Paineeensäätöventtiilin vaihto om651 250c vuosimalli 12
Paineeensäätöventtiilin vaihto om651 250c vuosimalli 12
Moikka! Kertoisiko joku miten on helpoin vaihtaa paineensäätöventtiili? Onhan niin, että tulipellin päässä tuo on, ja vastaavasti määränsäätöventtili syylärin päässä? Eikä siis toisinpäin? Rajussa kiihdytyksessä heittää paineet, ja vikavalo syttyy. Onko muilla ollut samaa ongelmaa, ja korjaantunut paineensäätöventtiilin vaihdolla? Ei pitäs tuollanen oire johtua määränsäätöventtiilistä kai kuitenkaan?
Re: Paineeensäätöventtiilin vaihto om651 250c vuosimalli 12
Määränsäätöventtiili on pumpussa siellä alhaalla.
Ongelma johtuu hyvin todennäköisesti suutinviasta.
Ongelma johtuu hyvin todennäköisesti suutinviasta.
wiimax.fi
Re: Paineeensäätöventtiilin vaihto om651 250c vuosimalli 12
Komppaan edellistä, kannattaa ihan ekana katsoa ne suuttimet.
Harvemmin paineensäätäjiä menee.
Harvemmin paineensäätäjiä menee.
Re: Paineeensäätöventtiilin vaihto om651 250c vuosimalli 12
Jos suodattimen paluusta vetää letkun astiaan, ja virrat päälle, niin pitäiskö pumpata vaikka tankki tyhjäksi vai normaalia, että 20-30 sekunnin väliin loppuu, ja dieseliä ehkä joku litra-kaks astiassa?
Re: Paineeensäätöventtiilin vaihto om651 250c vuosimalli 12
Niin se toimii. Miten ongelman selvittely etenee, miksi tankkia tyhjennetään ?
wiimax.fi
Re: Paineeensäätöventtiilin vaihto om651 250c vuosimalli 12
No tutkin ensin onko tankin pumppu kunnossa. Niin siis oikeen se kun katkeaa syöttö 20-30s päästä. Tarkistin vain asian. Ajattelin vain katkaiseeko kun ei mitään ”vastusta” kun astiaan lorisee dieselit. Suutin vikahan se varmaan on, mutta varmistelen muut vaihtoehdot pois. En saanut irtonippoja mistään paluuseen suuttimille, että oisin verrannut neljään astiaa paljoko tulee mistäkin. Jos suutin vikaa ois, niin että sylinteriin päin, niin huomaiskai sen käynnissä tai pakokaasuissa tms? Jos oikeen paha vika suuttimessa sylinteriin päin, niin eikö se jopa vois näkyä öljyissä? Dieseliä öljyn sekaan mäännänrenkaiden ohi jne?
Re: Paineeensäätöventtiilin vaihto om651 250c vuosimalli 12
Onko sinulla testeri, jolla voit testata onko paluuvirtausta liikaa ? Ilman testeriä et pysty tekemään vertailua, jolla selviäisi suuttimien kunto, kun kyseessä on OM651.
Näiden kanssa tutki-se-itse on jo aika toivotonta hommaa, varsinkin jos tiedon joutuu etsimään netin kautta. Kannattaa miettiä kauanko ihmettelee eri asioita, ennen kuin vie korjaamolle joka osaa ja jolla on työkalut tutkia vian sijainti.
Näiden kanssa tutki-se-itse on jo aika toivotonta hommaa, varsinkin jos tiedon joutuu etsimään netin kautta. Kannattaa miettiä kauanko ihmettelee eri asioita, ennen kuin vie korjaamolle joka osaa ja jolla on työkalut tutkia vian sijainti.
wiimax.fi
Re: Paineeensäätöventtiilin vaihto om651 250c vuosimalli 12
Eikö mahdollistaa om 651, että joku selkeesti sökö, ja järetön ero mitä työntää astiaan
Re: Paineeensäätöventtiilin vaihto om651 250c vuosimalli 12
Niin mulla on kolme mersua, ja muitakin autoja en tämän varas oo. Siksi ei niin kiire asialla.
