Star - mikä se oikein on? Historiaa ja termien selitystä

Miten muutetaan auton asetuksia? Ohjelmallisesti lisättävät ja koodattavat lisävarusteet, tee-se-itse -ohjelmistopäivitysten ohjeet ym.
(Vikakoodien tulkitseminen, Star-ongelmat, Kiinan näytöt ym. ei alkuperäiset lisävarusteet eivät kuulu tänne.)
Vastaa Viestiin
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 634
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Star - mikä se oikein on? Historiaa ja termien selitystä

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Star - mikä se oikein on?

Tämän kirjoitelman tarkoitus on avata usein keskusteluissa esiintyvää Star-termiä ja sen taustoja.
Lyhykäisyydessään: Star tai Star Diagnosis System (SDS) on mersujen vikadiagnostiikkaan käytetty järjestelmä, joka koostuu itse testeristä eli auton ja tietokoneen välille tulevasta laitteesta sekä tietokoneohjelmistosta.

Lyhyt katsaus historiaan

Ensimmäiset vikamuistilla varustetut ohjainlaitteet tulivat mersuihin 80-luvun puolivälin tienoilla mm. ABS-jarrujen ja KE-jetin muodossa. Näiden diagnostiikka toimi yksinkertaisesti joko laskemalla vikavalon välähdyksiä tai diagnostiikkasignaalin pulssinleveyttä mittaamalla. "Vikakoodinlukijaksi" riitti siis yksinkertaisimmillaan pieni polttimo piuhojen päässä tai normaali oskilloskooppi, vaikka mersun virallinen ohje suositteleekin käyttämään Boschin valmistamaa, korjaamokäyttöön suunniteltua "Motortesteriä", näistä lisätietoa mm. tuolla https://www.bosch-classic.com/de/en/pro ... equipment/ (kts. esim. MOT 002.00).

Ysärille tultaessa elektroniikka kehittyi huimaa vauhtia ja viimeistään W140:n julkaisun lähestyessä tarvittiin tehokkaampia konsteja ohjainlaitteiden kanssa kommunikointiin.
Tässä kohtaa kuvioihin astuu laite nimeltä Hand Held Tester tai lyhyesti HHT.
HHT_20.jpg
Hienolaatuinen VHS:ltä digitoitu opetusvideo HHT:n toiminnasta:
https://www.youtube.com/watch?v=4IiFe7_fytI

Käsittäkseni HHT osaa lukea noiden 80-luvun mallien pulssimallisia vikasignaaleja sekä sitten kommunikoida digitaalisesti 90-lukulaisen boksien kanssa. HHT:n toiminnallisuudet riippuu tuosta "moduulista" joka sisältää autokohtaisia testiohjelmia, noita moduuleja on lukuisia erilaisia ja ilman sitä tuo laite on hyödytön. (Jos joku on nähnyt tuollaisen HHT:n jossain myynnissä järjelliseen hintaan niin allekirjoittanut voisi ostaa hyllyyn koristeeksi, ebayn neljän tonnin hintoja en viitsi kyllä ihan maksaa :) ) Uusimmat HHT-moduulit taitaa olla vuodelta -99.

Ensimmäinen STAR

2000-luvulle tultaessa HHT:n rajat alkoivat tulla vastaan uusien mallisarjojen myötä ja taas tarvittiin jotain järeämpää tekniikkaa. Ensimmäinen Star-järjestelmä on julkaistu jossain 2000-luvun alkuvuosina (joku varmaan osaa kertoa tarkemman ajankohdan?). Järjestelmä koostui IBM Thinkpadista ja auton ja tietokoneen välille tulevasta multiplekseristä johtoineen. Multiplekseri-nimitys tarkoittaa sitä, että laite osaa itse valita oikean diagnostiikkapinnin 38-nastaisesta pistokkeesta sen mukaan, mihin ohjainlaitteeseen haluaa yhdistää (esim. moottorinohjaus nastasta 4, jarrujärjestelmät pinnistä 6 jne.).
mercedes_star_diagnosis.jpg
Star-tietokoneella Windowsin päällä pyörivä ohjelma oli nimeltään Diagnosis Assistance System tai lyhennettynä DAS. DAS:n yksi isommista eduista oli se, että se sisälsi vikakoodien selitteiden lisäksi myös ohjattuja vianhakupolkuja ja muita ohjeita vianetsintään sekä livedatan luvussa luettujen arvojen oheen usein myös tavoitearvot, kun HHT:n rajoitetusta kapasiteetista johtuen nämä piti etsiä korjaamokäsikirjasta tai myöhemmin WIS:stä (Workshop Information System).

