Näin tunnistat saastelaitekäpälöidyn auton

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Näin tunnistat saastelaitekäpälöidyn auton

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Moi.

Itselleni sattui tapaus, jossa ostin yksityishenkilöltä dieselmersun, josta oli poistettu katalysaattori sekä dpf. Asia selvisi minulle noin puoli vuotta kauppojen jälkeen katsastuksessa. Myyjä ei minulle asiasta maininnut, enkä osannut huomata merkkejä tällaisesta.
Lainsäädännön muuttuessa liikkeellä on varmasti paljonkin autoja, joissa on tehty jonkinlaisia muokkauksia. Niiden tunnistaminen voikin olla vaikeaa, joten mites jos listattaisiin tähän topicciin vinkkejä, kuinka tunnistaa auto jota on saastelaitteiden osalta muokattu?
Jos muokkaus on tehty hyvin, siitä tuskin on mitään haittaa autolle tai omistajalle, päin vastoin. En siis kritsoi millään lailla auton muokkaamista Omistajan olisi kuitenkin hyvä tietää, mitä autolle on tehty. Ikävin lähtökohta on se, ettei tiedä yhtään mitä on tehty ja miksi.

Nyt jälkiviisaana osaisin itse huomata katalysaattorin ja dpf:n puuttumisen seuraavista asioista:
  • Pakokaasu haisee kitkerälle
  • Pakoputken ulostulot todennäköisesti mustat/nokiset
  • Tyhjätty dpf -pönttö soi iloisesti, jos sitä kolistaa metallitikulla.
  • Putkessa saattaa olla epäilyttävän näköisiä hitsaussaumoja
  • Käyntiääni ei ole sivistynyt täysillä kierroksilla. Tätä voi olla hankala vertailla, jos ei ole samanlaista konetta kuunnellut muokkaamattomana.
  • Toimivan dpf- auton putkesta ei juurikaan tule näkyvää pakokaasua.
  • Ota jonkinlainen testeri mukaan ja tutki dpf-arvoja.
Toki perinteiset "ota tietävä kaveri mukaan tutkimaan autoa" tai käytä vaikka katsastuskonttorilla/kuntotutkimuksessa tutkituttavana, jos mahdollista.

Osaavammilta tulee varmasti parempia vinkkejä. Lisäksi AdBlue käpälöintien huomaamiseen voisi kerätä tietoa.
Jürgen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Näin tunnistat saastelaitekäpälöidyn auton

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Tuo haju on se yleisimmin tunnistettava merkki niiden pönttöjen puutteesta/toimimattomuudesta.
Oma B906 ei haise lainkaan, hallissa sisällähän sen huomaa heti. Katsastuksessa savutusmittaus oli 0,00 joten taitaa olla kunnossa.
Toisena autona vanha portteri jossa ei ole mitään puhdistusvehkeitä käryää kyllä riittävästi että varmasti huomaa niiden puuttumisen.
Pojan BMW:ssä huomattiin että tulee vähän käryä vaikka katsastuksessa olikin ihan OK savutukset. Siihen oli jo kertaalleen vaihdettu katti/DPF pönttö. Muiden remonttien yhteydessä tuo pönttö jouduttiin irroittamaan ja silloin huomattiin että sinnehän olkin porattu kolme sormenmentävää reikää läpi koko komeudesta.
Vastaa Viestiin