Re: Paineeensäätöventtiilin vaihto om651 250c vuosimalli 12
Toivotaan, että vika löytyy helposti eikä ole kallis korjata 

wiimax.fi
Re: Paineeensäätöventtiilin vaihto om651 250c vuosimalli 12
On normaalia että siirtopumppu työntää 20-30s primen ja sitten lopettaa.
Jos suutin on oikeen selkeesti mennyt niin voi näkyä ohivuodossa,myös vaan tyhjäkäynnillä tai pienellä ajossa pihalla kovemmilla railipaineilla.
Suuttimien sähköset korjausarvot näkyy lähes joka testerillä jotka mersua tukee,niistä voi päätellä jo paljon.
Suutinvika joka moottorin vikavalon ja paineensäädön vian sytyttää harvoin oireilee savutuksena tai dieselinä öljyn seassa, vuotaa vaan kovassa kiihdytyksessä ohi liikaa tai jopa päästää sylinteripaineet suuttimen läpi paluulinjaan ilmaksi.
Jos suutin on oikeen selkeesti mennyt niin voi näkyä ohivuodossa,myös vaan tyhjäkäynnillä tai pienellä ajossa pihalla kovemmilla railipaineilla.
Suuttimien sähköset korjausarvot näkyy lähes joka testerillä jotka mersua tukee,niistä voi päätellä jo paljon.
Suutinvika joka moottorin vikavalon ja paineensäädön vian sytyttää harvoin oireilee savutuksena tai dieselinä öljyn seassa, vuotaa vaan kovassa kiihdytyksessä ohi liikaa tai jopa päästää sylinteripaineet suuttimen läpi paluulinjaan ilmaksi.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: Paineeensäätöventtiilin vaihto om651 250c vuosimalli 12
Kiitos kaikille jotka keskusteluun osallistunut. Ja kiitos vielä -230- mersumies sulle tuoreimmasta viestistä. Kuulostaa tuo hyvältä sen takia, että ajatus ohivuodosta vahvistuu. Sylinteripuolelle jos jotain suutin temppuilee kone sökö voi pian olla jos ajelee.
Re: Paineeensäätöventtiilin vaihto om651 250c vuosimalli 12
Onko jollain joka tätä lukee kokemusta om 651 määränsäätimen vaihdosta, ja sillä auton kuntoon tulemisesta ? Millanen on vaihtaa mitkä vikakoodit sekä miten auto oireili ennen määränsäätimen vaihtoa ?
Re: Paineeensäätöventtiilin vaihto om651 250c vuosimalli 12
.
Auto tulee kullä kuntoon osan vaihdolla, kunhan vaan vika on ollut ko. osassa.
Suosittelisin ensin tutustumaan polttoainejärjestelmän toimintaan ja -periaatteeseen.
Yksinkertaistetusti polttoainejärjestelmä toimii seuraavalla tavalla.
Tankkipumppu siirtää polttoaineen tankista korkeapainepumpulle.
Tämän,siirtopaineen, tai esipaineen näkee staarilla, alapään vikatilaraja taisi olla jotain 3,7bar, en muista nyt, voi olla muutakin.
Tankista polttoaine tulee määränsäätimelle, joka on siis korkeapainepumpussa kiinni, pikkuinen noin filmirullan kokoinen myky.
Startatessa tämä venttiili kokonaaan auki, eli kaikki p-a menee rajoittamatta läpi.
Kun auto käynnistyy, siirtyy vastuu ruiskutuspaineesta ja sen säätelystä määränsäätimelle.
Liika p-a palautuu tankkiin.
Toiminan näkee staarilla.
Railputken takapäässä on paineensäätöventtiili.
Nimensä mukaan säätää painetta railputkessa.
Vastaa paineen säätelystä itsenäisesti oikeastaan vain starttausvaiheessa, virtauksen ollessa niin pientä, ettei määränsäädin kykene tarkkaan säätöön.