DAS:siin ei kuitenkaan ole lisätty tukea kuin niille ohjainlaitteille, jotka ovat olleet uusia tai uudehkoja sen julkaisun aikaan. Tarkoittaako tämä siis sitä, että vanhempien moduulien kanssa pitää kommunikoida edelleen käyttäen HHT:tä? Tähän käyttöön on onneksi kehitetty HHTWIN-ohjelma, joka tuli Starin mukana. HHTWIN pyrkii siis emuloimaan HHT:n toimintaa käyttöliittymää myöden ja näin Starilla pystyy lukemaan myös noita vanhempia ohjainlaitteita. Osassa autoista jotkut ohjainlaitteet ovat tuettuja DASsissa ja DAS osaa näiden kohdalla avata HHTWIN:n automaattisesti, joidenkin mallien kohdalla taas diagnostiikka tapahtuu kokonaan HHTWIN:n puolella.

C3? SDconnect? Xentry? Eli mikä?
mercedes_compact.jpg
sans-titrezez.jpeg
Star-laitteisto ja ohjelmisto on päivittynyt vuosien varrella moneen otteeseen. Laitteistoista tunnetuimpia ovat tablettipohjaiset järjestelmät Compact3 ja Compact4, näistä ensimmäisen kanssa käytettiin sarjaporttiin tulevaa PartD-multiplekseriä ja jälkimmäisen kanssa SDConnectia, joka yhdistyy tietokoneeseen joko langallisella tai langattomalla verkkoyhteydellä. Compact3 ja 4 ovat siis normaaleja Windows-tietokoneita, ja monesti näkeekin em. multiplekserejä käytettävän myös muunmallisten tietokoneiden kanssa, ainoa varsinainen rajoite on tuon PartD:n tarvitsema sarjaportti ja siksi usein sen kaveriksi onkin valikoitunut Dellin D630-läppäri, joka taitaa olla yksi viimeisistä sarjaportillisista kannettavista. SDConnectin pystyy taas yhdistämään lähes mihin tahansa tietokoneeseen joko suoraan tai sitten koti/korjaamoverkon välityksellä. Uusin Star-laitteisto on nimeltään Xentry Kit, joka sisältää Xentry Tab -tietokoneen ohjelmistoineen ja Xentry VCI -multiplekserin. Tälläisen voi hankkia esim tuolta (taitaa vaatia korjaamon/y-tunnuksen ja minimi sopimuksen kesto on 42kk, jonkin jenkkilähteen mukaan kokonaishinta on noin 40 tuhatta) https://xentry-shop.mercedes-benz.com/e ... KIT-4.html

Isoin päivitys Starin sisältämään ohjelmistoon onkin nimenomaan 2009 tullut Xentry, joka on taas käyttöliittymällisesti harppaus modernimpaan suuntaan DAS:siin verrattuna. Xentry puolestaan tukee 204, 212 ja sitä uudempia malleja, ja sitä vanhempien mallien diagnoosi tapahtuu edelleen DASsin avulla. Diagnoosi on tarkoitettu aloitettavaksi aina Xentryn kautta ja Xentry käynnistää DAS:sin tarvittaessa, jos valittu automalli sitä vaatii. Parhaimmillaan ketju voi siis mennä Xentry -> DAS -> HHTWIN. Kaikki uusimmat ohjelmistoversiot eivät kuitenkaan enää sisällä HHTWINiä, joka on 16-bittinen ohjelma eikä suostu enää toimimaan 64-bittisissä ympäristöissä. Viimeisin 32-bittisen käyttöjärjestelmän päällä toimiva Xentry on puolestaan vuodelta 2020 eli tätä uudemmissa versioissa HHT-autojen kanssa kommunikointi vaatii erikoisratkaisuja. (Tietääkö joku, onko merkkiliikkeissä joku oma ratkaisunsa tähän - virtuaalikone tms?)

