittisissä ympäristöissä. Viimeisin 32-bittisen käyttöjärjestelmän päällä toimiva Xentry on puolestaan vuodelta 2020 eli tätä uudemmissa versioissa HHT-autojen kanssa kommunikointi vaatii erikoisratkaisuja. (Tietääkö joku, onko merkkiliikkeissä joku oma ratkaisunsa tähän - virtuaalikone tms?)
Passthru, päivän kuuma sana
Vuonna 2018 tuli saataville Xentry Passthru (XPT) eli versio Xentrystä, joka ei tarvitse merkkikohtaista laitteistoa tietokoneen ja auton väliin, vaan kommunikaatio tapahtuu J2534-standardin mukaisesti. J2534-laitteet ovat huomattavasti edullisempia hankkia kuin vain Star-käyttöön soveltuvat laitteet ja huomattavasti monikäyttöisempiä, sillä moni muu automerkki tukee myös J2534-pohjaista diagnostiikkaa. Virallisesti Passthru tukee vain Euro5-päästöluokan ja sitä uudempia autoja, käytännössä se toimii hieman vanhemmissakin autoissa joiden diagnoosi tapahtuu DAS:lla, mutta ainakaan pyöreällä pistokkeella varustettuihin autoihin ei sillä ole asiaa. Uudemmissa autoissa Passthru toimii kuitenkin käytännössä aivan vastaavasti kuin "täysverinenkin" Xentry, ainoastaan sytysvirtojen päällä/pois oleminen täytyy kertoa ohjelmalle laittamalla rastia ruutuun eikä se tapahdu automaattisesti, koska Passthru-laitteista puuttuu kyky tunnistaa sytytysvirta OBD-pistokkeen nastasta 8 (Mercedeksen erikoisuus).
Toivottavasti tästä on edes jollekulle jotain hyötyä

Jos Starin hankinta kiinnostaa niin voin neuvoa asiassa vaikka yksityisesti, haluaisin pitää tämän ketjun puhtaasti informatiivisena