Säätelee painetta yhdessä määränsäätimen kanssa hyvin pienilla rasituksilla.
Hetikun virtausta tulee, siirtyy paineen säätö kokonaaan määränsäätimelle.
Paineensäätöventtiilin toimintaa voi seurata staarilla.
Railputken etupäässä on railpaineanturi.
Se kertoo järjestelmälle putkessa kulloinkin olevan paineen.
Ei varsinaisesti tee mitään, mutta seuraa tilannetta.
Painetietoa voi seurata myös staarilla.
Suutin.
Suutin ruiskuttaa polttoaineen sylinteriin puristustahdin aikana.
Tilanteesta , rasituksesta ja järjestelmän iästä riippuen kahdesta neljään osassa.
Tarkoituksena saada mahdollisimman hyvin ja tasaisesti palava seos sylinteriin.
Kulumista ja ongelmatilanteita varten järjestelmällä on toiminnan suhteen pieni säätövara.
Kun säätövara ei enään riitä, seuraa ongelmia.
Suutin on koko ruiskutusjärjestelmän tärkein ja herkin yksittäinen osa.
Moottori ei voi toimia kunnolla, jos yhdessäkään suuttimessa on ongelma.
Suuttimien toimintaa voi seurata staarilla.
Auto tulee kullä kuntoon osan vaihdolla, kunhan vaan vika on ollut ko. osassa.
Suosittelisin ensin tutustumaan polttoainejärjestelmän toimintaan ja -periaatteeseen.
Yksinkertaistetusti polttoainejärjestelmä toimii seuraavalla tavalla.
Tankkipumppu siirtää polttoaineen tankista korkeapainepumpulle.
Tämän,siirtopaineen, tai esipaineen näkee staarilla, alapään vikatilaraja taisi olla jotain 3,7bar, en muista nyt, voi olla muutakin.
Tankista polttoaine tulee määränsäätimelle, joka on siis korkeapainepumpussa kiinni, pikkuinen noin filmirullan kokoinen myky.
Startatessa tämä venttiili kokonaaan auki, eli kaikki p-a menee rajoittamatta läpi.
Kun auto käynnistyy, siirtyy vastuu ruiskutuspaineesta ja sen säätelystä määränsäätimelle.
Liika p-a palautuu tankkiin.
Toiminan näkee staarilla.
Railputken takapäässä on paineensäätöventtiili.
Nimensä mukaan säätää painetta railputkessa.
Vastaa paineen säätelystä itsenäisesti oikeastaan vain starttausvaiheessa, virtauksen ollessa niin pientä, ettei määränsäädin kykene tarkkaan säätöön.
Säätelee painetta yhdessä määränsäätimen kanssa hyvin pienilla rasituksilla.
Hetikun virtausta tulee, siirtyy paineen säätö kokonaaan määränsäätimelle.
Paineensäätöventtiilin toimintaa voi seurata staarilla.
Railputken etupäässä on railpaineanturi.
Se kertoo järjestelmälle putkessa kulloinkin olevan paineen.
Ei varsinaisesti tee mitään, mutta seuraa tilannetta.
Painetietoa voi seurata myös staarilla.
Suutin.
Suutin ruiskuttaa polttoaineen sylinteriin puristustahdin aikana.
Tilanteesta , rasituksesta ja järjestelmän iästä riippuen kahdesta neljään osassa.
Tarkoituksena saada mahdollisimman hyvin ja tasaisesti palava seos sylinteriin.
Kulumista ja ongelmatilanteita varten järjestelmällä on toiminnan suhteen pieni säätövara.
Kun säätövara ei enään riitä, seuraa ongelmia.
Suutin on koko ruiskutusjärjestelmän tärkein ja herkin yksittäinen osa.
Moottori ei voi toimia kunnolla, jos yhdessäkään suuttimessa on ongelma.
Suuttimien toimintaa voi seurata staarilla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5