Passthru, päivän kuuma sana

Vuonna 2018 tuli saataville Xentry Passthru (XPT) eli versio Xentrystä, joka ei tarvitse merkkikohtaista laitteistoa tietokoneen ja auton väliin, vaan kommunikaatio tapahtuu J2534-standardin mukaisesti. J2534-laitteet ovat huomattavasti edullisempia hankkia kuin vain Star-käyttöön soveltuvat laitteet ja huomattavasti monikäyttöisempiä, sillä moni muu automerkki tukee myös J2534-pohjaista diagnostiikkaa. Virallisesti Passthru tukee vain Euro5-päästöluokan ja sitä uudempia autoja, käytännössä se toimii hieman vanhemmissakin autoissa joiden diagnoosi tapahtuu DAS:lla, mutta ainakaan pyöreällä pistokkeella varustettuihin autoihin ei sillä ole asiaa. Uudemmissa autoissa Passthru toimii kuitenkin käytännössä aivan vastaavasti kuin "täysverinenkin" Xentry, ainoastaan sytysvirtojen päällä/pois oleminen täytyy kertoa ohjelmalle laittamalla rastia ruutuun eikä se tapahdu automaattisesti, koska Passthru-laitteista puuttuu kyky tunnistaa sytytysvirta OBD-pistokkeen nastasta 8 (Mercedeksen erikoisuus).

Toivottavasti tästä on edes jollekulle jotain hyötyä :) jos kysyntää on niin voisi kirjoitella myös versiokoodaus/ohjelmistopäivitysjutuista muutaman sanasen, nekin varmasti kiinnostaisi?

Jos Starin hankinta kiinnostaa niin voin neuvoa asiassa vaikka yksityisesti, haluaisin pitää tämän ketjun puhtaasti informatiivisena :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tähdelliset: S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240DTic, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
Sampo N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 289
Liittynyt: Ke 01.10.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Star - mikä se oikein on? Historiaa ja termien selitystä

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Oli mielenkiintoinen teksti, lisää vain. :thumbup:

Itelläkin passthru työn alla, autossa tosin sekaisin k-lineä ja can-väylää eli läheskään kaikkia purkkeja ei tutkita. Puhtaasti can-väylällisiin (2006+?) ilmeisesti ihan suht toimiva.
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 634
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Star - mikä se oikein on? Historiaa ja termien selitystä

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Jep, tuohan se yleensä rajoittaa että passthru-vehkeissä usein löytyy vain se yksi ainut K-line. Vähän tuli ehkä tuossa ekassa viestissä sivuttua tätä diagnostiikkaliitintä ja sen eri pinnejä ja protokollia, ehkä niistäkin voisi muutaman sanan kirjoitella
Tähdelliset: S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240DTic, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6541
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Star - mikä se oikein on? Historiaa ja termien selitystä

Viesti Kirjoittaja MiHe »

postasin joskus sellaisen kuvan missä oli nuo eri laitetyypit vuositasolla, sen voisi liittää tähän, mutta en nyt sitä(kään) heti löytänyt...
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 638
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Star - mikä se oikein on? Historiaa ja termien selitystä

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Iso peukku!
mitä ovat Vediamo ja Monaco?
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 634
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Star - mikä se oikein on? Historiaa ja termien selitystä

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Kiitos :)
Vediamo ja Monaco on tosiaan toisiinsa verrattavia ohjelmistoja autojen hiukan syvällisempään tutkimiseen, kuten Vediamon aloitusruutu sanoo:
"Diagnostic application for measurement analysis, control of actuators, DTC reading, activation of ECU functions, flashing, variant coding, parametrize and calibrate of ECUs, and for execution of automated test sequences". Kumpikin siis alunperin kehityskäyttöön tarkoitettuja ohjelmistoja,

Näistä Vediamo on tosiaan itselle se tutumpi vaihtoehto, Monaco on sellaisen putkan kuin Softing AG tekemä kun taas Vediamo on käsittääkseni ihan Daimlerin käsialaa(?). Toiminnot pitäisi siis kummassakin suht samat tai ainakaan vielä ei ole tullut ilmi mitä Monacolla voisi tehdä mutta Vediamolla ei. Tärkeimpinä tietysti nuo versiokoodaukset ja ohjelmistojen flashaaminen, joista kumpikin on aiemmin onnistunut ihan DAS:lla jossa kehittäjälisenssi ilman mitään sen kummempia online-vaatimuksia, mutta Xentryllä tuo ohjelmointi ja valtaosa versiokoodausten ts. ohjainlaitteiden asetusten muuttaminen vaatii aina sen tehdasyhteyden. Eli 2010-luvun autojen kanssa puuhasteleville propellihatuille nuo on erityisen hyödyllisiä, mutta kumpaisenkin käyttö vaatii jonkinlaista perehtymistä aiheeseen.
Tähdelliset: S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240DTic, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Vastaa Viestiin